Neúnavný glosátor života newyorských intelektuálů
Woody Allen pokračuje ve své oblíbené tématice i ve snímku Mocná Afrodíté. V centru jeho pozornosti jsou znovu partnerské vztahy. Sportovní novinář Lenny Weinrib (Woody Allen) a jeho o hodně mladší manželka Amanda (
Helena Bonham Carterová) se odhodlají adoptovat dítě, neboť žena prohlašuje, že nemá čas na to, aby byla těhotná (pracuje v umělecké galerii a chce se osamostatnit). Když je adoptivnímu chlapci pět let, Lenny neodolá pokušení vyhledat jeho skutečnou matku. S hrůzou zjišťuje, že je jí dobrosrdečná prostitutka a příležitostná pornoherečka Linda (
Mira Sorvinová), a rozhodne se ji přivést na správnou životní cestu. Sám se však dostává do těžké manželské krize.
Na rozdíl od některých svých předešlých děl (např.
Manželé a manželky) se Woody Allen věnuje rozboru citových vazeb v nezakrytě komediální rovině a vede své postavy k všeobecnému závěrečnému smíření. Skvěle napsané dialogy (scénář byl nominován na Oscara), pečlivě vybraný hudební doprovod a přesné herecké obsazení jsou hlavními dominantami filmu. Jistým ozvláštněním je použití starořeckého chóru (v němž se objevuje řada známých herců, např.
F. Murray Abraham,
David Ogden Stiers,
Olympia Dukakisová nebo
Jack Warden), který v přírodním amfiteátru (jeho scény byly natočeny v italské Taormině) komentuje hrdinův osud a varuje ho (většinou marně) před možnými komplikacemi.
(Česká televize)
mat.ilda
Typický Allenův humor, osvěžený Mirou Sorvino a originální kombinací starověkého divadla s moderní dobou, opepřený výrazy ze slangového slovníku šlapek, přednášených se solidností přijímacího pohovoru, jakož i nebývale vyrovnaným Woodym samotným, z čehož zřejmě vyplývá i optimisticky laděný konec, včetně božsky swingujícího chóru v titulcích :-)(4.9.2013)
dr.horrible
Spolu s Husbands and Wives najlepší Allenov film v rámci deväťdesiatych rokov. Spočiatku mi trochu vadil chór, ale popri tom scenári, milom príbehu a absolútne dokonalej Mire Sorvino (jak postave, tak predstaviteľke), som na to časom zabudol a jediné, čo vo mne film nakoniec zanechal, bolo nadšenie.(9.6.2012)
Sarkastic
No, tentokrát mě Woody docela zklamal. Prvních asi 30 minut sice nebyla kdovíjaká bomba (škoda nevyužité Heleny Bonham Carter), ale z komentářů jsem se připravil nato, že s příchodem Lindy by to mělo dostat patřičnou šťávu. Pravdou však je, že film sice potom byl zajímavějším, ale jinak šlo o klasickou Allenovu vztahovou konverzačku s na můj vkus malou porcí humoru (za co dostala Mira Sorvino Oscara opravdu nevím) a otravnými vložkami s antickým chórem (možná originální, avšak nevtipné, resp. kromě Diova záznamníku). Konec mě tentokrát tolik nepotěšil, protože byl dost podobný závěru v Darebáčcích, sice mladšímu, ale mnou dřívě zhlédnutému snímku. "Kdo je šéf, ty nebo máma?" - "Kdo je šéf? To je snad jasné. Ty nevíš, kdo šéfuje?" - "Ne" - "Já jsem šéf, jasný? Máma jen rozhoduje."(21.10.2011)
Gilmour93
„Achilles only had an Achilles heel, I have an entire Achilles body..“ Zatímco křehkého pana Higginse sžírají zvědavost a obavy o použitý genetický materiál, Lízá Doolittleová se s jeho pomocí přesvědčí, že hloupý člověk nemusí nutně žít hloupý život. Teda, musí se do toho nakonec vložit i Deux ex helikoptéra.. Allen opět hledá inspiraci v klasice dramatu, motor konverzačního humoru pomalu roztáčí do vyšších obrátek a vše ozvláštňuje glosujícím řeckým sborem. Zatímco Mira Sorvino byla stejně roztomilá jako sošky Mexičanů se ztopořeným kaktusem, u Woodyho líbacích a milostných scén mi připadalo, že slyším „Akce!“ i „Stop!“ Naštěstí má to Achillovo tělo na plátně jinou parketu než milovníka..(23.7.2018)
villon17
Nevím, jestli se to všem tak líbilo, nebo jsou ovlivněni přítomností Allena, každopádně zápletka byla vskutku vydařená, ale jako celek na mě film působil pouze průměrně. Padlo mnoho kvalitních hlášek ("Chtěla jsem na tebe udělat dojem." "Ty ten závod neběžíš, nemusíš na mě dělat dojem."), všichni se snažili (i Woody), ale hlas Miry mi byl nepříjemný a stejně tak bych vynechala chór, ale to už by se to asi nemohlo jmenovat Mocná Afrodité...(20.3.2008)