Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poviedkový film, ktorý podáva apokalyptický obraz troch vojen v troch príbehoch. Príbeh z prvej svetovej vojny rozpráva o vojenskom zbehovi, ktorý prenáša krutosť z bojiska do zázemia. Druhý príbeh rozpráva o zákone, ktorým si ľudia ospravedlňujú svoje činy. Tretí príbeh je vízia života na svete zničenom atómovou vojnou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (56)

gudaulin odpad!

všechny recenze uživatele

Někteří filmaři pro mě zůstávají spojeni jen s jedním titulem, ostatní součásti jejich tvorby jsou buď příliš slabé, nebo se s nimi z nějakého důvodu míjím. Takovým příkladem může být Antonioni se svou Zvětšeninou, souznění, které se už nikdy neopakovalo. Jakubisko má vlastně štěstí, je pro mě režisérem dvou filmů - Sedím na konári a především Tisícročné včely. Jeho následující snímky u mě vzbuzovaly větší či menší rozpaky. Jeho ranou tvorbu jsem neznal, a tak jsem ke sledování Zbehov a pútnikov přistoupil bez předsudků. Během pouhé půlhodiny se počáteční údiv změnil v trýznivý šok. Jakubisko rezignuje na jakoukoli logiku, tohle je manýristická ulítlost, kterou nevysvětlí ani požití (jedné) drogy, jako spíš bouřlivá reakce organismu na požití několika protichůdně působících omamných látek. Jakubisko se snad chtěl po svém vypořádat s běsy 1. světové války, jenže v sobě neměl dost pokory a odstupu, aby vznikla společenská výpověď. Místo toho vše semlel v rádoby artový obrazový mišmaš. Celkový dojem: 10 %. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Bože, stvoril si človeka a on raz zabíja aj teba....Tyhle těžce surrealistické filmy se těžko hodnotí a nezbývá mi než - víc jak jindy - sázet na dojmologii. Zbehovia a pútnici na mě nezapůsobili až tak silně jako pozdější Vtáčkovia, siroty a blázni a přestože v něm Jakubisko na stoličce režiséra i za hledáčkem kamery opět vytváří divy, zdál se mi film v porovnání s jeho mladším bratříčkem i řemeslně o něco slabší. Své určitě udělala kvalita záznamu (snímek nevyšel na DVD a musel jsem se spokojit s TV záznamem), ale kámen úrazu vidím v příliš rozevláté kameře, která sice tahá z rukávu výborné kompozice, jenže je na ní dost vidět, že Jakubisko neměl k dipozici žádné vymakané jeřáby a spoustu scén točil z ruky, čímž se do obrazu dostala rušivá roztřesenost. Síla Jakubiskovy imaginace však v této implicitně děsivé a hrůzyplné vizi o lidských válkách nad technickými nedostatky vítězí. ____ Rád bych si někdy přečetl nějaký odborný rozbor.... ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Vemi ťažko stráviteľný film zo zlatého "felliniovského" obdobia Juraja Jakubiska. Depresívny dej, depresívne postavy a množstvo mŕtvych ľudí i zvierat .... V určitých momentoch mi až naskakovala husia koža. Musím však čestne priznať, že som tento film pochopil asi len z polovice. Bude potrebné zhliadnuť toto dielo ešte pár krát .... Zaujímavosťou tohoto filmu je, že nakrúcanie bolo na chvíľu prerušené "socialistickou internacionalistickou pomocou spriatelených armád štátov Varšavskej zmluvy" a tvorcovia zaradili medzi druhú a tretiu poviedku krátke ukážky z intervencie a posolstvo pre ďalšie generácie, vediac, že sa práve vyrábaný film tvorí akurát tak do šuflíka, kde aj naozaj ostal predlhých 22 rokov .... A ostal tam aj preto, lebo dovtedy nik nevidel ožratých partizánov a sovietskych vojakov, ktorí vraždia a znásilňujú z kratochvíle pre vlastné potešenie .... A to sa do oficiálnej ideológie nijakovsky nedalo napasovať . ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

"Bojá sa ma. Utekajú predo mnou, ale neutečú, lebo nepoznají cestu von."                                                                   Asi nikomu jinému se v československé kinematografii nepodařilo vykreslit tak detailně obraz zkázy. JAkubisko má od počátku velmi osobitý způůsob vyprávění, je naturalistický, jde do detailů, přemůže dikáa sílou obrazu. Děj je spíš volně načtrnutý, zato atmosféra je mohutná, depresivní. Právě skutečnost, že se nezaměřuje na konkrétní přííběh či postavy dává vyniknout ucelenému poselství. Zbehovia a půtníci proniknou hluboko a už nepustí. Film, který se nedá ani přehlédnout ani zapomenout. ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Tento film svědčí o velkém talentu Juraje Jakubiska, který vtisknul uměleckou podobu filmu podle svého stylu. Je to enormní protest proti násilí a brutalitě. Filmový klenot slovenského filmu. Jakubisko už tehdy dokázal, že je filmový mistr. Určitě se podívám znova. Maličko to kazí, že jsem to viděl pouze na videu. Bohužel jsem to nenalezl na DVD.. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Na vojne to bulo coškaj inšo. Šabľička še bľiskala, krev cekla a keby ši še nebal o svuj kark, dobre by tam bulo..." Neuveriteľne pestrý a divoký film. Kusturica? Fellini? Nie, Jakubisko! Dlho som čakal na tento dosť nedostupný Jakubiskov film. Mnohí užívatelia píšu, že to celkom nepochopili, ale tu nie je nič na chápanie. Sú to 3 poviedky na tému prvej, druhej a tretej svetovej vojny. Ide hlavne o formu a tá je geniálna. Aj preto režisérovi prischla prezývka slovenský Fellini. Je tu úžasná práca s kamerou, davom a do toho hrá dobrá hudba. Film je doslova karnevalom farieb ako tu niekto trefne napísal a pevnú pozíciu tu má folklór. Úplne mi spadla sánka, keď som zistil, že takmer 1/3 filmu je vo východoslovenskom nárečí. Viď východniarsky citát z filmu v úvode recenzie z úst najlepšej postavy - Martina. Jozef Ladižinský odohral svoj part tak presvedčivo až ma zarazilo, že sa tento mimoriadne talentovaný chlapík nepresadil vo filme viac. Jednoznačne jeho najlepší výkon v kariére. Poviedka z 1. svet. vojny je úplná bomba - plný počet, 100%. Druhá svetová vojna v druhej poviedke tiež veľmi dobrá- silných 80%. Trochu menej záživná mi prišla apokalypsa po tretej svetovej, hodnotím 60%. Celkovo však ide o veľmi kvalitné dielo, ktoré slávilo úspechy v zahraničí skôr ako u nás doma. Spomínam si na rozhovor s Jakubiskom, v ktorom rozprával, ako ľudia po talianskych dedinkách utekali a kričali:"Utekajte do kina, dávajú slovenského Felliniho!" Film celkovo 80%. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

,,Bože, stvořil jsi člověka, a on jednou zabije i Tebe!" Formálně vytříbená mozaika slovenského Felliniho. Poetické obrazy krásy a krutosti doprovází vynikající Koníčkova hudba, která chvílemi připomene fenomenálního Z.Lišku. Spolu s hereckými výkony vznikl mimořádný film v Jakubiskově plodném období 60.let. Válka strhává lidem masky, odkrývá v nich temnou stranu a nutí je k činům, kterých by nebyli normálně schopni. Někdy se ale cosi zlomí - jako když dav vesničanů lynčuje sedláky - manžele, ale když je má zabít, většina se rozpláče. Film obsahuje několik opravdu hrůzných momentů - dokumentární vložka z okupace vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968 a pak následující masakr na venkovském dvoře. Umírají všichni - děti, dospělí, civilisté, vojáci, koně, husy jsou ušlapány a přeživší kotě jedním sevřením vzduchu pěstí zahubí smrt (loni v létě jsem projížděl obcí, kde u domu leželo mrtvé kotě. Vytřeštěné oči a strnulý výraz byly naprosto totožné s tím ve filmu...). Poletující peří, krev, karneval barev, hořící stromy...,,Bože, řekl jsi: jdi a zabíjej člověka. Ale počítal jsi s tím, že mi bude pomáhat?" ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

"Je strašné, když člověk člověka zabije z nenávisti, daleko strašnější ovšem je, když člověk zabíjí mechanicky...". Chceme vládnout, mít moc, ale hlavně žít. Chceme si zatančit, zazpívat a pomilovat se. Chceme milovat bližního svého, nebo ho zavraždit. Každá cesta má svůj konec a někdo musí být ten poslední, který bude doprovázet Smrt po vyprahlé zemi. Nekompromisní Jakubiskův výkřik a obžaloba minulé i budoucí (ne)lidskosti. I když každý lidský čin, se počítá. Drsné obrazy mladého filmaře běhajícího kolem herců s ruční kamerou a vysílající varovné poselství. Vše dokonale podporuje Kubáňův Smrťák, kterého nám může závidět i samotný Bergman a vynikající hudba Štěpána Koníčka. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Na těchto psychedelických folklorních slavnostech je nejzajímavější srpnové intermezzo. Nelze tomu upřít silné protiválečné zaměření, ale způsob vyprávění zdá se mi poněkud nešťastným, mohu-li býti tak dovolená k Vančurovi. Pochválit musím kameru. ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

obrazovo strhujúce, dynamické, fantaskné a piktoreskné, miestami na mňa príliš chaotické, ale horizontálne i verikálne obazové aj významové vrstvenie a akýsi tvorivý experiment tu je zámerom autorským a umeleckým postaveným hlavou v oblakoch a pätou na zemi, takže sa toto dielo odvažujem v tvorbe j. jakubiska označiť za jedno z tých stojacich na najvyššom piedestále a zároveň ako perličku v šperkovnici slovenskej kinematografie ako nevšedné a stále vypovedajpce a ohurujúce experimentálne oživenie vo viacerých ohľadoch. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jakubiskov film treba brať asi viac ako súčasť novej československej vlny, ako jeho číro autorský počin. Alebo ako ich kombináciu. V rámci slovenskej kinematografie tej doby bol po umeleckej stránke súputníkom Ela Havettu. O filme som si vopred absolútne nič nečítal a som rád, pretože ma prekvapili zcudzovacie prvky a vôbec fakt, že sme svedkami viacerých príbehov. V tom prvom z vojnového obdobia sme svedkami značne násilných scén, kombinovaných s lyrizáciou, inak povedané sa Jakubisko snaží šokovovať diváka čo najextrémnejším kontrastom. Viac krát to so štylizáciou preženie a film sa mu tak trochu rozpadáva pod rukami, ale je to proste on, je to nová vlna a tak to tak aj berme. Alebo nechajme tak. Popravde som tu čakal aj zopár odpadov a viac plných počtov. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nedokážem tomuto filmu dať viac, ako tri hviezdičky i keď som si vedomý veľkosti umeleckého počinu, ktorý ním Jakubisko dosiahol. Divák počas sledovania filmu ani nemá možnosť sa s niektorou z postáv stotožniť, pretože sú to postavy z panoptika. Je to akási forma dokumentu o podobách ľudského zla. Leitmotív celého filmu je zreteľný v každej z poviedok. Audiovizuálna stránka filmu je bezchybná, takže jediným a veľkým problémom, ktorý s týmto filmom mám je, že obsahuje scény a obrazy, ktoré sú samoúčelné, neposúvajú dej ani myšlienku dopredu, a majú pravdepodobne iba ohromiť diváka a potencovať jeho dovtedy nadobudnutý dojem. Tak ako sa Scorsese nedokáže krotiť pri dĺžke filmu, tak ani Jakubisko sa nekrotí pri svojich feériách a vizuálnych eskapádach. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vraždí se všichni: muži, ženy, starci, děti, zvířata. Nejdříve na konci 1. světové války, pak na konci 2. světové války a pak jsme kdesi na konci té další. Jakoby to celé nevypadalo dost příšerně, ještě jsou tu občas hnusné modré a zelené filtry. Zřejmě podobenství či jiné „umění“. :( Dokumentární vložka z okupace ČSSR vojsky zemí Varšavské smlouvy je vzhledem ke zde uvedenému datu slovenské kinopremiéry čiré sci-fi. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Pro fanoušky Juraje Jakubiska jasná volba, "Zbehovia a pútnici" patří (spolu se "Sirotami", "Dovidenia v pekle, priatelia" "Sedím na konári" a "Nejasnou zprávou o konci světa") k typu filmů, které mám z jeho tvorby nejraději. Jedinečný počin po formální i obsahové stránce a životní role pro nepřehlédnutelnou figuru československé kinematografie Augustína Kubáňa. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Vo svojom druhom celovečernom filme Zbehovia a pútnici sa Juraj, tak trochu „utrhol z reťaze” , pričom vo všetkých troch poviedkach vystupuje tajomná postava “Smrť” , ktorú stelesnil slovenský majster vedľajších rolí - Gusto Kubáň, z ktorého ide skutočný strach a hrôza. Ultra nádherná p. Vášáryová, ak by účinkovala v snímku, o čosi viac tých filmových minút, tak by 100 % dominovala na „striebornom plátne” , takto strháva väčšinou celú pozornosť tento holohlavý pán, ktorý je niečo medzi Lurchom z rodiny Addamsovcov a Smrťou, ktorá hrá šachovú partiu s rytierom Antoniusom Blockom v Siedmej pečati, švédskeho virtuóza Ingmara Bergmana. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Pri prvej poviedke som mal pocit čistého šialenstva, forma i obsah sa vymykali zdravému rozumu a priznávam, že som to chcel vzdať. Tento oslavovaný Jakubisko sa mi vôbec nepáčil, dokonca ma iritoval. Druhá poviedka bola zrozumiteľná a napriek svojráznemu štýlu autora, jednoznačne najlepšia. Zaujímavosťou je vsunutie zopár záberov s komentárom o augustovom napadnutí Československa, čo dodalo poviedke ešte väčšiu výpovednú hodnotu. Tretia poviedka je akýmsi súhrnom predchádzajúcich. Jakubisko vo svojom filme ako celok využíval surrealistické prvky, depresívnu atmosféru, divoký vizuál a to všetko pri rýchlej kamere a podmanivej hudbe. ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Jakubisko: "Jediný film, ktorý by som nevedel nakrútiť lepšie." Viděl jsem Zbehovia a pútniky už potřetí a stále se nestačím divit. Geniální skloubení obsahu, hudby a samozřejmě nesmírně nápadité a bohaté vizuality. Podle mě nejdrsnější a možná i vůbec nejlepší československý film. Jakubisko byl podle mě v 60. letech naším nejoriginálnějším a nejzajímavějším režisérem, který byl spolu s Elo Havettou a Věrou Chytilovou určitým protipólem estetiky ošklivosti Miloše Formana, Ivana Passera a dalších novovlnných režisérů. A řekl bych, že protipólem zajímavějším. Zajímalo by mě, jestli se ho někdy dočkáme dvd, ale nevím, jaké jeho kopie vlastně existují. "Škoda, že tento poviedkový triptych - o troch svetových vojnách - už nikto neuvidí v tej experimentálnej farebnosti ako bol urobený. Negatív sa stratil a dnešná kópia je vyrobená z talianskej verzie, ktorú si totalitný režim schovával ako usvedčujúci dôkaz pre chystané politické procesy s umelcami. Paradox: vďaka tomu zostal zo Zbehov aspoň bledoružový tieň mojej filmovej "runway"." (V rusky dabované verzi, kterou lze na internetu stáhnout, „kupodivu“ chybí krátká sekvence o okupaci Československa v roce 1968, kdy nadlouho pominula „doba, kedy ešte bolo možné vymýšlať a nakrúcať príbehy.“) ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Ďalší so série neznesiteľných Jakubiskových filmov. Fragmenty príbehu, roztrasená kamera a prehrávajúci herci mi neuveriteľne liezly na nervy. Bláznivé scény striedali tie kruté a práve tá krutosť bola zaujímavá a dotýkala sa ľudskosti a mala nejakú myšlienku. Lenže v celom filme je jej strašne málo. Celá Jakubisková snaha o výpovednú hodnotu je nulová. Najlepšou časťou je Dominika s Magdou Vášáryovou a s dobovými zábermi na okupačné vojská. Ostatné sú v mnohom iritujúce a naozaj je to na dlhú dobu posledný Jakubiskov film, ktorý som bol ochotný pozerať. Pritom sa v príbehoch skrývala toľká krása, ktorú formálna stránka nadobro pochovala. ()

Související novinky

Zemřel režisér Juraj Jakubisko

Zemřel režisér Juraj Jakubisko

25.02.2023

Československá kinematografie přišla o jedno ze svých velkých tvůrčích jmen, ve věku čtyřiaosmdesáti let totiž v pátek 24. února v Praze zemřel legendární slovenský režisér, scenárista, výtvarník a… (více)

Filmová ocenění benátského festivalu

Filmová ocenění benátského festivalu

26.04.2017

Nejstarší filmový festival a jeho ocenění je nyní už i na ČSFD. Festival v Benátkách patří mezi tzv. "Velkou trojku", kterou tvoří festivaly v Benátkách, Cannes a Berlíně. Založen byl už v roce 1932… (více)

Slovenská zlatá šedesátá a ještě něco navíc

Slovenská zlatá šedesátá a ještě něco navíc

26.05.2009

Už ve čtvrtek 28. května začne v pražském kině Ořechovka filmová přehlídka „Slovenská zlatá šedesátá a ještě něco navíc“. 60. léta minulého století jsou všeobecně považována za zlatou éru… (více)

Reklama

Reklama