Scénář:
Arnaud XainteHudba:
Helene BlazyVOD (1)
Obsahy(1)
Dvoudílný francouzský dokument věnovaný portrétnímu umění 18. století a zejména životnímu příběhu nejslavnější portrétistky té doby, Elisabeth Vigée-Le Brun... Louise Elisabeth Vigée-Le Brun patřila k nejvyhledávanějším evropským malířkám 18. století a ocitla se tak v nejvyšších kruzích. Kvůli svým těsným vazbám na královský dvůr musela tato portrétistka královny Marie-Antoinetty v období Velké francouzské revoluce uprchnout za hranice země. Navzdory tomu její nezdolná energie jí umožnila namalovat více než šest set šedesát portrétů. Jako důvěrnici bohatých a mocných a největší malířku své doby ji přijímaly všechny panovnické rody i umělecké akademie v Evropě... Po pádu Bastily Elisabeth Vigée-Le Brun opustila Paříž jen s několika zavazadly a peněz měla jen tolik, aby mohla zaplatit cestu do Říma. Doufala, že ji nikdo nepozná a podaří se jí dostat se přes hranice. Po tříletém pobytu v Itálii pak měla malířka v plánu vrátit se do Francie, nakonec ale přes Vídeň doputovala až do Petrohradu. Bylo to v časech, kdy všichni francouzští emigranti vzhlíželi k Rusku jako k zemi znovuzrození. Skutečnost, že byla portrétistkou Marie Antoinetty jí zajistila zájem a pozornost petrohradské šlechty. (Česká televize)
(více)Recenze (6)
Čest anglickému dabingu. ()
Díly: 1) Královnin portrét, 2) Putování Evropou. -------- V titulcích filmu uvedeno: režie (pouze) Arnaud Xainte (Jean-Frédéric Thibault je jedním ze scenáristů). ()
Oba díly jsou plné krásných obrazů se ženskou tématikou a historického vyprávění o životě umělkyně s dobovými reáliemi. Druhý díl je takový cestovatelský. Umělkyně není vůbec nudná. Ke shlédnutí na https://www.ceskatelevize.cz/porady/14927473784-portretistka-marie-antoinetty/222387761970001/ ()
Dokument v jedné paletě smíchal barvy života výjimečně talentované ženy se stínem doby, která jí – jako mnoha jiným ženám malířkám – dala šanci. Co z této šance proměnila Vigée Le Brun, však předběhlo většinu z nich. K období přechodu versaillské rozhazovačnosti v revoluční teror, a přes krutovládce na vojenském koni zpět do měšťanských kulturních revolucí 19. století, se obtížně přistupuje bez typizace a zaujetí stanovisek. Jak vidíme i na příkladu Vigée Le Brun, politické názory kterékoliv z bojujících stran jsou nakonec to poslední, co zůstává jako historicky důležité. Lidé žijí své životy, přimykají k době, těžko si odvykají a využívají šancí, které buď mají, anebo nemají. Vigée Le Brun je skvostným příkladem malířského umu, kteří mnozí malíři (nejen ti současní) ve skutečnosti postrádají, a tak je na její obrazy radost pohledět. Plánovitě předběhla soudobé instagramové filtry a v rámci dobrého PR své chlebodárce činila na obrazech půvabnějšími a jejich věhlas jasnějším. Inu, s tím věhlasem to tak přímočaré nebylo… Dokument zpracovává život malířky, jejích blízkých i historické pozadí s adekvátní podrobností a schopností seznámit diváky s tím podstatným. Je podmanivě zpracovaný, vizuálně působivé je prolínání herců s obrazy, v nichž se pohybují. ()
Hezké, zvláště pak v některých případech prolínání hraných scén s malovanými obrazy (Neapol). Na druhou stranu vůbec by na velkorysé ploše sta minut nevadilo ubrat hraných ilustrativních scének a ukázat víc obrazů, věnovat se víc technice, přidat podrobnější fakta. ()
Galerie (7)
Photo © ARTE France / Arnaud Xainte
Reklama