poster

Sora no daikaidžú Radon

  • Japonsko

    空の大怪獣 ラドン

  • Japonsko

    Sora no daikaijű Radon

  • anglický

    Rodan

  • anglický

    Rodan! The Flying Monster

Sci-Fi

Japonsko, 1956, 82 min

Režie:

Iširó Honda

Hudba:

Akira Ifukube

Producenti:

Tomojuki Tanaka
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dennykr
    *****

    Brilantní film a jedno z mých nejoblíbenějších kaiju eiga, které bere cyklus úplně jiným směrem. První třetina představuje primárně hororovou detektivku o komunitě horníků, jež rozhodně nejsou složitě prokreslenými postavami. Naopak, klíčová je obecnější dynamika této skupiny – rozdělení funkcí, hierarchie a prožívání zločinů z perspektivy komunity. To se odráží ve výstavbě, nejprve sledujeme komornější horor o malých příšerách, který prožívají právě horníci, až později se – zapojením více zájmových skupin – přesouváme do globálnějšího kaiju eiga. Postavy se také poprvé výrazněji rozdělují v přístupu k monstrům, zatímco vojáci pragmaticky uvažují nad Rodanovým zničením, hrdinové s ním soucítí. // I vyprávění a práce s žánry jsou promyšleněji strukturované, než bývalo v žánrových filmech studia Toho v padesátých letech zvykem: komunitní drama -> detektivní horor s monstry Meganulon -> náznaky globálnějšího problému s Rodanem -> katastrofický film -> ekologické a osobní drama. Ozvláštňující je také otevřeně depresivní konec, kdy není zničení monstra prezentováno jako pozitivní vítězství, ale morální prohra. // Úvodní sólovky Godzilla, Mothra a Rodan vlastně reprezentují tři různé alternativy, jak vyprávět film s jedním monstrem. A všechny jsou výborné.(23.6.2019)

  • Campbell
    ***

    Rodan aneb další monstrum ze studia Toho. Tentokrát je to velká létající bestie. Rodana mám ale celkem rád takže jsem si tohle celkem užil. Sice samotnej Rodan byl dost chabě udělanej i když vypadal jako potvora dobře, tak se strašně špatně pohyboval. Ale celkově to dobře uběhlo a konečně tu není nacpávám humor který mě ve většině Godzill štval.(25.12.2012)

  • ledzepfan
    ****

    Upřimně moc nevím co si o tom mám myslet. Hondu znám spíše jako tvůrce, který se snaží lidstvo ukazovat z té optimističtější stránky(když né přímo z pozitivní), ale tady-když se nad tím dějem člověk zamyslí-jde vlastně o jízlivou a nekompromisní kritiku lidské ustrašenosti, zbrklosti a bezohlednosti. Ten konec je fakt mrazivý... Je možné, že to Honda myslel jinak ale v tom případě to nezvládnul a neukočíroval(téhle variantě osobně moc nevěřím). Malou tragédii je, že onen rozpor a kritiku asi většina diváků nezachytí a film tak může vypadat jen jako další-trochu podivné a staré monstermůvíčko...........Zvláštní kousek tenhle Radon.(23.8.2013)

  • kaylin
    ***

    Snímek je barevný, což mu pomáhá po stránce vizuální, na druhou stranu, po stránce trikové je vidět, že „Gojira“ byla přece jen dokonalejší a tentokrát jsou modely opravdu jen modely. Tohle není animace Raye Harryhausena. Ale oni se Japonci určitě ještě polepší. Minimálně je vidět, že jsou schopni trochu variovat příběh a pořád v něm nechat nějaké ty emoce, protože pořád jsou zde nějaké ty vztahy.(26.1.2014)

  • Oktavianus
    ****

    Okouzlující a působivé. Sakra působivé, zvlášť hypnotický závěr. Jasně, našly by se tu velké nedostatky: nejvíc mě rozesmívaly plastové hračky tanků na špagátu; bylo znát, že Japonci žádného Harryhausena nemají, a tak je třeba se vypořádat s křiklavou zadní projekcí, opakujícími se záběry, modely a loutky potvor, při detailech na celé Radonovo tělo je zřejmé, že jde o chlapa v gumovém obleku. A střední část filmu se krapet vlekla. Jenže na druhé stráně tu máme klasicky masochistický japonský příběh, opravdu nádherné potvory (přestože jsem tu už triky a podobu monster de facto zkritizoval, jedním dechem musím dodat, že stejně jsem byl okouzlen a nadchnut jejich pojetím), na dřeň jdoucí závěr a třeba i špičkový úvod, kde něco požírá horníky hluboko v dole. Vůbec první půlhodinka s obřími housenkami v uhelných štolách nebyla ani pětihvězdičková, ale snad sedmihvězdičková, dlouho mě nic nenadchlo tolik. Demoliční scény také nebyly špatné a zkrátka celý film byl potažen tím úžasně naivním pelem starých filmů, který z nich dělá mimořádné zážitky.(10.9.2014)