poster

Bowling for Columbine

  • Kanada

    Bowling for Columbine

  • USA

    Bowling for Columbine

  • Německo

    Bowling for Columbine

Dokumentární / Drama

Kanada / USA / Německo, 2002, 115 min

Režie:

Michael Moore

Hudba:

Jeff Gibbs
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kulmon
    ****

    "Dobrý den, chtěl bych si založit účet, ke kterému dostanu zadarmo zbraň, jaké jsou podmínky?" "Můžete mít duševní poruchu, ale nesmíte být zločinec!" Scifi? Ne, jen běžná realita amerického života. Takto to chodí v nejvyspělejší zemi světa. Pak se ale nesmíme divit, že se tam vraždí a je tolik masakrů ve školách. Já jsem Američan a kdo je víc. Já mám druhý článek ústavy, a na ten mi nešahejte. To vymysleli ti chytří bílí hoši, ano to prohlásil populární herec Charlton Heston, který se vydal na dvě místa velkých střeleckých masakrů, aby tam bojoval za právo mít zbraň. Inu podivný to národ, tihle amíci. Michael Moore je taky podivín, a zdatný mystifikátor, který dokáže s fakty hezky manipulovat, ale tenhle dokument se mu povedl. Není téměř co vytknout.(10.5.2009)

  • kinej
    ****

    Moore sice možná je manipulátor, ale na rozdíl od Bushovy vlády navádí lidí tím objektivně lepším směrem. Jsem šťastný, že jsem čech, že zde máme své Grossy, Klause, Kalousky aj. Oni jsou žádný problém proti situaci v Americe. Lidé tam sice mají vyšší životní úroveň, ale možná až tak vyokou, že z toho začínají degenerovat. Většina aktérů Bowling for Columbine se mi zdála omezených. Kupodivu nejvíc to v hlavě má srovnané Manson a Stone. Velmi mě zklamal dobrý herec Charlton Heston svými hloupými názory a hláškou ¨"Only over my dead body." Svým náckovským přístupem si u mě dosti pohoršil.(16.6.2005)

  • Ghoulman
    *****

    U tohoto dokumentu je samozřejmě nejpodstatnější otázkou, nakolik je ve skutečnosti opravdu „dokumentárním“, čili do jaké míry zobrazuje realitu takovou, jaká ve skutečnosti je. Mnoho diváků a vlastně i samotných dokumentárních tvůrců mají u svých děl pocit, že tyto musí být nutně nestranné a nezainteresované. Kdybychom však šli v kladení podobných otázek hlouběji, nakonec se nám vynoří velmi podstatný problém. Je vůbec legitimní vyžadovat jakousi dokonalou objektivitu u média, jež je nutně spjato s tvorbou konkrétních jedinců? Jinými slovy, za kamerou vždy stojí člověk, který musí mít konkrétní, subjektivní pohled na svět (jinak by to nejspíš ani nebyl člověk). Ostatně svět je vytvářen vždy skrze pohledy jednotlivců. Můj svět bude pravděpodobně vypadat zcela jinak, než ten váš a to i při faktu, že oba stále žijeme na matičce zemi. Na druhou stranu co by byla tvorba bez konkrétního tvůrce a k čemu by byl film, jež by vlastně z principu postrádal „pohled“ na svět? Řekl by nám podobný snímek vůbec něco? Jistě, nechci to hnát do extrému zastávat se třeba nějakých šílených propagand (např. komunistických, či nacistických) s tím, že vše je relativní. Nicméně i tak si myslím, že Moore manipuluje pouze v rámci velice drobných nuancí a že je proto Bowling for Columbine naprosto relevantní výpovědí toho, co se v určitém období v USA dělo. Osobně mne jeho tvorba vždy pobaví, ať už ve své „roztomilé“ bojovnosti, či ve velmi vydatné ironii.(10.1.2017)

  • Jordan
    *****

    to je hrozba, ten moore, ale taká tá príjemná hrozba, ihneď som si zamiloval jeho zmysel pre humor, tú jeho bezočivú iróniu a keď sa k tomu pridá aj to, že vie veľmi dobre ČO a AKO chce povedať, tak niet o čom diskutovať - za tento naozaj silný dokument si 5* zaslúži, moja obľúbená pasáž Funy Facts About Kanada, animák (samozrejme) a veľmi príjemné poznanie, že ten Marylin Mansom je celko sympatický a inteligentný človek (na rozdiel od Charltona Hestona)(26.3.2007)

  • Pacco
    ****

    Michael Moore jde tvrdě za svým. Říká nám, že někteří Američané jsou xenofóbní, rasističtí a většinu svých problémů řeší radikálně. Je to sice dokument, co má s objektivitou pramálo co společného, ale Moore je příliš dobrým debatérem a svou subjektivitou má co říct a činí to nápaditě... Doporučuji rozhovor s Marilynem Mansonem, zazní tam věci na zamyšlení.(7.8.2006)

  • - Během děkovné řeči poté, co Michael Moore převzal Oscara za nejlepší dokument, zaútočil režisér na tehdejšího prezidenta Spojených států George W. Bushe kvůli válce v Iráku slovy: “Shame on you, Mr. Bush!“ (“Styďte se, pane Bushi!“)

  • - Film měl v první verzi šest hodin. (Kulmon)

  • - Na festivalu v Cannes se film dočkal 13minutových ovací ve stoje. (Kulmon)