Reklama

Reklama

Roger a já

  • USA Roger & Me
Trailer

Obsahy(1)

Jak velké automobilky „pomáhají" malým regionům. Americký dokument režiséra Michaela Moorea. Před svými veleúspěšnými filmy Bowling for Columbine a Fahrenheit 9/11 debutoval americký dokumentarista Michael Moore snímkem o tom, jak se automobilka General Motors zachovala k desetitisícům svých zaměstnanců. Jedna z největších firem v USA se v osmdesátých letech rozhodla uzavřít část svých továren, čímž během krátké doby přišlo o práci až 30 000 lidí. Michael Moore zkoumá důsledky, které měla tato skutečnost na lidi v michiganském městě Flint, odkud on sám pochází. Práce v automobilce zde byla zdrojem obživy pro většinu lidí. Uzavření továren znamenalo drastický zásah do života města, mimo jiné i nárůst kriminality a vylidnění celých čtvrtí.
Titul filmu naznačuje Mooreovu snahu spojit se s předsedou představenstva General Motors Rogerem Smithem a udělat s ním rozhovor. Třebaže Moore osvědčil svou pověstnou buldočí povahu a dělal problémy členům mnoha ochranek, získat kýžené interview se mu nepodařilo. Vznikl však rozpustile vtipný dokument o vážných tématech, odměněný řadou filmových cen. V Mooreově podání je totiž upadající městečko Flint metaforou celé Ameriky... (Česká televize)

(více)

Recenze (55)

Matty 

všechny recenze uživatele

Film ne tak zcela dokumentární a již ne příliš aktuální, na druhou stranu stále velice zábavný. Řekl bych, že vzhledem k tématu až neslušně zábavný. 30 000 lidí přišlo o práci a Michael Moore o tom natočil vtipný film. Jeho přesvědčovací prostředky mají sice blízko k praktikám nacisticko-komunistickým, ale liší se od nich velkou dávkou ironie. Hra na city divákovy sice místy hraničí s nevkusem (kuchání králíka) a jde znát, že Moore ještě nebyl natolik schopným „argumentátorem“ (doufám, že mi češtináři odpustí:), nicméně komedie je to i po letech výborná. 75% ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Michael se rozhodně ve svém debutu zastřeloval, brousil svůj jedinečný sarkastický styl. Existuje-li cosi jako hraný dokument, pak Moore tvoří jakousi dokumentární hru. Zárodky jeho neodolatelné demagogie lze vidět ve volbě typů zpovídaných... zejména buržuj smetánka tvoří neskutečný vzorek lidské debility a pokrytectví, na níž se tvůrce doslova pase a kterou podněcuje. Hraní si se sympatiemi diváka mu jde báječně, ale Roger a já obsahuje pouze několik míst, kde jde veškerý ven cynismus plynule, bez křeče a zasáhne naplno. Pojmenování paradoxu se Moorovi daří nejlépe v závěru. Přesto po celou dobu z neutěšeného portrétu Michaelova "hometown", rozdrceného železnou logikou kapitalismu, mrazí a nic na tom nemění ani občasná rozevlátost a usilovné dobývání lehkosti z proudu vyprávění. Právě tady se zřejmě projevuje Moorova nezkušenost, která však neústí v nějakou rozpačitost, ale spíše v upřímnost... Upřímnost, kterou třeba u 9/11 postrádám... Roger a já je dosti neotesaný dokument, jenže právě díky tomu, že tvůrce hájí své město a své lidi vyznívá tahle přidrzlá žaloba kapitálu velmi horoucně a naléhavě. Není proto zapotřebí vlezlých patetických gest, které mě osobně na pozdějším Moorovi dost vadí. Když přijde o práci jeden, je to tragédie. Když přijde o práci 30000, je to statistika. Ideologie se mění, paradoxy zůstávají? ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Michael Moore zde nerozjíždí naplno svou přesvědčovací metodu "jen já mám pravdu a vy to musíte pochopit", ale volí nejdříve cestu přesvědčování fakty a důkazy ze života. Naštěstí se vyhýbá přímému vnucování názoru a tak se jeho dokument stává pouhým pohledem do městečka Flint o kterém jsem nikdy ani neslyšel a asi už neuslyším. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Michael Moore .. Michael Moore na začátku své dokumentární cesty, ale štiplavý jako vždy. Poprvé se podíval na zoubek kapitalismu a podnikání jako takovému ve svém rodném automobilovým průmyslem proslaveném Flintu. Zábavné montáže, důraznost, která nezná překážek, zdrcující výpovědi. ___ Zatím srandy kopec, ale jak dopadne polovina české ekonomiky (samozřejmě s dopadem na všechny), až se dostanou "ty naše" importované automobilky do srabu, krachnou případně odejdou na levnější východ? ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Ve své podstatě jde o "demoverzi" Bowling for Colombine. Až tam je ten jeho demagogicky konfrontačně odlečený styl dotáhnut k dokonalosti. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Krásná levičácká výpověď o nepochopení podstaty kapitalismu. Škoda, že to bylo natočeno tak pozdě, o pár let dříve by se to jistě stalo hitem v komunistickém bloku. Moore je dost ironický, ví dobře, co zařadit, a co ne. "Protistranu" povětšinou zastupují směšné figurky - především ze světa zábavy -, ekonomických argumentů se nedočkáme. Myslím, že tento snímek se nejvíce líbil právě Rogeru Smithovi, a to především kvůli své bezbřehé naivitě. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Takhle to prostě chodí - nic nového. Kdybych byl nějaká 70-letá babka, tak by mi taky byly problémy těch lidí víte kde... A Moore má těžký problémy s držením se tématu - křepčení občanů ve věznici je velice přínosné, u dokumentu mě "zábava" nezajímá. Zbytečně dlouhé. Na druhou stranu je dobré si podobné věci občas připomenout ... Co mě nejvíce zaujalo - neúspěch o setkání s "Rogerem" a naivnost některých lidí ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Tímto mě Moore definitivně přesvědčil, že umí točit zábavné dokumenty, ve kterých sice dosti nevybíravým způsobem prosazuje "svou" pravdu, ale na druhou stranu, jde mu to setsakra dobře a člověka to aspoň donutí k zamyšlení (minimálně nad tím, kde Moore bere tu úžasnou drzost - například bez jakýchkoli okolků udělat blbečky z pár exemplářů flintské smetánky, kteří ještě rádi ochotně zapózují pro kameru na jednom večírku). Co z naservírovaných faktů a fikcí si nakonec vybere a přijme za své, je jen na něm. ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

::::::::::::::::::::::::::::: Další bomba od Michaela ! Já ty jeho dokumenty žeru ! Opravdu skvělé zpracování. Vždycky mě dokážou upoutat tak, že si sednu na prdel před TV a od začátku do konce ani nemrknu. Po skončení se vždy těžko vzpamatovávám ze svých pocitů. Je v nich vtip, ironie, sarkasmus, smutek, laskavost, pochopení, vztek aj. ............ ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Zatímco počínání George "Neumím číst a psát" Bushe sleduju bedlivým okem nepřítele, o Rogeru Smithovi jsem nevěděl nic. Takže jsem se se zájmem podíval, ale nijak zvlášť to se mnou nehnulo. Přínosem je, že nám Michael Moore (nejen v tomto filmu) programuje ukazuje Američany, kteří se ani vzdáleně nepodobají těm z hollywoodských filmů "ze života" a jsou všelijak morálně, sociálně a politicky pochroumaní. A někteří z nich k popukání - třeba žena prodávající králíky "k mazlení i na pekáč" nebo vizážistka, která po půl roce své živnosti zjistila, že sama není "jarní", ale "podzimní" typ ("Byl to pro mě šok!"). :-) Jinak mi ale připadá, že Moore v roli "muže z lidu" své objekty místy až příliš podněcuje k ještě větší sebelítosti a plačtivosti a tím zbytečně shazuje, co chce filmem říct. 60% ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Mám prostě pro "Majkího" slabost, a to dokonce i když se považuju spíš za pravičáka :-) Prostě proto, že vždy trefně poukazuje na problémy Ameriky, které ovšem řeší lidé po celém světě (a tedy i my u nás) - nezaměstnanost, zbraně, zdravotnictví, Bush... ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Po informační stránce slabé, humoru pomálu a neustále nahánění Rogera jako hlavní dějová linka hodně prostoduché. ()

Rosomak 

všechny recenze uživatele

Roger and Me má už v sobě všechny patřičné přísady, které musí mít každý Moorův film. Dokumentární zaujatost, místy vyhrocená v patos a více subjektivní než objektivní soudy. Tak vypadá začátek Moorovy tvorby. Na vrchol si bude muset počkat až do Bowling for Columbine, který považuji za jeho nejlepší film. Roger and Me působí zmateně, nevyváženě a očas i nudně. přesto jde o dobrý střed. Tři hvězdy zasloužené. ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

Ach ten Michael Moore! Tento film je ještě z doby kdy dokázal vkusně a přijatelně namíchat vyvážený koktejl z faktů a svých vlastních (ani omylem nestranných) názorů. Příběh pádu jednoho bezvýznamného amerického městečka Flint, jinak Mooreova rodiště a zároveň rodiště General Motors je docela koukatelný. Místy hodně naivní a až amaterský. Ovšem hodně naivní byly i některé nápady starousedlíků na vzkříšení zašlé slávy onoho města. 70%. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak začiatok svojej hviezdnej kariéry MM začal vhodným námetom, ktorým si určite zabezpečil vysokú pozornosť obecenstva a kontroverziou. Bohužial bol vtedy ešte mr. nobody, takže prezident GM si ho azda ani počas nakrúcania nevšimol. Význam tohto filmu vidím v jeho nadčasovosti, keďže to, čo sa udialo vo Flinte, sa dnes odohráva v tisíckach miest po celom svete, ale dôsledkom krízi. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Michael Moore se učil točit víceméně za pochodu, ale přesto je tenhle filmeček celou dobu zajímavý a ani na chvíli nenudí. Hodně osobní téma je promítnuto už do názvu a Mooreovo donkichotské tažení (nebo je to čirá naivita?) proti větrným mlýnům kapitalismu mi nepřišlo tak příšerně demagogické jako jeho pozdější, stylově vyzrálejší, „dokumentární“ filmy. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Makáte (třeba i desítky let) v jednom podniku, kde vás celou tu dobu přesvědčují a mažou med kolem huby o tom, jak jste všichni na jedné lodi, jak by jste se všichni měli snažit o blaho celého podniku a něco mu i obětovat. Pak ale přijde krize (ale ani nemusí, stačí, že se majitelé podniku prostě jen rozhodnou přesunout výrobu jinam, tak jako v tomto případě) a vás jako prvního, za tichého souhlasu odborů, bez záchranného člunu nebo kruhu, hodí přes palubu a odplují s celou tou lodí. A vám nezbude, než se plácat ve vodě. Možná budete mít štěstí a kapitáni lodi si vás z falešného a pokryteckého soucitu najmou jako živé sochy na svůj snobský velkoburžoazní večírek (to už jsem fakt nahlas sprostě nadával). A nebo se zhnuseni okolními kecy, že si za to můžete sami, protože jste leniví a nechce se vám pracovat, snažíte přežít a sehnat pár babek, jak se dá a začnete něco dělat (jak vám pořád dokola cpe okolní společnost, média, politici, velkopodnikatelé, včetně celebrit, které do vašeho města pozvou ti, co vás poslali k vodě, aby vás pobavily) a začnete na svém dvorku např. chovat králíky na maso nebo jako domácí mazlíčky. To pak k vám ale vtrhnou úřady s tím, že musíte vybudovat hygienciké zázemí – zvláštní místnost s omyvatelnou pdolahou a stěnami. No kurva, ale kde by jste na to tak asi vzali prachy, když se je tak tak držíte, aby jste včas zaplatili nájem a nevystěhovali vás, jako za jeden jediný den vašich 24 sousedů, to už je nezajímá!? Nesnáším podobný filmy a dokumenty, protože mě neuvěřitelně nasíraj. Už několikrát jsem si říkal, že se na ně prostě nemám koukat, ale asi mi to nedá. První Moorův celovečerní dokument a podle mě i nejpovedenější. Moore možná občas se získanými informacemi dost manipuluje, snaží se hrát na city a často zapomene být nestranný (ono to ale někdy fakt nejde, točit podobný dokument já, minimálně třem lidem bych tam dal vzteky hned přes hubu), má však cit a schopnost využít humorné scénky (např. když zástupce šerifa vystěhovává rodinu z domu: „Soud vydal rozkaz vystěhovat dům!“ „Hned teď?“ „Ano“ „No, aspoň něco dělá.“) a dobře dohromady sestříhat různé momenty. Tady váš čeká trochu dojetí, trochu vzteku, trochu pokrytectví a naprosté úchylnosti (večírek a možnost za 100 dolarů strávit noc v cele při příležitosti otevření nové věznice). Kapitalismus=kanibalismus. Žerte bohaté! ()

Související novinky

Michael Moore dobíjí munici

Michael Moore dobíjí munici

13.09.2006

Kontroverzní tvůrce silně politicky angažovaných dokumentů dal o sobě po delší době opět vědět a nebylo to nikde jinde, než na prestižním Toronto International Film Festival, ke kterému má očividně… (více)

Reklama

Reklama