Reklama

Reklama

Zahradnictví: Rodinný přítel

  • Česko Zahradnictví: Tři sestry (více)
Trailer 4

Obsahy(1)

Filmová trilogie Zahradnictví se skládá ze tří samostatných filmů odehrávajících se na pozadí nejdramatičtějších období minulého století a časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky (1999). Vypráví o třech rodinách: rodině leteckého radiotelegrafisty, rodině majitele kadeřnického salonu a rodině majitele zahradnictví. Obsáhne 20 let života postav, které musely v těchto pohnutých časech prožít nejlepší léta svých životů. Rodinný přítel je melodrama odehrávající se ve 40. letech za německé okupace. Tři mladé ženy a dvě děti čekají na návrat svých vězněných mužů a otců. Válkou vynucenému rodinnému společenství obětavě pomáhá rodinný přítel a lékař Jiří. Film je příběhem lásky, která nesměla být naplněna, vypráví o věrnosti, touze, vině a lásce, o odchodech a návratech, o rodině, rodičích a dětech. Jde o rodinný portrét viděný pohledem žen, které osud svedl dohromady. (CinemArt)

(více)

Recenze (250)

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

film dvou tváří...jako (melo)drama jedné rodiny celkem funkční,jakožto drama z války pak ale vůbec.Nebýt zavřených manželů tak by vlastně ani nebylo znát,že se děj odehrává za války.Atmosféra je poklidná a nic moc tomu nenasvědčuje.Až divákovi přijde,že je film točený primárně očima dětských hrdinů.Herecké výkony jsou standardní,osobně mě Ondřej Sokol přijemně překvapil.Co je naopak zklamání je fakt,že Zahradnictví působí velmi často neuvěřitelně prázdně a ve finále tomu všemu nasadí korunu konec,který pojmul rozloučení s jednou z hlavních postav tak jak ho pojmul...nedůstojně,snad aby se tvůrce nemusel snažit cokoliv vymýšlet a ušetřil si práci....60% ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Taxa Hrebejk znovu vratil do priemeru a reziserskej rutiny - a to po planobach ako su Libanky 2013 a Zakazane Uvolneni som myslel ze je s nim amen a ze by najlepsie urobil, keby sa na filmy vysral. Teda pardon, mne to zase uletelo, chcel som napisat ze ukoncil karieru. kazdopadne Pelisky uz Hrebej neprekona, to som si isty, a uz asi nebude ani Pupendo novodobe. Ma to predchadzat komedii Pelisky, ale nejak slabo nadvazuje, rezisersky len rutina, bez zapamataniahodneho momentu, nuda a k tomu vatovo plane plky. 54 % ()

Streeper 

všechny recenze uživatele

Pro mě to bylo hodně velké překvapení. Kvůli nízkému hodnocení a špatným komentářům jsem očekávala vážně minimum a možná proto jsem z kina odcházela spokojená. Je pravda, že je to trochu delší a místy se to táhne, takže jsou tam hluchá místa, ale herecké výkony jsou skvělé a na nich se celý film staví. Ondra Sokol mile překvapil, Aňa Geislerová byla skvělá jako vždy a Sabina Remundová se postarala o vtipnou stránku. Malinko mě šokoval konec, který mě mrzí, protože odstranili postavu, která na celém filmu byla to nejlepší, ale i tak jsem zvědavá na další díl. ()

