Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Jan MalířHudba:
Ivan HlasHrají:
Martin Dejdar, Jakub Špalek, Josef Abrhám, Sylva Tománková, Jan Semotán, Jitka Asterová, Jiří Ornest, Jan Kačani, Pavel Janoušek, Saša Rašilov nejml. (více)Obsahy(1)
Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)
(více)Recenze (364)
Šakalí léta mám rád, díky té neopakovatelné atmosféře 60tých let a tím lehkým a příjemným nadhledem, který tento film nad touto dobou má. V době svého vzniku, se určitě jednalo o lepší produkt naší kinematografie, kdy nevznikalo mnoho dobrých filmů. Myslím si že víceméně začínající Hřebejk, odvedl dobrou práci a i dnes, po letech, se jedná o příjemnou a svěží, hudební podívanou. ()
No tak tohle me teda zrovna dvakrat nechytlo. Par scen je sice fajn, obcas padne nakej slusnej vtipek a az na vyjimky jsou pisnicky chytlavy, ale jako celek se o nic extra nejedna. Obcas to na sebe moc nenavazuje, chvilema je film zmatenej, takze sem obcas vubec nevedel, co se to zrovna deje a navic slyset skoro ode vsech zpivat Ivana Hlase taky neni idealni. Navic docela slusnej Dejdar ma dost malo prostoru. Ale potesil me Abrham, jeho postava ma fakt hodne velkej vtipnej potencial. Ne, ze by to bylo vylozene spatny, jen jsem cekal vic. Lepsi 3*. ()
Dvě hezké písničky a jedna veselá scéna se chcaním do piva bohužel nemůžou vyvážit fakt, že se pořád ještě jedná o muzikál, což pro mě znamená velký špatný. Samozřejmě bylo skvělé sledovat tu spoustu talentu na jednom místě, ale já jdu přece jenom spíš po příběhu, který jsem jaksi nezaregistroval. 50% ()
Jeden z nejpodařenějších muzikálu co kdy v Česku vznikly. Šakalí léta se rychle stali legendou a rozhodně jsou startovní čarou pro (na české poměry) hvězdnou kariérou Jana Hřebejka a Petra Jarchovského. Po letech už se z filmu dříve opěvovaného stal spíše průměrný film, který nevyniká ani nešokuje. ()
Po delší době na noční retro návrat k něčemu, co jsem čtvrt století a neviděl a komentář k českému filmu. Šakalí léta byl v dětství kult - dva naprosté megahity a spousta dalších písniček, ale samotný film jsem jako dítě nepochopil a moc mě nebavil. O moc moudřejší nejsem ani teď, jen mi došlo, proč mě nikdy nebavily ani Pelíšky. Hřebejk totiž neumí vyprávět příběh, neumí děj, neumí dramatický oblouk. Šakalí léta jsou sledem často nenavazujících scének, které netvoří žádný příběh. Souvilosti a dobové věci člověk musí číst mezi řádky, Dejdar má razantní nástup a pak je v příběhu zbytečný a nevýrazný, totéž většina ostatních postav s čestnou výjimkou Abrhámova otce policajta. Pár vtipných klukovin (nachcání do piva) a naprosto nepochopitelných věcí - kde vzal třeba ten kluk samopal? (Ne)milostný (ne)čtyřúhelník je zoufalý a spousta věcí by se dala vyřešit pár slovy. Docela mě to otrávilo a tři hvězdičky jsou jen a jen za hudbu. Taneční scény jsou fajn až super, rebelské texty výborné, aranže jsou mixem mezi rannými českými devadesátkami a poctou americkým padesátkám. Rychlé písničky - Výtah nejezdí, Rock´n´roll pro Beethovena, Na počest hrdinům a samozřejmě megahity Na kolena a Jednou mě fotr povídá jsou stoprocentní, povedly i ty střednětempé jako Rock´n´rollová modlitba či Sladkých patnáct. Naopak slaďáky s výjimkou překrásného Pod oknem jsou do jednoho nevýrazné. Slabší 3* za nostalgii a písničky, jinak jsem si znovu potvrdil že popřevratový český film prostě není pro mě. ()
Galerie (9)
Photo © Bonton
Zajímavosti (39)
- Autori už v roku 1991 požiadali Ivana Hlasa, aby im zložil k filmu pesničky. Natočenie demosnímku pesničky "Na kolená" uhradil spolužiak Jarchovského a Hřebejka z katedry produkcie Jakub Mejdřický. Keď si skladbu vypočul Jiří Ježek zo spoločnosti Space Films, hoci mal na stole takmer tridsať iných scenárov, okamžite sa rozhodol pre Šakalí leta. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
- V roce 1959 se hotel jmenoval Čedok. Název Internacionál dostal až v 70. letech. (10marty10)
- Děj se odehrává v roce 1959, fenka Lajka však letěla na oběžnou dráhu Země ve Sputniku 2 už v roce 1957, navíc na podzim 3. listopadu, přičemž film se odehrává v létě. (navabaca)
Reklama