
Mimo zákon
-
Down by Law
-
Mimo zákona
Komedie / Drama / Krimi
USA / Západní Německo, 1986, 107 min
Režie:
Jim JarmuschScénář:
Jim JarmuschKamera:
Robby MüllerHudba:
John LurieHrají:
Tom Waits, John Lurie, Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Ellen Barkin, Richard Boes, Pruitt Taylor Vince, Joy N. Houck Jr., Rockets Redglare, Alan Kleinberg, Vernel Bagneris, Billie Neal, Carrie LindsoePlakáty
Obsah
-
Ve vězeňské cele se díky nečekaným okolnostem setkávají nezaměstnaný dýdžej Zack, příležitostný pasák Jack a excentricky popletený italský turista Roberto. Zack a Jack nemají žádné iluze, noc za mřížemi pro ně zůstává potvrzením toho, že život za moc nestojí. Nejvíce jim vadí jejich podivínský spoluvězeň. Roberto mluví lámanou angličtinou, a tak mu příliš nerozumějí. Ještě méně chápou jeho nekonečný optimismus, živený vírou v americký sen. Jejich spoluvězeň je dráždí do chvíle, kdy oba pochopí, že má plán, jak z věznice uniknout... Režisér Jim Jarmusch vzdává osobitou poctu vězeňským filmům a žánru noir, proto poučeně, s obdivem, paroduje konvence klasických kriminálních příběhů a jejich hrdinů. Hořko-směšný až absurdní příběh se odehrává v Louisianě, kdesi v okolí New Orleansu. Jeho důležitou součástí je „pomalu jdoucí" černobílá kamera Robbyho Mullera, stejně jako hudba Johna Lurieho a písně Toma Waitse.(Česká televize)
-
Minimalistický snímek o zatčení, uvěznění a společném útěku tří naprosto odlišných mužů: Zacka (Tom Waits), Jacka (John Lurie) a Boba (Roberto Benigni).
Film boří obecné zásady vystavění příběhu, typické pro filmy s tématikou útěku z vězení. Místo na "akční" scény se tvůrce citlivě zaměřil na vzájemné vztahy hlavních protagonistů, jež k sobě jen velmi těžko hledají cestu a stejně tak na existenciální situaci a vykořeněnost každého z nich. Místy až absurdní hořká komedie je charakteristický černobílý film Jima Jarmusche s hudbou Johna Lurieho a písněmi Toma Waitse. Klíčovým prvkem ve filmu je tzv. pomalu jdoucí kamera Robbyho Mullera, zachycující architekturu New Orleans a Louisiana bayou, kudy trestanci prchají.
Trpko-smiešny príbeh o mužoch mimo zákona sa odohráva v Louisiane, kdesi v okolí New Orleans. V jednej cele zavšiveného väzenia sa stretnú nezamestnaný dídžej Zack, príležitostný pasák Jack a popletený taliansky turista Roberto. Zack a Jack nemajú žiadne ilúzie a noc vo väzení je pre nich len ďalším dôkazom toho, že život za veľa nestojí. Obaja sú poriadne otrávení, ale najviac im vadí ich čudácky spoluväzeň. Roberto rozpráva len lámanou angličtinou a tak mu jeho druhovia neveľmi rozumejú. Ešte menej však chápu jeho nekonečný optimizmus, živený vierou v americký sen. Robertovo rojčenie jeho spoluväzňov ešte viac dráždi. Ale len do chvíle, kedy pochopia, že Roberto má plán ako z väzenia ujsť. Traja vetroplasi na úteku sa potom nadránom túlajú mestom a snažia sa nájsť podnik, kde by si dali poriadne raňajky. Film režiséra Jima Jarmuscha je poctou väzenským filmom a predovšetkým žánru film noir. Poučene i s úctou paroduje konvencie klasických kriminálnych príbehov a predstavuje hrdinov, ktorí sú odsúdení na život mimo zákona už len zo samej podstaty svojej existencie.(Neopassion) - V jednej cele sa stretne DJ Zack, pasák Jack a zmätený taliansky turista Roberto. S tým si jeho dvaja spoluväzni príliš nerozumejú. Avšak prídu na to, že práve Roberto má plán ako sa z väzenia dostať. Netrvá dlho a sú vonku. A práve tu prichádza čas, kedy sa spolu budú musieť naučiť komunikovať a spolupracovať.(4 živly)
- přehled
- komentáře
- zajímavosti
- ocenění
- videa
- galerie
- ext. recenze
- ve filmotéce
- v bazaru
- diskuze
-
Photo © Island Pictures
-
- Věta, kterou Roberto (Roberto Benigni) pronese při prvním setkáním s Jackem (Tom Waits): ''Je to smutný a nádherný svět,'' vznikla nedorozuměním. Robero měl říct: ''Je to smutná a nádherná píseň,'' avšak špatně větu pronesl. Režisérovi Jarmushovi se natolik zalíbila, že ji ve filmu nechal. (MadBigMax)
-
- Mnohé komické anglické frázy, ktoré vo filme cituje Roberto Benigni (Roberto), vraj pochádzajú z akéhosi talianskeho časopisu, z ktorého sa mal človek naučiť po anglicky. Benigni ho odoberal v čase, keď sa zoznámil s Jarmuschom. (agency)
-
- SPOILER: Nicoletta Braschi představující italskou ženu, kterou trojice najde po útěku z věžení v bažinách, je manželka herce Roberta Benigniho (Roberto). (MadBigMax)
83%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
![]() |
19.01.2017 ASFK |
---|---|
![]() |
26.09.1986 Island/Alive |
![]() |
28.05.2009 Levné knihy |
![]() |
06.12.2016 Aerofilms |
black.mao
Skvělý film o třech kumpánech které svede dohromady kriminál, a kteří na útěku z něj musí, i přes vzájemnou rozdílnost svých povah, stále táhnout za jeden provaz. DJ bez práce Zack a pasák Jack spolu raději nemluví, protože by si museli dát vzájemně na budku, ale italský imigrant Roberto je svojí dětskou prostotou vždy nějak zklidní.(2.7.2009)
LeoH
Od Jarmusche mám jiné srdcovky, v kterých všechny jednotlivosti slouží celku – tady na mě některé „vyhnívací“ pasáže a občas i ta krásná černobílá kamera ještě působí dojmem lehkého exhibičního naschválu. Boží momenty jsou ale v drtivé převaze. — Vždycky mi vrtal hlavou ten název a teď jsem k němu našel vysvětlení údajně přímo od Jarmusche: Když jste byli v půli osmdesátek v pouličním slangu s někým „down by law“, byli jste si hodně blízcí, chránili jste se navzájem; a ještě předtím ve vězeňském slangu, když byl někdo váš „down by law“ a pustili ho dřív než vás, zašel za vaší rodinou nebo se vám venku o někoho postaral, když bylo třeba. A přitom to byla fráze, která zněla, jako kdybyste byli utlačovaní zákonem – líbil se mi ten rozpor. Tož ja, teď už to dává lepší smysl.(29.9.2015)
lamps
Nejsem nijak výrazně zklamán, ale čekal jsem určitě trochu víc. Mrtvý muž mi ukázal, jakým je Jarmusch osobitým režisérem, který má schopnost udělat ze svých filmů díky specifické a černobílé výpravě nesmírně opojný a nevídaný zážitek. Bohužel, zde byla ta působivá stylizace a hořkosladký příběh o soužití tří uprchlích vězňů narušována poněkud nevýrazným a jednotvárným zpracováním, které mě jednak neoslovilo, ale hlavně místy i trochu nudilo. Hodně to zachraňuje Benigni, jenž je se svou neodolatelnou angličtinou a rozdrbanou kšticí od první chvíle nepřehlédnutelný. Nemán proti tomu filmu nic, naopak má hezkou poetiku a snaží se podat zase jiný pohled na téma útěku z vězení, ale já v tomhle ohledu prostě dávám přednost těm "akčním scénám a velkolepým útěkům". U mě tak na 65%(30.1.2013)
nascendi
Zaujímavé, koľkých komentátorov film sklamal alebo sa u neho nudili a iba jeden z nich dal filmu dve hviezdičky. Mimo zákon je tretí film od Jarmuscha, ktorý som si pozrel a neprekvapil ma v žiadnom slova zmysle. Ocenil som zmysel pre obraz a hudbu, neocenil som kŕče spôsobujúcu vtipnú angličtinu Benigniho (to je ale môj problém) a nezdieľam ani slabosť Jarmuscha pre tohto herca, ktorý mi pripomína taliansky ukecanú mutáciu Pierra Richarda. A keďže tri hviezdičky dokážu absorbovať všetko, čo ma nenadchne, ale ani nenaštve, patria aj tomuto filmu.(16.9.2010)
zputnik
Jarmuschův snímek MIMO ZÁKON vypráví příběh tří „společenských vyděděnců“ - Zacka (Tom Waits), Jacka (John Lurie) a Roberta (Roberto Benigni). Jejich jednání „mimo zákon“ je jednoho dne dovede na stejné místo (celu). Odtud připravují další akci ležící svým dosahem „mimo zákon“. Snímek MIMO ZÁKON opět (jak je u Jarmusche typické) patří do „škatulky“ - minimalistický opus. Jim Jarmusch šel dokonce tak daleko, že z filmu vypustil i jedinou „akčněji“ laděnou scénu. Snímek tedy není vhodný pro nikoho, kdo ve filmech hledá akci, vzrušení, bitky, mordy a hektolitry krve. Snímek však vřele doporučuji každému koho zajímá problematika „společenské vykořeněnosti“ a hledání si svého místa na světě a dále pak každému komu se líbí kvalitní "americká nezávislá filmová tvorba“, bravurně zvládnutá práce s kamerou, výborné herecké výkony, inteligentní humor a v neposlední řadě písně Toma Waitse.(7.9.2003)