bourec 

všechny recenze uživatele

Jo,kde sou ty doby,když nás mainstreamový fandy Hřebejk bavil svejma filmama,navíc skvostně obsazenejma.Teď si sice plní nějaký svoje osobní ambice,ale zábavu nechal někde ležet,A trvá to už delší dobu.Tohle byla nehezká nuda,a když na obrazovku vylezla slonice Redmundová a začala se cpát koláčema,nebo co to bylo,tak sem byl zralej na to,to vypnout.S obtížema dokoukáno,ale zbytečnost.40%. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Viděno na slavnostním zahájení Finále Plzeň 2017. Zahradnictví: Rodinný přítel je ukázkovou českou filmovou prací současné doby. Po technické stránce je to velmi dobrý film, který zaujme detailem obrazu a potřebnou dynamikou. I herectví, pokud se dokážeme oprostit od nešťastně obsazeného představitele hlavní mužské role, potěší. Pouze po stránce obsahové a sdělné je to již mnohem slabší. Úspěšná autorská dvojice Jan Hřebejk - Petr Jarchovský má za sebou dlouhou cestu a jejich styl práce se dostal do roviny umné rutiny. Okamžiky dokáží zkušeně sestavit účinně a působivě pro stereotypem otupené oko diváka. Ale jsou to jen postupy, léty prověřené a zdokonalené sesbíráváním zkušeností. Jde jen o okamžiky a samotná soudržnost podstaty celku je chatrná a nejasná. Nevypráví se jeden hlavní příběh, ale několik drobných, které jsou v celek pospojovány dobou a prostředím. Dramatická linka se nešikovně rozvalí po celém plátně a místo katarze se zabývá detailem a stav duše zůstává zachován v nedotčení a zapomnění počátečního stavu zamýšleného vyústění. Je to jen vyhoření? Hlavní postavou první části dramatické trilogie je Vilma (šarmantní Aňa Geislerová) a její samota i rodinná pospolitost v nelehké době strachu. Sarkasmus cynického osudu je ovšem poklidný a bez náznaku odporu, či nespokojení. A bez potřebného účinku znehodnocuje výsledný dojem. Hlavní mužskou postavou je laskavý lékař Jiří (Ondřej Sokol), obětavý ochránce v trudné době. Kultivovaná zdrženlivost k cíli nevede. K obdivu slouží pouze exteriérové stylové stavby. Důležitou postavou je Jindra (zajímavý Martin Finger), dlouhou dobu nezvěstný manžel Vilmy. Návrat zpět do života je snadnější, než by se mohlo zdát. Mezi výrazné postavy patří Bedřiška (Klára Melíšková) a Ela (zajímavá Gabriela Míčová), vystrašené a starostlivé sestry Vilmy. Z dalších rolí: manžel Ely a provozovatel kavárny Otta (Jiří Macháček), jejich bezprostřední syn Karlík (Filip Březina), Jindrova starší zapšklá sestra Marči (Sabina Remundová), jejich mladší ustrašenější sestra Emilka (Lenka Krobotová), její obezřetný manžel a nadšený zahradník Miloš (zajímavý David Novotný), další nezvěstný druh s nejasným osudem Karel (Karel Dobrý), či vitální dcera Daniela (Rozálie Peřinová). Konzumní prostředí a autorská vyhořelost společně s umnou profesní rutinou sice vykouzlili vizuálně zajímavý příběh, ale bez potřebné hloubky, sarkastického nadhledu, či sugestivního vyprávění. Obsahově je film nestálý, psychologicky prázdný a sdělně zmatený. Takový je stav české kinematografie. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Nekolik velmi dobrych scen, par zajimavych dialogu, pekna kamera. Pozitivne pobavi i postavy hrane Sokolem, Remundovou a Krobotovou. Rezie je ovsem spatna, vse je strasne staticke, ploche a pres dane tema skoro bez emoci... Bez atmosfery, tri hvezdicky s odrenyma usima. ()

mr.filo 

všechny recenze uživatele

Budu spoilerovat, tak to nečtěte!! Úplně vidím, jak scéna s koněm byla absurdní v realitě, rozepře o lustr, nebo setkání starých přátel po zmrtvýchvstání chladně emotivní a nebo komunitní bydlení tří žen ve vile na kraji města. Všechno super, ale (!) z plátna to je plytce mělké a jednoduše nefungující. Víme, že to nemá být humorné, ale to neznamená že to bude rozvláčné. (z kina se vracet po skoro dvou hodině a půl je moc.) (Sokola jsem se bál že film pohřbí, ale docela herecky roste, tak jako vesnická tetka Sabina, ale dialogy někdy zmatené, a gesta prázdná.... přesto věřím, že bude líp.. .. Možno ještě podotknouti, že se mi líbily "lidské prvky" v herectví, např. skočení si do textu, špatně se zapalující svíčka, prostě věci ze života, které se ve filmu, pokud není artový, moc nenosí. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Osobně v tom nevidím žádný problém. Ostatní asi čekali nějaké drama, odboj, nebo že se prostě něco stane. Film je ale o o tom, že se neděje nic, a většina aktérů si asi i přeje, aby to tak zůstalo. Drobná vyprávěnda z rodinného života za války, kdy tatínci šli do basy a jejich místo zaujal na šest let rodinný přítel. Ve vší slušnosti, pokud možno. 60% ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Být "antihřebejkovec", určitě bych našel spoustu více či méně podstatných věcí, za které bych mohl celý film rozcupovat. I když označil film za "odpad", jak jsem tu už taky zaregistroval ze strany minimálně dvou uživatelů, to chce už od dotyčných hodně odvahy (nebo možná spíše i drzosti).... I kdyby totiž byl scénář filmu jakkoliv děravý, a byly v něm jakékoliv dramaturgické nedostatky, tak určitě je třeba na snímku vyzdvihnout minimálně skvělou výpravu a super dobovou atmosféru, která z filmu vyzařuje. (viz i třeba použitá hudba z Voskovce a Wericha). I původní hudba Petra Ostruchova má svou těžko zpochybnitelnou kvalitu. Mě osobně se ale například hodně líbilo, jaký "koktejl" vážných a humorných momentů se podařilo Hřebejkovi s Jarkovským ve snímku namíchat. Že některé ty momenty mohou vyznívat z dnešního pohledu trošku i banálně je klidně možné. Ale věřím, že přesně takový byl i život za protektorátu. Doba byla zlá a tak lidem prostě nezbývalo, než se upínat k drobným radostem jako třeba, že někdo někde sehnal nějakou ne zrovna lehce dostupnou laskominu a si vypůjčil promítačku s černobílým filmem. Velmi těžko si lze z našeho dnešního pohledu představit, jaké to muselo být pro tři osamělé ženy se svými protějšky ve vězení zvládat všechny ty rodinné starosti (včetně péče o své děti). V tomto směru nelze o žádné banalitě hovořit. Postava "rodinného přítele" lékaře Jiřího je v kontextu celého vyprávěného příběhu zcela zásadní. Ondřej Sokol možná není (alespoň zatím) moc dramatický herec (a rozhodně to není můj "šálek kávy"), ale rozumím i důvodům, které Hřebejka k jeho obsazení patrně vedly. Jeho postava má totiž ve filmu více poloh. Na jednu stranu jsme (zejména v druhé části filmu) svědky toho, jak se musí vypořádat s nenaplněnou láskou, a zde by mohl být Sokol přeci jen přesvědčivější. Síla této postavy je však vyjádřena zejména ve scénách, které poukazují na nezištnost a obětavost, s jakou se snaží být ženám (a jejich dětem) oporou. Dokáže přitom vymyslet i lecjakou blbinu (např. zahrát a zazpívat na kytaru legrační písničku, nebo poutavě předčítat dětem na dobrou noc) jen aby ženy (a hlavně jejich děti) rozptýlil. A právě v tomhle ohledu je prostě Sokol jednoznačně správná volba. Když už jsem psal o tom z mého pohledu fungujícím "koktejlu", musím jednoznačně vyzdvihnout všechny dětské role. Casting se v tomto případě rozhodně vyvedl. Jejich herecký projev mi přišel zcela přirozený, stejně tak přirozený je i způsob, jakým se děti v celém filmu vyjadřují. Nechybí zde humor, ale ani dojetí. To třeba při scéně, když se společně děti před spaním modlí o ochranu pro své uvězněné tatínky. Samozřejmě má film i svá slabší místa. Určitým problémem je už samotný fakt, že uvědomělý divák (divák co zná jména postav Jindřicha a Vilmy z Pelíšků v podání Jiřího Kodeta a Emílie Vašáryové a ví, že zde by se měl dozvědět o těchto postavách něco nového) neprožívá tak silné překvapení (a možná trošku i jisté zklamání či hořkost) jako samotné postavy tohoto filmu v okamžiku, kdy se údajně mrtvý Jindřich vrací po válce domů. Proto si možná ani tolik neužije vše, co tomuto momentu předchází. Otázkou proto je, zda některé z těchto scén nemohly být přeci jen trošku kratší. Naopak mi přišlo trošku zvláštní, jak se autoři snímku v jeho závěru "vypořádali" s postavou Jiřího. Nechci tím kritizovat samotnou změnu vypravěčského stylu, ke které zde dochází (a která je patrně motivována právě potřebou nějak zakončit příběh "rodinného přítele"). Ani mi nepřijde nepatřičné to samotné vyústění jeho osudu. Naopak mi to, vzhledem k charakteru této postavy a k tomu, s čím se musela vypořádat v důsledku návratu Jindřicha, přišlo jako dost logické. Ale v kontextu celkové délky filmu, mi přišla škoda, že tomu byl věnován tak malý prostor. Asi bych si dokázal ve filmu odpustit i postavu Sabiny Remundové, i když z hereckého hlediska ji nešlo moc co vytknout. Jen mi ale moc neseděla do celkové atmosféry filmu. Přes tyto dílčí výhrady, a rovněž s přihlédnutím k zatím z mého pohledu nespravedlivě nízkému hodnocení ze strany ostatních uživatelů csfd (i filmových kritiků), jsem na první dobrou hodnotil film pěti hvězdičkami....Po druhém shlédnutí ale snižuji na 4 hvězdičky, mj. i proto, že jsem přesvědčený, že Dezertér je přeci jen z celé série nejlepší. () (méně) (více)

chelseaman22 

všechny recenze uživatele

Rodinný přítel je o příteli, který by si převelice přál koitus s Aňou. Jenže tenhle rodinný přítel zvolil vyčkávací techniku, která po čtyřech letech vyšla vniveč v důsledku návratu domnělého nebožtíka zpět do manželské postele. Celkově nezáživné a bez jakéhokoliv tahu na branku. 42 % ()

LadyPupu 

všechny recenze uživatele

Děkuji (!!!) Cinemartu, že mě nepozval na projekci. Při představě, že bych musela sledování tohohle plytkého, unylého blábolu s kostrbatým scénářem a chybějící dramaturgií absolvovat v kině, na mě jdou mdloby. Hvězda za pěknou výpravu a lokace. Jinak je to čiročiré peklo u kterého mě zajímala celou dobu jedna jediná věc - hráli v tom ti herci dobrovolně? ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Ja ti neviem. Dosť ťažkopádne, bez nejakej iskri. Chalanko ma po ruke tri opustene ženy na 6 rokov a nefukne ani jednu? Divné. Chýbalo tomu tempo, chýbal tomu občasný vtip. Chýbalo tom celkovo veľa vecí, čo by z toho spravilo lepší film. Obsadenie však fajn, dajte ďalšie diely. 2 z 5 ()

GANOUSEK 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že od doby kdy do dua Hřebejk Jarchovský přišel egomaniak Viktor Tauš, jde jejich tvorba z cesty. Tauš autor jediného "dobrého" filmu všechny přesvědčuje, že je to on kdo má klíč ke kvalitní kinematografii a televizní tvorbě. Tauš je přesvědčený o své genialitě, ale je to jen další přechytračený sebeobdivovatel, který tímto projektem zničí sám sebe a ostatní ()

venison 

všechny recenze uživatele

Tak nějak jsem čekala, že trilogie „Zahradnictví“ od pánů Hřebejka a Jarchovského bude srdcově vymazlené dílo.. Zatím jsem viděla pouze první film „Zahradnictví: Rodinný přítel“ a naprosto nechápu, že se pod ním mohli právě tito dva pánové podepsat.. Opravdu jde něco podobného do kin? Nemělo spíš jít o mini seriál na nedělní večer s ČT1? Na obrazovce se děje spousta věcí, ale tak nějak nelogicky.. V prvním konání se seznamujeme s mužskými protagonisty v zahradnictví.. Ty poté zatknou (proč? co s nimi je? Co prožívají?) a najednou jsou nám představeny tři sestry (manželky zatčených).. Ženy se sestěhují do jednoho domu a tam nějak čas plyne.. Kolem nich se míhá spousta dětí (proč příběh např. neukázat z pohledu dětské poetiky)? Vlastně se nestane za celé dvě hodiny nic zajímavého, převratného, mimořádného.. Spíš jsem se snažila zorientovat, které postavy jsou těmi hlavními aktéry, kam film směřuje a kde vlastně je ten příběh.. Nakonec jsem pochopila, že se asi mělo jednat o to, že jedna z žen tak dlouho neviděla manžela, až se zamilovala jinde.. Nebo spíš na ní zbyl manželův kamarád, který se celou dobu jeho pobytu ve vězení staral o všechny tři ženy a všechny jejich děti stejně, když její choť byl prohlášen za mrtvého.. Světe div se, manžel se o pár scén později vrací, a tím se cesta k rodinnému příteli (se kterým si nedala ani pusu, nevyznali si lásku a celý jejich vztah postrádal vášeň, lásku a jiskru) uzavírá.. Do toho si ostatní postavy prožívají svoje epizodní úskalí (např. afektovaná tetička v podání Sabiny Remundové zběsile bojuje nejen o moučníky, ale také o poděděný lustr).. Film „Zahradnictví: Rodinný přítel“ absolutně nezachycuje tíživou atmosféru tehdejší doby.. Nezachycuje ani tíživou životní situaci jedné velké rodiny.. Podle mě ukazuje „jen“ nádherné prvorepublikové lokace, vybavení, jídlo, zvyky a tradice.. Takže taková reklama na prvorepublikový životní styl bez kousku emocí.. Herecky něco ušlo (sestry) a něco už bylo horší (Ondřej Sokol).. Po shlédnutí mám v hlavě chaos a překvapuje mě naprostá nesložitost příběhu a prostota scénáře.. Za mě propadák.. ()

Yoshimitsu odpad!

všechny recenze uživatele

Na to, jak se o tom mluvilo i herecké obsazení bylo lákavé, tak jsem na to byl hodně zvědavý, ale měl jsem velký problém se na to vůbec dodívat do konce. Nechci házet celou trilogii do pytle, že dopadne stejně. Určitě se nechám překvapit a když budu mít chuť, tak se na zbývající dva díly podívám, ale tohle bylo úmorné. ODPAD! ()

Bobik9 

všechny recenze uživatele

Děs běs. Jak si vůbec někdo mohl dovolit přirovnávat nebo spojovat tuhle hrůzu s famózními Pelíšky. Nic tady není dobře. Příběh je slabý. Postavy jsou nesympatické. Emoce nulové. Je to naprosto zbytečná krávovina, kde se jen kecá a nic neděje. Bohužel tohle nemá čím zaujmout a je to jen další český filmový průser. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele

No jo, no. Ke vzniku dobrého filmu zkrátka opravdu nestačí, abyste jej nazvali prequelem k jednomu z nejlepších českých snímků vůbec. Zvlášť, když nemáte pořádný nosný příběh, nemáte dobrý scénář a hrají vám v tom průměrní až lehce nadprůměrní herci. Protože pak vznikne Rodinný přítel. Nudný, nemastný, neslaný film, kde ani jedna z postav není osobnost, ani na jedné vám nezáleží, a kde sice lidi zatýká Gestapo, ale vy nevíte za co. Zato se třičtvrtě hodiny díváte na to, jak tři ženské, jeden chlap a dvě děti slaví za války Vánoce. Cokoli se ve filmu děje, nemá na diváka žádný dopad. Ani scény, které by měly zřejmě vyznívat dramaticky, vás nechají naprosto chladnými. Výprava je chudá, nemáte pocit Prahy za války, protože celý film se odehrává v jedné osamocené prvorepublikové vile a v jejím několik metrů vzdáleném okolí, a když tvůrci potřebují chabý děj „posunout dál“, vloží mezi scény kousek archivního materiálu. Rodinný přítel je zkrátka všechno to, co Pelíšky nebyly – nudný, bezdějový, nezajímavý, postavami bez povahových rysů oplývající, dobově nevýstižný film bez nadprůměrných hereckých výkonů a bez jakékoli atmosféry. Takto tuctový snímek by se mi nelíbil ani, kdyby běžel v neděli večer na ČT1, chtít za něj peníze v kinech pak hraničí s drzostí. ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Obecně se mi tenhle trend netočit "dvojku" ale zneužít úspěch filmu natočením toho "co bylo předtím" moc nelíbí. Despekt je dobrý, protože bývám spokojený i s málem. Tady bohužel nebylo ani to málo. Dejme tomu, že je to kvalitně natočeno ale nuda je tak hmatatelná, že není problém ji vidět i v očích herců. Dám šanci i dalším filmům z trilogie, ale mám trochu strach. ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Hřebejk se sice na tenhle typ filmů hodí, ale sám sebe zřejmě nepřekoná. Líný, nepřehledný a vcelku jednoduchý příběh z války neměl nic, čím by (překvapivě) zaujal. Byť tohle bylo hodně průměrné, tak tipuji, že druhý díl odehrávající se v padesátkách bude lepší. 57%. /KINO SLOVANSKÝ DŮM/ ()

Související novinky

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

13.07.2017

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 13. do 19. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Filmový festival Finále Plzeň oslaví třicetiny

Filmový festival Finále Plzeň oslaví třicetiny

14.04.2017

Jubilejní třicátý ročník filmového festivalu Finále Plzeň se uskuteční v termínu od 20. do 26. dubna 2017. Hlavním pilířem největší přehlídky českých a slovenských filmů bude i letos soutěž… (více)

PF 2017

PF 2017

31.12.2016

Zažili jsme i lepší roky než 2016. Nejen co do počtu ztráty lidí, kteří přinesli světu něco hezké a hodnotné, či do počtu překvapivých a znejisťujících politických událostí. On ten rok s šestkou na… (více)

Reklama

Reklama