poster

Spřízněni volbou

  • anglický

    Elective Affinities

Dokumentární

Československo, 1968, 85 min

Režie:

Karel Vachek

Scénář:

Karel Vachek

Kamera:

Jozef Ort-Šnep
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slarque
    ****

    Karel Vachek byl tenkrát s kamerou a mikrofonem ve správný čas na správných místech, takže historickou hodnotu tomuto dokumentu už nikdo neupře. Pražské jaro 1968 tu můžeme sledovat v nebývale autentické formě přímo mezi tehdejšími nejvyššími politickými špičkami jediné vládnoucí strany. (Do kin se film dostal až v říjnu, kdy už vypadal jako záběry z jakési dávné historie.)(4.6.2016)

  • nascendi

    Udalosti roku 1968 som prežíval v priamom prenose a veľmi intenzívne, lebo som bol mladý a naivný. Nepotreboval som teda žiadne vysvetľujúce titulky a s ohľadom na prevládajúco mizerné vyjadrovacie schopnosti aktérov mi ani neprekážalo, že množstvo slov bolo neidentifikovateľných. Prekážala mi však nuda, ktorá sa ma zmocňovala pri sledovaní. Viacero komentátorov oceňuje autenticitu a unikátnosť záberov, mne však chýba dôvod, prečo neskončili v koši strihača. Čím prispejú k poznaniu udalostí onoho roku dlhé zábery na konzumujúcich, fajčiacich a banálne vety produkujúcich aparátčikov alebo na ich miesta sa tlačiacich adeptov? Keď je film neprínosný pre mňa, čím by chcel zaujať o generáciu, či dve mladších divákov (pokiaľ nie sú dejepisári)? Dve hviezdičky za pripomenutie, viac ani ň.(8.7.2016)

  • Sarkastic
    ****

    Rozhodně důležitý a hodně výpovědní dokument, ale zdráhám se použít přívlastek autentický, protože dost často bylo vidět, že sledování protagonisté vůbec přirození nejsou. Takže to beru spíš jako takový zajímavý výlet do neklidné doby, ze kterého jsem si odnesl některé poučné informace, ale zároveň trochu přetvářky a ke konci už i lehké nudy. Slabší 4*.(22.11.2013)

  • Radek99
    *****

    Vachkovo nejslavnější a nejoceňovanější dílo (s aluzí na slavný Goethův román v názvu...tady jde však o volbu nového prezidenta po abdikaci Novotného - z těch několika kandidátů (ministr lesního a vodního hospodářství Lenártovy vlády Josef Smrkovský, ministr školství a kultury téže vlády Čestmír Císař, germanista a přední kafkolog Eduard Goldstücker...) došlo nakonec symbolicky k zvolení toho nejhoršího - generála Svobody), černobílý takřka interní dokument o atmosféře uvnitř reformního vedení Komunistické strany Československa ve stěžejním období roku 1968...ale vlastně o atmosféře v celé společnosti - příznačně působí scény z Václavského náměstí, kde se neznámý tribun lidu doslova opájí omamnou sílou svobody slova...a dav zatím na projíždějící tramvaje maluje křídou hesla... Nahrubo sestříhaný snímek autentických materiálů, které Karel Vachek se svým štábem pořídil v těsné blízkosti inkriminovaných funkcionářů strany a který má (i bez hudby a komentáře) silnější výpovědní hodnotu než většina stylizovaných dokumentů z té doby... (z armádní omezenosti a dogmatických vzorců myšlení nového prezidenta generála Svobody jde hrůza, naproti tomu doslova dýchá síla charizmatu ekonoma prof. Oty Šika...o ministru Josefu Smrkovském nemluvě...sofistikovaný JUDr. Gustáv Husák mluvící plynně česky...doslova sálavá bodrost Alexandra Dubčeka...to všechno se z tohohle unikátního dokumentu Karla Vachka dočtete mezi řádky...) Nejsilnější poselství ale Vachkův dokument nese ve své mýtoborné rovině - ,,zlatá" šedesátá léta nebyla zas až tak zlatá, spíše jen nazlátlá, ale úplně nejpřesněji vlastně taková šedá... barvu vzácného kovu získala až přiživujíce se oním narativním mýtem... Podobné filmy: Pražské jaro 1968, Zmatek(7.4.2008)

  • igi B.
    *****

    Pět hvězdiček jen(!) za tu dobovou autenticitu, i když bezprostřední ty výlevy našich vládnoucích straníků samozřejmě taky moc nebyly, neboť soudruzi a soudružky moc dobře byli si vědomi, že jsou pod >dozorem< hromadných sdělovacích prostředků (dnes médií, že...) a doba přece byla doslova oplodněna slůvkem "PROGRESIVNÍ"... Jak vtipně kdosi mezi řečí doplnil a historie nakonec i dokázala - z progrese stala se brzo PARALÝZA. Na politický syfilis zašla pak většina ze zde prezentovaných "funkcionářů", někteří jako oběti a někteří jako strůjci následné pookupační normalizace. Tenkrát na jaře ovšem hrála se jiná hra a všichni mohli náhle VŠE, ALE JEN TO, CO STRANA DOVOLÍ. A o tom je i tento vzývaný Vachkův >dokument< jako odraz doby a opojné hry na >svobodu slova< v té době krátce až neuvěřitelně otevřených a necenzurovaných médií. Tak aspoň že tak... - - - - - (poprvé viděno kdysi dávno v dobách těsně polistopadových, znovu pak 7.4.2008 v ČT, komentář zde jako čtvrtý - 8.4.2008)(8.4.2008)

  • - Dokument byl natočen u nás do té doby nezvyklou metodou cinema direct. S malým štábém natočil Vachek na 16mm kameru Eclair s kontaktním zvukem přes šest hodin materiálu, který po sestřihu a překopírování na 35mm poskytl nebývale autentický pohled. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)