poster

Trvalá dovolená

  • USA

    Permanent Vacation

  • Slovensko

    Trvalé prázdniny

  • Slovensko

    Trvalá dovolenka

Drama

USA, 1980, 75 min

  • B!shop
    ***

    Prvni Jarmuschovo film nabizi presne to, co jsem cekal. Hlavni divnej hrdina se flaka po meste a potkava vice ci mene divny postavy, z kterejma prohodi par vet a zase se prochazi dal, misty jen tak cumi, cely je to o hovne a vubec nic se nedeje. Potud bych klidne moh okopirovat komentar s Hranice ovladani, jenze je tady jeden zasadni rozdil, obcas jsou ty kecy zabavny a treba akcicka s autem je vylozene fajn. Takze sice to neni nejaka bezva zabava, ale koukat se na to da.(24.11.2009)

  • jojinecko
    ****

    Je fakt, že Jarmuschovo čaro a cit pre minimalizmus ešte nie je v tomto snímku tak okresaný ako pri jeho neskorších kúskoch, ale aj napriek tomu presakuje každou minútou. Permanent Vacation má presne dĺžku akú má mať, aby nenudil (teda mňa nenudil ani na sekundu!) a obsahuje pár geniálnych myšlienok (niektoré explicitné a niektoré skryté). Zdanlivo jednoduchá psycho jednohubka, ktorá toho skrýva viac pod povrchom a je na vás, či vás beatnická a nomádska hlavná postava zaujme, alebo to bude lúzer nepochopiteľne sa potulujúci špinavými ulicami bez zmyslu. Jarmusch "umí"!!!(24.9.2008)

  • Trellíno
    ***

    Nemít to něco málo přes hodinku, ale třeba o dalších 30 minut víc, tak bych tohle typicky "jarmuschovsko-atmosferický" newyorský zewlování jednoho ultrapodivnýho týpka, jehož příběh se dá vlastně shrnout jednou větou (a možná ani to ne), klidně poslal s hodnocenim o hvězdu níž. Takhle se ale jednalo o snesitelnou návštěvu odvrácené strany velkýho jablka, i když mezi pravidelně pouštěné jarmuschovky (Noc na zemi, Zlomené květiny, Ghost Dog) se to určitě nezařadí. Zas takovej masochista a uspávač sám sebe filmama rozhodně nejsem.(6.1.2010)

  • mcleod
    *****

    Příběh kluka, který se cítí být odloučen od společnosti, jež ho obklopuje v jeho bydlišti v chudinské čtvrti New Yorku. Když byl dítě, zabili mu tátu ve Vietnamu. Máma se z toho zcvokla, on kvůli tomu skončil na ulici jako "sirotek". Celý život se cítí být sám, nikdo ho nechápe a nikdo s ním nic nechce mít. Snaží se proto najít a udělat cokoliv, co by ho vytrhlo z marasmu a pomohlo mu posunout se někam dál. Řešení najde ve zločinu, díky němuž může začít "nový život". Ten je však velmi podobný tomu současnému... je pokračováním jeho trvalé dovolené. Film má výbornou atmosféru nezávislosti, je nabitý otázkami filozofie života a filozofováním o životě. Výborný film s myšlenkou, který dokáže něco říct. Jarmusch začal pěkně zostra...(6.9.2010)

  • whitas
    ****

    Jarmusch se Trvalou dovolenou vymezuje vůči tradičním americkým hodnotám jako je touha usadit se, založit rodinu, najít si práci, mít auto, atd. Tím určitě odkazuje na beat generation, rozdíl je ale v tom, že tyto hodnoty neodsuzuje, stejně tak nekritizuje ani alternativní bytí mladého hrdiny. Film spíš zobrazuje neukotvenost v dnešní době. Allie nemá rodinu (v tradičním slova smyslu), neztotožňuje se s americkým snem, který mu připadá "prázdný". Proto se toulá, nepracuje, klidně ukradne auto, jde o vzdor vůči establishmentu. Ale jeho život je stejně nihilistický, jako ten, proti kterému se vymezuje. Kromě tradičního pojetí společnosti se Trvalá dovolená odklání také od klasicky vyprávěného příběhu. Spíše než k nějakému konečnému rozřešení směřuje film k poznání hlavního hrdiny, zrcadlícího se v příbězích, které si vypráví s cizími lidmi na potkání. Např. ten o saxofonistovi, který se musel neustále stěhovat, protože nikde nebyl pochopený. Konec není definitivní, jakoby to celé byl jen nepatrný výřez ze života. Jistě však hrdinu čeká poznání, že je to všude prakticky stejné, čemuž napovídá i scéna v přistavišti před odjezdem do Paříže. Allie se potká s hochem, který míří opačným směrem. Oba mají k cestě tytéž důvody, oba hledají nové útočiště jen proto, aby se pak znovu vydali... na cestu.(23.6.2009)

  • - Kniha, kterou dá Allie Leile je „Maldoror and Poems“ od Lautreamonta. (HellFire)

  • - Finance na svůj první film Jim Jarmusch získal omylem, a to když v posledním roce studia na filmové škole v New Yorku obdržel stipendium v hodnotě 15 000 amerických dolarů, které bylo původně určeno škole. (Johnston)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace