poster

Babylon Berlín (TV seriál)

  • Německo

    Babylon Berlin

  • Slovensko

    Babylon Berlín

Krimi / Drama / Historický / Válečný

Německo, 2017–2020, 21 h 52 min (Minutáž: 42–62 min)

Předloha:

Volker Kutscher (kniha)

Hrají:

Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Peter Kurth, Matthias Brandt, Leonie Benesch, Severija Janušauskajtě, Lars Eidinger, Misel Maticevic, Fritzi Haberlandt, Karl Markovics, Jens Harzer, Ernst Stötzner, Jördis Triebel, Christian Friedel, Thomas Thieme, Denis Burgazliev, Anton von Lucke, Ivan Shvedoff, Hannah Herzsprung, Waléra Kanischtscheff, Dimitri Alexandrov, Henning Peker, Sebastian Urzendowsky, Thorsten Merten, Rüdiger Klink, Benno Fürmann, Jacob Matschenz, Marie Gruber, Irene Böhm, Ivo Pietzcker, Pit Bukowski, Lilli Fichtner, Laura Kiehne, Werner Lustig, Holger Handtke, Hildegard Schroedter, Julius Feldmeier, Victor Pape-Thies, Hanns Zischler, Godehard Giese, Waldemar Kobus, Jeanette Hain, Johann Jürgens, Anton Rattinger, Florian Panzner, Gabriele Völsch, Joachim Paul Assböck, Oleg Tikhomirov, Roland Wolf, Werner Wölbern, Peter Schneider, Marc Hosemann, Tim Fischer, Ulrike Panse, Judith Neumann, Martin Thuernau, Michael Gerber, Daniel Krauss, Rosa Enskat, Alexander Hörbe, Jörg Malchow, Jesse Albert, Thomas Eickhoff, Felix Raffel, Oliver Bröcker, Hendrik Heutmann, Jan Böhme, Peter Trabner, Emil von Schönfels, Robert Viktor Minich, Dieter Rita Scholl, Gloria Endres de Oliveira, Gisa Flake, Paul Matic, Marko Dyrlich, Oskar von Schönfels, Lutz Blochberger, Dietrich Brüggemann, Udo Samel, Marie-Anne Fliegel, Franz Dinda, Vincent Krüger, Luc Feit, Kerstin Thielemann, Bryan Ferry, Marion Kracht, Sophie Charlotte Conrad, Jytte-Merle Böhrnsen, Georg Blumreiter, Alexander Khuon, Christoph Schechinger, Christian Beermann, Justus Carrière, Finn Fiebig, Leonard Kunz, Levin Henning, Sanne Schnapp, Nikolai Will, Thomas Chemnitz, Rolf Kanies, Axel Buchholz, Günter Lamprecht, Susanne Böwe, Peter Becker, Martin Seifert, Wolfgang Lindner, Detlef Bierstedt, Cassian-Bent Wegner, Henk Handloegten, Anne Müller, Janina Agnes Schröder, Petra Hartung, Frank Jendrzytza, Elias Eisold
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV seriálu (128)

  • Enšpígl
    ****

    Je mě jasný, že když Němci do něčeho dávají tolik peněz, tak ne proto, aby kamarád kamaráda měl tučný kšeft, ale proto, aby to stálo a během filmu jsem si živě představoval tvůrčí tým, jak piluje každý detail, aby výsledek byl klenotem nejen německé seriálové tvorby. Fascinuje mě kolik dějových zápletek, relativně velmi lehce zakomponovaných do celku dokázali tvůrci v seriálu rozehrát a aby to nebylo málo, tak každá postava má svůj příběh a vztahy což je opravdu mistrovská scénaristická práce to vše slepit aby to nepůsobilo trapně, zmatečně nebo nepřehledně. Herecky jsou v Německy talenti o tom asi nemá cenu pochybovat. Krásně ukočená druhá serie mě přesvědčila, že tvůrci opravdu vědí co dělají, umí vyprávět příběh se zvraty, umí vytvořit dobovou atmosféru a rozumí si s hudbou. Jediný, že občas honily jinej dějový míček, než bych já očekával a než bylo třeba.(22.7.2019)

  • Cervenak
    *****

    EXCELENTNÝ príbeh s bravúrnym finále a u mňa najlepší seriál roka 2017. Dokonalá kombinácia detektívky s historickým polit-thrillerom. Sympatické hlavné postavy, o ktoré sa naozaj bojíte, počas záverečných dielov som občas stopol prehrávanie a prešiel sa po byte, aby som to predýchal. Skvelá dobová atmosféra s kopou zaujímavých detailov (za 40 mega euro, bodaj by nie). Dekadencia Berlína, ozveny prvej svetovej, predzvesť druhej svetovej (to, ako sa boľševickí teroristi hladko premenia na hákové kríže, je super!), neustále zaujímavý dej bez minúty naťahovacej vaty. Pecka!(1.12.2017)

  • Radek99
    *****

    Vynikající německý seriál-noir, v němž jsou naprosto všichni infikováni dekadentní dobou a místem, vzešlým jednak z velké hospodářské krize, druhak z ideového i ideologického kvasu období mezi dvěma světovými válkami. Motivace většiny postav je velmi nečitelná a jejich charaktery a dějové linie jsou opravdu rafinovaně vymyšlené a napsané (literární předlohou byl vynikající román Volkera Kutschera Mokrá ryba). Stejně jako postižení kvasu a klokotu tak specifického velkoměsta, jakým byl (a je) Berlín přelomu 20. a 30. let, Berlín coby megapole i centrum Výmarské republiky, zmítané inflací, korupcí, nezaměstnaností, sociálními problémy a nepokoji...a na to napojeným ideologickým bujením. (Berlín roku 1929 už mimochodem jednou nanejvýše umělecky zpodobněn byl a tvůrci na to evidentně skrytě navazují - myslím tím patrně nejvýznamnější román německé literární moderny Berlin, Alexanderplatz z pera Alfreda Döblina, stejně jako několik jeho filmových adaptací v čele s legendárním seriálem Rainera Wernera Fassbindera). Babylon Berlin je ovšem postmoderně dál, synkreticky spojuje mnoho neslučitelných vlivů a motivů, je to dílo neuvěřitelně znepokojující, pod jehož povrchem se skrývá vše špatné, co zplodilo 20. století v Evropě, komunismus i nacismus, německý (a v pozadí i francouzský a ruský) militarismus, imperialismus, demokracii pokroucenou korupcí a pošlapáváním lidských práv... Brilantně natočený, neuvěřitelně precizní dobová výprava, strhující děj...a všudypřítomná dekadence... Tohle je neoddiskutovatelná seriálová událost sezony! Série 1: 100%, Série 2: 95%, Série 3: ?(5.12.2017)

  • DaViD´82
    ****

    Volker Kutscher je takový "jakože německý James Ellroy". Stejně jako on buduje (neo)noirovou kriminálku jakožto nepřikrášlený obraz doby skrze zdánlivou kakofonii poválečného rozčarování, proletářských nálad, kabaretní zhýralosti, mravnostních deliktů, dekadentnosti, směsice ideologií a mnoho dalšího. Zdánlivě nesourodé linie proplétá a nahlíží na ně pohledem od spodiny po elity; přesto mu v centru dění vždy stojí hlavně a především rozhárané nejednoznačné charaktery. Záběr to není malý a někdy se až zapomíná na případ samotný. Na zadaptování celkem oříšek, ovšem Babylon Berlín dostal péči, kterou si zaslouží. A tak měřítko, epičnost, výprava, technická stránka (ta speciálně Tykwerův vliv nezapře) i mnoho dalšího, nad tím vším nezbývá než uznale a obdivně pokyvovat hlavou. Obsazení je přesné, je to omamné, nedělá se z diváka debil, kterému je neustále třeba vše vysvětlovat, tu a tam se urodí scéna, kterou prostě nedostanete z hlavy (ano, tou první je hypnotická kabaretní Zu Asche, Zu Staub). Přesto všechno to však trestuhodně dojíždí na jeden aspekt, který se těžko skousává a zcela zvyknout si na něj nejde ani po několika sériích. Odehrává se to sice v Berlíně, přesto se osudy oněch dvou tuctů postav neustále protínají. Oproti předloze to však není tak umně provedeno; ono se to od sebe ostatně dost zásadně liší, společné jsou pouze styčné body, není to ani tak adaptace jako spíše velmi volně na motivy. V seriálu to není opodstatněno "dějově" díky pečlivě připravené půdě, ale prostě jen tak na náhodu neustále zas a znovu. Na ploše několika mála (tý)dnů se opakovaně jeden každý aktér (a zdaleka nejen ti ústřední) "jen tak mimochodem" (ne)přímo střetává s jiným. Ohlušujícím způsobem z toho šustí papír. Je to tak přepáleně "lostovské", nadužívané (to není jednou za pár epizod, ale bezmála scénu od scény), že by to působilo směšně a nevěrohodně i na vesnici, kde žije pouhá padesátka obyvatel a všichni se navzájem znají. Natož v živelné tepající přelidněné kosmopolitní metropoli. Grrr. O druhé sérii to platí také, ale tam je to aspoň o chlup méně časté. | S1: 4/5 | S2: 4/5 |(3.2.2019)

  • Superpero
    *****

    Nadchlo mě to zasazení do meziválečného Berlína. Co se v tu dobu v Německu dělo téměř nevím a tento seriál do této, pro mě, velmi zajímavé doby dokázal vměstnat výborný příběh. Řemeslně top, herecky taky. Liv Lise Fries bych přál úspěch v Holywoodu.(4.3.2019)

  • Bluntman
    ****

    Kdyby to nebyl nejdražší německý televizní projekt, který se z logiky věci musí ohlížet na mezinárodní publikum a snažit se o co největší srozumitelnost a přístupnost, mohlo by to být výborné. Takhle je to to, co má člověk na audiovizuálních počinech zaštítěných značkou Tykwer rád (odkazování se k dějinám kinematografie, gender-benderové a queer motivy atd.), ale už ne to, co na nich obdivuje (formální experimentátorství, posouvání hranic míry subjektivizace ve vyprávění). Více v kritice první řady.(10.11.2017)

  • choze

    Po prvních třech dílech jsou mi pořád srdečně ukradené jak postavy, tak to, co se tam děje. A balím to. Ale ta kaleidoskopická znělka je luxus největší.(1.11.2018)

  • gudaulin
    *****

    Na jaře 1929 prožívá Výmarská republika období rozkvětu a stability - poslední ve své krátké existenci. Pravda, ne pro každého a nikoliv stále. První máj se v Berlíně stává šokujícím krvavým divadlem a hýřivou bezstarostnost návštěvníků dekadentních kabaretních představení určitě nesdílí obyvatelé rozsáhlých chudinských čtvrtí. Každopádně je ale Berlín oné éry vzrušujícím místem k životu, kde se odehrává spousta napínavých lidských dramat a pozoruhodných příběhů. Babylon Berlin v sobě spojuje množství prvků, které zvyšují jeho atraktivitu a které divák tradičně oceňuje: nejednoznačné, neustále překvapující postavy, rafinovaný scénář, který umně proplétá několik linií vyprávění a chytře pracuje s několikanásobným tajemstvím. Jen pomalu, postupně odhalujete motivy a záměry aktérů téhle komplikované hry. Najdete tu vášeň, lásku, zradu, zločin i nenávist, intriky a spiknutí, vysoké politické hry i malicherné pletichy. Na evropskou produkci má Babylon Berlin i velmi slušný rozpočet. Jako podívaná sice nedosahuje a ani nemůže dosahovat působivosti toho nejvýpravnějšího, co jsou schopna vyrobit zámořská studia, ale i tak je obrázek Berlína 20. let minulého století přesvědčivý a přitažlivý. Hledali jsme seriál, který bychom mohli sledovat jako rodina a v souboji s oceňovanými Sedmilhářkami vyšel u všech zúčastněných jako vítěz Babylon Berlin. Takže zkuste dát šanci hubenému policejnímu vyšetřovateli s neklidným spánkem a nepříjemnou válečnou minulostí a vydejte se po stopách vlaku směřujícího z Ruska do Berlína, který za sebou nechává mrtvoly a zmařené naděje. Celkový dojem: 90 %. Sním o tom, že takový typ seriálu bude jednou produkovat i Česká televize.(3.12.2017)

  • Sarkastic
    *****

    „Čumáčku, nechceš zahřát?“ - „Je to policajt!“ - „No a? Těm je taky zima, ne?“ Pravda, i když pro poznamenané navrátilce z I. světové války nemusí být zima největším problémem…Důvod, proč seriál oslovuje širší publikum (tedy i ty, které doba, ve které se odehrává, až tolik nezajímá), je ten, že jde pořád o kvalitní krimi s působivou atmosférou a skvěle napsanými postavami (+ výborným dávkováním informací), z nichž každá má nějaké tajemství. A pak je tu samozřejmě ten historický podtext (kvůli němu jsem ostatně seriál začal sledovat), který má velký (a zatím jen pozvolna využívaný) potenciál do dalších řad/epizod (vždyť třeba i na „hnědokošiláče“ dojde docela pozdě). A dle očekávání se projevuje i velkorysý rozpočet, díky výpravě, exteriérům, interiérům, kostýmům, rekvizitám apod. na vás doba dýchá z každého záběru. Po 3 sériích, kdy mi ani trochu úsměvné „psychologicko-okultní“ praktiky nevadily, a jako jediný nedostatek tak doposud vidím „hollywoodštější“ finále 2. řady (podvodní pasáž, hrátky s vlakem), zůstávám na slabších 5*.(1.9.2019)

  • NinadeL
    ****

    28/28 Tykwerův Babylon Berlín podle Kutschera patří mezi ta vzácná díla, která oslovují kritiku i řadového diváka. Romány, které sledují případy původem kolínského kriminalisty Gereona Ratha inspirovaly tento velký návrat do výmarské republiky, která opět začala zajímat. Což je skvělé, v originále si může divák procvičit němčinu a ruštinu a zažije zase něco docela jiného. Hlavní postavy jsou jiné, nejsou to žádné šablonky ze zaběhnutých kriminálek. Gereon Rath stojí mezi Kolínem a Berlínem, mezi součastností a válečným traumatem. Charlotte Ritter je naprosto dokonalá hrdinka, kterou čeká vzestup z ponižující chudoby... a oba jsou obklopeni celou paletou policistů, monarchistů, trockistů, komunistů, šlapek a dalších skupin obyvatelstva toho bezmála bájného města. A každý jednotlivec prožívá sám za sebe i ve své skupině dopady válečných reparací, ale i radostí moderní doby. Zvýšená pozornost o tento seriál je zasloužená. Případ Mokrá ryba byl adaptován také jako komiks i audiokniha a pokud toto všechno zvýší povědomí o této dějinné epoše, bude jen dobře. Romány zatím pokračují až do roku 1936 (Tichý zabiják, Goldstein, Spis Vaterland, První padlí, Lunapark, Moabit a Marlow).(12.1.2020)

  • troufalka
    ****

    Seriál s ojedinělou atmosférou, dobře napsanými figurami a rozložením napětím i vývojem postav. Je mi to líto, ale celkový dojem zkazil závěr seriálu, ač nerada, dávám 4 hvězdy. Přesto příjemný divácký zážitek.(11.3.2019)

  • gogo76
    *****

    Nevedel som o tomto projekte. Úplnou náhodou som na stv2 aj čt2 videl upútavku a zaujalo ma to. Spočiatku len okrajovo, pre nedostatok času som sa nechcel viazať na seriál. Herca V. Brucha som ihneď spoznal, mám ho pevne zafixovaného v mozgovom hardisku ako jedného z bratov v skvelom tv filme Unsere mutter unsere Vather. Až po zistení, že to má na svedomí T. Tykwer som do toho s nadšením išiel a urobil som sakra dobre. Atmosféra medzivojnového Nemecka je úplne dokonalá, príbeh spočiatku dosť zamotaný, ale prehľadne natočený a napínavý. postavy veľmi sympatické, dokonca aj tie negatívne, dosť som si obľúbil Bruna...Vysoký rozpočet je na filme vidieť, nájde sa i zopár návratov do zákopov v 1. svet. vojne ako spomienkové scény, ale najviac som bol zvedavý na celkové vykreslenie situácie vo vtedajšom Nemecku, nachádzame sa presne v období keď sa Hitler začína rozpínať a boje medzi komunistami a fašistami sú na dennom poriadku. Tú celkovú politickú situáciu sledujeme len tak okrajovo, ale skvele dopĺňa celkovú atmosféru. V prvom rade ide o vyšetrovanie a pátranie, ktoré je výborne natočené, dychtivo očakávate kam sa to posunie, ale čo je najhlavnejšie seriál neobsahuje žiadnu zbytočnú výplň, každý diel nás posunie bližšie k záveru. 2 série po 8 dielov je super, z nejakého dôvodu to naši ešte sekli na polovicu, ale možno to tak odvysielali aj Nemci, to neviem. Nemám, čo vytknúť, max. spokojnosť. 100%.(14.3.2019)

  • 3497299
    ****

    Dobře to vypadá, jelikož retro je ve všeobecné oblibě. První série je ovšem spíše prostě jen polovina vyprávění, jelikož nastolené morální konflikty se nikam zásadně neposunou. Teprve i po zhlédnutí druhé řady se množství konfliktů patřičně vyvine a cynismus námětu, v němž jsou na třech úrovních vždy ti špatní vlastně dobří v konfrontaci s těmi na úrovní následující, dostane patřičný tvar.(6.1.2018)

  • JohnnyD
    ****

    Klobúky, dlhé plášte, dym, cigarety, swing, prostitútky, kabaret, policajti, mravnostné oddelenie, kríza, chudoba, secesia, art deco, komunisti, náckovia, monarchisti, porno a ešte raz cigarety. Babylon Berlin je splnený sen, skvelá atmosferická jazda weimarským Berlínom, škoda len že na rozdiel od pulpovej prvej série sa v dvojke (pri zachovaní skutočne uletených zvratov a over-the-top záberov) rieši viac politika a historické udalosti.(5.10.2018)

  • Aky
    *****

    Zpočátku se honí spousta zajíců najednou, až je to skutečný Babylon a člověk se v tom těžko vyznává. Když ale vydrží, vykrystalizuje se z toho poutavě podaný, zřejmě velmi věrný snímek meziválečného Německa s uvěřitelným vysvětlením, proč přišel Hitler a proč tak snadno a absolutně uspěl.(2.12.2017)

  • JitkaCardova
    ***

    Poučný a ilustrativní seriál z charismatického, důležitého a každopádně pozoruhodného období německých dějin, kdy kvasil vývoj vědy a techniky, přetvářelo se národní uvědomění, sebevědomí a cítění a zároveň se v souladu s celosvětovou dynamikou přepisovala pravidla pro nucený růst ekonomik a tedy i jejich dopad na žitou realitu lidí a jejich možnosti - a tím i provázanost spekulativní ekonomiky s vysokou politikou a dalšími mocenskými a vlivovými aparáty. *** Škoda jen, že se seriál sám neubránil tržní vypočítavosti, která se promítla do jeho struktury i slabin o poznání chabější třetí série. Zatímco první dvě osmidílné "série" - nabité jak dějem, tak historickými reáliemi, které stojí za to si připomenout a promyslet v dnešním kontextu, a osazené chytrou, o společnosti vrstevnatě vypovídající plejádou živě vykreslených a propracovaných postav - vyprávějí jediný příběh s finálním rozuzlením, a není tedy důvod jejich celek takto štěpit, a už vůbec pak nedává smysl, že na ně třetí série naopak téměř nenavazuje, jen oslími můstky, a jejích dvanáct epizod, do nichž je rozmělněna, je naprosto neopodstatněně vysoké množství, cílící jen na ekonomický zisk ze sledovanosti. První čtyři epizody jsou jen zbytečně roztahanou prázdnou expozicí, která by se bez problémů vešla do jediného dílu, a vyprávění je v třetí sérii celkově neuspokojivé. Hlavní zápletka se nakonec rozuzlí bez indicií zevnitř, externě, bez možnosti diváka se na rozuzlení podílet a na cokoli přijít, protože motiv nebyl součástí aktuálního příběhu, ale ležel v neusouvtažněné minulosti, banální epizodě, která se připomene až nakonec. Postavy působí bezdůvodně jako permanentně vyhozené z konceptu, zdrogované, tatam je jejich minulá charismatičnost a vzájemné dourčování, scény a výměny mezi nimi mají trapné, patetické, exaltované vyznění, které nenavazuje na dřívější chování a není čím je vysvětlit. Děj neplyne, nerozvíjí se kauzálně, vlastně celá série působí spíš jako protahovaná,, postupně se dourčující expozice s finálním vysvětlením obrazu, úplně chybí napětí z vyšetřování či pousování se v ději, budování postav, vztahů, ani závěr nepřinese žádné dovršení ani uspokojení. Řada vedlejších linek navíc zůstane ponechána ladem, nedozvíme se, jak to nakonec dopadlo s Wandtem (byl-li nejen nejmenován policejním prezidentem, ale také zatčen a obviněn a smrt popravené dívky alespoň pomstěna), co bude dál s (možná osleplou) Charlottinou sestrou a jejím mužem, ani s mladší sestrou, ze závěru úplně vypadne postava komunistické dcery generála Segerse a její směle započaté hry na špionku a revolucionářku, jak skončí celá aféra s Lufthansou a Stínovou armádou, nedozvíme se, jak reagovala matka Alfreda Nyssena a jestli se jí povedlo syna zbavit svéprávnosti, či zda na pádu burzy opravdu vydělal a co ona na to, nezjistíme, co bude dál se zatčenými a nezvěstnými postavami na celém tom tajném Wandtově seznamu atd. atp. - zkrátka se dočkáme formálního vysvětlení ústředního zločinu, nicméně veškerá završení a rozuzlení dotčených osobních osudů a životních příběhů zůstanou nevypořádána, divák cítí dluh a neuspokojené důvodné pohledávky. Navíc celá rámovací konstrukce s psychoanalýzou tady najednou působí jen jako sice povinná, ale naprosto nevyužitá kulisa, která už jen mate a překáží. *** A navíc mě v r. 2020 zklamala ta promeškaná příležitost, to, že teď, kdy už je (znovu) zřejmé, že celý ten podvodný koncept světové ekonomiky postavené na nekonečném růstu konzumu, produkce, spotřeby, odpadu a destrukce stále strměji a za každou cenu protežované na úkor solidarity, péče, udržitelnosti, svědomí a morálky se neudržitelně hroutí, na pokraji likvidace celé soudržné a spolupracující lidskoprávní humánní společnosti a na pokraji devastace pro rozvoj rozmanitého života nezbytné udržitelné ekologie celé planety, se tvůrci toho pro dnešní stav věcí tak zásadního ekonomického mezníku v roce 1929 dotýkají tak povrchně a bez ambicí ty souvislosti důkladněji ozřejmit. Celá série mi připadá jako promrhaná příležitost, stín, těžící z minulých úspěchů. -~(4.4.2020)

  • InJo
    ****

    S01: 70 %; S02: 80 %(4.3.2019)

  • triatlet
    **

    Konec špatný, všechno špatně." 10 dílů autoři budují temnou atmosféru, ale v 11. díle ji pohřbí ekviriblistikou ve vzduchu... Podvodní scéna z předposledního dílu připomněla nesmrtelnost majora Zemana.(9.3.2019)

  • DwayneJohnson
    ****

    Udělat z toho šest, nebo osm dílů, byla by to možná seriálová událost roku. Takhle mi zůstala na jazyku lehká pachuť, mnohdy zbytečně natahového děje, který jen rozmělňuje divákovu pozornost. Ale samozřejmě, já to vydržel a nakonec vůbec nelituji. Na Němce solidní věc s kvalitní výpravou a ústředním, ještě lepším songem, který jsem si bezmezně zamiloval.(23.7.2018)

  • mm13
    ****

    Vitaj, starý dobrý seriál. Už si nám aj celkom chýbal.(27.6.2018)

<< předchozí 1 2 3 4 6 7