poster

Playtime

  • Francie

    Playtime

  • anglický

    Play Time

Komedie / Drama

Francie / Itálie, 1967, 113 min (SE: 155 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Maq
    **

    Sled stylizovaných a pečlivě aranžovaných výjevů, téměř bez dialogů. Zobrazují odcizení, uniformitu a bezduchost moderního velkoměsta. Film je zřejmě právem pokládán za jedinečný, ale myšlenka jako taková ničím nová není. Počínaje osvícenci a filantropy konce 18. století, přes Marxe, Kafku a další, každá generace přináší myslitele fascinované a zděšené syndromem odcizení, které údajně právě v jejich době vrcholí. Podle mého jde o omyl; uniformita a bezduchost jsou věčné a odcizení je stále se opakujícím produktem jejich nahromadění. --- Můj dojem z filmu je nevalný, ale uvědomuji si jeho subjektivnost. Příběhy na mě prostě působí silněji než obrazy. A tak se nepříliš duchaplně vyjádřím slovy rovněž nepříliš duchaplného Varla Frištenského z legendárního Cimrmanova dramatu: „Tak bylo to pěkné, ale že bych to musel vidět dvakrát…?“(11.10.2011)

  • anais
    *****

    Playtime je jako rozsáhlá hudební kompozice. Pomalu se odvíjí od méně výrazných motivů k velkému vyvrcholení, které se nakonec vrátí zpět ke klidnějším tónům. Vizuální Vltava. Od pramínku k řece a šup do moře, kde se veletok promění zpět v něco nicotného. Playtime je filmová hudba. Odosobněnost prostředí ve kterém se pan Hulot pohybuje, trochu dopadá i na divácký zážitek. Musíte se podvolit pozvolnému rytmu. Tati nepoužívá žádnou zkratku. Vypraví všechno dosova, popisně. Divák se stává svědkem každého detailu, Tati nenechává nic na jeho fantazii. Buduje atmosféru odcizení, přetechnizovaného světa, světa plného turistů a povrchnosti. Je svým způsobem antidivácký. Pokud se podvolíte a necháte Tatimu volné ruce, zavede vás do ryze filmového světa. Světa, kde režisér je bůh.(6.12.2004)

  • hirnlego
    ***

    Po formální stránce možná opravdu téměř geniální, po té "myšlenkové" (technický pokrok, odcizení,..) pak pravdivě varující. Bohužel, styl humoru pana Hulota mě přivádí k nepříčetnosti přesně opačně, než by měl - po pár minutách mu vždycky přeju co možná nejbrutálnější způsob smrti, a tudíž v celkovém hodnocení musím tyhle dva extrémy nějak zprůměrovat.(3.3.2006)

  • xxmartinxx
    ***

    Vynikající pozadí pro film. Ale ne film. Všechny ty dokonalé kompozice a barevné hříčky bych také rád obdivoval, to by ale musely sloužit jako pozadí pro "něco", ne jasný výkřik o monotónnosti moderního světa, který jakmile člověk po pěti minutách pochopí, už se nemá, kam dostat. EDIT 2017: Po letech jsem si to zopakoval. Ano, asi je to v nějakém ohledu geniální, ale pořád mně nepřišlo užitečné strávit u toho dvě hodiny.(28.2.2013)

  • Vampireman
    ****

    LFŠ 2010 | V první řadě je to naprosto sterilní, moderní, technické a symetrické město; kamery co snímají místo pod jedním úhlem a další, stejné místo pod stejným úhlem na jiné straně to ještě zdůrazňují. V další řadě pak nepřehlednost a uspěchanost a vedle toho síla lidí, co v nejvíc nóbl restauraci doničí co se dá a začnout hrát na kytaru. A nakonec úžasná scéna na kruhovém objezdě, kde jako na kolotoči jezdí dokola nejrůznější auta. Playtime není řachanda, ale je to krásná záležitost a i ve velkoměstě, co připomíná labyrint, prosákne pár fórů. Největší radost však mám z toho, že se Tati mýlil a i dnes, po roce 2000 se stále lidé smějí groteskám.(1.8.2010)

  • - V prvej časti filmu je prostredie a kostýmy prevažne šedé, hnedé a čierne. Neskôr sa však začne v prostredí objavovať červená, zelená, či ružová. Táto zmena vo farebnosti zodpovedá vývoji rozprávania, ktoré ukazuje ako sa odťažitá mestská krajina mení vplyvom vitality a spontánnosti. (Kristusazapad)

  • - Cena: Bodil 1969: nejlepší evropský film. [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)

  • - Režisér Tati zpočátku trval na tom, aby film byl uváděn do kin v 70 mm kopiích, proto se ale nedostal do širší distribuce a rychle zapadl. (raininface)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace