poster

Vertigo

  • Česko

    Závrať

  • USA

    Vertigo

  • Slovensko

    Vertigo

Mysteriózní / Romantický / Thriller

USA, 1958, 128 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Karlos80
    *****

    Co více k tomu mistrovskému majstrštiku (u mě Alf Hitch No.1) a stále vášnivě diskutovatelnému filmu ještě víc napsat? Vyjmenoval bych tedy jen příkladné faktory které mě na tomto snímku nejvíce zaujali..Nejprve to tedy byl sám geniální scénář asi nejsilnější složka filmu, který byl mistrovi napsána sama na míru, je precizně zbudovaným komorním dramatem-kriminálním filmem-s romantickými a melodramatickými motivy se snovými a mysteriozními prvky (už úvodní nestabilní a znepokojivá scéna s rotujícími spirálami), ale také třeba s prvky psychoanalityky. Jedna geniální sekvence tu střída druhou, do toho všechny ty nezapomenutelné melancholické kompozice záběrů, barevné stylizace, celkové vizuální ztvárnění, razantní jízda kamera která tu přispívá svou jízdou k výslednému závratnému dojmu atd. To všechno zde najdete propracované do toho nejposlednějšího detailu..Dále zde najdeme to pravé nepostradatelné Hitchcovo napětí, ostatně jako v jiných jeho filmech, které se dá docílit i jiným způsobem než které známe např. s dneška, jeho typický styl vyprávění, kdy váháte, co je ještě realita, záběry na krásné ulice San Francisca a na dva hlavní poznávající se a následně milující se hrdiny..V neposlední řadě to tedy byli sami herecké výkony dvou hlavních představitelů James Stewart a Kim Novak ( krásná ve scéně znovustvořené Scottieho lásky ve světle zeleného neonu za oknem v hotelu Emire) a dvou herců v pozadí, s tím vším si prosím tento film vystačil! A o nádherné zkomponované hudbě Bernarda Herrmana, která filmem proplouvá tak, že si jí někdy ani nevšimnete a v jiném okamžiku bije do uší, se člověk také musí zmínit...Film je hodně k zamyšlení, a vyžaduje od diváka maximální soustředěnost, zanechá ve vás opravdu hlubokou myšlenku, sám jsem si říkal, pote co Madelaine zemřela, že film je už teď prakticky u konce, tak proč se zbytečně ještě snad přes 40 minut vleče dal...? Ale není to zbytečné a závěrečná pointa či odhalení opravdu stoji za to...Vřele doporučuji tento snímek, který byl zprvu zatracován-nebo takhle nebyl přijat nijak nadšeně, a slavným se stal de facto až o třicet let později, kdy byl uveden v obnovené premiéře..(11.5.2006)

  • Satan
    ****

    Krimi thriller vyrůstající z podhoubí osudové lásky a šmrncnutý mysterióznem/symbolismem aneb další variace typického hitchcockovského milostného trojúhelníku, tentokráte však velmi chytrým a klamajícím tělem. Opět geniální mizanscéna podpořená šibalskou kamerou, drásající hudbou a soustředěným Stewartem. I tak se vrcholové scény střetávají s těmi tlumícími, vytáhnuvší celkové napětí = střídání žánrů v celkovém důsledku nevadí, ale při některých momentech solidně ruší. Chápu, proč se Vertigo stalo tak slavné, ale od Hitche mám radši jiné kousky. Scénář má ovšem každopádně jeden z nejlibovějších, protože zaznamenat 2-3 konce a nečekat nic dál, to chce umění. [Přesná stopáž: 124 min](9.3.2009)

  • D.Moore
    *****

    Úžasně tajemný film, taková ta poctivá podívaná, která je čím dál zajímavější a napínavější a kterou je radost sledovat poprvé i postoprvé. James Stewart podal ohromný výkon, Kim Novak propadl tak, jak by jí propadl asi úplně každý. A Hitchcockovy promyšlené záběry více než jen podbarvené Herrmannovou hudbou, to je zkrátka senzace.(24.4.2016)

  • Galadriel
    ****

    U mě jednoznačně nejlepší Hitchcockův film, kterému ale pořád chybí docela dost k tomu, aby dostal nejvyšší hodnocení. To"tajemno" mohl rozvést mnohem víc a udělat film mysterióznější, několikrát mi takhle bohužel bylo dopředu jasné, co se cca stane (i když hlavní pointu jsem, přiznávám, neuhodla, to ale nemůže podle mě nikdo) a hlavně mi tam přebývá asi tak půlhodina, jejímž ubráním by bylo Vertigo nadupané napětím a ani chvíli bych se nenudila. V téhle podobě bohužel takové okamžiky nastaly, některé scény i postavy (Johnyho přítelkyně malířka) mi přišly naprosto zbytečné.(6.7.2007)

  • Malarkey
    ***

    Hitchcock je pán filmu, ale tady se mu to podle mě moc nepovedlo. Zápletka by byla, ale je to moc dlouhé na to, aby mě to udrželo stále ve střehu, já jsem si nemohl pomoct, ale chvílemi jsem se u toho solidně nudil, a to pro film není dobré znamení. Já tedy neznám americký film starý jako tento, který by mě nenudil. Když už to není ta černobílá kamera, tak to musí být ty dlouho táhlé scény plné dialogů, které vypadají jako kdyby neměli nikdy skončit. Hrůza, děs a bída, ale nutno podotknout, že pan režisér uměl, a dokázal se s tím docela poprat, i když se dlouhých dialogů nezbavil. Ze začátku mě ten příběh zajímal, co se stane, a o co vůbec jde, ale časem jsem čekal jenom na tu chvíli, až bude konec, to se na tak velký film jako je Závrať nemůže stát přeci.(26.5.2009)

  • - Hitchcock nechal z legrace několikrát opakovat záběr, kdy Kim Novak padá do vody, přestože byl spokojený s natočením již dlouho předtím. (Kulmon)

  • - Při svém znovuuvedení v legendárním sanfransickém kině „Castro Theater“ v říjnu 1997 (jen několik měsíců po smrti Jamese Stewarta), přinesl film kinu více peněz, než během onoho víkendu vydělalo kterékoli jiné kino v USA. (džanik)

  • - Film byl po celá desetiletí nedostupný. Práva k němu, spolu s právy k snímkům Provaz (1948), Okno do dvora (1954), Potíže s Harrym (1955), a Muž, který věděl příliš mnoho (1956), totiž odkoupil zpět Alfred Hitchcock a zanechal jako dědictví svojí dceři. V kinech se pak film promítal zase až kolem roku 1984. (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace