poster

Temná stránka lodní dopravy

  • Česko

    Zděšení pro svět aneb Skutečná cena lodní dopravy

  • Česko

    Skutečná cena lodní dopravy

    (festivalový název)
  • anglický

    Freightened: The Real Price of Shipping

  • Slovensko

    Morská slepota - skutočná cena námornej dopravy

Dokumentární

Španělsko / Francie, 2016, 90 min (Alternativní: 52 min)

Režie:

Denis Delestrac

Scénář:

Denis Delestrac
  • Harry_
    *****

    Skutečně komplexní dokument, který poukazuje na dopravu, o které se zatím málo mluvilo. Globalizace přinesla levnější dopravu (nebo spíš naopak?) a tedy i zboží , jenže jde o příklad typických externalit, které nikdo doce ny výrobků nezapočítává. Film tak sleduje kupčení s vlajkami (tedy vlastně jurisdikcí, podle které se loď musí chovat), lidmi, ekologické škody směrem do vzduchu i oceánu a zdravotní dopady přětížených přístavů. Řešení je naznačeno, ale je velmi složité a zdlouhavé. V tomto ohledu je vize pro Zemi a tedy i lidstvo neradostná.(11.3.2017)

  • Autogram
    ****

    Film nie je len o znečisťovaní morí a vzduchu lodnou dopravou, ale berie to viac zoširoka. V prvom rade si všíma vlastnícku štruktúru najväčších prepravnych spoločností, keď majitelia nie sú verejne známi, hoci prepravcovia majú bežne obrat na úrovni Microsoftu. Druhou vecou je vlajka, pod ktorou lode plávajú, a nebýva to žiadna vyspelá veľmoc, ale najčastejšie Panama, Libéria, Marshallove Ostrovy alebo Mongolsko(!). Samozrejme kvôli ušetreniu na najrôznejších poplatkoch a hlavne na pracovnej sile, ktorá požíva zákonné podmienky tejto krajiny. Byť námorníkom nie je nič moc, poväčšine bez telefónu, bez internetu, teda aj bez čsfd. Nič pre mňa. Znečisťovanie vôd a vzduchu je asi dobre známa vec. Z dokumentu jedna perlička: Len 20 najväčších lodí vypustí do ovzdušia toľko síry, ako všetky autá na planéte. Ale lodí je na moriach a oceánoch asi 60000. Napriek všetkému je lodná doprava najlepšou možnosťou prepravy tovaru na veľké vzdialenosti. Pri použití lietadiel by všetko bolo oveľa horšie alebo priam nemožné. Jediným riešením na obmedzenie lodnej dopravy je tak menej prepravy celkovo, menej tovaru z druhej strany Zeme v obchodoch. Ja som k tomu prispel aspoň tak, že som si dnes ráno nekúpil jablká z Chile. Slovenské jablká sa veľmi neurodili, takže v rámci obmedzenia lodnej dopravy budem pár dní bez jabĺk, kým nájdem nejaké z blizkej krajiny.(9.9.2017)

  • rashaverak
    ***

    Dokument zpracovava velmi silne a zavazne tema, neni potreba vypomahat si srdceryvnymi obrazky polarnich medvedu. Take se na nektere z nastinenych problemu diva ponekud jednostrane, mame litovat filipinskych namorniku ale pokud by bylo podle autoru tak tihle chudacci filipinsti kteri si vydalavji 6x vice nez je prumer v jejich zemi prijdou o praci.(5.5.2019)

  • Everyone
    *****

    1 lod 3-3500 ppm oxidu siry, 1 auto v EU (euro V5) cca 10 ppm, 1 lod = 50 000 000 aut, 20 nejvetsich lod = 1 000 000 000 aut, ale na planete je 60 000 nakladnich lodi ... saze - astma, rakovina ... topi se vetsinou topnym olejem, ktery by jinak skoncil nekde na skladce v Bangladesi, je to levne palivo, ktere si schvalila organizace pro namorni dopravu IMO (International Maritime Organization)... ___ akusticke znecisteni - mrtvi keporkaci - sebevrazdy na plazi, nemuzou komunikovat - 90% jejich slysitelneho rozsahu (infrazvuk) je prehluseno lodnim motorem atd. ___ nikdo nevi, co je v kontejnerech - jen 2% kontejneru se kontroluje, dohoda je na 100% nedodrzuje se ___ lode pluji pod tzv. vyhodnou vlajkou - lode vlastnici napr. Nemecko, Japonsko, Norsko ... pluji pod vlajkou jnych statu - Panama, Liberie, Marshalovy ostrovy (3 nejvetsi flotily na svete - financuji IMO, ktera schvaluje predpisy - a oni si nebudou podrezavat vetev pod sebou, takze zmeny se prosazuji tezko - tyto staty haji zajmy svych neznamych majitelu - tim se nici priroda, zdravi vsech, podporuji se danove uniky, vykoristovani namorniku, globalni oteplovani, atd.), dale Mongolsko, Bolivie, Bahamy, Dominika - vetsinou danove raje ci neexistence minimalni mzdy, 40% namorniku pochazi z indonezie ___ lodni doprava je 2. nejnebezpecnejsi povolani na svete, po rybareni, rocne se utopi jednotky tisic namorniku ___ kazde 3 dny jedna namorni nehoda, vetsinou diky tomu, ze majitele neivestuji do udrzby ___ nejvetsi spolecnosti jako - Maersk - maji casto vetsi obrat nez softwarovi giganti - jako Apple nebo Microsoft, jmena vlastniku nejsou znama ___ pres to vsechno je lodni doprava nejefektivnejsi zpusob prepravy zbozi (ve srovnani s jinymi druhy dopravy)(9.10.2017)

  • Real Tom Hardy
    ****

    "90% OF ABSOLUTELY EVERYTHING, 90% OF EVERYTHING WE CONSUME, THAT ALL CAME ON THE SHIPPING CONTAINER FROM OTHER SIDE OF THE WORLD." ----------- Ďalšia začiarknutá položka v imaginárnom zozname, ktorý spisuje všetky naše úkony ničiace spoločnosť, planétu a životné prostredie, ale hlavne ich negatívne pôsobenie na budúcnosť a skracovanie životnosti ľudstva. Keď vezmeme do úvahy, ako veľmi neznáma je problematika lodnej dopravy a jej neuveriteľne enormný, nie len ekologický dopad na celý svet, je to naozaj na ťažké zaplakanie. Bohužiaľ, nič sa samo od seba nezmení, pretože spoločnosť je výsostne ignorantná voči všetkému, čo sa ich explicitne netýka, a preto je naneštastie jediným riešením a východiskom obrovská kataklyzma, ktorá nejakým spôsobom silno zasiahne celý svet. Nič sa nedá robiť, šancu na bezbolestnú nápravu sme už dávno prepásli.(14.3.2018)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace