Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Recenze (670)
Hitchcockovy filmy od nejlepších po průměr: Vertigo, Okno do dvora, Psycho, Na sever severozápadní linkou. ()
Tohle nebyl tak docela Hitchcock jak ho zname, nebyl to horor co nahani hruzu, ale uplne jina vypravecska rovina, i kdyz se tam jeho osobnost nezaprela. Tohle byl film o efektech - scena se schodama jako ucebnice pro filmare. ()
Naozaj majstrovské dielo, s trochu nečakaným a nie veľmi jasným koncom. Určite si to niekedy pozriem znova. ()
Závratových posledných 15 minút. Dobrý, a neskôr až nadpriemerný film sa mi to zdal niečo po únavnej polhodine. Zo špionážnej romantiky sa nám toho ale do konca rozuzlilo pomerne dosť. Všetko režírovala bielovlasá charizmatická Kim Novak, to ona ma nútila dopozerať Vertigo s pocitom na to, že čo príde, nebudem pripravený. Áno, James Stewart na mňa nepôsobil ako niekto, kvôli komu by som sa mal báť o moje nechty na ruke. V dobrom by som vyzdvihol ešte obraz, ktorý tieňuje krásny farebný materiál na to, v akej dobe je film vytvorený. Vertigo je závratový film až po úvodnej vate a zoznamovaniu. Potom na Vás čaká takmer dokonalé posadnutie. A to som ešte nespomenul chabú stalkerizáciu. Na konci Vám už len stačí čakať pri slovenskom potoku, aby ste si z neho vynorili svoju prvoletnú plánovanú lásku. ()
Dávám pět kvůli vertigo efektu/dolly zoom. ()
"Madeleine, where are you now?" ... mistrovské dílo ve všech směrech, ale hlavně ta atmosféra. A opět úžasný James Stewart tvořící ještě úžasnější duo s Kim Novak. Poklona, pane Hitchcock. ()
Můj druhý film od Hitchcocka a opět zklamání. Asi první třetina mě bavila, ale bylo mi jasná, že žádné z těch zvláštních jevů nebudou mít nadpřirozené vysvětlení (je to přece Hitchcock, že jo), ale tak blbý konec jsem nečekala. Kamera a hudba šlapou na plné obrátky, děj je jako nějaká brakovka z tenkých sešitků z edice Harlekýn nebo povídky na pokračování v jiném plátku. Herci hrají jako kdyby umírali v křečích (v životě jsem neviděla tak nepřirozené líbací scény, herci vypadali, jako kdyby se sami sobě hnusili a odtahovali se od sebe a zároveň se u toho líbali. A ta lekačka no konci v podobě jeptišky byla pěkně trapná. ()
Hudba tvoří 50% filmu. To, že někdo má schopnej tým, co mu ušije kostýmy, zajistí výpravu, dohodne herce, přepíše předlohu; zkrátka vyplní kulisy penězma a umem je v důsledku že jediný čím Hitchcock může oborově přispět sou triky a autorita. Podle komentářů bude tento film při druhém příchodu Krista ospravedlněním našich hříchů. Přijde mi to spíš jak parodie nápodob a paralel - jednoduchý jak žebřík. Vyloženě geniální je intro, který prej dělal někdo jinej a navíc takovejch "geniálních" úvodů už jsme všichni viděli mraky. ()
2,5* ()
Z dnešnej optiky nemotorne natočný film s nemotorným príbehom, kde sa hlavná postava chová ako úchyl. Film je ešte k tomu veľmi pomalý a naozaj je pri ňom zložité vydržať bez prestávky viac ako 2 hodiny. Na filme som dokázal nájsť pozitívne prvky jedine keď som si opakoval, že už má cez 60 rokov, inak to nie je žiadna sláva. Kompromisné 3 hviezdy a nikdy to už nechcem vidieť znovu. ()
Je naprosto nesmyslné hodnotit film negativně kvůli nedostatečným a špatně vypadajícím kulisám apod., musíme si uvědomit, v jakém roce to bylo natočené, takže asi těžko zde najdeme parádní a moderně vypadající kulisy. Takto rozhodně staré filmy nehodnotím, hodnotím prve to, jak vše logicky ve snímku funguje a jaké se využívají vypravěčské postupy. Tento film je opravdu dokonalý a na svou dobu nadčasový, velmi povedená mysteriózní atmosféra a celková pointa je výborná. Jeden z nejlepších Hitchcockových filmů, který ve mě pocity závratě dokázal vyvolat. ()
Najmrazivejší Hitchcock ktorý sa tvári ako obyčajný film, no tajomnosťou a napätím sa môže rovnať s najlepšími trilermi aké kedy vznikli. V jednoduchosti je krása a tento film je toho synonymom. 10/10 ()
Vertigo vyzerá spočiatku ako pokračovanie filmu "Okno do dvora". Nie je to len predstaviteľom hlavnej role. Aj schéma vyzerá tá istá. Muž po úraze (tentoraz policajt nie fotograf) s korzetom namiesto sadry, so zamilovanou priateľkou, ku ktorej je nevšímavý sleduje tentokrát nie ľudí cez okno ale manželku bývalého spolužiaka... Tu sa však podobnosť končí a potom ako je Scottie vtiahnutý do sledovania sa príbeh vydáva svojou vlastnou cestou. Hitchcock evidentne vie rozprávať príbehy a hoci z dnešného pohľadu je dej trocha zbytočne rozťahaný, dokázal ma vtiahnuť. Veľkú úlohu v tom hrá Scottieho posadnutosť stratenou láskou, ktorú James Stewart zahral bez chyby. Ta stupňuje až k záverečnému odhaleniu a tragickému koncu. ()
nuda!!!! ()
Je to nezařaditelné, je to neuchopitelné. Je to tajemné, je to průhledné. Je ten chaos jen ve filmu anebo se už odehrává uvnitř mého já? Je to sen nebo jen noční můra.... moment zdá se to být realitou. Byl Mistr génius nadaný od Boha nebo se zapletl s Ďáblem?? Ať tak či onak, tohle je čistá, ničím nekoncentrovaná "hitchcockština" kterou po jejím pozření budete vstřebávat velmi, velmi dlouho. První film, ze kterého mám doopravdy silnou ZÁVRAŤ. ()
velmi povedené dílo, které víc než horor přináší dávku mysteričnosti. Vynikající hudební podkres vykresluje atmosféru. ()
Chytře (na tehdejší dobu geniálně) natočené,ale zápletka mi přišla poněkud naivní. ()
Geniálny Hitchcock, ale tento film by som postavil až za Okno do dvora. Predsa len Grace Kelly sa nemože nikto vyrovnať. ()
Nuž zhodiť mŕtvu ženu zo strechy kláštora, akože spadla a ani to vlastne nie je ona...To je dosť veľká hovadina tento film. Stewart má gate vytiahnuté niekam nad pupok, Novaková neskutočné obočie. Hlavný hrdina je vo veku, že by si dnes zahral tak rodiča či starého rodiča. Farby ťahajú oči...Ale z nejakých dôvodov sa nám to páči. ()
nejsem znalcem filmové klasiky ale nedokážu pochopit proč je tento film tak vysoce hodnocený. Nebyl úplně špatný, jen jsem se u něho vážně dost nudil. Možná je to stářím filmu ale já na tomto díle nenacházím nic nějak opravdu originalního-je to asi tím že to porovnávám v kontextu s dnešní dobou. Na svoji dobu to možná bylo něco skvělého. 60% ()