poster

Egon Schiele

  • Rakousko

    Egon Schiele: Tod und Mädchen

  • Lucembursko

    Egon Schiele: Tod und Mädchen

  • anglický

    Egon Schiele: Death and the Maiden

  • Slovensko

    Egon Schiele

Drama

Rakousko / Lucembursko, 2016, 109 min

Komentáře uživatelů k filmu (38)

  • Radek99
    ***

    Schematický životopisný film točený podle šablony. Film o umění, v němž žádné umění nebylo, rozhodně ne to filmové, pouze řemeslná zdatnost. A zrovna Egon Schiele by si zasloužil pořádně kontroverzní filmové dílo!(14.5.2017)

  • RedAK
    *

    Fajn, chcete moje dojmy z tohoto filmu v dlouhé nebo krátké verzi? V dlouhé bych je shrnul slovy – docela o hovně. V krátké – o hovně. A ne, není to proto, že svět malířů a maleb je situován zcela mimo můj záběr. Já umělce tiše obdivuju a trošku jim tu jejich lyrickou optiku vnímání světa závidím. Já když vidím zelenej a modrej flek, řeknu si „hele, vidím zelenej a modrej flek“. Když vidí zelenej a modrej flek umělec, řekne si „tohle propojení azurové a kapradinové stékající ve smyslný tyrkys je znázorněním konfliktu a současně kompromisu, duchovno jednotlivce nesmí být utlačováno na úkor společenských dogmat, musíme být pevní ve svých zásadách a zároveň svobodní ve svém myšlení“. Ano, i tolik se toho dá vyčíst ze špinavých vrat od stodoly na paintball. Ale aby se vaše čmáranice dostaly do podvědomí i kulturním diletantům jako jsem já, musíte mít to správné téma. Když budete malovat jablíčka a krajinky, vaše díla skončí maximálně v IKEA katalogu jako dekorace nad čalouněným dvoulůžkem, nikdo je nebude dražit za miliony ani o nich nenatočí film. Tím jediným správně ostentativním tématem je sexualita. Sexualita jako motiv dominuje napříč všemi spektry uměleckého vyjádření; pedofilní sochaři tesají do šutrů nahaté andělíčky s rozkošně malými penisy, impotentní Saudci zvěčňují otylé hospodyňky s vyvalenými pekáči přírodně vyšlechtěného ochlupení, literární universum zažívá comeback příchodem padesáti odstínů červenoknižního soft porna pro absolventky učebních oborů kadeřnice/cukrářka. Čím explicitnější sexualita, tím lépe. Malíři navíc dokážou detekovat krásu lidského těla i tam, kde by se standardní heterosexuálně smýšlející jedinec poblil. Pětipatrová ovarová pneumatika, stařecká bradavice na kundě, drátěný bobr v podpaží od jara – to vše se v očích malíře stává materiálem hodným několika temperek. Jenže jako bohémský bonviván se pak musíte zodpovídat z různých soudních dotazů, například zda jste tu základní školou povinnou modelku penetrovali, či jste její rozevřený penál pouze umělecky obdivovali. Jenže to je přesně ta kontroverze, kterou kolem svých amatérských omalovánek musíte způsobit, jinak zemřete jako osamocený neznámý úchyl a občas se vám přijde na hrob vysrat zatoulanej pes. Filmařsky unylá kýčovitá nuda bez jakékoliv scenáristické dramatizace, kterou docení maximálně skalní fandové tohoto incestně-pedofilního rakouského Adónise.(30.4.2017)

  • NinadeL
    ****

    Téma Schieleho není v kinematografii nějak nasycené, takže nový životopis velmi vítám. Pro příznivce té magické éry vídeňského kumštu a českokrumlovské kapitoly jest to radostná událost. Srozumitelný, emotivní, inspirativní. A nádherně pomrkávající na prolínání Schieleho s Klimtem. Nyní se mohu spokojeně vrátit ke staršímu filmu Herberta Veselyho Exzesse, už se na něj těším, neb jsem si dodala touto freskou odvahy.(30.8.2017)

  • Pepinec
    ***

    Patrně nejunylejší film o provokatérovi, jaký jsem kdy viděl. S provokatéry přitom bývá dost velká zábava, jenže Dieter si řekl "ne, budeme jenom střídat holky, to stačí." Šmarjá, co je na tom, tohle dělali chlapi už na Divokém západě, akorát se o tom nedochovaly žádné čáranice. Jakýkoli náznak, že by se příběh mohl rozběhnout taky jiným směrem byl náležitě potrestán, takže jsem si nakonec připadal jak v kozím chlívku u babičky. Já si nestěžuju, jsou to koneckonců moje oblíbená zvířátka, ale životopis o umělci by měl odrážet hloubku, jakou sám umělec ve svém tvoření cítil. Teda já aspoň doufám, že Egon cítil ještě něco jiného než svého kašpárka, protože abych byl upřímný, tak nejvíc ze všeho mě na celém filmu pobavila informace, že v dnešní době se jeho črty prodávají za miliony.(24.11.2016)

  • Slarque
    ****

    Nejsem si jistý, zda je vhodné vytvářet jednoduché rovnice typu Egon Schiele = Smrt a dívka. Na druhou stranu to má film v původním názvu jako podtitul a zaostření na vznik jediného plátna pomohlo odstranit nudnou hlušinu většiny ostatních životopisných filmů o malířích. Hlavní hrdina je fešák, takže se divák ani nediví, že v jeho blízkosti dívky odhazují stud, zábrany i prádlo na počkání. Filmy o malířích by podle mě měly mít výraznější výtvarnou práci s obrazem, ale budiž (70%).(18.11.2016)

  • poz3n
    **

    Naprosto perfektní prototyp životopisného filmu jakéhokoliv umělce. Nuda, v podstatě žádný děj, nuda, ploché a nezajímavé postavy a ještě jednou nuda. Při vší úctě ke tvůrcům, naprosto zbytečný film. 4/10(17.11.2016)

  • Dzeyna
    ****

    Skvěle natočený emotivní a silný příběh. A Noah? Pane bože, na něj se nedá vynadívat.(16.3.2017)

  • ScarPoul
    ***

    Schématický ako sviňa. Bez pridanej hodnoty, bez výraznejšej dramatizácie. Potenciál pekných obrazov a jázd je narušený zbytočne popisnými detailami a strihom, ktorý narúša atmosférickosť a umeleckosť diela. Čo na tom, že herci sú fajn. Prečo by nás mal zaujímať životopis o maliarovi, ktorého osud je tak podobný tisíckam iných životopisov? Najhoršie na filme považujem fakt, že je tam toľko nahoty, až sa táto explicitnosť stáva nudnou a nezaujímavou. Prostredie/kostýmy a iné formálne zložky sú v pohode. Ale po filme zostal neuspokojivý pocit. Hlavný hrdina je totiž značne otravný vo svojich umeleckých kreáciach.(15.3.2017)

  • sidonka
    ****

    S kritikami filmu se neztotožňuji, i když by se při troše snahy nějaká ta chybka i nesrovnalost s realitou našla. Napíšu to jednoduše: stokrát raději půjdu na klidně i zpackaný životopisný film o jakémkoli malíři, jako prostá žena si ráda připomenu že existoval kdosi jako Egon Schiele, kouknu na to jak maloval, do jakého období patřil a dohledám si o něm zbytek v knihách či na internetu. Pořád lepší než Harry Potter, nemyslíte? Aby nám z těch kin potom masově nevymizely všechny dramata i náznaku dramatu či nějaké myšlenky, protože "divák to stejně neocení", protože "běžného diváka to stejně nezajímá", protože bla bla bla. Zaplaťpánbu, že se toto dostalo do běžné distribuce! Tečka.(16.11.2016)

  • ledzepfan
    ***

    Já vám nevím... Prvních cca 20minut mě fakt bavilo ale potom to sklouzlo do takového nějakého divného vzduchoprázdna ve kterém se přešlapuje od ženské k ženské a není to ani moc drama, ani moc sexy, ano moc sranda.... Prostě nic moc..(17.6.2017)

  • MA.KI
    *****

    /Art, Das Filmfest 31. 10. 2016(3.11.2016)

  • kaylin
    ***

    Ten portrét není sám o sobě nijak převratný, není to nějaký nový životopisný film, který by byl úplně inovativní. Je to prostě portrét zajímavého, bohémského, problematického, ale neskutečně nadaného umělce, který neměl dost času, aby nakreslil ještě více věcí. Ale zanechal toho po sobě dost. A za ten Krumlov prostě musím dát body navíc.(20.7.2017)

  • Pavlínka9
    ****

    Čistě realitistické, bez jakýkoliv příkras, ukázání života umělce, který se snaží přežít měsíc od měsíce. Dvojice Saavedra a Riegner mi k sobě krásně ladila a jeji vztah byl neobvyklý jako samotné umělcovi malby. Bylo to kruté, realitistické a tímto způsobem života bych nemohl "přežívat". Nejvíc se mi na filmu líbilo, že si nic nepřikresloval a byl to takový ten film do Filmového klubu a proto ho plno lidí třeba nerozdýchá. Ale jen tak někde tohle zase nějakou dobu neuvidím.(1.10.2017)

  • EKLEKTIK
    ****

    "Ruce pryč od mladých dívek!" Musím se přiznat, že z tohoto životopisného dramatu mám dost rozporuplné pocity. Na jednu stranu je samozřejmě poučné i zajímavé, ale na tu druhou si mě nějak zvlášť nezískalo a některé jeho scény byly opravdu Schieleně nudné.(14.12.2016)

  • sator
    ***

    Hm...(15.3.2017)

  • Martyna
    **

    O Schielem jsem kromě toho, že byl malíř, nevěděla nic, ale nemám pocit, že by na mě tenhle film sázel. Mohla jsem se k tomu usadit a dozvědět se něco novýho, ale docela mě to nudilo. Jsou tam pěkný kostýmy, je to celkem výpravný, nemyslím, že obsazení je špatný. Ale ty postavy, jak byly představený, mi byly ukradený. Byla jsem ráda, když se časový roviny začaly přibližovat a blížil se konec. Jeho dílo bude záživnější.(30.11.2016)

  • Brejlil
    ***

    Takové neslané nemastné. Nebo jinak: solidní film, který se drží klišé, v tomto žánru typických a zavedených snad někdy před 80 lety. Z této šablony se mu nepodaří vyváznout, přestože samotná Schieleho postava nabízí množství interpretací, ze kterých by se dalo vytěžit něco jako drama a napětí. Takhle sledujeme sled scén, tu lépe tu hůře vypointovaných. Schieleho rozpolcenou morálku se dozvíme z jedné jediné věty. Jeho vztah k ženám vlastně ani není jasný. Co jej hnalo v umělecké tvorbě? Zase nic. Co se s ním dělo ten poslední rok po výstavě a Wallině smrti? Hmmm, zase nic. Hlavně, že na konci se dozvíme za kolik milionů eur se jeho díla prodávají. Režisér ani neměl "koule", aby ukázal kontroverznost Schieleho tvorby. Abych ale jen nehaněl Walliina postava je dobrá a solidně zahraná. To samé platí i o Gerti. Výprava a kamera velmi dobré. Sám Saavedra se mi do Schieleho role moc nehodil, ale nehrál špatně. V záplavě hollywoodských prefabrikátů pak působí jeden prefabrikát rakousko-lucemburský jako vítané osvěžení.(17.11.2016)

  • GREGOIRE
    ****

    Výborné a jednoznačně velmi podařené. Věrné a důsledné zachycení Schieleho životních peripetií i včetně jednotlivých lokací. K tomu je to i výtečně zahrané - především Wally Neuzil a Schiele. U něj mám jediný drobný "problém". On holt Schiele podle fotek nebyl až takovýto fešák :-).(10.11.2016)

  • major.warren
    *****

    Skvělý film. Podle mě jeden z nejsilnějších adeptů na oscara za nejlepší cizojazyčný film. Jelikož jsem z Českého Krumlova, tak máme doma Egona Schieleho moc rádi a máme spoustu jeho obrazů. Samozřejmě neoriginály, ale originály bych moc chtěl:-). Egon Schiele chvíli žil u nás v Krumlově a namaloval tu spoustu krásných a legendárních obrazů. Například krásné výhledy na město. Teď už, ale k filmu. Rakušané nikdy neměly nějakou excelentní kinematografii, ale tento film můj názor jednoznačně změnil. Opět měním svojí tabulku na nejlepší filmy roku 2016. Momentálně byli na druhém místě Fantastická zvířata a kde je najít, ale teď jsou už na třetím:-). Film byl naprosto dokonalý. Nemám jedinou výtku. Naprosto úžasný Noah Saavedra jako Egon Schiele. Věřili byste, že tento herec má jenom tři role. Já tedy ne a jsem přesvědčen, že po tomto filmu se další role jen pohrnou. Skvělá byla i Valerie Pachner jako Wally a Maresi Riegner jako Gerti Schieleová. Skvělý scénář, kamera a krásná hudba. Dieter Berner film skvěle režíroval. Byli vynikající i výprava a kostýmy. Hudbu složil André Dziezuk. Nenudilo mě to a byl jsem uchvácen. Naprostá spokojenost a doufám, že bude oscar. U mě za pět hvězdiček. Nejlepší obraz je podle mě Smrt a dívka.(23.11.2016)

  • radektejkal
    ****

    Papír a tužky - muž žijící z tužek a papíru, ale musí to být ty správné tužky a správný papír. Pěkný živitopisný film, plný tajů a významů, o novém umění, novém Rembrandtovi. Živé obrazy jsou mrtvé, Schieleho mrtvé obrazy stále živé. Schiele nejen jako (vý)tvarník, ale také jako (ví)tvarník - nejen vytvářet tvary, ale také vědět proč. Eros a Thanatos, dva základní hybatelé lidskými osudy. Der Tod, zastupující muže, und das Mädchen. Sigmund-Freud-Stadt (jiné označení Vídně) plný válečných mrzáků a španělské chřipky, ale také nových nadějí. Pozn. 1: V současné době se mnozí filosofové, např. Badiou nebo Žižek, snaží vybudovat vzdušný most mezi Městem Sigmunda Freuda a Městem Karla Marxe. Pozn. 2: V CinemArt CZ se píše, "Egon Schiele byl jedním z nejprovokativnějších umělců...", tedy provokoval svými obrazy, kresbami a akvarely, ale koho měl tím provokovat, proč a k čemu? Pozn. 3: Podobný nesmysl je přiřazovat Schieleho k nějakému uměleckému směru, především k expresionismu. Neměl s nimi nic společného osobně ani umělecky (zdroje ani cíle).(23.3.2017)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace