Režie:
Tobe HooperKamera:
Matthew F. LeonettiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Craig T. Nelson, JoBeth Williams, Beatrice Straight, Dominique Dunne, Oliver Robins, Heather O'Rourke, Michael McManus, Virginia Kiser, Martin Casella (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Poklidný život jedné kalifornské rodiny naruší síly z onoho světa, které se zabydlí v jejím domě na předměstí. Zpočátku jsou vetřelci jen dva, ale brzy se celý dům změní ve strašidelný zámek. "Návštěva" se v žádném případě nechová přátelsky - a naší nešťastné rodince nejspíš nezbude nic jiného, než co nejrychleji vyklidit pole, aby nepadla za oběť přízrakům. Poltergeist je fascinující, hrůzostrašná a hlavně dynamická podívaná, která vám naočkuje koňskou dávku napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (421)
Vidieť to v danom roku vzniku, tak sa asi poseriem strachom... vďaka bohu existenčné problémy boli tak veľké, že táto situácia nemusela nastať. Krásny názov, príznačný... emotívne mi naskakuje husia koža, uúu. Noo neviem, bojím sa uraziť daný snímok, skôr to hodím na "1982". Áno je to tak 1982, neovplivním to, na to som malý pán... Tuším som to videl niekedy v r. 1990 no v tomto období som zase riešil ako nezasrať plienku... taakže, no nič v r.2011, 6/10 dobre no ne?! ()
Na to, že POLTERGEIST nemá ani celé 2 hodiny, se mi tento Spielbergův kousek neskutečně táhl. Neodpustím si parafrázi slov "Pánů Sklepáků", že "tento film má jeden zásadní problém - je příliš dlouhý... a kdyby byl i o polovinu kratší, byl by stále příliš dlouhý." ;o) U Spielberga mám tento problém u více filmů - někdy se bohužel nedokážu zbavit pocitu, že některé imho nastavované věci nám Steven servíruje především proto, aby ukázal čemu novému se zase přiučil. ;o) Stejně tak je pro mě malou záhadou 3 nominace na Oscara, a to v oblastech, které mi v tomto filmu připadaly jako imho jedny z nejslabších - hudbu bych si dokázal představit v řadě jiných filmů, do POLTERGEIST (resp. do hororu) se mi však ani za mák nehodila. Vizuální efekty mile překvapily v pár momentech. Ve chvíly, kdy však měly budovat napětí a strach, jejich klady skomíraly a já si připadal jako při sledování z-komedie. Samostatnou kapitolu pak tvoří některé/mnohé repliky - v některých chvílích se mi nechtělo věřit, že POLTERGEIST není béčko, ale Spielberg. Ale ať jen nekritizuji... tento film není zas tak špatný. Má pár hodně silných momentů - bohužel to však nejsou ty, které měly být pro tento film těmi elementárními. Přijde mi, že v době natočení tohoto Spielbergova kousku vznikaly již podstatně podmanivější a hororovější horory. Shrnuto a podtrženo: Imho průměrný horor s pár hodně silnými momenty a závěrečným morálním apelem k developerům všech zemí světa. ;o) ()
Hodně se spekuluje o tom, do jaké míry měl nad projektem kontrolu jako režisér uvedený Tobe Hooper či produkující Steven Spielberg. Co do celkového stylu a motivů snímek zapadá do Spielbergovy osmdesátkové režijní a producentské tvorby. S tou sdílí jednak přesazení fantaskní premisy do dobového esenciálně domáckého prostředí předměstí, ale i motiv rodinné pospolitosti coby absolutního dobra. Sice bychom našli také paralely s Hooperovou filmografií, předně v motivu hrůzostrašných či strašidelných domů, ale na druhou stranu jeho vlastní projekt "Invaders from Mars" jej usvědčuje z toho, že neuměl pracovat s dětskými herci, čímž se "Poltergeist" rozhodně nevyznačuje. Každopádně jejich společný výtvor můžeme považovat za počátek osmdesátkového trendu dětských hororvě laděných filmů. Byť oproti nadcházejícím snímkům "Poltergeist" více stojí v hájemství hrorou, děti a mládež představují jeho primární publikum (ne náhodu distributor požádal MPAA o přehodnocení ratingu na PG), což se projevuje i tím, že namísto děsu staví na zneklidnění a bojácném údivu. Jinými slovy je "Poltergeist" vynikající horor pro celou rodinu, ze kterého budou především děti mít oči navrch hlavy. ()
Hororová klasika, která už v dnešní době tolik nedokáže diváka zaujmout. Od spojení Hooper a Spielberg jsem čekal, že se aspoň trošku budu bát, ale Poltergeist na mně působil až moc směšně a bral jsem to spíše jako komedii, ale ve své době věřím, že to byla solidní pecka. Zub času se prostě projevil. ()
Duchařský čajíček, jaký můžete celkem bez výčitek pustit i malému dítěti a snad až na jednu scénu by to na něj nemělo mít výraznější negativní dopady… Přijde mi docela vtipný uvědomit si, jak Hooper ani ne 10 let po ultra děsivém Texaském masakru přišel s něčím takovýmhle, tedy ’rodinným’ hororem vyloženě bez koulí. V současnosti už to nemá šanci postrašit, když je ten (nový!) dům pořád plný lidí a dochází výhradně jen k prostému hýbání věcí a světélkování, (OK, klaun, megalebka a nebožtíci budiž výjimkou). Zastaralé efekty, tak to je další věc, plus celková hloupost… Dobře ale, zase ne že by to byla nějaká katastrofa. Oceňuji absenci takového toho osmdesátkového teen balastu a ne, není to přímo špatný horor. Chcete-li se dneska postrašit a má to být haunted house, koukněte třeba na PARANORMAL ACTIVITY nebo HOUSE OF THE DEVIL, a tohle si nechte až budete jednou chtít postrašit svoje zlobivý fakany. Snad je to zabaví lépe než mě. ()
Galerie (93)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (66)
- Ve scéně, kdy Diane (JoBeth Williams) vrací prázdnou láhev Dr. Lesh (Beatrice Straight), pokládá ji na stůl hrdlem dolů, aby zdůraznila, že je prázdná. V následující scéně ale doktorka šroubuje víčko na láhev, která na stole stojí dnem dolů. (Chegi)
- Zelda Rubinstein (Tangina) v rozhovoroch uviedla, že nemala rada režiséra kvôli jeho problémom s drogami. (WalterIK7)
- Scéna, kdy Diane otvírá dveře do ložnice a ozve se strašidelný křik, byla natočena jako vůbec první. Scéna s Marty a halucinacemi v koupelně byla natočena jako poslední z celého filmu. (Chatterer)
Reklama