poster

Mustangové

  • USA

    The Misfits

  • Slovensko

    Mustangy

Akční / Drama / Romantický

USA, 1961, 124 min

Režie:

John Huston

Scénář:

Arthur Miller

Kamera:

Russell Metty

Hudba:

Alex North
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • nascendi
    ****

    Útlu knižôčku Arthura Millera som si kúpil krátko po tom, ako som premiérovo videl film nakrútený podľa nej. Bol som primerane nadšený, pretože vo vtedajšej filmovej distribúcii takéto dielo pôsobilo ako zjavenie. Dnes po polstoročí už moje pôvodné nadšenie opadlo, ale pocit mimoriadneho filmu samozrejme ostal. Prispel k tomu nielen samotný, pomaly sa rozbiehajúci, ale výborne gradujúci príbeh, ale aj skvelá derniéra dvoch výnimočných postáv amerického filmu, množstvo skvelých dialógov, vynaliezavá kamera, hudba, ktorá sa netlačila do popredia a predovšetkým nezabudnuteľná záverečná polhodinka o love zvyškov divých mustangov a beznádejnej snahe obrátiť tok času. Mierne depresívny film o osudoch neprispôsobivých jedincov v meniacom sa svete ostane natrvalo v mojej pamäti, aj keď som bol nútený mu jednu hviezdičku ubrať.(11.9.2013)

  • liborek_
    ****

    Mustangové - ačkoli originální titul The Misfits je mnohem přiléhavější ("ti, kdo nezapadají") - je po padesáti letech snad ještě trýznivější než v době svého uvedení. Takřka existenciální téma, naturalistické zpracování a naprosto přesvědčiví herci (poslední a skvělé role Clarka Gablea a Marilyn Monroe) vytvářejí ve výsledku velmi působivý a hořký portrét jedné ženy a tří mužů marně hledajících štěstí a pevnější ukotvení v životě. Bývalá striptérka Roslyn po čerstvě dokonaném rozvodu, již nepříliš mladý kovboj Gay a jeho kumpáni se po krátkém náhodném seznámení v lokále rozhodnou vydat po stopách divokých mustangů. Daleko od konzervativní civilizace, která je podle nich příliš spoutaná ("let's just live"), se nechtějí podřizovat rutině, chtějí dělat věci lepší, než jen "makat za mzdu"... Chtějí maximální svobodu. Ve skutečnosti je jejich počínání jen marným hledáním ("I just need to find another way to feel alive...") A Roslyn? Naivní holka, která přichází o iluze, šokovaná drsným jednáním svých nových přátel a neschopná přijmout zaběhaný řád světa, v němž kovbojové chytají koně a prodávají je na jatka, aby bylo z čeho vyrábět krmivo pro psy. Roslyn se nechce smířit s tím, že "nothing can live unless something dies". Arthur Miller tímhle (ať už vědomě nebo nevědomě) nastoluje k diskusi otázky, které jsou aktuální i dnes (možná ještě víc než tehdy). Problematický vztah, Roslyn a Gaye kolísá od hluboké zamilovanosti k bezbřehému opovržení a diváka uvádí v nekonečnou depresi nad řádem světa... Nehledě na to, že film je naprosto skvěle natočený, s úžasnou hudbou.(27.9.2010)

  • danoo
    ****

    Aj napriek neodškriepiteľným kvalitám (réžia, scenár, herci) sú M u s t a n g o v i a vcelku nekohézni, majú poslabší sujet a za pozoruhodných ich z dnešného pohľadu môžeme považovať len vďaka skvelej kamere. Zvlášne je, že v úvode som bol takmer nadšený, pretože ten alkoholický večierok mal niečo z grandióznosti Felliniho SLADKÉHO ŽIVOTA, no s postupujúcou millerovskou existenciálnou demontážou a demytologizáciou môj záujem opadával a nemohli ho naštartovať ani zručne natočené sekvencie na púšti v závere.(24.6.2010)

  • Billie777
    ***

    Kdyby byl o půlhodinu kratší, bylo by to mnohem lepší. Film je zdlouhavý a většinu času neskutečně nudí. Jasně, najdou se tu i skvělé scénky, někdy i vtipné, ke konci je film konečně napínavější. Příběh je pěkný, hezké prostředí a výborný herci. Marilyn sice hraje tu nejpřecitlivější dívku na světě a je tu dobrá, asi její nejlépe zahraná role v kariéře a navíc je tu pořád tak krásná. Nejvíc se mi líbil Clark Gable a milovaný Eli, díky nim jsem dala ty tři hvězdy.(13.2.2015)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    Nikdy jsem zcela nepochopil mýtus o nekonečné kráse Marilyn Monroe, ale tady vypadá opravdu parádně. Nicméně její značně přecitlivělé reakce mne štvaly takřka celý film, takže daleko zajímavější bylo sledovat trio kovbojů, kteří se před ní předváděli. Guido byl skvělý při tanci i v letadle, Perce zářil roztomilostí při skotačením na býkovi a mazák Gay si zkušeně užíval své svědomité nicnedělání. Na všech třech mne potěšilo, kterak zhnuseně odmítali stálou práci za stálý plat, ale jsem zklamán z toho, že veškerá zábava se záhadně vytratila v polovině snímku společně s rozvodovou královnou Isabelle a snímek se vydal cestou nudného dramatu. Dozívat se to dalo, ale našlápnuto to mělo rozhodně lépe.(25.11.2013)

  • - Poslední den natáčení si Clark Gable povzdechl: "Bože, jsem rád, že toto natáčení skončila. Monroe by mi přivodila infarkt". Další den jej infarkt skutečně postihl a za deset dní zemřel. (Kulmon)

  • - V dokumentárním filmu o natáčení filmu Eli Wallach (Guido) vypráví historku o tom, jak John Huston natáčel scénu s Gayem Langlandem (Clark Gable) a Guidem u baru. Domníval se, že Wallach hraje opilce nepříliš realisticky a pověděl mu, že se včera opil jako nikdy v životě. Wallach užasl, protože ten den Huston vypadal naprosto střízlivě. Vyučování spočívalo v tom, že se Wallach jako opilý pokusil zahrát střízlivého. Poté to už šlo. (SeanBean)

  • - Marilyn Monroe (Roslyn Taber) chodila na natáčení velmi pozdě, občas se neukázala vůbec. Noci trávila učením se svých výstupů s Paulou Strasberg, což velmi rozčilovalo Arthura Millera i Johna Hustona, kteří byli znepokojeni tím, že se jí dostávalo rozdílných pokynů z mnoha stran. Strasberg se navzdory nevadskému vedru oblékala do černého a byla filmovým štábem nazývána Black Bart po štvanci Divokého západu Charlesi Bollesovi. (SeanBean)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace