Režie:
Zdeněk ZelenkaScénář:
Zdeněk ZelenkaKamera:
Martin ŠecHudba:
Jiří ŠkorpíkHrají:
Jiřina Bohdalová, Ondřej Vetchý, Viktor Preiss, Tatiana Dyková, Miroslav Hanuš, Jitka Smutná, Zdeněk Piškula, Jaromír Dulava, Jan Hrušínský, Jakub Štěpán, Pavel Rímský, Martina Preissová, Jan Hofman (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Irena (J. Bohdalová) je majitelkou a šéfkou velké prosperující firmy. Když přežije těžkou autohavárii, změní jí to život. Rozhodne se firmu prodat a ze získaných milionů podporovat i zcela neznámé lidi, kteří se ocitli v těžkých životních situacích. Takový nečekaný zvrat v Irenině myšlení a její charitativní úmysly se nelíbí nejen jejímu synovi (O. Vetchý), ale především jeho silně materiálně založené manželce (T. Vilhelmová). Do této doby charakterní a matku milující Jaroslav se tak nečekaně ocitne mezi dvěma dominantními ženami a prožívá osudové dilema. Má se dívat na to, jak jeho matka rozdává miliony, které měly už brzy spadnout do klína jeho rodině, nebo proti ní zakročit, a to s rizikem, že jejich vztah zůstane navždy ztracený? (Česká televize)
(více)Recenze (154)
Na TV produkci ČT celkem slušné resp. koukatelné. Bohdalka předvedla, že jí hraní před větším štábem ještě nečiní potíže a po všech těch vařeních a zahrádkářských pořadech je to celkem milé zjištění. Dalším milým zjištěním byl nestárnoucí Viktor Preiss, který plný sil a na vrcholu se rozhodl skončit s herectvím, protože chce :-). Jinak to celé byla tak trochu předvídatelná pohádka ,, O zlém synovi, ještě zlejší snaše a hodném vnukovi'' kde nakonec darebáci spláčou nad hamižností a hodní budou odměněni. A aby to nebylo tak blbé, konec přeci jen neskončí svatbou a hostinou. Vetchého přehrávání mne místy štvalo, nechápal jsem co se s ním děje... Nevím kdo byl tím geniálním hlasem, ale evidentně kohosi napadlo do filmu nešoupnout i Donutila, za což jsem mu nesmírně vděčen. Koukat se na to dalo, ale pokud chtěli Bohdalové dát nějaký širší prostor, chtělo to lepší scénář. Věřím, že by ukázala víc. Tři obálky tisícovek. * * * ()
Jaj, až jsem se leknul. Nejprve ze samotné Jiřiny Bohdalové….možná se mnou nebudete souhlasit, ale poslední roky už prostě nejsou její. A pak i ze samotného příběhu……líbilo se mi přirovnání k epizodě ze Života na zámku. Paní Jiřinu už jsem zmiňoval. Vetchý nemá co hrát. Vilhelmová snad paroduje své předešlé role. Černobíle karikaturní postavy. Dialogy jak z telenovely. No prostě stará Niklová hadr. Snad jen uhlazený „dobrý člověk“ Preiss se nemusí stydět vyjít ven na ulici. Najednou rána z čistého nebe a v druhé polovině rozehrává Zelenka solidní psychologické drama…..na televizní produkci velmi zdařilé. Černobílé postavy zůstávají černobílými, ale Vy už k nim zaujímáte stanoviska. Jejich konání vás vtahuje do dění a Vy si vybíráte, jaký dres oblečete. Chtělo to vydržet úvodní rozpaky a nakonec každý milión dobrý. ()
I když to mělo být jakože vážné, tak já jsem se tomu smála. Film o tom, jak jsou lidi neuvěřitelné svině, jak jim záleží na penězích, jak se dědici bojí o každičký halíř. Vilhelmová byla tak protivná, až mi z ní bylo špatně a chtěla jsi ji místy i skutečně zabít (Ó vlastně pozor, tady půjde o omezení mé svéprávnosti!), Vetchý se to snažil zachránit, Bohdalová se to snažila zachránit před Odpadem, ale bohužel. Jo... a ten zásah do jejího domu, ten mě opravdu pobavil. No a konec? Jasně, klasika! Hrajeme si na city! Bohužel, Češi už skoro neumějí točit NORMÁLNÍ filmy. ()
Je to škoda, že si Jiřina Bohdalová svým chováním vůči spolupracovníkům zajistila, že s ní je ochoten a schopen pracovat pouze devótní Zdeněk Zelenka, který poslední léta dokazuje, že prostě není schopen natočit kvalitní inscenaci. Navíc napsal i scénář, takže Bohdalka dostala k narozeninám k uzoufání tuctový příběh o prozřivší hrabivé milionářce, která po hraničním zážitku se smrtí přehodnotí své životní priority. Přidejte rodinného právníka a nepříliš loyální služku, schizofrenního syna a - jaké překvapení! - zlou a sobeckou snachu a máte koktejl na nedělní večer. Lid je nutno utvrzovat v odporných stereotypech, o tom žádná. O dalších hvězdičkách dolů rozhodl "nečekaný obrat" v půlce filmu, kdy se racionální (i když trošičku naivní) milionářka náhle rozhodne vystrnadit podplacené úředníky (ach!) střelbou z poplašné pistole. WTF!? To jako fakt? Od té chvíle jsem to musel přestat sledovat, takže nemohu popsat genielní herecký přerod Bohdalové ze sebejisté dürrenmatovské staré dámy ve fanyovský uzlíček nervů. ()
Tahanice o prachy mě nikdy nebavily, ani ve filmech ani v životě, navíc paní Bohdalové tahle role moc nesluší, já ji pořád vidím jako komičku a ujetou ženskou v tom má pro mě kouzlo. Ani ta psychologie postav si tu moc nesedla. Každopádně nutno pochválit opět suprový herecký výkon svině, v čemž Vilhelmová vynikla co vím už podruhé a taky ten konec. To bylo hodně silný kafe. ()
Galerie (83)
Photo © Česká televize / Zuzana Páchová
Zajímavosti (8)
- Irena (Jiřina Bohdalová) odříkává na poradě šest základních fází plánování, jsou to: Zaprvé nadšení, zadruhé vystřízlivění, zatřetí zděšení, začtvrté hledání viníků, zapáté potrestání nevinných, zašesté vyznamenání nezúčastněných. Text nevymyslel autor scénáře, ale nejspíše lidová tvořivost. Ještě v dobách hlubokého socialismu koloval republikou jako ilegální samizdat. (sator)
- Film byl natočen k životnímu jubileu (85 let) Jiřiny Bohdalové. (M.B)
- Filmovalo se i v restauraci LA BOCA v Praze v Truhlářské ulici. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
Reklama