VOD (3)
Série(4) / Epizody(40)
Obsahy(1)
Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)
Videa (13)
Recenze (156)
Opravdu nevim, nad čím tady všichni tak nadšeně výskají. Přiznávám, že atmosféra prvního dílu je skvělá. No a pak už to jde postupně všechno do řiti až po závěrečné dva díly na hranici mezi trapností a groteskou. Nechtěnou groteskou. Tykwer už dávno není zárukou kvality. Ty *** jsou prostě zprůměrované hodnoty 5 a 1. ()
Na jaře 1929 prožívá Výmarská republika období rozkvětu a stability - poslední ve své krátké existenci. Pravda, ne pro každého a nikoliv stále. První máj se v Berlíně stává šokujícím krvavým divadlem a hýřivou bezstarostnost návštěvníků dekadentních kabaretních představení určitě nesdílí obyvatelé rozsáhlých chudinských čtvrtí. Každopádně je ale Berlín oné éry vzrušujícím místem k životu, kde se odehrává spousta napínavých lidských dramat a pozoruhodných příběhů. Babylon Berlin v sobě spojuje množství prvků, které zvyšují jeho atraktivitu a které divák tradičně oceňuje: nejednoznačné, neustále překvapující postavy, rafinovaný scénář, který umně proplétá několik linií vyprávění a chytře pracuje s několikanásobným tajemstvím. Jen pomalu, postupně odhalujete motivy a záměry aktérů téhle komplikované hry. Najdete tu vášeň, lásku, zradu, zločin i nenávist, intriky a spiknutí, vysoké politické hry i malicherné pletichy. Na evropskou produkci má Babylon Berlin i velmi slušný rozpočet. Jako podívaná sice nedosahuje a ani nemůže dosahovat působivosti toho nejvýpravnějšího, co jsou schopna vyrobit zámořská studia, ale i tak je obrázek Berlína 20. let minulého století přesvědčivý a přitažlivý. Hledali jsme seriál, který bychom mohli sledovat jako rodina a v souboji s oceňovanými Sedmilhářkami vyšel u všech zúčastněných jako vítěz Babylon Berlin. Takže zkuste dát šanci hubenému policejnímu vyšetřovateli s neklidným spánkem a nepříjemnou válečnou minulostí a vydejte se po stopách vlaku směřujícího z Ruska do Berlína, který za sebou nechává mrtvoly a zmařené naděje. Celkový dojem: 90 %. Sním o tom, že takový typ seriálu bude jednou produkovat i Česká televize. ()
Dobře to vypadá, jelikož retro je ve všeobecné oblibě. První série je ovšem spíše prostě jen polovina vyprávění, jelikož nastolené morální konflikty se nikam zásadně neposunou. Teprve i po zhlédnutí druhé řady se množství konfliktů patřičně vyvine a cynismus námětu, v němž jsou na třech úrovních vždy ti špatní vlastně dobří v konfrontaci s těmi na úrovní následující, dostane patřičný tvar. ()
Nejdražší německý dobový seriál ve stylu noir detektivka za pět hvězd. Nádherná velkopodívaná s temnou a psychedelickou atmosférou, po technické stránce absolutní špička . Do Berlína přijíždí komisař Rath, aby pátral po tajemné pornografické nahrávce, kterou někdo vydírá neznámou VIP osobu, mladičká prostitutka se snaží stát policajtkou a skupina komunistů pátrá po vagonu plného zlata a celé to rámuje úpadek demokratického zřízení v Německu kdy bojují nacisté proti komunistům v době sociálních nepokojů ( úžasné davové scény). Skvěle je vykreslen kontrast mezi bohatou dekadentní smetánkou - drogy, luxus, noční život ( spousta odvážné nahoty ) a chudými , kteří nemají žádné jistoty, jen hlad a chuť zvrátit osud s rudými nebo hnědými. Podpořeno skvělými hereckými výkony. Začátek mi vadil ten mix reality a drogového snění, ale závěr jako špionážní politický thriller absolutně na jedničku. ()
Volker Kutscher je takový "jakože německý James Ellroy". Stejně jako on buduje (neo)noirovou kriminálku jakožto nepřikrášlený obraz doby skrze zdánlivou kakofonii poválečného rozčarování, proletářských nálad, kabaretní zhýralosti, mravnostních deliktů, dekadentnosti, směsice ideologií a mnoho dalšího. Zdánlivě nesourodé linie proplétá a nahlíží na ně pohledem od spodiny po elity; přesto mu v centru dění vždy stojí hlavně a především rozhárané nejednoznačné charaktery. Záběr to není malý a někdy se až zapomíná na případ samotný. Na zadaptování celkem oříšek, ovšem Babylon Berlín dostal péči, kterou si zaslouží. A tak měřítko, epičnost, výprava, technická stránka (ta speciálně Tykwerův vliv nezapře) i mnoho dalšího, nad tím vším nezbývá než uznale a obdivně pokyvovat hlavou. Obsazení je přesné, je to omamné, nedělá se z diváka debil, kterému je neustále třeba vše vysvětlovat, tu a tam se urodí scéna, kterou prostě nedostanete z hlavy (ano, tou první je hypnotická kabaretní Zu Asche, Zu Staub). Přesto všechno to však trestuhodně dojíždí na jeden aspekt, který se těžko skousává a zcela zvyknout si na něj nejde ani po několika sériích. Odehrává se to sice v Berlíně, přesto se osudy oněch dvou tuctů postav neustále protínají. Oproti předloze to však není tak umně provedeno; ono se to od sebe ostatně dost zásadně liší, společné jsou pouze styčné body, není to ani tak adaptace jako spíše velmi volně na motivy. V seriálu to není opodstatněno "dějově" díky pečlivě připravené půdě, ale prostě jen tak na náhodu neustále zas a znovu. Na ploše několika mála (tý)dnů se opakovaně jeden každý aktér (a zdaleka nejen ti ústřední) "jen tak mimochodem" (ne)přímo střetává s jiným. Ohlušujícím způsobem z toho šustí papír. Je to tak přepáleně "lostovské", nadužívané (to není jednou za pár epizod, ale bezmála scénu od scény), že by to působilo směšně a nevěrohodně i na vesnici, kde žije pouhá padesátka obyvatel a všichni se navzájem znají. Natož v živelné tepající přelidněné kosmopolitní metropoli. Grrr. O druhé sérii to platí také, ale tam je to aspoň o chlup méně časté. | S1: 4/5 | S2: 4/5 | ()
Galerie (545)
Zajímavosti (19)
- Když Gereon Rath (Volker Bruch) volá, aby byl spojen s Kolínem, zmíní se o číslech „13-08“. Henk Handloegten se narodil 13. srpna. (aporve)
- Dne 30. září 2018, kdy na německé obrazovky vstupoval cyklus Babylon Berlin, uvedly tři rozhlasové stanice Westdeutscher Rundfunk, Radio Bremen a rbb osmidílný rozhlasový cyklus „Der nasse Fisch“ („Mokrá ryba“), inspirovaný románem Volkera Kutschera. (Přemek)
- Mrtvé paní Cziczewicz (Rike Eckermann) se chvějí oční víčka. (pavelvojta)
Reklama