Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Skupina amatérskych filmárov sleduje sériového vraha a zlodeja ako vykonáva svoje remeslo. Ten im rozpráva o umení, hudbe, prírode, spoločnosti a živote... Postupne sa zapájajú do jeho aktivít a začnú premýšľať, či to, čo robia, je dobrý nápad. Zvlášť keď vrah zabije svojho súpera a jeho brat pošle výhražný list... (matriosa)

Recenze (65)

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Tak to je něco ... Představte si film technicky provedenej jako Cannibal Holocaust (1980), ale parta amatérských filmařů sleduje den po dni činy psychopata, který je docela hodně inteligentní, přemýšlí nad svými "chybami" při konání násilí, recituje básně na kameru, neustále kecá a kecá, a občas se jeho skutky obrátí proti němu. Drsné, brutální, násilné. Film si nebere servítky s žádnou obětí, psychouš vraždí jak ženy, muže, důchodce tak děti. Nevyžívá se v nějakém mučení a týrání, ale ve vraždě-zabití-likvidaci občana jako takového v krátké době. Nic zbytečně neprotahuje, čím rychlejší a nečekanější útok je, tím je efektivnější... Občas se v hospodě opije a pak vidíme, že je to opravdový magor a perverzák. Zatímco střízlivý působí jako uhlazený inteligentní muž, pod vlivem alkoholu je z něj už jen trapné hovado. Film má neuvěřitelně sugestivní nádech, zaryje se pod kůži, divák kroutí hlavou. Pro mne osobně naprostý majstrštyk, který se prolíná více žánry a dá se obtížně škatulkovat. Navíc celé to působí reálně, jako bychom sledovali opravdovou skutečnost, realitu atd. Upozorňuji slabé povahy, že je to hodně drsný a chvílemi traumatizující film, takže pozor ... Ode mne ale rozhodně plný počet ... ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Černobílý paradokument, který námětem připomene snímek Henry: portrét masového vraha. Partička filmařů sleduje "obyčejné dny" jednoho sériového vraha. Od návštěv jeho příbuzných a opíjení se v hospodách až přes pronásledování náhodných obětí, jejich znásilňování a zabití. Na první pohled sympatický a docela chytrý mladík, který se jen dívá na okolní svět poněkud odlišně. Jeho názory ohledně sociálního společenství, výroky o rasové nenávisti a recitace básní poukazují na jeho hluboké myšlenkářství, avšak jeho činy připomínají chladného psychopata, kterému je jedno, jestli zabije důvěřinou důchodkyni nebo k smrti vystrašené dítě. Postupem času se proměňují na necitelné bestie i sami členové štábu, co už nejsou pouze svědky všech těch zločinů a krutostí, ale přímými účastníky. Například taková scéna, kdy během vánočních svátků vtrhnou ožralí do bytu náhodně vytipovaného páru, patří k nejsyrovějším a nejdrastičtějším momentům celého filmu. A nedovysvětlený konec je už pouze melancholickou tečkou. ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Průměr? Asi jo, bezvýznamný film, který patří mezi filmy o psychopatických zabijácích. Tohle bych nenatáčel ani já. Občas si říkám, že film bez znásilnění - v tomto případě vánoční znásilnění neexistuje. Nedávno jsem viděl Henry: Portét masového vraha. Úplně to samý, ale Henry je přece o něco lepší. V některých místech je to Záhada Blair Witch, vlastně to je Záhada Blair Witch, ale to už bych spoileroval. Zabiják nemá vůbec fantazii, pořád se zbavuje těl stejným způsobem a to už nikoho nezajímá. Je to prostě chlápek, který nemá rád poštáky. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Vskutku zábavný film, kde se divák s chutí zasměje (vypuštěný lom s mrtvolami...hej, Dextere, nepřipomíná ti to něco?) a užije si i trocha té černé krve. To bylo ještě v době, kdy ruční kameru svírala pevná ruka kameramana, takže se obraz neházel jak na kolotoči. Vraždy jsou vcelku realisticky podané (na babce se slabým srdcem ušetřil kulku, filuta jeden), zato sex, respektive znásilnění, je velmi decentní. Zde se tvůrci nepouštěli na tenký led a zcela se vystříhali pornografických záběrů (dnes by se asi tolik krotit nemuseli). Osobně bych ale film zkrátil, jelikož je místy značně užvaněný a ztrácí tempo. Jako se stal kult z vražedné sprchy (Psycho), tak se stal asi i z padlé kamery (Cannibal Holocaust, Záhada Blair Witch, Monstrum a ZDE). Pobavili zazdění muslimové, černoch, kterého v černobílém filmu sejmul běloch, i rázné ukončení nevhodného smíchu při oslavě. V době internetu ale tenhle snímek stěží někoho vyděsí... ()

WillBlake 

všechny recenze uživatele

Je to už dlouho, co jsem se při sledování filmu smál tak nahlas. Benoît Poelvoorde je zlosyn na svém místě, film navíc vyobrazuje obvyklé nesnáze nezávislých filmařů. Láska na první pohled a giblma má u mě další plus. ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Studentský film za pár korun, který ve své době šokoval svět a posbíral několik velice prestižních cen... Man Bites Dog je o profesionálním vrahovi, který se zaměřuje na "malé ryby". Chodí po městě, vloupává se do bytů a domů a sadisticky zabíjí kohokoliv, kdo by u sebe mohl mít nějaké prachy. Už to je poměrně dost originální námět, ale k tomu všemu jeho kroky sledujeme pomocí dokumentárního štábu, který ho pronásleduje na každém kroku. Díky tomu z první ruky zjišťujeme, jaký Ben je. A je to teda pořádný kvítko. Vrah Ben je hlasitý, rád se poslouchá, je přesvědčený o své zábavnosti - je to naprosto sebestředný egomaniak. A kromě toho, že je to sociopat a psychopat, je to taky rasistický primitiv. Přesto je natolik dominantní, že dokáže občas někoho okouzlit, i když jasně vidíme, že většina jeho blízkých se ho především bojí. A má čeho, Ben je taky impulzivní a vraždění si vychutnává. Celkově, tohle JE horor, protože vrah Ben je monstrum. A pořádně děsivé a originální! Koncept "mockumentary" je tu poměrně zvláštní v tom, že dokumentární štáb složený ze studentíků a amatérů v tom vlastně od začátku jede s ním. Nejdříve jen zcela chladně přihlíží vraždění, potom se ani neostýchají přiložit ruku k dílu. Dokonce i přátelé Bena, což jsou relativně normální lidi, jen pokrčí rameny nad tím, že zabíjí nevinné lidi za peníze. To může být ve filmu částečně proto, že Man Bites Dog je překvapivě zároveň i velice černou komedií, a částečně proto, že tím tvůrci chtěli ukázat, že jsme otupělí vůči násilí, možná obzvlášť když je sledujeme přes filmovou kameru. V každém případě je to trochu zvláštní. Ze začátku jsem si říkal, jestli se film jenom neodehrává v nějaké alternativní realitě, kdy je povolání vraha společensky akceptovatelné. Pak jsem viděl, že to tak není. Takže musím říct, že mi docela vadí, kolik toho Benovi prochází. Sice tvrdí, že si proto nevybírá velké cíle, ale vzhledem k tomu, s jakou četností zabíjí a jak očividně zabíjení nemá nijak zvlášť strategicky naplánované, tak má příliš velké štěstí. Druhá věc je to, jak zvláštně jsou filmový štáb i blízcí Bena apatičtí. Za celý film vlastně nevidíme žádný opravdový názorový konflikt nebo dokonce katarzi. Opět, nejspíš by mi tvůrci řekli, že proto to je taková sranda. Jenže ono Man Bites Dog moc dobrá komedie není. Ty vtípky nejsou moc dobře natočené. Naopak velice dobře jsou natočené ty děsivé scény a obecně dramatická a hororová část filmu. Film má švih a spád, je fakt zábavný. Tvůrci chtěli šokovat a šokují. Velice originální horor, který vás může slušně znepokojit. (7/10) ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Asi jako Svět podle Daliborka, kdyby v něm Vít Klusák Daliborkovi tu Osvětim pomáhal znovu-zprovoznit a zdárně a za občasného popíjení becherovky pak dokončovali vyhlazování židů. Naprosto bezostyšná samozřejmost násilí a zobrazování nulových emocí při sledování běžného života a práce vraha a zloděje "found footage" stylem, kde sledovaným objektem není jen vrah samotný, ale i jen o trochu méně sociopatická filmařská crew kolem něj. Pravděpodobně nejcyničtější film všech dob. ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Kdo viděl ví, kdo neviděl tak dělá velkou chybu. Klidně bych to snesl i delší. Jeden z nejzábavnějších fiktivních dokumentů. Mix zvrácenosti, násilí a humoru ( Děda v nemocnici mě rozsekal ), kterej je servírovanej velice osobitou formou. Rozhodně doporučuju. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Ojedinělý a chytrý film o masovém vrahovi, o kterém se snaží skupina filmařů natočit dokument. Vír násilí ale strhne i je samotné, což pro ně nemusí znamenat zrovna happyend. Dokumentární kamera dělá film velmi realistickým, což místy dokáže nahnat strach. Benoit má zajímavý smysl pro humor a jeho odkazy na francouzské filmy jsou povedené. Ve finále jsem se moc dobře bavil. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Dnes je to už jasné, Man bites dog je veľmi, veľmi nadčasový film. Pohoršení z neho najviac budú iste tí, ktorí každodenne zívajú pri pravidelnej dávke násilia v televíznych správach a tešia sa potom na počasie a šport. Režiséri tvrdia, že sa inšpirovali jedným belgickým bulvárnym programom, ale dosah tohoto kultového dielka je širší. Takisto mohli povedať, že sa inšpirovali reportážami z vojnových oblastí alebo dopravných nehôd. Čo vidíme v Man bites dog, vidíme každý deň v televízii a nič to s nami nerobí. Začiatkom 90. rokov sa o tom dalo polemizovať ako o nastupujúcom trende, dnes je to už holý fakt. Najviac si ale na filme cením, že kriticky polemizuje nad prácou filmárov, resp. novinárov a tým pádom vlastne istým spôsobom kritizuje aj samého seba. ()

MikeCool 

všechny recenze uživatele

Fascinující found footage film jdoucí napříč různými žánry: krimi, thriller, drama, komedie, horor. Kam se hrabe dnešní, novodobá verbeš patřící do tohoto žánru. Film sleduje formou fiktivního dokumentu masového vraha a jeho každodenní život. V Belgii je to převelice úspěšný film, ale není to rozhodně snímek pro každého. Kdo má rád bizarnost, nepohrdne. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Hodně jsem se na tenhle film těšil, ten hype okolo toho byl natolik velký že jsem čekal hodně parádní film. Nakonec ale cítím lehké zklamání. Ale nejdříve pozitiva, na rok vzniku je to hodně syrový film u kterýho několikrát zamrazí, navíc se film nepárá zabít každého ani děti. Poelvoorde v hlavní roli je naprosto dokonalej, zkřížení dobře vypadajícího chlapa který se dokáže změnit v monstrum mu sedla dokonale, a i černobílá barva se k filmu dokonale hodí. Pak bohužel jsou ty horší věci jako třeba to že mi některé scény přišly takové zdlouhavé a scény v těch rozpadlých domech celkově o ničem. Něktré postavy jsou taky celkem dost nezajímavé. A konec mi přišel takový dost zbytečný. Ale i tak se jedné o slušný film na který budu dlouho vzpomínat. ()

Pedestrian 

všechny recenze uživatele

Useless shit. Není to sonda do duše vraha, není to zpověď vraha a k velké škodě ani paradokumentární návod na zabíjení (ten nápad!). To, že je celý film točený ruční kamerou, bez hudby a s neherci, je sice moc hezké, ale pořád nevím, k čemu je to dobré. Má to snad vypovídat něco o stavu dnešní společnosti? _ edit: tak nakonec to do sebe přeci jen něco mělo, i když žádný dopad to ve mně nezanechalo. ()

panjosef 

všechny recenze uživatele

Tenhle černobílý film o natáčení fiktivního filmu o reálným vrahovi je mimořádně chladný, syrový a naturalistický. Vše je podáno maximálně autenticky. O tom víc působí surově vyhrocenej kontrast veškerých činů a konání šílence Benoita. Ten před kamerou vraždí, znásilňuje, navštěvuje milované rodiče v jejich krámku, recituje poezii, hraje si s dětmi, opíjí se a bleje v hospodách, učí mladou dívku Valerii hrát na flétnu, vysvětluje jak potopit mrtvolu aby nevyplavala na hladinu atd. Na tohle všechno nevěřícně koukáme spolu s všudepřítomným doprovodem filmového štábu. Benoitova role je mazec, ten výkon co herec převedl, uff. A i všechno ostatní, na výbornou, hodně silný a autentický zážitek, ovšem pro silné nátury. Dost ojedinělý film a nápad, něco podobnýho jsem fakt ještě neviděl. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Benoît Poelvoorde! Tak tohle jméno si musím důkladně zapamatovat, ačkoliv na první dobrou jsem ho málem nedokázal ani přečíst... aneb po čase pro mě zase jeden pro mě doposud skrytý, velký herecký objev, tentokrát z Belgie! Tolik šťávy a energie, tolik ironie, bodrých úšklebků, odzbrojujícího nadhledu a spontánního komického projevu, kolik v průběhu ztvárnění postavy takřka neustále mluvící i divákovi směrem do kamery předvedl, se jen tak rozhodně nevidí každý den! Inu, tady asi budete mít do 10ti minut jasno a buď si vás Benoît velmi brzy získá, podmaní a vy do jeho osobitého světa v stylově autorském podání rázem vstoupíte a budete se bavit navzdory tomu, kolikrát (svým způsobem celý film) má tendenci mírně zajít i za hranici vkusu, v opačném případě to zřejmě brzy vzdáte. Ale já se nechal pohltit, brzy se naladil na svéráznou černohumornou notu v procházce vedené náhodně vraždícím sociopatem a k mému menšímu šoku uprostřed filmu jsem zjistil, že jde asi o první film, u kterého jsem se dokázal během brutálního násilí, pokud ne vyloženě smát, tak většinou usmívat minimálně ano (což se mi ani u zde tolik opěvovaného Tarantina nepovedlo)... občas takové Funny Games, ve kterých to „funny“ není jen součástí názvu, ale i celého filmu. Podivně zvrácený zážitek, jaký bych asi za běžných okolností nechtěl zažít a morálně odsoudil, ale vzhledem k celkovému účinku ho nejde zavrhnout. Film jako osobité médium v rukou tvůrců tady jasně ukazuje jednu ze svých možností: neotřelou, klidně i hravou autorskou formou nabídnout a připomenout něco, co by v reálném životě asi většina z nás zažít nebo provádět nechtěla, možná i na chvíli sympatizovat s někým, komu bych se v reálu vyhýbali velkým obloukem. Je to pořád jenom film a to je na tom to kouzelné... dokud to bereme jako film. Asi už mám dostatečný nácvik z von Triera, ale snesl jsem i kritizovanou rozklepanou ruční kameru... a proč je tohle dílko řazeno i mezi horrory? Mně to osobně došlo až v závěrečné sekvenci, že jsem vlastně celý čas sledoval originální pojetí jednoho specifického horrorového subžánru (viz. uvedený tag) a musím říct, že ten o pár let mladší, údajně přelomový paskvil teď v mých očích klesl ještě hlouběji (pokud to ještě šlo). [80%] ()

Reklama

Reklama