poster

Bůh to vidí, pane Allisone

  • Česko

    To ví jen Bůh, pane Allisone

  • USA

    Heaven Knows, Mr. Allison

Drama / Válečný

USA, 1957, 108 min

Režie:

John Huston

Předloha:

Charles Shaw (kniha)

Kamera:

Oswald Morris

Hudba:

Georges Auric
(další profese)
  • Mariin
    *****

    Nemám co vytknout, líbilo se mi ještě víc než Africká královna. Ušlechtilé lidství, "mužství" i "ženství". Vážím si literární předlohy Charlese Herberta Shawa i režiséra Johna Hustona, že dotáhli drama právě do takovéhoto závěru. Dnes by to relativističtí tvůrci nejspíš ukončili přesně opačně (mám na mysli vztah námořníka a řeholnice). Obě hlavní role výborně obsazené, a navíc zdařilý český dabing - to vše přispělo k moc dobrému pocitu po zhlédnutí tohoto majstrštyku...(16.10.2010)

  • classic
    *****

    Zvláštna paralela je v tomto významnom, ale málo známom Hustonovom snímku, totiž predstaviteľka mníšky Angely na opustenom ostrove, spadajúci pod Južný Pacifik, ACTRESS Deborah Kerr, si už raz zahrala ( neviem, koľkokrát vo svojej kariére stelesnila mníšku, lebo ju zatiaľ nemám tak dokonale naštudovanú, čo pokladám momentálne za môj neúspech... ) úlohu mimoriadne „svätej” v Čiernom Narcisu, pričom ten poctivý snímok som nehodnotil tak kladne, ako tento, kde mi úplne stačia dvaja herci, áno, našťastie tu nie je sama, bude mať spoločnosť amerického námorníka Allisona, ktorý sem prichádza po zachránení si vlastného života, pretože je akurát rok 1944, čo značí, že všetko hraničí s maximálnou debilitou... Celosvetový chaos sa ešte neskončil. Je až obdivuhodné, aký je Bob Mitchum všestranný herec, vezmite si len námatkovo, rolu Harryho Powella, znalci kinematografie - presne vedia, o čom hovorím, že sa to s Allisonom nedá absolútne porovnávať, to je ako : „Kain a Ábel” . A pozor si treba dať na JAPONCOV, ktorí im doslova dýchajú na chrbát, lebo ONI sa sem zastavia, aby si odpočinuli. Zhrnul som to, čo pokladám za dôležité, dve postavy : Muž a Žena, opustený ostrov, Japonci, druhá svetová vojna, dá sa ešte povedať, že v plnom prúde, a „hra na schovávačku” ... Samozrejme, že sa Allison, ako heterosexuál na tomto zvláštnom pobyte zamiluje do mníšky v BIELOM habite, pričom Ona sama má pochybnosti, ako vlastne ďalej... ? Do hry vstupuje obávaný šikmooký nepriateľ, ktorý si na ostrovčeku rozloží tábor, základňu, stanovisko, bydlisko... A treba aj čosi zjesť... Aby som nezabudol uviesť, že dvaja zamilovaní, si našli úkryt v jaskyni, odkiaľ majú priamy výhľad na pozíciu Japoncov, a odhodlaný Allison, koľkokrát zíde dolu, aby uživil, nielen svoj hladný krk. Trochu mi to pripomínalo dva klasické snímky : Peklo v Pacifiku a Africká Kráľovná, pritom druhý v poradí má na svedomí sám pán veľký režisér ! A ja som si užíval na filme množstvo faktorov, prečo som udelil toľko, koľko som dal... Veľmi prospešný film, s mojou obľúbenou KERR !(17.4.2017)

  • JohnSmith
    ***

    Než válečné drama bych tenhle snímek označil za válečnou romantiku.Asi nikdo by si nepřál uvíznout během války na ostrově a k tomu s jeptiškou. Když se do ní pak ještě voják zamiluje, je to průšvih, který ani v závěru není vyřešený. Můžeme si tak vymyslet několik alternativních konců, jak to vše mohlo dopadnout.(2.9.2015)

  • majo25
    ****

    Príbehom jednoduchý a komorný film, ktorý ale napriek tomu dokáže zaujať. Mám rád, ked sú vo filme postavené vedľa seba dva veľmi rozdielne svety a či si k sebe cestu nájdu, ale nie, vždy to má šťavu. Ťahúň filmu Mitchum nie celkom ideálna voľba - vojak-mariňák je on ako vyšitý, ale ľubostné polohy mu celkom nesadnú. Preto je fajn, keď je jeho postava ladená viac do akcie, ale aj vtipu, ako je aj v tomto prípade, a dostáva zabrať nielen fyzicky, ale aj duševne. Koniec by som si vedel predstaviť aj inak, ale celkovo ma to bavilo.(31.1.2020)

  • Pohrobek
    ****

    Pro Hustona spíše nezvyklé téma, takřka romantický film. V povedených kulisách válečně-dobrodružného dramatu se tu odehrává lehce ironický konflikt mezi duchovním posláním a citem k druhému člověku, o němž si nejsme jisti, zdali nepřerostl hranice přátelství. Oba hlavní protagonisté podávají vynikající a věrohodný herecký výkon. Snímek nečekaně vyrovnaně podává obě hlediska - to Mitchumovo, který musí pochopit, co to vlastně duchovní poslání znamená, i to sestry Angely, která prochází těžkou zkouškou, která ji utvrdí v jejím rozhodnutí a zároveň jí zřejmě pomůže vyrovnat se svým postavením i se vztahem k okolnímu světu a mužům jako takovým.(5.8.2006)

  • - Scénář požadoval, aby na ostrově bylo několik japonsky mluvících důstojníků a skupina japonských jednotek. Na ostrovech Trinidad a Tobago, kde byl film natočen, nebyli žádní Japonci. Půl tuctu, kteří mluvili jazykem, bylo nakonec nalezeno v japonské komunitě emigrantů v Brazílii a přiletělo na místo, kde hráli důstojníky. Pro nemluvící role japonských jednotek najala společnost 50 Číňanů, kteří pracovali v restauracích a prádelnách ostrova. To způsobilo třenice s místními ostrovany, kteří považovali za obtížné, ne-li nemožné, aby si nechali vyčistit své oblečení nebo se najíst v restauraci, protože většina zaměstnanců na filmu pracovala. (sator)