poster

Národ sobě aneb České moře v 18 přílivech (TV film)

Dokumentární

Česko, 2003, 89 min

  • Rosomak
    ***

    Film v kontrapunktu spojuje dvě naprosto odlišné věci: dokumentární výpověď, která těží z autentičnosti, a ryze fikční, nápady prošpikované, vyfabulované scénky. Celý film je pak pouhým soubojem těchto přístupů, díky čemuž nedostane divák nic zadarmo a tak je neustále vtahován do diegeze filmu a zároveň od ní opět distancován. Vydržet to hodinu a půl je ale opravdu husarský kousek...(27.1.2009)

  • Prubner
    **

    Totální ulítlá bláznivina, která mě - světe div se - místy i bavila. Kdo chce, může v tom hledat logiku, ale myslím, že tu žádná není. Jde jen o to nechat se unášet na vlně dadaistických bláznivých nápadů a čekat, jakou blbost tvůrci v dalším okamžiku vymyslí. Zaujme Jaroslav Dušek, netypický Luděk Sobota, nahá tanečnice Kristýna Lhotáková, Lukáš Pollert nebo debutující Jana Janěková mladší. Líbila se mi i hudba Petra Marka.(15.12.2017)

  • asLoeReed
    ****

    Struktura přelívajících se vln, scény prosakující jedna do druhé, nápaditost, skvělé rozpohybování kamery. Národní třída - živoucí organismus, v němž se prolíná obyčejná realita s umělou inscenovaností, velké dějiny se všednodenností, kde se setkávají běžní občané s těmi, co na sebe berou určitou masku, jedni si hrají na druhé, druzí jsou někým jiným než normálně, kde okamžik je jednou přehlcený vjemy, jindy vyprázdněnou možností.(20.2.2011)

  • Lhurgoyf
    *

    Film s naprosto nulovým scenárom a zmyslom. Je to film poviedkový, proti čomu nie som v tom prípade, pokiaľ by aspoň JEDNA z poviedok mala nejakú pointu, dávala zmysel. Aspoň maličký. Určitú zábavu môžeme vypozorovať z "reality" poviedok, kedy kamera sleduje hercov a tí na ulici naživo komunikujú s naprosto nechápajúcimi ľuďmi. Do tohoto súdka patrí napríklad úsek, keď divadelná herečka nazýva okoloidúcich vlnami v mori a tí sú z toho totálne na vetvy. Alebo úsek, keď sa z naprosto nepochopiteľného dôvodujedna herečka vyzlečie a začne behať úplne nahá po Národní tříde. V tom môžeme pociťovať určitú zvrhlú zábavu. Keď sa ale dostane na tie chaotickejšie scény, tak to sa už nedá vydržať. Jeden príklad za všetky: Dvojníci Charlieho Chaplina a Adolfa Hitlera pracujú v národnej únosovej organizácii a popri tom odmontovávajú z budov značky ulíc. Títo dvojníci unesú v kabriolete malé dievčatko. Po krátkej absurdnej konverzácií prídu k určitému obchodu. Tu zastavia, Charlie vrazí do slepca pred obchodom a po krátkom krepčení mu vymení jeho slepeckú palicu za svoju výchádzkovú palicu. Zaklopú na dvere a s heslom "Uneseme všechno!" sa dostávajú dovnútra. A čo ďalej? Nič, to je všetko. Celá poviedka. Finito. Čo to sakra malo znamenať, vysvetlí mi to niekto?!?(2.8.2004)

  • Pacco
    ****

    Musím jen zoufat nad tím, jak zdejší osazenstvo zase něco nepochopilo/zase stojí proti mě - jak číst svobodomyslný film - ( www.kinoartbrno.cz/film/narod-sobe ) - a menší citace z něj : “Čeští filmoví profesionálové se na rozdíl od výtvarníků třesou strachy, aby náhodou nebyli považováni za intelektuály nebo provokatéry. Představa, že by svými díly nebo nedej bože teoretickými výpověďmi projektovali vize příští evoluce filmu a problematizovali principy a hranice kinematografické instituce, je jim zcela cizí. Českému filmu se nevyhýbá jen duch modernistického umění, ale také tendence sbližování umělecké tvorby se sociálním časoprostorem každodennosti.”(11.10.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace