poster

Freud - Tajná vášeň

  • český

    Freud

  • anglický

    Freud

  • anglický

    Freud: The Secret Passion

  • slovenský

    Freud

Drama / Životopisný

USA, 1962, 139 min

  • Autogram
    ****

    Vydajme sa do tajných zákutí ľudskej mysle s jedným z jej najväčším bádateľov. Film by som ani nenazval životopisným, takých momentov je len niekoľko. Skôr je to dokument o Freudovej práci so skvelými scénami hypnózy a liečenia pacientov, dokonca aj skúmania samého seba, keď doktor potrebuje doktora. –––– Hudba, která se line oknem. Manželčina opovržlivá slova. Žádné katastrofy jako železniční neštěstí nebo blesky. Přesto byly veškeré vzpomínky na ně také vymazány z vědomí. Může nějaký psychický nechanismus chránit mysl před nesnesitelnými vzpomínkami, stejně jako lymfatické uzliny chrání tělo před infekcí? Mechanismus vytěsnění, který takové vzpomínky vykáže do nevědomí a zamkne dveře? –––– Nevinný se rodí do světa, kde musí nevinnost nutně ztratit. Každému dítěti je dáno, aby se z něho stal hříšník.(12.1.2017)

  • majo25
    *****

    Som rád, že životopisný snímok tohoto psychovelikána začína až od toho podstatného. Vynecháva sa tým kopa nepodstatných vecí. Vidíme mílniky v myslení a psychoanalýze Freuda a jeho priam detektívne zmýšlanie, ktoré absolutne nenudí. Práve naopak, strháva. Veľký podiel má na tom skvelá réžia Hustona, rovnako aj skvelí herci. Sny Freuda sú silno uveritelné, obsahujúce prvky hororu a drámy. Takisto je film odvážný, rovnako ako Freudove myšlienky o infantilnej sexualite, hoci čiernobiele spracovanie vyznieva ako film zo 40. rokov, nie o 20 rokov neskôr. Nevravím, že na škodu. Hodnotenie: 90%(16.8.2013)

  • roorybacky
    ****

    Film je trochu poplatný své době, kdy psychoanalytické "pravdy" předkládá bez jakékoliv kritiky, což se dá ale obhájit tím, že má za cíl odrážet její samotné počátky. Jinak se jedná o velmi sugestivní dílo, a to především díky Goldsmithově temné hudbě a skvěle natočeným scénám snů a nevědomých fantazií. Jako úvod do světa Freuda mi film posloužil výborně - pravděpodobně si sice mnohá fakta přizpůsobil a zatraktivnil, ale ve svém jádru působil věcně a seriózně. Patrné jsou v něm i náznaky modernismu (snové / nevědomé scény a wtf momenty), ale vše zůstává v klasickém hollywoodském balení. Škoda, že se film nedočkal pokračování vykreslujícího další roky Freudova života a vývoje jeho metody.(20.11.2014)

  • JohnMiller
    ***

    Malo to zopár silných momentov ale ako celok ma to nudilo. Hypnózy vôbec nefungovali nech to herci hrali akokoľvek vierohodne (herecké výkony boli patrične dobré) než psychoanalýza to vyzeralo ako šarlatánstvo. Za zmienku však stoja parádne, temné scény kedy sa Sigmund Freud prvý krát stretáva s Oidipovským komplexom. Zvrátený mladík pod hypnózou začne bozkávať figúrku v tvare ženy pod dojmom že je to jeho matka. V hystérií Freud uteká preč od svojho pacienta. Začne mávať nočné mory ktorých sa nedokáže zbaviť. Sny a nočné výjavy sú tu takisto pekne spracované. Vyžarovalo z nich číro číre zúfalstvo ako s tých najtemnejších nočných môr . Ináč je to viac ako 2 hodiny rozťahaná nuda. Bavia ma pútavé psychologické dialógy ale takých dobrých pri ktorých by som dokázal držať pozornosť tu bolo málo. Tie boli akurát tak na konci.(22.1.2014)

  • Oskar
    *****

    "Jste posedlý neurózami jiných, abyste zapomněl na své vlastní," vytýká Sigmundu Freudovi oportunisticky naladěný kolega a v jedné větě tak shrnuje můj názor na otce psychoanalýzy. Můj dosavadní názor, měl bych dodat. Hustonův film mě totiž přiměl ho zčásti přehodnotit. Nadále si myslím, že k stáru Dr. Freud podlehl sebeklamu, že jsou jeho teorie všespásné a s bohorovností fanatika štěkal na lidi přespříliš ultimativní soudy. Že tím možná víc traumat způsobil, než vyléčil. Ostatně, jeho žák C.G.Jung přes veškerou úctu ke svému mistrovi celou řadu jeho domněnek úspěšně vyvrátil. ;) Jenže Huston se chytře zabývá jen krátkým, podstatně ranějším úsekem psychiatrovy dráhy. Jen těmi okamžiky, kdy na základě konkrétních případů přímo detektivním způsobem hledá a nachází nové metody léčby - zatím ještě váhavě, metodou pokus-omyl. Film se soustředí podstatně víc na téma zrodu psychoanalýzy než na Freuda jako člověka. I Montgomery Clift ho ostatně hraje velmi decentně, neutrálně, bez patosu vyhřezlých emocí, který je životopisným filmům vlastní. Protože Freud kupodivu není životopis, ale nesmírně poutavý a srozumitelný "naučný" film a může posloužit i jako užitečný základ pro studium celé problematiky. 90%(15.8.2007)

  • - Film je natočen podle scénáře filozofa Jean-Paula Sartra. (Pavlínka9)

  • - Sartre Marilyn Monroe považoval za jednu z největších žijících hereček. (Pavlínka9)

  • - Do role Cecile byla na prvním místě obsazována Marilyn Monroe. (Pavlínka9)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace