Reklama

Reklama

Opojení gotikou

(seriál)
  • Velká Británie The Art of Gothic: Britain's Midnight Hour

Obsahy(1)

Vznosná středověká architektura i temná bestie. Co je to gotika? Slovo, které označuje něco temného, nadpřirozeného, děsivého. Je to také středověký stavební sloh. Církevní architektura k oslavě Boha. Jak může mít jedno slovo tolik rozmanitých významů. Pojem gotika vymysleli umělci italské renesance jako nadávku. Označovali jím něco, co nepocházelo z civilizovaného světa starého Řecka nebo Říma... (Česká televize)

(více)

Recenze (5)

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Díly: 1) Svoboda, rozmanitost, hříšnost (režie Ian Leese), 2) Město a duše (režie Ian Leese), 3) Krev na prodej: Gotika je všude (režie Paul Tickell). -------- V titulcích (všech tří dílů) seriálu uvedeno: originální název The Art Of Gothic. ()

plechulka 

všechny recenze uživatele

Jedna z mála serií o vývarném umění z produkce BBC, která mne tak úplně neuhranula. Jednotlivé díly (pro mne) mají sestupnou tendenci ()

Reklama

anatheman 

všechny recenze uživatele

Těm, kteří si myslí, že mají lomené nadočnicové oblouky a místo zubů cimbuří, se bude tento dokument zajisté líbit. Viděl jsem zatím druhý díl, se kterým jsem byl spokojen. Jen může být trochu zavádějící název. Opojení gotikou se váže především na romantiky devatenáctého století, kteří byli tímto uměleckým slohem naprosto posedlí. Pokud čekáte rozbor středověké gotiky, můžete být poněkud zklamáni. Na druhou stranu tento dokument sbližuje oba světy. Je zde poukázáno na prvky, které si umělci 19. století ze středověku "vypůjčili" a které následně získaly podobný či přenesený význam. Gotika je zde vnímána jako únik od špinavého industriálního pokroku. Takřka jako předchůdkyně secese. Z toho tedy vyznívá nadčasová myšlenka. I člověk 21. století utíká do světů - ať už fikčních či těch, které mají svůj reálný historický předobraz - a postupně si je idealizuje. A tento proces je středověku a toho, jak tuto dobu vnímáme, přirozeně velice blízký. Nicméně je samozřejmé, že tento přístup, pokud se přežene, člověka může přivést na scestí. Zároveň se tím zjevuje i několik protichůdných tendencí. V dokumentu je poukázáno například na budovu Westminsterského paláce, která působí, jako by byla vytržena z reality. Tato snad nejikoničtější vládní budova světa je posedlá svým snem o gotice a působí, jako by ji nezajímaly problémy současného světa. Což přináší paradox, když bereme v potaz její původní účel. Dále je zde gotika propojena s vnímáním smrti, což se asociuje přímo se samotnou královnou Viktorií, která truchlila nad svým Albertem. To se pak přirozeně otisklo do neogotického památníku na jeho počest. Strach z pokroku se promítl i do malířství, které svým apokalyptickým vyzněním připomíná díla pozdního středověku. Zároveň je zde poukázáno na to, že se do maleb promítly i současné vědecké objevy. Jako by 19. století přijalo ze středověku i onen nekonečný střet ideálů. Závěr druhého dílu byl veden v duchu, že ale zvítězila druhá forma gotiky. Ta, která je plná upírů, vlkodlaků a nejrůznějších monster spolu s mystičnem. To je názor poněkud diskutabilní, ale v podstatě akceptovatelný. Abych to shrnul - dokument je to nepochybně zajímavý a já - jako homo ogival, který je často zlomený - se těším na dokoukání jeho zbývajících částí. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama