poster

Zákon Helena

  • anglický

    Helena's Law

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2016, 78 min

Scénář:

Petra Nesvačilová

Hudba:

Jan P. Muchow
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Homer Simpson
    ****

    70 %. Na jednu stranu smutné, jak je nastaven systém ohodnocení policie, kdy za prokázáním viny stojí hodiny a hodiny tvrdé práce a odměna opravdu stojí za to a onen výsledný trest v řádku stovek let odnětí svobody se nakonec výrazně krátí, a usvědčený a odsouzený muž se těší velkému zájmu médií. Na druhou stranu vtipné, že pak sama policistka a tento muž navážou zajímavé přátelství.(8.11.2016)

  • Marze
    ***

    Za filmem je vidět velké množství práce. Škoda, že všichni neukazují tvář Všichni zpovídaní zločinci vykazují stejnou motivaci - mít hodně peněz. Překvapuje, že si hrají na jakousi stavovskou čest zlodějů a že se velmi rádi předvádí. Káju z Chebu potkat v noci by bylo asi dost děsivé. Autorka říká, že se bála i ostatních. Při výpovědích ji laskavě přezírají. Své zločiny si racionalizují a ospravedlňují. Autorka se snaží zjistit i sebemenší detaily. Něco tak paradoxně ukazuje o sobě. Film je trochu neurovnaný, ale pravdivý od srdce.(31.8.2018)

  • Shaleman
    **

    Po tvůrčí stránce bude zřejmě sbírka reportáží z Navlastních očí zajímavější, ale pokud divák přihlédne k jednotlivým svědectvím, je mi trochu záhadou, že většina národa má strach z migrace a ne z korupce a postavení nás občanů ve společnosti. Jak řekl Kája z "Berdychova" gangu: "Jak vyděláš prachy? Prací? Ne. Řekněme, že vyděláš dvacet tisíc měsíčně. Zaplatíš nájem, energie... Když ušetříš pět tisíc, tak seš hodně dobrá. To máš za rok šedesát tisíc. My jsme vydělali milión a půl za dvacet minut."(9.11.2016)

  • Chrysopras
    ***

    Nejsilnější a zároveň nejsmutnější je to, jakou odezvu a "podporu" paní Helena za svoje úsilí od policie sklidila :-(. Pokud jde ale o vyznění celého dokumentu, tak je to spíš zklamání. Paní režisérce se sice podařilo sehnat pár lidí z temné strany před kameru, což je jistě úspěch, ale tím to skoro skončilo. Nějak se jim nedokázala pořádně dostat pod kůži, snad jen trochu Samopalníkovi. A nepřišlo mi ani, že by to bylo nějak vnitřně strukturované. Je to málo vypointované. Škoda, že tak zajímavý nápad zabředl v průměru... A jen si tak říkám, co by vzniklo, kdyby se do toho obul třeba Janek Kroupa nebo jak by to uchopila H. Třeštíková....(12.11.2016)

  • Othello
    **

    Jmenuje se to Zákon Helena, ale o Helené Káhnové je to minimálně. Snaží se to mluvit o podsvětí 90. let, ale když se k němu autorka dostane, přizná, že se bojí jít dál. Je to o vině, trestu, šílených devadesátkách a deziluzi z policejní práce, ale režisérka věnuje první a poslední záběr sama sobě jak jde po náměstí. Kde se v člověku najde taková egocentrická arogance obtočit takto zásadní témata a příběh kolem sebe? Nesvačilová je totiž archetypem špatného dokumentaristy, protože se nedokáže ve všech načatých tématech odrazit od ničeho jiného krom sebe ("Já bych..." "Teda já nerozumim..." "Pro mě je to..."), přičemž se snaží věnovat době a situaci, kterou "nezažila" (v roce 96 jí bylo 10 let). V dialozích obvykle mluví častěji než ten, s kým rozhovor dělá, neobratně tlačí aktéry do nějakých pozic, kde by je chtěla mít a fyzickou bolest jsem zažíval prakticky kdykoli, když byla ve vzduchu nějaká otázka typu "Myslíš, že skončíš v nebi nebo v pekle?" Přičemž zkorumpované a morálkou naprosto nedotčené struktury českého podsvětí 90. let jsou nepřebernou studnicí varovných témat, jimž se dá dnes jen těžko věřit. Koho alespoň trochu zajímá, jak to vypadalo v devadesátých letech za plentou, ať zkusí třeba dokument Tělo bez duše.(19.9.2018)