poster

Trvalá dovolená

  • USA

    Permanent Vacation

  • Slovensko

    Trvalé prázdniny

  • Slovensko

    Trvalá dovolenka

Drama

USA, 1980, 75 min

  • whitas
    ****

    Jarmusch se Trvalou dovolenou vymezuje vůči tradičním americkým hodnotám jako je touha usadit se, založit rodinu, najít si práci, mít auto, atd. Tím určitě odkazuje na beat generation, rozdíl je ale v tom, že tyto hodnoty neodsuzuje, stejně tak nekritizuje ani alternativní bytí mladého hrdiny. Film spíš zobrazuje neukotvenost v dnešní době. Allie nemá rodinu (v tradičním slova smyslu), neztotožňuje se s americkým snem, který mu připadá "prázdný". Proto se toulá, nepracuje, klidně ukradne auto, jde o vzdor vůči establishmentu. Ale jeho život je stejně nihilistický, jako ten, proti kterému se vymezuje. Kromě tradičního pojetí společnosti se Trvalá dovolená odklání také od klasicky vyprávěného příběhu. Spíše než k nějakému konečnému rozřešení směřuje film k poznání hlavního hrdiny, zrcadlícího se v příbězích, které si vypráví s cizími lidmi na potkání. Např. ten o saxofonistovi, který se musel neustále stěhovat, protože nikde nebyl pochopený. Konec není definitivní, jakoby to celé byl jen nepatrný výřez ze života. Jistě však hrdinu čeká poznání, že je to všude prakticky stejné, čemuž napovídá i scéna v přistavišti před odjezdem do Paříže. Allie se potká s hochem, který míří opačným směrem. Oba mají k cestě tytéž důvody, oba hledají nové útočiště jen proto, aby se pak znovu vydali... na cestu.(23.6.2009)

  • Radko
    ****

    Osamelý, nepracujúci mladík, chodiac ošarpanými ulicami, stretáva na ceste bez vedomého cieľa týpkov, ktorí, podobne ako on, permanentne prázdninujú a žijú si vo vlastnom svete. On bez otca, s matkou trvalo hospitalizovanou na psychiatrii. Bez iskričky záujmu o hodnoty propagované médiami a vyznávané masami. Má rád jazz, ale okolostojaceho saxofonistu poprosí, aby mu zahral niečo veľmi zle znejúce. Motívy a obrazy typické pre ďalšie režisérove filmy sú prítomné aj v tomto nízkorozpočtovom nezávisláckom debute (dlhé odmlky, zatmievačky, nekontinuálne obrazové skoky z jedného miesta na druhé, úsporné dialógy, prostredie: predmestské polorozborené časti). Zaujímavá je snová linka príbehu organicky včlenená do putovania, ukazujúca surreálnosť okolia tak, ako ho vidí prechádzajúci sa mladík. Niektoré zábery sú ale na rozdiel od neskorších dejovo svižnejších jarmuschoviek neúmerne naťahované, a tým pádom celý film o vnútre mladého muža vyznieva trošku do uspávajúceho stratena (aj keď možno šlo o zámer). 70%.(6.5.2005)

  • tomtomtoma
    **

    Jarmuschova prvotina nám ukazuje člověka, který odmítá vést život normálního člověka, ale jde svojí cestou. Netouží po hodnotách jako ostatní lidé, ale utíká před nimi. Za největší zábavu považuje procházení a poflakévání po ulicích (v tomto případě New York). Ale kdykoliv se dostává do určité fáze, kdy už by pomalu začal zapadat do normálních kolejí, sebere své věci a odjíždí pryč. Je to určitý strach z odpovědnosti, určitý strach ze života, protože nám nenabízí jinou alternativu, jen obyčejný útěk. O mladíkovi Alliemu (Chris Parker), který se nedokáže zařadit do normálního života, hledá si svůj prostor, ale nachází jen prázdnotu a samotu všude, kam se dostane..(3.10.2009)

  • charge
    odpad!

    Zlatý časy Jima Jarmusche jsou dávno za zenitem a od Hranice ovládání jde jeho umění z kopce, holt ze sebe vydal to nejlepší v průběhu dvaceti let od Podivnější než ráj po Zlomené květiny, jo tak to bejvá, ale zdaleka jsem netušil, že jeho prvotina Trvalá dovolená bude ještě o třídu horší podívaná, než jeho poslední kousky, řádná kokotina o nýmandovi s debilním zástřihem, kterej chodí po ulicích od ničeho k ničemu, kde na každým rohu potkává samý kretény, tancuje si sám pro sebe v hnusným bytě, má přítelkyni, která akorát čumí z okna, čte jí nudný knihy, chrápe po střechách New Yorku, navštíví cáklou matku ve cvokhausu, ukradne auto, koupí si v kině popcorn, kde si vyslechne od negra příběh o saxofonistovi, kterýho nikdo neuznává a nakonec hlavní postava odpluje někam do hajzlu, jako dívat se na to jak se někdo hodně dlouze přesouvá z bodu A do bodu B a v mysli si mumlá pro sebe hovadiny mě fakt nebaví. 0%(18.7.2017)

  • ScarPoul
    *****

    Jim Jarmusch alias nekorunovaný kráľ Amerického nezávislého filmu a jeho prvý pokus o minimalistické strvárnenie divnosti a vypointovanosti slúžiace ako zrkadlo spoločnosti. Allie je netypický hrdina a hlavne netypický Beatnik. Na jednu stranu opovrhuje rodinou, domom, stereotypom ale jeho cestovanie z miesta na miesto nie je poznačené alkoholom, alebo zbesilými dobrodružstvami. Jazzová hudba sa potichúčku nesie celým fimom, a v niektorých miestach dokonca naberá temný, depresívny charakter. Vôbec to ale nie je na škodu. Scenár chrlí jednu perlu za druhou a dialógové scény sú jednoducho dokonalé. Samozrejme záleží na tom či je Jarmusch vaša krvná skupina, pretože jeho doménou je nikam sa neponáhľať a rozprávať zbytočné príbehy, ktoré nútia k zamysleniu. Taká je aj trvalá dovolenka. Mrazivé, vtipné, tanečné a pochmúrne scény, ktoré sú nápadito pozliepané do jedného celku nám krásne ukazujú americkú spoločnosť a jej úpadok, cez obraz a snahu hrdinov niečo s tým robiť - dialóg. vo svojej podstate nemám čo vytknúť. film som si náramne užil.(27.7.2009)

  • - Kniha, kterou dá Allie Leile je „Maldoror and Poems“ od Lautreamonta. (HellFire)

  • - Finance na svůj první film Jim Jarmusch získal omylem, a to když v posledním roce studia na filmové škole v New Yorku obdržel stipendium v hodnotě 15 000 amerických dolarů, které bylo původně určeno škole. (Johnston)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace