Reklama

Reklama

Epizody(8)

Obsahy(1)

Výpravné historické drama Bílá princezna, natočené podle románu Philippy Gregoryové, vypráví příběh o moci, rodině, lásce a zradě, ve kterém můžeme sledovat jedno z nejbouřlivějších období britské historie unikátním pohledem žen. Manželství mezi Alžbětou z Yorku (Jodie Comer) a králem Jindřichem VII. (Jacob Collins-Levy) oficiálně znamenalo ukončení válek růží, ale reálná bitva o trůn ještě zdaleka neskončila. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (47)

misterz 

všechny recenze uživatele

Mal som trochu obavy pred týmto pokračovaním o štyri roky staršej Bielej kráľovnej, no bál som sa úplne zbytočne. Dokonca sa mi to zdalo ešte o kúsok lepšie, pričom na všetky zmeny v hereckej zostave som si veľmi rýchlo zvykol, aj keď na druhú stranu Amanda Hale (mladšia verzia Margaret Beaufort) bola v mnohých smeroch nenahraditeľná. Našťastie zmena herečky za Michelle Fairley bola pravdepodobne tou najlepšou voľbou, pretože i v jej podaní si táto historická postava udržala svoju výraznosť a scény s ňou stále i naďalej patrili k tým najlepším. Tiež sa mi tu zdala lepšia výprava a čo sa týka palácových intríg a bojov o moc, tak ani v tomto prípade si nepríde divák skrátka - vysoká politika intríg, ktoré v tejto minisérii už dokonca prekročili Britský ostrovček a na svoje si prišlo i Burgundsko so Španielskom. Nevadilo ani, že tu už história dostávala riadne na frak, scenár tu skrátka ponúka bohatý zážitok i tak. Inak na príklade Henricha VII. je krásne vidno, že hoci bolo pre neho uchopiť moc pomerne ťažké a toto úsilie si vyžadovalo i veľkú dávku trpezlivosti, udržať si korunu bolo ešte náročnejšie. Priazeň ľudu je totiž vecou veľmi vrtkavou. V neposlednom rade ma tiež potešilo akým smerom sa nakoniec postava Bielej princeznej vyvinula. Jediné, čo ma trocha mrzí, je dojem predčasného konca. Skončilo to v tom najlepšom, ešte predtým ako sa mala vyplniť tá "kliatba", čo je veľká škoda. Chcelo to skrátka ešte aspoň pár minút. Ale i tak, silný nadpriemer. 85/100 ()

Samuel7 

všechny recenze uživatele

Zprůměrováno mi to vychází na 4,5 hvězdy, což není tak dobrý výsledek jako u White Queen. Ačkoliv "Princezna" měla vyšší rozpočet, technické provedení mě zaujalo daleko více u "Královny". Působila daleko umělečtějším a přitom přirozenějším dojmem (hlavně skvělé "close-up" záběry kamerou na tváře postav, z nichž šly vyčíst i ty nejjemnější výkyvy emocí), "Princezna" se držela spíš zpátky a žádné originální prvky jsem zde nezaznamenal. Také na emoce byla tato mini-série daleko chudší (poslední díl byl ovšem neuvěřitelný), například jsem se nemohl ubránit pocitu, že ze smrti jedné z hlavních postav by dokázala "Královna" vytěžit daleko víc. Hlavní postava v podání Jodie Comer se taky ani náhodou nemůže vyrovnat úžasně charismatické a přirozeně královské Rebecce Ferguson. *Lehké náznaky spoilerů dále* Nejde o to, že by Comer hrála špatně (naopak!), ale její Elizabeth zkrátka po prvních několika dílech začne ztrácet divákovy sympatie, když se stále více a více vzdaluje své rodině, kterou jsem si tak zamiloval právě ve White Queen. Jak řekla Maggie: "Your mother would be ashamed of you." Poslední díl je pak hořkým svědectvím o tom, co dokáže moc se člověkem provést. Historie ale není černobílá a někdy zaplatit i životy vlastního rodu znamená nastolit mír. Je to však i přesto správné? Nenašla by se jiná cesta? Tak jak "White Queen" ve mně vzbuzovala díky postavám Elizabeth Woodville a Jacquetty Rivers pocit rodinné sounáležitosti a lásky, tak Elizabeth z Yorku se povedl pravý opak - oporu nelze hledat ani mezi nejbližšími, zato zradu? Samo sebou! I kvůli tomuto vyznění je mému srdci zkrátka bližší White Queen. A je škoda, že White Princess se neujalo stejné studio a stejní herci (přesto jsem si na nové, velmi schopné obsazení rychle zvykl). Alespoň že skvělá Lunnova hudba zůstala. ()

Reklama

anatheman 

všechny recenze uživatele

Silné 4*. Z určitého úhlu pohledu lepší než Bílá královna. Ale to patrně tím, že jsem byl překvapen, jak tvůrci uchopili dobu počátku vlády Jindřicha VII., což je přeci jen méně lákavé téma, než jakým byla předcházející válka růží. Seriál si velice rád hraje s historickými nejasnostmi, což je přirozeně nejvíce patrné na osudech yorkských princů. Je tak ukazována jedna z možností, co se s nimi mohlo stát. Vše vychází z dnešního moderního předpokladu, že Richard III. byl nevinen, a je zde relativně realisticky zobrazeno, jak mohlo dojít k pošpinění odkazu tohoto posledního yorkského panovníka na anglickém trůně. I když mám subjektivní tip, kdo mohl za vraždou princů (ve skutečnosti) stát, zároveň zastávám názor, že jejich "odstranění" představovalo patrně nejlepší řešení pro ukončení konfliktu mezi Yorky a Lancastery. Mám také relativní pochopení pro všechny potenciální podezřelé. Ovšem je jisté, že by o morálním aspektu tohoto činu mohla proběhnout dlouhá diskuze. Nicméně se všemi těmito otázkami si chytře pohrává seriál, k němuž bych se chtěl vrátit. Je zřejmé, že díky nastavenému kurzu dochází k záměrné "úpravě" historie. To se ale dá jistě pochopit. Bílá princezna se nesnaží být nějakým stoprocentně autentickým dokumentem, což nám vždy připomene závěr jednotlivých epizod. Kostýmy a prostředí vypadají někdy pohádkově, ale není to nic závažného. Předností díla jsou nepochybně postavy, kterých se mistrně ujali jejich herečtí představitelé. Mnohé z nich se účinně mění a přizpůsobují se svému prostředí. Což je nejvíce patrné na Alžbětě z Yorku, která se postupem času přibližuje své tchyni Markétě Beaufortové. Obě totiž spojuje bezmezná láska k svým dětem, což mnohdy přerůstá do extrémních aktů. Oceňuji, že Alžbětu ztvárnila Jodie Comer, neboť místy připomíná svoji seriálovou "matku" Rebeccu Fergusson z předcházející Bílé královny. Markéta "dark Catelyn" Beaufortová je také výborná a Michelle Fairley tato role nesmírně sedla. Jindřich VII. byl vykreslen poměrně netradičně. Možná místy ve velice světlých barvách. Ale já to beru - proč ne. Jenom se mi zdálo, že byl občas poměrně pasivním. Alespoň tedy ve srovnání s Alžbětou. Tato skutečnost vede k mému přiznání, že jsou zde skutečně očividné jisté feministické tendence. :) Nevím, zda je to adekvátní pojmenování tohoto stavu, ale seriál je zkrátka velice orientován na ženské postavy, jejichž volání po suverénnosti je místy vyloženě explicitní. :-) Zvláště na závěr 15. století. V této tezi ovšem není nic šovinistického - je to prostý fakt. ;-) Bílou princeznu mohu doporučit. V žánrové konkurenci se rozhodně neztratí. ()

Helo 

všechny recenze uživatele

Je škoda, že vyměnili herce z White Queen. Na druhou stranu to tomu ve výsledku ani moc neuškodilo, protože Margaret Beaufort je tady stejně na nervy lezoucí jako s předchozí představitelkou a ve výsledku mě pak ani tolik nesralo, v jakou svini se proměnila stará Woodwillka, protože kdyby jí pořád hrála tzv. Božská Rebecca, tak by mě to asi dost nasralo a kdo ví, jestli bych jí to vůbec věřil. Za to jsem dost věřil mladý Woodwillce - její dceři - která za těch osm epizod prošla značnou proměnou a jak ze scénáristickýho tak z hereckýho hlediska naprosto skvěle provedenou. ()

Sidonka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Seriál se mi líbil. Vyvolal ve mně silné emoce . Zvlášť vygradovaný konec působil uvěřitelně, dobová syrovost a drsnost vyplula konečně na povrch. První díl jsem i přes čtyři hvězdy původně spíše strhala jako naivní příběh pro ženy, postavy se tam chovají mnohdy dost naivně a viděla jsem, že se příběh příliš ubírá do fiktivních světů než že by se držel skutečných historických faktů. (Viz můj komentář k první epizodě). Pak jsem přistoupila na hru tvůrců a musela si opakovat, že nesleduji skutečné osudy a intriky Tudorovské dynastie, ale spíše vyfantazírovanou zemi, která si vypůjčila slavné královské jména a vybrané nejzákladnější události. Patrně pro větší sledovanost seriál smazává mnohá fakta a neobjasněné věci nahrazuje domněnkami tvůrců, jak se to třeba mohlo tehdy odehrávat (jako dosud neobjasněné zmizení princů a jejich osudy, atd.). Seriály, filmy ani knihy zcela fiktivní s neznámými postavami totiž nemají takovou odezvu a nejdou na odbyt jako ty co nosí slavná jména historických či současných celebrit. A tak sledujeme zcela jinou Alžbětu, zde oslovovanou jako Bětka a musíme jí brát jako hodně vyfantazírovanou filmovou hrdinku. Pak nám nemusí vadit, že ve skutečnosti milá Alžběta, která podle dostupných faktů absolutně nezasahovala do politiky, byla nekonfliktní a sympatickou osobou, se nám zde v seriálu postupně proměňuje v cynickou mocí opojenou vládkyni, která zapomněla na svůj původ, šla drsně proti vlastní původní rodině, do níž se narodila a pomohla zlikvidovat svůj vlastní rod. Povedl se přerod postavy původně nevyzrálé mladé ženy, která postupně získává postavení a nechce se už nechat manipulovat druhými (zvláště matkou a tchýní). Jde si čím dál bezohledněji za svým vlastním prospěchem, ač morálně pochybnými skutky ukončuje kromě vlastních osobních výhod i vleklé války dvou znepřátelených stran. – Jako některým dalším divákům mi v tomto zpracování také vadí menší důraz na vztah mezi ní a jejím královským mužem Jindřichem, který mohl působivě gradovat. Časové skoky (po dvou drobných příhodách se z vekých nepřátel stává náhle sehraný milující pár, bez období postupného sbližování, bez znatelného vývoje), ale jsou zde i jiné časové skoky. V jednom dílu je například těhotná a má pouze prvorozeného syna Artura, v dalším se najednou bez vysvětlení a bez zmínky o dalším těhotenství objevuje náhle asi pětiletý další syn Jindřich. To, že porodila další dítě vyplývá na povrch poměrně nejasně (sedí u stolu najednou s dvěma chlapci a hrají společně šachy) a divák vyjeveně čeká, zda a kolik dětí se ještě na plátně nečekaně v průběhu seriálu zjeví a kolik jim bude v uvedení na scénu let. Nicméně jak říkám, pokud budu brát příběh jako především fikci o intrikách a boji o postavení a ne jako věrný historický popis událostí, mohu být i přes všechny uvedené výhrady spokojená. ()

Galerie (141)

Reklama

Reklama