poster

Trvalá dovolená

  • USA

    Permanent Vacation

  • Slovensko

    Trvalé prázdniny

  • Slovensko

    Trvalá dovolenka

Drama

USA, 1980, 75 min

  • Trellíno
    ***

    Nemít to něco málo přes hodinku, ale třeba o dalších 30 minut víc, tak bych tohle typicky "jarmuschovsko-atmosferický" newyorský zewlování jednoho ultrapodivnýho týpka, jehož příběh se dá vlastně shrnout jednou větou (a možná ani to ne), klidně poslal s hodnocenim o hvězdu níž. Takhle se ale jednalo o snesitelnou návštěvu odvrácené strany velkýho jablka, i když mezi pravidelně pouštěné jarmuschovky (Noc na zemi, Zlomené květiny, Ghost Dog) se to určitě nezařadí. Zas takovej masochista a uspávač sám sebe filmama rozhodně nejsem.(6.1.2010)

  • iantomasik
    ***

    Je v tom cítit určitá tezovitost a trochu to evokuje absolventskou práci, ale nedá se tomu upřít sympatická pubertální dravost a vyhraněnost, trochu víc agrese než otupění, co u Jarmusche nastupuje v pozdějších dílech. Jak říká ústy jedné z postav Hranic ovládání - rád se dívá jak lidé dělají prosté činnosti v dobách co už minuly - a tady přispívá svou trochou do mlýna. Náhled do USA osmdesátých let, do duše zničených lidí, co chtějí přetrhnout řetěz ničení a jen se tak pozvolna vypařit.(28.12.2016)

  • Anderton
    ***

    Allieho nezaujíma podobne ako mladého riaditeľa Skinnera nič iné, ako načesané háro. Prečo nie. Učešete sa, poflákate po okolí, navštívite mamu v blázninci, občas s niekým niečo prekecnete a lážo plážo sa opäť vrátite domov. Alebo žeby nie? Allie asi nebude Jarmuschova verzia samého seba, pretože ten celý život namiesto permanentnej dovolenky tvrdo maká. Film sa aj napriek drsnému prostrediu a nie zrovna postavám ako z katalógu príjemne pozerá.(20.1.2017)

  • rudeboy
    ***

    Sonda do duše mladíka očividne inšpirovaná beatnickým motívom putovania. Osobne mi imponuje badateľná vzbura proti konvenciám a životnému stereotypu vyplývajúcemu zo sociálnych rol človeka. Film má svoje špecificky pomalé tempo, ktoré je znásobené dlhými záberami a úspornosťou dialógov. Myslím si, že práve deficit dialógov je v tomto prípade viac na škodu ako na úžitok (i keď je to určite režisérsky zámer - možno, aby sme sa sami zamysleli nad svojím životom a prehodnotili ho či pouvažovali o ňom). Keby mal film o 30 minút menej bolo by to určite lepšie pozerateľné. Takto skĺza do nudy, ktorú nezachraňuje ani skvele vybudovaná atmosféra. Naozaj vtipná je scénka krádeže auta a veľmi sa mi páčil aj posledný záber filmu, zobrazujúci vďalujúce sa velkomesto ako symbol neustáleho putovania.(4.6.2008)

  • MartinNDL
    *****

    Kdysi sem napsal, že režisér se filmem odhaluje a ukazuje kus sebe, že je to exhibice, svlíkání. To je pravda, ale taky divák má s filmem cosi společného. Film nám ukazuje zrcadlo a nedává nám sice odpovědi, ale spíše otázky, což je traumatizující, nicméně podnětný, jde tu taky o svlíkání, ale ptáme se, co je to pod tím oblečením, neukazujeme to. A já tvrdím, že část mě je Jim Jarmusch. Nelze se ztotožňovat s jedinou osobou ve filmu, Jim ani nikdo jiný, kdo točí skutečný filmy, se nevkládá pouze do hlavního hrdiny, ale do všech, i do kulis, hudby, střihu. Ve vtipu o Dopplerově jevu je všechno.(28.12.2010)

  • - Finance na svůj první film Jim Jarmusch získal omylem, a to když v posledním roce studia na filmové škole v New Yorku obdržel stipendium v hodnotě 15 000 amerických dolarů, které bylo původně určeno škole. (Johnston)

  • - Kniha, kterou dá Allie Leile je „Maldoror and Poems“ od Lautreamonta. (HellFire)