poster

Buster Keaton: A Hard Act to Follow (TV film)

Dokumentární

Velká Británie, 1987, 160 min

Komentáře uživatelů k TV filmu (3)

  • Matty
    ****

    Objemný třídílný dokument o jedné z největších osobností němého filmu (subjektivní názor). Před plytkou chválou z úst veleslavných osobností byly upřednostněny výpovědi těch, kdo měli k životu a tvorbě Bustera Keatona skutečně co říct (nejznámější je asi Keaton sám) . Snad až příliš mnoho komentářů se soustředí na popis vzniku konkrétních scén. Kapitoly ze soukromí jsou oproti tomu trochu odbyté a zevrubnější analýza prvků, které činily Friga Frigem chybí úplně. Jakožto „průřezový“ počin ale plní Hard Act to Follow svou úlohu výtečně, osobně pak jako nejpřínosnější hodnotím třetí část, zaměřenou na (právem?) zapomenuté post-groteskové období. 85%(16.12.2009)

  • Iggy
    ****

    Obsáhlý třídílný televizní dokument o legendě americké němé grotesky Busteru Keatonovi - Frigovi. Film mapuje kariéru tohoto mužíčka s kamennou tváří od jeho počátků v rodinném vaudevillu, přes jeho příchod k filmu a spolupráci s Roscoe "Fattym" Arbucklem a Joe M. Schenckem, přes slávu tzv. Buster Keaton studio, které bylo obdobím vrcholu jeho filmové kariéry, přes nešťastný přechod k MGM, které sice udělalo z Keatona veleslavnou filmovou hvězdu, ale za cenu podřízení se studiu (nucené role, které Busterovi neseděly, pevné scénáře, s kterými předtím nikdy nepracoval!, vnucení režiséři, jejichž pojetí humoru se s Keatonovým rozcházelo - z dnešního pohledu lze jen těžko pochopit, proč jim přišlo vtipné to, co je absolutně nezajímavé a naopak) a tím ho zlikvidovalo, což se nepodařilo ani příchodu zvuku. Dále dokument referuje o Busterových těžkých problémech s alkoholismem a jeho definitivním rozchodu s MGM, ale i jeho ženou. K znovuobjevení Keatona a jeho filmů dochází od 50. let díky jeho vystupování v televizi a mediálním článkům, které pozitivně hodnotily vliv grotesek na americkou kinematografii a překonaly tak dosud převládající pohled na grotesky jen jako na plytkou zábavu, která zaplácne čas před hlavním programem kina a pak se na ni zapomene. V 60. letech se do kin znovu vracejí Keatonovy němé filmy a sám Buster dostává Oscara za přínos kinematografii, je hlavní hvězdou festivalu v Benátkách (sám věřil, že se jeho filmy nebudou už nikdy promítat!). Dokument je nabitý množstvím ukázek nejlepších Keatonových gagů (a to hojně i z období po roce 1930, z malých rolí a televizních vystoupení, které se jinak moc vidět nedají), rozhovory se samotným, už zestárlým Keatonem, jeho ženou Eleanor a dalšími. Dokument nabízí pohled jak do soukromého Keatonova života, tak na jeho práci z pohledu diváků, kritiků i filmových studií, tak přímo do kuchyně Keatonova studia, kde se připravovaly gagy. Film nabízí i pohled na vývoj Keatonovy komiky, ukazuje, že mnohé gagy čerpal už z dětských divadelních zkušeností, časem je různě měnil, přizpůsoboval a vylepšoval. Moc hezký a dojemný je zvlášť konec. Škoda, že se téměř tříhodinový dokument věnuje Keatonově tvorbě vcelku rovnocenně a tedy období jeho největší slávy a nejlepších filmů zabírá relativně krátkou část dokumentu, o málo víc než třetinu. Taky o zřejmě nejlepším Keatonově filmu General (Frigo na mašině) se divák dozví spíše podružné technické informace, typu kdo se kde zranil a co kde hořelo. Proto jen 4*.(30.11.2006)

  • Gor'seye
    *****

    Všetci poznajú Charlieho Chaplina, veľa ľudí pozná Laurela a Hardyho, ale nikto nepozná Bustera Keatona...a to je skutočne veľká škoda a je to tiež veľmi smutné, že komik aspoň tak dobrý ako Chaplin sa povaľuje na smetisku dejín a nikto o neho nezakopne....(5.9.2009)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace