Reklama

Reklama

Noc na Zemi

  • USA Night on Earth (více)
Trailer

Obsahy(1)

Ve filmu Noc na Zemi se setkáváme podruhé s mimořádnou tvůrčí osobností amerického nezávislého režiséra Jima Jarmusche. Od klubového snímku Podivnější než ráj prošla tvůrcova svébytná poetika jistým vývojem a jeho svět se pootevřel širší divácké veřejnosti. Jarmuschovou doménou zůstává žánr černé komedie, prohlubuje se však kontrast mezi "vnější" zábavností a trpkým vyzněním "všedních" příběhů. Režisér se však nevzdává vyprávěcí askeze v podobě minima aktérů, umístěných do několika málo prostředí a prožívajících "nicotné" episody; o to rafinovaněji však s nimi tvůrce nakládá.

Druhý Jarmuschův barevný film je členěn do pěti povídek, odehrávajících se zároveň během noci v různých časových pásmech v pěti velkých městech (Los Angeles, New York, Paříž, Řím, Helsinky) a v odpovídajících jazycích. Aktéry jsou místní taxíkáři a jejich pasažéři. Jarmusch jemně parafrázuje typické postavy, žánry a styly jednotlivých kinematografií (Hollywood, newyorská škola, francouzský neobarokní film, velkohubá italská fraška, seversky zasmušilé filmy Akiho Kaurismäkiho), což se prosazuje ve vyprávěcím rytmu, akcentaci významotvorných motivů, v přesné hudbě Toma Waitse i v samotném hereckém obsazení "typickými" herci té které kinematografie. Kameraman Frederick Elmes (podílel se na filmech Davida Lynche) těží maximum z nutně statické kamery, omezující se na pozorování aktérů v prostředí taxíku a na charakterizaci míjejících velkoměstských ulic. Rafinovaná struktura vyprávění poskytuje v jen zdánlivě "náhodných" situacích obraz světa paradoxů, v němž žijí "vidoucí" slepci i bezdomovci, kteří jsou všude doma, a v němž se všichni musí vyrovnávat s pocity odcizení v prostředí falešných mýtů.

Noc na Zemi je malý, moudrý a zároveň velmi zábavný snímek, zasluhující si svou inteligencí, humorem a myšlenkovou náplní pozornost všech ctitelů dobrého filmu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (404)

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Poviedkový film režiséra Jima Jarmuscha z roku 1991, zložený z piatich príbehov taxikárov a ich pasažierov v piatich mestách sveta počas jednej noci, predstavuje zaujímavú a zábavnú mozaiku svojských osudov obyčajných ľudí, ktorých na niekoľko minút spojilo jedno auto a cieľová destinácia. Los Angeles, New York, Paríž, Rím a Helsinki. Poviedky z piatich svetových metropol, hoci spolu tvoria jeden film, možno najlepšie zhodnotiť, keď ich divák chápe ako samostatné celky. Aj napriek tomu, že každá z nich má čosi do seba, predsa len sa nájdu kvalitatívne lepšie a horšie kúsky. Bez toho, aby sme ich presne zoraďovali, stojí za zmienku radšej spomenúť, vďaka čomu si ten či onen kúsok dokáže diváka získať. Každá z poviedok sa vyznačuje troma hlavnými piliermi, na ktorých stojí. A síce, sú nimi postavy, výprava a celková atmosféra. O samotné obsahy v nich ani tak nejde, keďže nositeľom deja - námetu aj realizácie - je v každej poviedke najmä postava taxikára. Spomedzi pätice hlavných protagonistov za volantom, ktorých samozrejme dopĺňajú aj svojské vedľajšie postavy, sa divákovi do pamäte vryjú najmä zábavný Roberto Benigni, ale aj famózna mladá Winona Ryder. Zmienku si však zaslúži aj Armin Mueller-Stahl čoby východonemecký prisťahovalec z Drážďan neďaleko hraníc s Československom (Odkiaľ?!). O Night on Earth toho netreba veľa písať. Túto Noc na Zemi stačí vidieť. Alternatívne ladený prístup, svojský humor a prepojenie zdanlivo odlišných miest, ľudí aj filmárskych škôl. To všetko ponúka Jarmuschov kúsok zo začiatku dekády, ktorá bola historicky poslednou, kedy boli ľudia vzájomne prepojení aj bez internetu. Len o tom vlastne nevedeli. A nevedia dodnes, hoc nás v životoch všetkých trápia v podstate rovnaké problémy. A vždy aj trápiť budú. Možno niekomu práve Noc na Zemi či noc v taxíku pomôžu uvedomiť si to. ()

Davidos305 

všechny recenze uživatele

Noc na zemi je další film od mistra civilizmu Jima Jarmusche. A znovu překvapil, narozdíl od filmu Kafe a cigára je tu povídek méně, ale zato jsou propracovanější. Dialogy tu znovu sviští jak na běžícím páse. Film má velmi příjemné obsazení.  Kamera, scénář, režie jsou super. Vše je podtrženo skvělou hudbou a společně to vytváří skvělou atmosféru. Nejraději mám povídku z Říma, kde je užásnej Roberto Benigni, kterej hází slovo za slovem, větu za větou a na vteřinu nezavře hubu. Musím určitě zmínit povídku z New Yorku, která má pohodovou atmosféru a nejednou jsem se zasmál. Nakonec ještě máme smutnou povídku z Helsinek na zamyšlení, která do toho celého skvěle sedla. Celek je fakt příjemný a pokud chcete začít s Jarmuschem, tohle je skvělá volba. ()

Abdul 

všechny recenze uživatele

Vynikající taxikářský povídkový výlet po nočních světových velkoměstech. Málokde uslyšíte tolik slov z lůna obecné angličtiny, jako v newyorské povídce s Giancarlem Espositem a Arminem Muellerem- Stahlem (oba skvělí, zvláště Mueller- Stahl v roli východoněmeckého klauna, jenž neumí ve voze používat automatickou převodovku). Roberto Benigni svým monologem předvádí opravdový herecký koncert (je k nezastavení) a všemu nasazuje korunu helsinský příběh s Kaurismaekiho oblíbencem, Mattim Pellonpoou (kdybych já věděl, jak to skloňovat). Film je zřetelným námětem k jedné z povídek Zelenkovo Knoflíkářů a osobně mohu doporučit ho sledovat mezi první až třetí hodinou ranní. ()

Allegro.g. 

všechny recenze uživatele

Výborná svěží komedie. Důkaz toho, že i z malých kamenů lze udělat nádherný šperk. Film báječně vystihuje a respektuje zvláštnosti jednotlivých měst (zemí). Mne osobně nejvíc dostala italská episoda s Benignim. Takhle nějak si představuju Italy! Bomba! Poslední episodu se hodnotit neodvážím, nemám rád sever ani tamější náturu/filmy. Dva americké kusy pak v sobě mají hloubku, kteroun bych snad ani nečekal. Celkově: super! ()

Lokran 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byla jízda. Osobně to u mě vyhrál Řím a Roberto Benigni. Snad jen ta finská deprese byla na konci trochu silné kafe. Být na začátku, asi bych ji snesl lépe:) 85% ()

D.I.G 

všechny recenze uživatele

Jeden z najkrajších filmov aké som kedy videl. Najviac sa mi páčila Mikov príbeh a odrovnanie farára spoveďou.............klubová kultúra má niečo do seba ()

Bounded 

všechny recenze uživatele

Winona Ryder mi do role taxikářky vůbec nesedí. Co naplat, že jí Jarmusch napsal roli na tělo, když ji se svým obličejem pro mě nedokáže prodat. Většina povídek má svoji malou pointu, New York se mi s Helsinkami líbil nejvíc. Benigni mě nahlas rozesmál, jeho italština zní neuvěřitelně chlípně, ale jedná se více o anekdotu než povídku, takový relax uprostřed myšlení. Jako film méně konzistentní než moje oblíbené Kafe a cigára. Balancuje na hraně hodnocení s tři a půl hvězdičkou. Ale zejména proto, že má Jarmusch kvalitnější snímky, přikláním se nakonec ke třem hvězdičkám. Jinak hudba Toma Waitse podbarvuje velmi dobře, ale vypadá to, že se se soundtrackem moc nenadřel, melodie se často opakují. To si radši pustím jeho album The Black Rider. ()

Šňůra 

všechny recenze uživatele

Skvělá taxi-povídková Jarmuschovka! Naprosto brilantní vyprávění mikopříběhů, které dokáže jen mistr, který k tomu ovšem také má vynikající herce. Herce, kteří dokáží ztvárnit postavičky, které jsou zábavné a tak bizardní, ale přitom i naprostouvěřitelné. Taková Winona Ryder coby Corky byla naprosto úžasná - ušmudlaná, sprostá, připalující si jedno cígo od druhého a přesto nebo právě proto i velmi sympatická. Nebo Armin Mueller-Stahl, jenž sice taxík řídit neuměl, ve městě se vůbec nevyznal, ale přesto jste ochotní mu za to svezení se dát nakonec pořádné spropitné navíc. ()

freyinec 

všechny recenze uživatele

Ač pět různých příběhů, tak vcelku komplexní dílko, i přes delší stopáž. Vrchol je každopádně příběh Helmuta, kde bych se nezlobil kdyby "ukous" trochu stopáže například Řmu, který byl jednoznačně nejslabší. ()

Ronee 

všechny recenze uživatele

V úvode ma ihneď upútala hudba Toma Waitsa. Tá sa potom niesla celým filmom a výborne zapadala do každého prostredia. Páčila sa mi plynulosť filmu, ktorá je dosiahnutá aj pomocou tejto zvukovej skladby. Do newyorských ulíc sa džez výborne hodil. Vo filme je výborne vykreslená atmosféra všetkých piatich miest, v ktorých sa dej odohráva: Los Angeles, New York, Paríž, Rím a Helsinki. Pri tomto filme si môže divák kontrolovať, koľko asi ešte potrvá, aj keď ani raz nepozrie na hodinky. Zábery na hodiny boli totiž po každom príbehu, ktoré mali približne rovnakú dĺžku. Plus divák vďaka detailu na glóbus vie, kde sa v najbližších minútach filmu ocitne. Tešila som sa na Paríž a Helsinki, pretože každému mestu bolo venovaných niekoľko veľkých statických záberov pre vykreslenie atmosféry. Skvelé bolo, že postavy vo filme rozprávali takým jazykom, akým sa v danom meste naozaj rozpráva. Všetko sa odohráva počas jednej noci, v taxíkoch sa stretávajú cudzí ľudia, ktorí sa jeden druhému zdôverujú, vykladajú si o sebe osobnejšie veci, ako by povedali niekomu blízkemu. Ťažko povedať, ktorý príbeh bol najlepší, lebo každý bol osobitý, pri jednom sme sa smiali, pri inom sme boli smutní. A každý mal spoločný motív: stretnutie cudzích ľudí. ()

Šindy 

všechny recenze uživatele

Musím říct, že Jarmusch mě mile překvapil. Bylo to mé první setkání s tímto tvůrcem a vcelku povedené. Za pět hvězdiček to ale není. První tři epizody byly dobré, ne byly super. Hodně jsem se bavil. Ovšem ať se Benigni snažil seč to šlo, už mě moc nepobavil. A už vůbec se to nedá říci o závěrečné finské zastávce. Výsledné hodnocení tedy je čtyři stars. ()

hero_bk 

všechny recenze uživatele

Bezkonkurenčně nejlepší je Řím, následovaný New Yorkem, Helsinki taky nejsou špatné, Paříž sice trochu pokulhává, ale dá se, jediná slabší povídka je ta z LA, ale ani ta nezkazí skvělý průměr filmu, hlavně díky tomu, že je hned na začátku. Výborný a originální filmový projekt. ()

elimS 

všechny recenze uživatele

30% - komentář 20ti slovy: 20 "intelektuálů" napíše "mistrovské dílo", hodnotí 100% a ostatní musí taky, aby byli "cool". Nápad dobrý, ale zbytečně dloooooouhé. Řím a NY ušel. ()

The.Splash 

všechny recenze uživatele

Pět krátkých komorních povídek. Každá ve svém útulném pojetí vypráví lidský příběh. Osobně hodnotím první dvě v Americe jak dost povedené. Příběh Paříže má zajímavou pointu, ale tak nějak mi přijde zbytečné na to koukat tak dlouho. Poslední dvě už jsem dával opravdu s odporem. Příběhy bych si mnohem raději přečetl, než je takto viděl. Celkově hodnotím film jako povedený, ale nebojte se ho vypnout, když se vám bude zdát, že vám to nic nedává. O mnoho nepřijdete. ()

Zdenda 

všechny recenze uživatele

Výborný film s pro mě pomalejším začátkem-první povídka je dle mého názoru jasně nejslabší... Ale zbytek je super. ()

pepino 

všechny recenze uživatele

5 povídek od mistra Jarmusche. Prostředí se moc nestřídá, přeněji vůbec-vše se odehrává v taxíku. Film je celý postaven na vytříbených dialozích které má Jarmusch v malíku. Jarmusch vše vypráví spíše z pozice pozorovatele spíše klidněji a úsporněji. Každá povídka se odehrává v jiném městě ale ve stejném čase. Hlavním tématem je "konflikt" řidiče a zákazníka/ků. Pod pojmem konflikt ale nemyslím hádky a rvačky. Film taky poukazuje na rozdílnost jednotlivých lidí z různých národů. LA,New York,Paříž,Řím,Helsinky. Řidiči všech zemí spojte se!!! :)). Vím už pišu blbosti. Prostě další vynikající Jarmusch ()

Reklama

Reklama