Reklama

Reklama

Když v roce 1967 propukly ve městě Detroit rasové nepokoje, nikdo netušil, kam až to celé zajde a čeho všeho jsou lidé schopní. Protestující mladíci se dostanou do neúprosného střetu s policií, který vyústí v boj na život a na smrt... V roce 1967 vyvrcholily ve městě Detroit rasové nepokoje a v určitých částech města začalo rabování, pouliční potyčky a rvačky mezi obyvateli města a policisty byly na denním pořádku. Do města byla dokonce povolána armáda, která měla pomoct s udržením pořádku v ulicích. Někteří policisté byli velmi brutální a mezi nimi byl i policista Krauss, který během výtržností zastřelil jednoho neozbrojeného muže, který raboval v obchodě. Policisté mají zakázáno střílet na rabující, ale Krauss je evidentně silný rasista. Jeho rasismus se nejvíc projevil u zásahu v motelu Algiers, ke kterému došlo 25. 7. 1967. Tehdy byly nedaleko motelu rozmístěny hlídky národní gardy, městských policistů a státních policistů. V motelu bylo ubytováno mnoho Afroameričanů, kteří tam měli jednu velkou párty. Spolu s nimi tam byly i dvě bělošky a tu noc se tam ubytovali i dva mladíci z místní kapely, jejichž koncert byl zrušen kvůli nepokojům ve městě. Ti dva mladíci a ty dvě dívky se velmi brzy poznali a dívky představily Larryho a jeho kamaráda svým dalším afroamerickým přátelům. Muži ale nové konkurenty moc neuvítali, takže zábava na večírku vázla. Jeden z mužů pak vytáhl zbraň, což všechny vyděsilo, ale nakonec vyšlo najevo, že je to jen startovací pistole. Larrymu, jeho kamarádovi a dívkám to ale moc vtipné nepřišlo, takže z pokoje odešli. Majitel zbraně pak několikrát z legrace vystřelil směrem k policistům, kteří uvěřili, že na ně někdo střílí, a začali se krýt. Jeden z policistů poznal, že výstřely šly od motelu Algiers, takže se tam všechny bezpečnostní složky přesunuly a podnikly v motelu razii. Krauss při zahájení razie jednoho hosta zastřelil, byl jím ten muž, který na policisty střílel ze startovací pistole. Krauss měl zakázáno po neozbrojených Afroameričanech střílet, takže dal k mrtvému muži nůž a tvrdil, že ho muž napadl. Všichni ostatní hosté pak byli odvlečeni dolů na chodbu, kde museli stát čelem ke zdi a museli odpovídat policistům na otázky. Policisté chtěli zbraň, ale nikdo o žádné zbrani nic nevěděl. Policisté byli brutální a později přistoupili k metodě, kdy vzali někoho ze skupiny stranou a sehráli divadlo, že toho odvlečeného zastřelili. Ani tak nikdo nepromluvil. Jeden z policistů navíc netušil, že je zastřelení jen fingované, a proto on svého svědka zastřelil doopravdy. V tu dobu už nebyly v motelu ty dvě dívky. Dívkám bylo ze strany policistů vyčítáno, že mají pohlavní styk s Afroameričany, a dívky dokonce dostaly několik ran. Když Krauss zjistil, že jeho kolega svého svědka skutečně zabil, propustil zbylé svědky, pokud mu slíbili, že žádná mrtvá těla neviděli a že o ničem z té noci nebudou mluvit. Poslední muž ale odmítl Kraussovi tyto věci slíbit, takže i on byl zastřelen... (TV Prima)

(více)

Recenze (172)

sedm.1 

všechny recenze uživatele

Přestože jsem z této podívané poměrně nadšen a dojmy z něj mi neustále víří v hlavě, musím začít kritikou, která se ovšem zas až tak netýká filmu samotného, jako spíš jeho tvůrců. A tak trochu si vypomůžu českým distribučním názvem filmu, kdy jsem si jinak jen tak na okraj vždycky myslel, že Detroit v překladu znamená Černobílá spravedlnost, fakt super, ale jde o to, že mi zde ani trochu nevoní přístup tvůrců k dané látce, neboť právě oni se nevyhnuli onomu černobílému náhledu a pojetí. Při závěrečných titulkách jsem totiž nabyl dojmu, že se mě tvůrci právě snažili přesvědčit, co ta zasraná maniakální bílá verbež zase tenkrát ubližovala těm mladým, přizpůsobivým, tolerantním a poslušným černouškům. Vždyť oni nic, oni jen rabovali, demolovali, podpalovali, o dalších trestných činech, kterých se dopouštěli, se tu radši ani nikdo nezmiňoval a vlastně svou nevinností jen přivedli Detroit do válečného stavu, tak o co těm bílým rasistickým sviním jde? Proč jim ubližují? Vždyť oni nic v podstatě neudělali. Co já v tom vidím? Zasraný tvůrčí populismus. A ne, nejsem v žádném případě rasista, ani náhodou, je mi jedno, jestli je člověk černej, žlutej, bílej, nebo puntíkovanej, ale náhled na danou rasovou problematiku musí být objektivní, což ale opakuji, konkrétně zde se tvůrcům nepodařilo. Z bílých udělali agresory, z černých oběti, zkrátka černobílé zpracování. Samozřejmě, pokud se v tom motelu stalo to, co zde popisují autoři, je to špatně a ti policajti měli být bezpodmínečně nekompromisně odsouzeni a potrestáni, nicméně i sami tvůrci na konci filmu v epilogu jen tak náhodou namátkou podotkli, že se to vlastně takhle nemuselo ani vůbec odehrát, což pak ale ten jejich neobjektivní pohled na danou věc ještě více odhaluje. Já tím chci ale zkrátka jen naznačit, že pokud se už někdo do nějaké takové kontroverzní a silné emoce vyvolávající látky pustí, měl by být objektivní a velmi, velmi opatrný, aby jeho počin neovlivnil subjektivní pohled. To jen na okraj, nyní již k filmu samotnému. První zhruba půlhodinka filmu nebyla úplně ono. Bral jsem, že tvůrci chtějí sice uvést diváka do situace, ale přišlo mi to provedeno způsobem ne zcela obratným, hodně věcí se zde nakouslo, dějově to skákalo sem, tam, prostě žádný smysluplnější koncept. Jakmile se ale film začal koncentrovat pouze na místo ústředního konfliktu, tedy motel Algiers a zúčastněné postavy, celé to nabralo úplně jiné obrátky a já musím konstatovat, že od té doby začalo skutečně strhující a silné drama, které jsem hltal a chvílemi při něm ani nedýchal. Zde se režisérce Kathryn Bigalow vážně podařilo docílit až extrémního napětí a nervy drásajících scén, které postupně gradovali, a určitě před ní musím smeknout, že se jí tyto dojmy podařilo udržet i po událostech z motelu, a přenést je až do soudního procesu, který byl též úžasně emočně vypjatý a zatraceně přesvědčivý. Krom ní na tom mají ale mimořádnou zásluhu i herecké výkony většiny zúčastněných, nicméně v první řadě musím zmínit Willa Poultera, který tu podal opravdu famózní výkon a i když jsem ho znal již z dřívějška, tak po té, co předvedl zde, tak u mě sakra stoupl v ceně. Pochválit každopádně musím jinak ale ještě i atmosféru a styl zpracování, takže po filmařské stránce jde zkrátka o skutečně hodně výrazný filmový zážitek, který mě vážně silně oslovil a zaujal a který jistě rád každému doporučím, neboť stojí skutečně za to! () (méně) (více)

Maynard. 

všechny recenze uživatele

A já sem si říkal, odkaď znám tuhle režisérku a vona je to Cameronova panička :o). Jen pořád nechápu, proč točí tak zbytečně dlouhý filmy. Tady, kdyby se to o půl hoĎky zkrátilo, filmu by to rozhodně prospělo. Takle sem se celkem těžko dokousal až do konce. Zbytečně dlouhý mi to přišlo v tom motelu, což je samozřejmě klíčový na celým tomhle příběhu, ale na mě až moc. Začátek byl ale vynikající. ukázala mi jak to vypadalo v Detroitu, nebo spíš ve městě, který bylo doslova válečnou zónou. A světe div se, byli u toho černí bratři :o). Jasný, voni to prostě nikdy nebudou mít tak lehký jako my, ale asi ty problémy prostě přitahujou a dycky asi budou. Cejtil sem s nima a při závěrečným soudu mi bylo celkem ouzko, páč to byl totální výsměch všem barevným lidem a vlastně i bílým... Film dobrej, ale zbytečně dlouhej. ()

DavidS. 

všechny recenze uživatele

Bigelow opět angažovaná, dokumentární, režijně sebejistá, ale přesto nedokázala vybudovat obecně fungující drama, které by se výrazněji dotklo i Středoevropana...Příliš korektní story o zlých bílých mužích s odznaky a brokovnicemi ve městě, které hoří a kde se rabuje... ()

Anicka182 

všechny recenze uživatele

Má to grády, emoce, napětí. Zajímalo mě, co se bude dít od začátku do konce (možná protože v Detroitu žiju, a ne, už to tady tak nevypadá :)) Smutné, že se to opravdu odehrálo. ()

Hanys_ 

všechny recenze uživatele

Zatraceně silné a hlavně skvěle natočené. Poulter si tu vystřihl nezapomenutelnou postavu, ale ono vlastně všichni (tyrani i oběti) to herecky tahaj na maximum. Navíc mi i sedl ten "dodatečný" závěr. ()

HonzysKISS 

všechny recenze uživatele

V dnešní době je těžký natočit film, kde bílí mlátí negry, tady je to předvedený na jedničku. Žádný sraní ani se svlečnami. Snímek nám hlavně chce ukázat, že to černoši měli opravdu těžký. U každé scénky z motelu jsem ani nemrknul. Akorát mohli vybrat o něco staršího herce. Ten Will Poulter přece jen vypadá furt na přes držku, ale zahrát to se snaží dost. John Boyega docela fajn, konečně nebyl zmatenej jako v ostatních filmech. ()

cmenda 

všechny recenze uživatele

Chápu že film měl být udělaný fakt poctivě ale takhle dlouhý ho dělat nemuseli ke konci člověk už nedrží pozornost a říká si kdy bude konec . ()

smetyl 

všechny recenze uživatele

Detroit je problematický ve své hře s fakty. Událost vykresluje zcela jednostranně a vyhýbá se zobrazení psychologických tlaků a strachu jednajících policistů, které sehrály v jejich jednání jistě významnou roli. Tím samozřejmě nemíním jejich chování obhajovat, ale pro komplexní vylíčení situace by to bylo jednoznačně záhodno. Místo toho dostáváme velmi intenzivní atak na divákovi city, který je sice úspěšný, ale zůstává po něm pachuť. Jako film přibližující svízele Afroameričanů v USA 60. let, však funguje výborně a po stránce herecké i řemeslné mu nemám co vyčíst. Přesto si však troufám tvrdit, že oproti jiným snímkům Kathryn Bigelow je tento slabší a ztrácí svůj potenciál ve prospěch většího napětí. ()

bobstock 

všechny recenze uživatele

Poutavě živý pohled na skutečný příběh skupiny černochů, která se ocitne ve špatné době na špatném místě. Kathryn silně přesvědčuje i ty největší rasisty, že to co se dělo v šedesátkách v Americe opravdu nebylo správně. A já jí dávám za pravdu, včetně soudního systému. Navíc Will Poulter nám z klučiny roste do nevšedního překvápka, takové čuně bych vedle sebe v práci fakt nechtěl. 80% ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Film o incidentu během rasových nepokojů v Detroitu roku 1969, kdy policie vtrhla do motelu kde zabila tři nevinné černochy a zbytek týrala a ponižovala v domnění, že z toho domu po nich někdo střílel. Z velkofilmu bitek na ulici se z toho stalo komorní drama, které bylo dobře natočené, ale s tématem, které je pro Evropany dost neaktuální. Skvělý herecký výkon hlavního terorizátora Willa Poultera - ve skutečnosti nevypadal tak vyšinutě, ale ... http://www.historyvshollywood.com/reelfaces/detroit/ ()

Furmi 

všechny recenze uživatele

Jednoznačne pre mňa najlepší film roka 2017. Určite sa musí objaviť na oscaroch. Som už celkom znudený z týchto rasovo motivovaných tématík po minulom roku (Moonlight som nerozdychal dodnes). Avšak objavili sa aj dobré veci a po 13th bol Detroi jedna emocionálna bomba. Miestami tak emočne silný zážitok až som si to neraz musel stopovať pretože sa celý film na jednu ranu len veľmi ťažko pozerá (trošku aj kôli stopáži). Neboj dokonalý. Záver už bol trošku prehnaný a afektovaný ale "pracujem" s tým čo tu je a zdá sa mi že rok čo rok sú filmy slabšie. 10 rokov dozadu by bol Detroit premier, v roku 2017 je u mňa najlepším filmom. ()

Fifer 

všechny recenze uživatele

Je to pár neděl, co jsem byl na vyprodaném promítání dokumentu I am not your Negro v Ponrepu. A nyní tu máme další dávku rasismu z 60.let. Bigelow jde cestou Greengrasse a natáčí doku-drama toho nejdrsnějšího formátu. Co na mě asi zapůsobilo nejvíc, bylo když jsem si po filmu našel výpověď jedné z bílých dívek této skutečné události (drsné a tragické drama v levném motelu Algiers je totiž středobodem vyprávění). Julie Hysell pro Variety uvádí, že dnes čte o všech těch zatřelených černošských mladících (Trayvon Martin or Freddie Gray) a ptá se: Copak jsme se za těch 50 let nikam neposunuli? Odpověď je, že asi ne. Otevřu si diskuze na ihned.cz s novinářem W. Lowerym, který do Prahy přijel diskuzovat právě o rasismu v Americe a o zbytečných "vraždách" (slovo zastřelení je někdy málo) policie. Čtu ty diskuze a vidím ty stovky českých expertů, kteří vše komentují ze zapadlé české vesnice, ale přesně ví, že všichni ti černoši byli zfetovaní kriminálníci a smrt si zasloužili. A je mi z toho smutno. Nevím, jak výlečit společnost z té nekonečné zhouby jmémen rasismus. Ale Bigelow se aspoň poctivě snaží upozorňovat na stále aktuální problém. ()

Chundys 

všechny recenze uživatele

Fuj fuj fuj! Nemam rád rasismus, ale když je to dobře natočené, tak se musí i dobře hodnotit! Jako nebudu lhát že od té doby co se přesunula policie k motelu Algier, to vyúsťovalo k sakra dobré husině... bohužel jednu hvězdu srážím za občasná hluchá místa a za to, že s těmi šmejdy nebylo zatočeno, tak jak bych si představoval!!! ()

xmy 

všechny recenze uživatele

Asi jsem od Detroitu čekal moc. Přemrštěná stopáž, nudné zpracování, špatná režie a hlavně přehnaná politická korektnost. Nikdy více. ()

mala_kea 

všechny recenze uživatele

Ukázkově brutální až pobořující a xenofobní. Ale na mě tohle funguje a já si jízdu opravu užil.Ve finále člověk neví, kde mu hlava stojí. Skvělé. ()

Související novinky

Kathryn Bigelow chystá film pro Netflix

Kathryn Bigelow chystá film pro Netflix

03.04.2022

Americká režisérka Kathryn Bigelow (30 minut po půlnoci, Smrt čeká všude) si již pět let dává od filmů pauzu - jejím posledním celovečerním dílem byl v roce 2017 snímek Černobílá spravedlnost a od té… (více)

Nový film Aarona Sorkina narazil

Nový film Aarona Sorkina narazil

15.12.2018

Práce na The Trial of Chicago 7, novém snímku Aarona Sorkina (Velká hra), byly dočasně ukončeny. Dlouho chystané politické drama o událostech v Chicagu z let 1968 a 1969 muselo být odloženo, kvůli… (více)

Reklama

Reklama