poster

Dobrodružství v Panamě

  • anglický

    Across the Pacific

  • anglický

    Aloha Means Goodbye

    (pracovní název)

Akční / Dobrodružný / Drama / Romantický / Válečný

USA, 1942, 97 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Rimland
    ****

    Tedy, mně osobně se tenhle Hustonův dobrodružně-špionážní snímek líbil převelice. Skvělí herci (myšleno ústřední trio), dialogy (jmenovitě slovní špičkování Bogieho s Astorovou či „poměřování“ pistolí), výborná atmosféra napětí a nevědomí (zvláště v těch komorních pasážích na lodi) a zejména prvotřídní režie. Škoda jen, že k odhalení agendy jednoho z účastníků dojde poměrně brzy, po nějaké půlhodině. Udržovat tu divákovu auru nevědomí déle by přišlo vhod. Avšak hlavním důvodem, proč (zatím) nedávám za pět, je finále. Podle toho, co Huston napsal ve své autobiografii, opustil natáčení (byl povolán do armády točit válečné dokumenty) po natočení scény, která se odehrává cca 5-6 minut před koncem, přičemž původní scénář si vzal s sebou (! - a nikdo nevěděl, jak to má skončit) a nechal Shermana "vyřešit" situaci, v níž se hlavní hrdina zrovna nacházel, po svém. Je-li tomu tak, pak těch posledních 5-6 minut padá právě na Shermanův vrub. A ačkoli to finále není samo o sobě nejhorší (je dokonce pěkně akční), vyznívá oproti zbytku filmu poněkud tuctově a (jak to okomentoval Huston) nevěrohodně. Zdaleka nejvíc mi na tom ale vadí skutečnost, že se tam ve dvou instancích objevují typicky propagandistické výjevy, které absolutně nekorespondují s dosavadním tónem filmu. Právě v tu chvíli nejvíc poznáte, že na place došlo ke změně, protože Huston se tak explicitním a nevkusným "verbovacím protijaponským povzbuzovačkám" po celý film umně vyhýbá (ba co víc, oni jsou tam Japonci a jejich hodnoty představováni s určitým respektem!). Pak mám ještě dvě menší "formální" výtky. Za prvé, atmosféru filmu mi leehce kazila ta lámaná japonština zdejších "Japonců" (nemusíte ani japonsky umět, abyste poznali, že to není echt). Je to sice pochopitelný neduh vzhledem k době a okolnostem vzniku, ale i tak to poněkud zamrzí. Za druhé, a to už opravdu rejpu, myslím, že by autory nezabilo, kdyby vzhledem k úpravě scénáře (viz zajímavosti) upravili i název filmu… to jen tak. Jinak je to zatraceně fajn biják! (a moc by mě zajímalo, jak by to vypadalo s tím původně plánovaným Pearl Harborem)(27.2.2016)

  • KarelR
    ****

    Staří znamí z Maltézského sokola (Huston, Bogart, Astor a Greenstreet) so o rok později sešli znovu, aby zkusili štěstí ještě jednou. A ač jejich druhý počin upadl z zapomnění, rozhodně se vedle svého noirového bratříčka nemá za co stydět. Celá první hodina se sice nese v duchu toho, že Bogart kamsi pluje na lodi a balí Mary Astor, přičemž se zaplétá do komplotu ohledně leteckého útoku na Panamu, ale závěr vše bohatě vynahrazuje. Bogie nejdřív absolvuje hutnou přestřelku v divadle, a nakonec vmete do očí každému fandovi Arnolda jeho argumenty o tom, že tyhle staré filmy nemají koule, když sedne za obří kulomet a vystřílí plac se záporáky. Nádhera...(26.11.2007)

  • majo25
    ***

    Vojnová dráma z doby, keď sa ešte nevedelo, ako 2. svetová vojna skončí. Preto výroky ako "Preto tú vojnu začíname"..."Ale my ju skončíme.", znejú predpovedajúco. Z typickej "bogartovky" sa postupom stáva bondovka so špiónom v hlavnej úlohe, jednou bondgirl, tlstým mužom v bielom a partičkou umievajúcich sa, ale aj džudoovládajúcich poskokov, v ktorom hrá prím do detailov prešpekulovaný plán. Ako inak je tento plán vo chvíli zdanlivého víťazstva dopodrobna opísaný protivníkovi. Aj keď sa vyskytne nejaká tá romantická vata a tempo príbehu nie je nijako závratné, spoľahnúť sa dá na mysterióznosť a solídny akčný záver s prestrelkou, ktorý vyzdvihujú celkový dojem. Vždy sa trochu divím, v tomto prípade japonským hercom, že svojimi rolami tak trochu zrádzajú svoju krajinu. Ešte k tomu aj predčasne, keďže Japonsko vypovedalo vojnu USA až koncom roka 1942.(20.7.2017)

  • Mol
    ****

    I NEVER SAW ANYBODY LIKE YOU, YOU NEVER HAVE ANY CLOTHES ON. WELL IF ANYBODY HEARD YOU COMPLAINING ABOUT IT THEY WOULD PUT YOU IN A PSYCHOPATHIC WARD!!! Málem jsem se polekal, že by Bogart zradil hvězdy a pruhy, ale všechno to nakonec dobře dopadlo. Bogart jako vždy skvělí a jeho románek s Mary mě bavil. Jejich slovní výměny byli senzační a závěrečné akční inferno s kulometem jakbysmet. Jen jsem nepochopil, že Mary zabili otce a ona nevypadal, že by jí to nějak trápilo. Měla jen takovej ten výraz: just another day in the office. Slabší 4 hvězdy. EVERYBODY HAS BAD LUCK WITH ME. GOODBYE!(10.3.2016)

  • Hwaelos
    **

    Maltézský sokol rozžvýkaný a zabalený do dobrodružného balení. Studiová exotika, která očividně není exotikou, film-noir, který není noirem, femme fatale, která není femme fatale (to není spoiler, to je konstatování faktu, že Mary Astor by nemohla hrát svůdkyni ani po transplantaci obličejové tkáně) a válečný rasismus, který rasismem je. A oholený Bogart! Kam ten svět spěje?(12.11.2011)

  • - Existuje aj počítačom kolorovaná verzia. (Svadbos)

  • - Originány scenár z roku 1941 opisoval japonský plán útoku na Pearl Harbor. Keď sa útok naozaj uskutočnil, scenár bol prepísaný a adaptovaný na okolie Panamského prieplavu. (Svadbos)

  • - Pri tvorbe scenára sa vychádzalo zo seriálu "Aloha Means Goodbye", ktorý vychádzal v Saturday Evening Post. (Svadbos)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace