Komentáře uživatelů k filmu (57)

  • Malarkey
    ****

    Už tu těch politických historických dramat je nějak, moc. No ne? Už tu byl Masaryk, Dubček, teď nedávno Rašín a aktuálně pro změnu Toman. Postava to pro mě, přiznám se, byla neznámá. Očekával jsem ale špionážní thriller, tudíž něco, co tu úplně zvykem není. No a dostal jsem ho tak nějak na půl. Z filmu je rozhodně cítit obrovská kvalita. Ostatně Ondřej Trojan není zrovna režisérem, který by své náměty točil na náhodu. Naopak. Spíš jsem měl problém s tím, že první půlka filmu je až moc historicky věcná a přitom strašně málo filmová. Filmovost se rozjede až v podstatě ve třetí třetině, kde jsem vysloveně začal být nadšený z dynamičnosti filmu a zároveň jsem musel uznat, že ta historická věcnost tu má své opodstatnění. Ono je podle mě neskutečně obtížné natočit něco z historie a vysvětlit veškeré souvislosti tak, aby dávaly smysl. Tady film obětoval první půlku, ale smysl to ve výsledku opravdu mělo. Po filmu jsme s kamarádem vedli debatu a přemýšleli, zdali byl Toman dobrým člověkem. Na to si ale musí každý divák odpovědět sám. My na to po pravdě nepřišli. Jediné, co nás ale opravdu sejmulo, tak chování komunistické strany po roce 1945 a následně v roce 1948. Nebudu spoilerovat, ale bylo mi neskutečně zle. Toman si tak rozhodně zaslouží svou pozornost. Jen mám pocit, že bude mít co říct hlavně nám a Slovákům a v Evropě se moc nechytne. No...třeba se mýlím.(19.10.2018)

  • MrHlad
    ***

    Ambiciózní projekt o muži, který po druhé světové válce kšeftoval úplně s každým a pomohl ke komunistickému převratu, se bohužel až příliš snaží být věrný realitě na úkor zábavy. Dvě a půl hodiny jsou skutečně moc, zvlášť, když se v nich většinu času nedějí moc zajímavé věci a ještě se pro jistotou opakují. Vynikající závěrečná čtvrtina ukazuje, že to mohl být nejen příběh nepříliš známého, ale důležitého člověka, ale i skutečně dobrý, zábavný a strhující film.(5.10.2018)

  • xxmartinxx
    ***

    V důsledku neusledovatelné, protože to z desítek jmen (kdy každé je představeno designově podivně nepadnoucím titulkem v obraze) a linií není vytyčeno nic, co by měl divák sledovat - pomalu z každé interakce a dialogu vyvstává námět na samostatný film a než pochopím, že záměr filmu je zůstat právě u toho a nevytvořit klasické vyprávění, už je dost pozdě, jména důležitých postav jsem zapomněl, protože jsem nevěděl, že jde o důležité postavy, a poměrně nevím, co se zbytkem stopáže dělat. Odvážná tvůrčí volba (a jsem ochotný uvěřit, že jde o záměrnou volbu, jak tvrdí Trojan), která by potřebovala trochu lépe rozjet, aby bylo jasné, o co se pokouší. Problém toho filmu je fakt jeho první třetina, kde sled scén prakticky odmítá dávat záminky k vzniku významů a vůbec nenavádí diváka, jak by měl sledované číst (ke konci film začne být funkčnější, protože je mnohem klasičtější, začne pracovat s emocemi a empatií - prostě stane se normálním filmem, takže trochu antiteze dosavadní snahy). Jinak Macháček to sice nedává, jeho rozsah (resp. absence jakéhokoliv rozsahu) na tuhle roli prostě nestačí, ale je to lepší, než jak jsem se bál. Chápu, že Macháček má pro mnohé charisma a ve správných rolích plně respektuju herce, kteří spíš prezentují sami sebe, než že by hráli - ale jako lead v takhle komplexní pozici vypadá Macháček prostě ztraceně a jeho pokusy o herectví, možná první v jeho kariéře, prostě nefungují. Tady film možná zachraňuje, že ani okolo protagonisty neexistuje pevná vypravěčská linie, takže nevadí, že jde o stejně topornou postavu jako v případě desítek vedlejších postav. 55 %, 2 a 1/2, - a celková náklonnost k tomu filmu, byť by mohl být proveden trochu zručněji a přehledněji a koncentrovaněji.(30.9.2018)

  • lamps
    ***

    Není to vůbec špatný. Toman byl velmi zajímavá osobnost a ideální průvodce obdobím raného rozkvětu komunistické strany, protože on sám nepředstavoval zrovna vzorného straníka. Film je velmi pečlivý právě v obeznámení s tehdejší politickou náladou a aktéry a na ploše tří let pokrývá dostatečné množství zvratů a motivací, aby navzdory dlouhé stopáži nezačal nikdy nudit. A to i přesto, že příběh i režie působí až příliš mechanicky a přes upřednostňovaný popisný charakter komorní výpravy nezvládá děj zajímavě eskalovat - jedná se spíše o sled mnoha epizod, které spojuje titulní postava a jež tvoří komplexní studii komunistických praktik, ale už ne silný příběh jednotlivce, na nějž jsem byl navnaděn spíše (ten se dostává výrazně ke slovu až v závěru, kdy už jsou všechny předešlé linie uzavřeny nebo odvedeny do nepodstatných odboček). Škoda té tendence všechno zjednodušovat (jeden příklad za všechny - divné představovací titulky), aby se stihlo podat tolik informací, protože Trojan měl jinak koncept dobře zmáklý,. Líbilo se mi, že se nechce podřizovat komfortu diváků, kteří viděli příliš amerických životopisných filmů, a zaujalo mě vykreslení nejednoznačného, emocionálně odtažitého Tomanova charakteru (který Macháček svým strohým herectvím neobohacuje, ale kupodivu ani neshazuje). Ve výsledku silnější 3*...(4.10.2018)

  • mchnk
    *****

    Zdeněk Zoltán Toman. Raději pije skotskou a kouří Lucky Strike, než vodku a partyzánky, na svůj původ si taky již nevzpomíná. Má jasný cíl, pro vítěství (pseudo)socialismu dokáže s chladnou tváří vyždímat prachy prakticky z jakékoli situace či stavu, který panoval v poválečné Evropě. Je to pro stranu, k obalamucení národa a všech poctivě pracujících, za které se bolševik schovával. Nechají dočasného bratra soudruha vzlétnout, aby mu šly poté lépe přerazit hnáty a charakterově pokřivený diplomat záhy zjistí, že jeho praktiky byly oproti nelidské stalinistické politice, která již překročila hranice Československa, jen dětská hra o kuličky. "Tady Gottwald...zklamal jsi, Zdeno...". Pro mě zcela bezchybné, při své délce velmi svižně odvyprávěné, skvěle gradující, excelentně zrežírované i sehrané a plné silných kontrastů...divák tohoto filmu ví, jak dějiny pokračovaly. "Mě přece nedáš, Klémo..." (Rudolf Slánský). [Kino Citadela - Litvínov](7.10.2018)

  • packa
    ****

    Výborný prequel ke čtvrtému a pátému dílu TV série České století. Čím víc toho víte o událostech prvních poválečných let a vyznáte-li se v osobnostech (vesměs odporných kreaturách) tehdejší vládnoucí garnitury, tím víc si film vychutnáte. Nicméně zážitek lehce kazí poněkud přemrštěná stopáž. Ale casting prvotřídní!(10.10.2018)

  • Oktavianus
    ***

    Roztříštěné a bez života. Postavy chodí z kanceláře do kanceláře, zdraví se „Čest práci“ a o ději samotném se jenom baví, spousta informací je navíc dořečena tak jakoby mimochodem. Film se tak zúžil jen na sled epizod ze tří let antihrdinova života, které na sebe nenavazují. O neživotném hadrovém panákovi Jiřím Macháčkovi ani nemluvím. Není na něm znát nic: emoce, motivace, životnost... O nějakém vývoji postavy nemůže být ani řeč, a to neplatí jen pro něj, ale pro všechny. Pokud se Sedláčkovu Českému století vyčítalo, že jde jen o „mluvící hlavy“, tady jde o mluvící hlavy po dvě a půl hodiny. To už se mnohem víc povedla Tomanova manželka Kateřina Winterová se snahou o "malého komunistu" nebo Roman Luknár jako Jan Masaryk - pro mě asi nejzajímavější postava celého filmu. Naopak hvězdné obsazení do každé role přináší i nečekaný faily. Bedřich Reicin aka Marek Taclík - pořád jsem měl dojem, že si Taclík dělá prdel a hraje to jako parodii, ale nejspíš ne... Stejně tak bylo zbytečný do rolí Tomanovy sestry a švagra dát Pauhofovou a Plesla, když se mihnou dvběma scénami a konec. Podobně jako senátor Kubera coby Beneš - je to zajímavej pokus, ale aby na něj dvakrát na pár vteřin zajela kamera a to bylo celý... Film je technicky parádní, rozpočet je na výsledku vidět, je to vymazlený do každýho detailu, navíc hrozně zajímavý téma (než se o filmu začalo mluvit, nikdy jsem o Zdeňku Tomanovi jako spousta dalších neslyšel, přitom příběh má za sebou ohromnej), sympatické je i to, že nad nikým nevynáší morální soudy, ale nechává to na divákovi, jenže... jenže to ve filmu vypadá spíš jako v muzeu než v minulosti. Trojan zjevně hodlá zaútočit na velké množství Českých lvů. Bezpochyby se mu to podaří, ovšem stejně jako loni u Masaryka tomu nebude na základě kvality Tomana, ale mizivé kvality konkurence, která je letos fakt bídná.(27.9.2018)

  • NinonL
    *****

    Mně se tedy film moc líbil. Možná ne úplně na plný počet hvězd, ale budu štědrá. Film mapuje nepříliš známé období našich dějin, dobu mezi koncem druhé světové války a Únorovým komunistickým pučem 1948. Také úloha židů v celém procesu nebyla dosud nikdy ve filmu zmapována. Postava Zdeňka Tomana mi trochu připomněla Oskara Schindlera, ačkoli Toman byl možná více chamtivý a schopný prodat vlastní matku. Přestože byl sám žid, na židech v nouzi bez skrupulí vydělával. Dokud mu to samozřejmě soudruzi nezatrhli. A mezi vysoce postavenými soudruhy bylo, mezi námi, židů taky požehnaně. Na filmu mě tato otevřenost hodně překvapila, proto hodnotím vysoce. Ale upozorňuji, není to film na hezké nedělní odpoledne nebo večer. Zůstane vám to v hlavě a budete muset hodně přemýšlet.(17.10.2018)

  • Padme_Anakin
    *****

    Má důvěra v Ondřeje Trojana opětovně potvrzena, nezklamal mě ani tentokrát, po filmu Želary a Občanský průkaz si připisuji do úspěšného trojlístku i tento snímek. I když musím přiznat, že pocitově příjemně či dobře mi z něj vážně není. Komunistická pakáž je tu vyobrazena velmi zdařile, tj. nechutně, jedné se z toho žaludek obrací. Inu, touha po moci a po penězích už ohla páteř mnohým, nejen všiváckému Zoltánovi. Natočeno je to velice pěkně, nudit jsem se nestihla a herecké obsazení celkově potěšilo.(12.10.2018)

  • Sandiego
    ***

    Od Tomana jsem čekal mnoho - především komplexní obraz dramaticky nesmírně podnětného období třetí republiky, pro nějž postava chameleona, jako byl Toman, skýtala určitě nosnou a co se týče zápletky vděčnou perspektivu. Bohužel, tato perspektiva se ve výsledku utápí ve snaze pojmout film jako fresku zachycují ony tři přelomová léta skrze bezpočet aktérů a celé řady událostí ukrajujících z československé demokracie. Vznikla téměř encyklopedická mozaika, v níž je díky Trojanovu režijní obratnosti naštěstí možné udržet přehled a pozornost, to co ji však zásadně chybí je ovšem jakákoliv dramatičnost, gradace, pocitové posuny. Výsledek nevede ani k náznaku mrazení v zádech, jež se film vnějšími prostředky evidentně snaží marně navodit. I statické České století alespoň něco z těchto očekávání naplňovalo, zatímco v případě Tomana si Trojan spíše pohrává s desítkami odstředivých scén vyjádřených v úctyhodné zkratce a s chytrým využitím vizuálních nápadů a evokací. O politické mašinérii vrcholící Únorem toho řekne mnohé, se sympatickou dávkou nepatetické ironie a s přijatelným pomrkáváním na předvolební nasazení snímku. Postava Tomana se však co se týče narativní funkce a nositele perspektivy jeví dramaturgicky takřka bezradně a s ní spjaté situace ani nedokáží vyvolat silnější reakci - i když je z děje jasné, že se stává nebezpečným a nežádoucím kariéristou, navenek nepůsobí od počátku jinak než jako vyčuraný hochštapler (což bych rozhodně nedával za vinu Macháčkovu přijatelnému hereckému ztvárnění). Zdá se mi, že hlavní svědectví o Tomanovi mělo spočívat na postavě jeho drahé polovičky Pesly, ale snaha uchopit tuto jistě zajímavou ženu pouze po ostrých hranách (fanatická stalinistka, londýnská panička, židovská samaritánka, oběť manželovy ctižádosti) ještě prohlubuje celkovou roztříštěnost perspektivy a potenciál jejích interakcí s manželem se nakonec vyčerpává v malicherných postelových tahanicích. Je mi líto, i přes jedinečnou výpravu, neskutečné množství zajímavých detailů (vč. působivého využití filmových týdeníků) a energii skutečně filmového vyprávění Toman nestrhuje a nenabízí dostatečně živý obraz živelného období. V tomto ohledu na mě daleko přesvědčivěji zapůsobil Sedláčkův Palach, jemuž jsem předem neoprávněně důvěřoval daleko méně. A mimochodem, Sedláčkovo televizní Zabíjení soudruha je z hlediska působivé rovnováhy mezi ironickou a mrazivou sondou do stranických mocenských praktik s daleko minimalističtějšími výrazovými prostředky mnohonásobně drtivější i komplexnější.(29.9.2018)

  • PP66
    ****

    Po delší době silnej českej film z doby, kdy se lámal komoušskej chléb. Vůbec mi nepřišlo těch 2 a půl hodiny nudnejch...(13.10.2018)

  • Darth Revan
    ****

    Setsakra kvalitní film, kterej dojíždí jen na svou pekelnou délku. Jinak mu snad nejde nic vytknout. Nabízí herecké koncerty současného domácího hereckého výkvětu a i ta méně sexy moderátorka Herbáře předvedla vynikající výkon. 4 und Halb *.(5.10.2018)

  • Nach
    ****

    Skutečný příběh: To se jedna izraelská univerzita rozhodla zafinancovat u nás film o hrdinovi českého původu, který pomohl 200 000 židům přejít přes naše území v éře třetí republiky (1945-1948), díky čemuž později získal od dané univerzity doktorát. Film měl být drahý a oslavný. Jenže jakmile začala preprodukce, na jejich milovanou osobu Zdeňka Tomana se začala nanášet špína. A ne ledajaká. Osobnost co aktivně pomáhala komunistům k moci a shání pro ně peníze. A nejen pro ně, ale i pro sebe. A pomoc židů vůbec nebyla pomoc, ale obchod s jasně danou částkou na každou hlavu. Univerzita okamžitě jakékoli práce na filmu přerušila a materiál se poté dostal do rukou Ondřeje Trojana. A musím nyní po kinu přiznat, že jde o jeden z nejzajímavějších snímků, který komplexně mapuje období třetí republiky (mimochodem velice věrný skutečnosti). Pokud se trochu v postavách té doby vyznáte, tím lépe pro vás, protože je zde velice jednoduché mít ve všech těch desítek charakterů guláš. Ale ač je film zdlouhavý, jde o kvalitní filmařinu se skvělými herci, která si kino zaslouží a doufám, že i nějakou cenu. Takže jí minimálně pozornost věnujte, pokud máte rádi poválečnou historii. 75%(5.10.2018)

  • filmfanouch
    ***

    Už jsem se párkrát zmínil, že rok 2018 je bohatý na zajímavé české projekty- Tátova volha, Jan Palach, Úsměvy smutných mužů.... zase jednou byl důvod chodit do kina na české filmy. A není to konec, do konce roku se totiž o slovo ještě přihlásí ambiciozní Zlatý podraz, ne-úplně k zahození pohádka Čertí brko nebo právě teď aktuální Toman. Režíruje Ondřej Trojan, který točil už chválené filmy Želary (ty ty to v roce 2004 dotáhli až na nominaci na Oscara) a Občanský průkaz a já ani jeden z těch filmů neviděl! Bohužel, jedná se o dlouhodobé resty, které musím dohnat, jisté však je, že se jedná o jednoho z nejvychválenějších českých režisérů současnosti což zapříčinilo to, že bude každá jeho novinka hodně zpozorovaná. Tentokrát si Trojan vybral příběh Zdeňka Tomana, člověka, kterého si příliš lidí nepamatuje a je to možná škoda. Zjistit si informace o Zdeňku Tomanovi, pravým jménem Asherovi Zeligu Goldbergerovi je opravdu oříšek (nemá ani vlastní stránku na wikipedii) nicméně jeho příběh je hodně zajímavý a bylo zajímavé sledovat jak se Trojanovi povede Tomanův příběh podat. Naštěstí ne úplně k zahození. Trojan dokáže během pár minut vybudovat slušnou atmosféru, která se drží celým filmem. Problém možná tkví v tom, že jsou všechny postavy stejné- svině, které spíše než o blaho ostatních jde o blaho své a nebojí se šlápnout do hodně špinavých louží. A nějak výrazně jinak na tom ve filmu není ani Toman. Toman je prostě další svině, která je ale na rozdíl od ostatních mazanější a dokáže situace využít ve svůj prospěch a sedí ve stínu jako loutkář, zatím co jeho loutky dělají tak jak píská. A, že měl Toman ansámbl loutek bohatý- Češi, Američani, židové, Rusáci... vše prostě Tomanovi procházelo a okrádal každého a všechny. O nějak komplexní postavu se tedy nejedná a divákovi je vlastně jedno co s ním bude dál. Naštěstí ho ale perfektně hraje Jiří Macháček a divákovi tak není úplně u zádele. Problém je také možná v materiálu- Film trvá 145 minut. Mám rád dlouhé filmy, ale pouze ty dlouhé filmy, které dávají smysl a jsou rozpracované. Tady je ale film v zaseklém kruhu- Toman taktizuje, Toman vydělává další peníze, Toman si s někým vyhraje a to se stane asi pětkrát, i přesto, že už podruhé to bylo moc. Musí se ale ocenit fakt řemeslný- Ve filmu je představeno spoustu poslanců a úředníků a všichni jsou nám představeni prostřednictvím textu- jak jménem, tak funkcí. Toto je velice zajímavý, svěží a neokoukaný nápad a dost výrazně pomohl v zapamatování jmén a v tom abych věděl kdo je kdo. Dále na rozdíl od jiných, známých českých filmů jsou všechny zahraniční dialogy otitulkovány a nejsou post-dabingování do češtiny. Všechno to tak působí reálněji a autentičtěji. Film také velice rychle utíká, problém je, že se asi uprostřed kolem 80-110 minuty trošku zarazí a nějak se nehýbe kupředu, což změní poslední půlhodina, která slušně vygraduje. Ten fakt, že vznikl profesionálně odvyprávěný příběh důležité doby je prostě fajn. Je pouze škoda, že i přes produkční český nadprůměr jde pořád o nevyužitý potenciál. Problém je taky ten, že je ve filmu příliš zbytečných scén, které výrazně děj nikam neposouvají a ve filmu ani nemuseli být. To jak je film reálný a jak to opravdu bylo asi nechám na jiných. Toman je slušně natočená česká filmařina, která pravděpodobně za pár měsíců posbírá alespoň 8 nominací na Českého lva.... a já s tím nemám problém, jelikož jde o s láskou natočený produkt, který dal opravdu zabrat. Na druhou stranu se ale nedá říct, že bych hltal každou scénu, zajímal se o postavy nebo chtěl vědět jak to vše vyvrcholí jelikož je předvídatelný až běda. Herecké výkony, režie hudba, kamera a produkční design ale na jedničku, takže palec nahoru!(6.10.2018)

  • Nyck
    ***

    Příběh samotný je ve výsledku asi zajímavější než filmové provedení, nicméně i tak se jedná o na české poměry nadstandardní podívanou, které chybí něco, kvůli čemu bychom vzpomínali i za pár let.(20.10.2018)

  • Aqualung
    ****

    Jsem Tomana docela plný a teď jsem dorazil z kina.Chvíli potrvá, než to úplně zpracuji.Je dobré, že se pan Trojan drží přesně historické faktografie.Ty tři roky počínaje r. 45 byly pro náš národ stejně zásadní, jako období kolem a po mnichovské dohodě.O postavě pana Tomana jsem se dozvěděl až z filmu.Ostatní historické osoby a jejich osudy do různé míry již znám.Myslím, že pan Macháček podal Tomana velice dobře a celou dobu šel z jeho postavy jen chlad, který poznenáhlu přerůstal v děs.Tu a tam pod vlivem alkoholu nabývala jeho produkce až bizarních forem.Narážím na scény v ložnici manželů Tomanových. Je neuvěřitelné, co dokáže s člověkem udělat chtivost peněz, která je zde forsírovaná státostranickým zájmem a potřebami.Bolševik dokázal v člověku uvolnit neuvěřitelné zlo.Je jen škoda, že třeba Reicinova postava zde nedostala více prostoru.Je zde jen epizodní.Ale film se obírá čímsi jiným než tím, co se dělo v "domečku" kousek od hradu.Toman dokázal dřít peníze bez nejmenších skrupulí a dokázal vzít do kleští koule i amerického velvyslance a Jana Masaryka nevyjímaje.A anžto sám Žid, tak vydělával na Židech.To už je surrealismus.Úsměvná je role pana Kubery a Ondra sám si střihnul maličkost při jakési plenárce u Slánského v kanclu.Trochu mi to připomnělo Formana v roli papeže v Amadeovi.Ale zpět k podstatnému.Ale zlo, které Toman páchal nakonec dostihlo i jeho a on po stručném telefonátu s Gottwaldem ochutnal bolševické kladivo.Ten jeho útěk přes záchod je velice romantický.No dejme tomu.Surovější ránu však dostal v podobě smrti své ženy a zmizení svého syna.A dožil kdesi venku.Ta otázka Slánského na Gottwalda:"Mně přece nedáš Klémo!?" shrnuje celý film.Ondra, myslím, přesně ukázal na esenciální zlo, které bolševici přinesli po tom nacistickém!Dovolím si jedno srovnání.Forman v Přeletu ukázal na zlo bolševizmu v obecné rovině.Je to šílenství a kdo vzdoroval přišel o rozum nebo musel utéct.Trojan v Tomanovi ukázal druhou stranu mince, kterou Forman položil na stůl.Tu českou!!! Jestli se najde někdo, kde tenhle film vypraví do americké filmové akademie, tak bych se přimlouval o doporučení, aby si před shlédnutím Tomana znovu nechali pustit Přelet na kukaččím hnízdem.(12.10.2018)

  • HonzaBez
    *****

    "Potřebuješ peníze? Není problém..." Pro Zdeňka Zoltána Tomana dlouhou dobu evidentně nic nebylo problém. Sehnat peníze do stranické pokladny KSČ, zachránit židovské uprchlíky z Polska, zabezpečit zakázku zbraní do Izraele a především se sám slušně "nabalíkovat"... Co mi na filmu Ondřeje Trojana přijde úžasné, je hlavně to, jak hodně odpovídá skutečnosti. Kdyby tomu tak nebylo (včetně okolností Tomanova útěku), měl by člověk pocit, že je to až neskutečné. Ono velmi věrohodné zasazení filmu do reálií 3. československé republiky považuji za hlavní přínos tohoto snímku. Točit to Američani, určitě by to natočili jinak, určitě by zde bylo více emocí a méně "nudné" politiky... Nicméně mě osobně tohle pojetí hodně sedlo. Sedlo mi i Macháčkovo ztvárnění Tomana coby hochštaplera a tak trochu politického dobrodruha. A co určitě oceňuji je casting pokud jde o představitelé jednotlivých protagonistů tehdejšího establishmentu, počínaje Romanem Luknárem (Jan Masaryk) přes Stanislava Majera (Rudolf Slánský) či Marka Taclíka (Bedřich Reicin) a Alešem Procházkou (Klement Gottwald) konče. Když se v samotném závěru filmu divák dozvídá o osudu jednotlivých postav a má možnost vždy vidět filmového představitele i reálnou osobu, musím říct, že u některých byla podobnost až neskutečná. To platí i u senátora Kubery coby Edvarda Beneše, kde jsem však byl přeci jen trošku zklamán, že nedostal ve filmu vlastně vůbec žádný prostor. Konec filmu je pak (nejen díky poměrně naturalistické scéně mučení Tomanovi sestry) docela síla. Zvláště když si pak člověk uvědomí, jak jednotliví soudruzi (včetně Slánského, který sám sebe v rozhovoru s Gottwaldem ujišťuje: "Mě přeci nedáš Klémo!"), co se snažili Tomana zbavit, nakonec dopadli. Sám Toman jistě nebyl kladnou postavou, o čemž po zhlédnutí tohoto Trojanova filmu nelze pochybovat. Přesto nakonec on sám dopadl (na rozdíl od ostatních členů jeho rodiny) vlastně nejlépe. Což je asi trošku paradox doby, která skutečně plná paradoxů byla...(22.10.2018)

  • anura
    **

    Zvažovala jsem přidat třetí hvězdičku. Ale pak se mi to rozleželo v hlavě a zůstaly jen dvě- za výpravu a herecké výkony. Bohužel film zcela zapadl mezi ty historické Sedláčkoviny, co se nyní točí a mají televizní ráz. Statický záběr, mnoho postav deklamuje jakési fráze, střih a to celé znova. Žádný děj, žádný spád, byť se vše odehrává na pozadí dramatických momentů naší doby. Spád tento film nabral až v druhé polovině, možná ještě později. Vzpomněla jsem po skončení na Trojanův tak vydařený Občanský průkaz, kde hudba, dobová atmosféra a dramata hrdinů fungovaly. Škoda.(7.10.2018)

  • est
    *****

    Asi nejlepší český film od revoluce. Ukazuje ten hnus a špínu komunistické strany a procesu budování socialismu. Rozklad společnosti, ideologickou zaslepenost, požírání dětí revoluce (doslova) a násilí na slabších. Je mi z toho smutno. ;-((14.10.2018)

  • Alien220
    *****

    Ondřej Trojan se rozhodl po kratší pauze vrátit svou tvorbu k naší historii. Vybral si veřejně velmi málo známou historickou osobnost Zdeňka Tomana, do které obsadil Macháčka a výsledkem je bravurní filmový zážitek, který v Čechách nemá obdoby. Svižné, precizní drama podbarvené vynikající hudbou a perfektními hereckými výkony. Uřídit tuhle jízdu s takovým počtem postav je úkolem více než těžkým a Trojan je prostě Pan režisér. Dojmy vysoko nad očekáváním. Snad to uvidí co nejvíce lidí, protože to je přesně to, co potřebujeme. Není to mainstreamové historické drama typu nedávného Masaryka, blíže to má asi k výpravnému dokumentu, ale je to prostě a jednoduše vynikající. Pro tuzemské publikum jasných 5*.(20.10.2018)

<< předchozí 1 2 3
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace