Reklama

Reklama

V šestnácti je Mifty jako vodní dráček axolotl, který prý přežije všechno. Mejdany, drogy, první lásku i vlastní dospívání... Mifty je šestnáct a stejně tak zapáleně, jako nesnáší autority a školu, miluje berlínský mejdany, sex a o dost starší holku, kterou potkala v sámošce u chlazených kuřat. Jenže její láska je vdaná, má dítě a všechno v Miftině životě je prostě nějak komplikovanější, než by chtěla. Jeden kluk jí přirovnal k mořskému dráčkovi, axolotlovi, který prý přežije všechno. Jenže i takového axolotla jednou něco dorazí… Provokativní autorský debut Helene Hegemannové s energií rozjeté technoparty sleduje současné dospívání, kdy máte sice v životě zdánlivě všechno až na funkční návod, jak s životem naložit. Hegemannová, spisovatelka a „zlobivá holka“ německé kultury, film natočila podle vlastního románu v pouhých dvaceti čtyřech letech. Postavu Mifty ztvárnila hojně obsazovaná mladá švýcarská herečka Jasna Fritzi Bauerová, která byla za svůj výkon nominována na cenu Německé filmové kritiky v kategorii ženský herecký výkon. Z prestižního Mezinárodního filmového festivalu v Sundance, kde byl uveden v hlavní soutěži, si Axolotl Overkill odnesl ocenění za kameru. (Česká televize)

(více)

Recenze (39)

JFL 

všechny recenze uživatele

Film tak napěchovaný mladistvou energií, až rezignuje na cokoli jiného. Výsledkem je hyperafektovaný vír mládí s vším jeho vzdorem, namyšleností a egocentričností. Ostatně pávě sebestřednost představuje alfu a omegu "Axolotl Overkill", protože vyprávění nemá jinou logiku než, že se veškeré zdejší výjevy točí kolem hlavní hrdinky. Proto také film nikdy nepřichází s jakýmkoli ukotvujícím rámcem, který by konstatoval, jestli předkládané výjevy jsou realita, sny, fantazie či zbožná přání člověka dospívajícího v éře lifestylu a hypermediality. Na film i předlohu se nevyhnutelně lepí label kontroverze a provokace, který ale pouze konstatuje generační rozkol. Při tom život hlavní hrdinky, či jeho představa neilustruje apokalyptickou úroveň dnešní mládeže. Naopak ideálně ukazuje postoje a míru vztahu sebe vůči okolí, které jsou vlastní mládí v jakékoli době. Když "Axolotl Overkill" vztáhneme k současné dospívající generaci, tak lze vlastně říci, že pokud se takto vskutku vidí alespoň část mladé generace, je to pozitivní. Osvěžující je otevřený přístup k sexualitě bez tabu i démonizací a ignorace tradičních konceptů genderu a rodinného uspořádání. Hrdinka Mifti tak nevzdychá po nějakém klučinovi, ani neřeší dilema, jak si zařídit budoucnost, nýbrž si jen nezřízeně užívá, všeho, co jí svět či její představivost postaví do cesty. Pak je tu druhá strana mince, že je zpovykaná, rozmazlená, fraškovitá a díky zaopatřenosti zcela odtržená od sociálně existenčních ohledů života. Jenže to v základu je definicí jakékoli mladé generace. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Podle knihy Axolotl Roadkill. Německá puberťačka a její pohrdání dospělými, sex, drogy a další věci oblíbené mezi německými puberťačkami. Scény, kde se nemluví a jen hraje hudba - ****. Scény, kde se mluví - *. Bohužel mluvících scén je tam mnohem víc a jsou nesnesitelné. Prostě něco jako film Mami! ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jako padesátník si už mohu dovolit luxus srovnání několika generací. Moji rodiče vyrůstali v divokých 60. letech a dokázali si pubertu a dospívání užít i ve skromných komunistických poměrech. Pravda, tvrdé drogy chyběly, ale neřestem holdovali i tak nezřízeně. Já se sestrou jsme dospívali v 80. a raných 90. letech a drželi jsme se už výrazně zpátky. Pro mé děti je i ta má příležitostná sklenička vína něčím dekadentním a moji rodiče by byli jejich přístupem k zdravému životnímu stylu šokováni. Mám pocit, že ze své generace výrazně nevyčnívají. Pravda, proti světu pořád chlastáme první ligu, ale už to vážně není, co to bývalo. Jedinci, kteří mají sebezničující období dospívání, tady byli, jsou a budou, ale neměl jsem ani v nejmenším pocit, že by z filmu vyplývalo něco jako generační výpověď nebo to něco říkalo o mladé německé generaci. Je to prostě o genetické výbavě a možná i zázemí jedné nevyrovnané holky. Ale na to, abych mohl něco dedukovat, byl snímek příliš fragmentovaný a nesourodý. Navíc mně byl s přibývajícími minutami stále více lhostejný. Už první scéna monologu řidičky v autě mě varovala, že film je na můj vkus až příliš pozérský. Snímku a jeho postavám buď věřím, nebo ne, a na to, abych se v něm orientoval, mi stačí prvních 10 minut. Tady se naladění na vlnu tvůrců nekonalo. Celkový dojem: 35 %. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Věděl jsem pouze, že režisérka je velmi mladá a že to bude o zlobivých německých holkách. Na plátně se to nakonec potvrdilo. Hlavní hrdince je šestnáct, dospělí jsou podle ní marní důchodci, nejraději vymetá večírky, poflakuje se, sexuálně experimentuje, realitu míchá se sny a halucinacemi. Je to své, divoké, pocitové, má to drive i několik sympatických momentů. Ale rovněž je to chaotické, s absencí gradace, souvislejšího děje i dílčích point. Výborný výběr hudby, výtečná práce s kamerou. Buď chytí, nebo otráví. ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Tuhle jsem byl s kamarádem na pivku a u vedlejšího stolu sedělo tohle: rosolovitý, upocený muž středního věku s fyzickou kondicí hrocha, a odérem čerstvě zatavené občanky zapáchající asi ženština, kterou podle všeho oblékala malířská paleta kibicovaná štětkou. Nebyli to otec a dcera, anebo o to horší, protože se u toho stolu nejdřív málem vojeli, pak sedli do hrochovy limuzíny a zmizeli. Pointa je v tom, že navzdory obalu to klidně můžou být ti nejvzdělanější a nejdobrosrdečnější knihy pod Sluncem, ale já po jejich etudě dostal leda tak chuť na další pivo a panáka. Bez sympatií to nejde, a to je případ i Axolotlu. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Šestnáctiletá Mifti je ve skutečnosti skoro třicítka, ale zase tak moc to nevadilo. Ráda se předvádí nahá, je na co koukat. Stejně tak její plochá kamarádka Mavie Hörbiger, a starší (ale jak bychom s oblibou řekli: víc co chce) Arly Jover. A scénář... asi se hodně stříhalo, ale kromě naznačeného nevztahu s otcem milionářem se vlastně o mladé Němce nedozvíme víc, než že ráda šuká na blind a třídenní večírky nejsou problém. Neotrávilo, ale už vůbec nechytlo. ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Keď máme 16 sme: pozérski, nekontrolovateľní, otravní, relatívne slobodní, nejasní, rozpoltení, občas zábavní, bezstarostní, zmätení... to všetko sa podarilo pretlmočiť do štruktúry filmu. Na ploche 90tich minút to nestíha byť tak otravné a neznesiteľné ako predloha. Kým belgická autorka Julia Ducournau sa (pravdepodobne) snažila o nekonvenčný, výstredný obraz dospievania, Helene Hegemann sa to podarilo. Bez krvi, bez mäsa, bez nechutností... za to naozaj excentricky a surovo. ()

Mr. Lobo 

všechny recenze uživatele

malá Velká nádhera - večírky a životní krize, vše doplněné hudbou, chaosem v narativu, ukázkou Berlína. Krása. ()

hygienik 

všechny recenze uživatele

Nihlistické defilé priodené pseudofilzofickým pláštikom. Drogy, sex a depka. Surovosť navonok v kontraste s vnútornou nevyzretosťou. Jasna ako psychicky narušená hedonistka je super, ale hlavne obsahovo ide o jej dosiaľ najslabší film. Kamera bola v niektorých momentocch super. ()

dubinak 

všechny recenze uživatele

Z minulého roku ve Varech jsem si odnesla nejintenzivnější zážitek právě z německého drama hororu o dospívající dívce Der Nachtmahr, a tak už jen podobnost k tomuto filmu mě velmi nalákala. Axolotl Overkill je sice úplně jiná liga, nemůžu ale říct, že by byla nějak druhořadá. Naopak je to velice snaživé drama s prvky německého humoru a taky je to zajímavá sonda do duše a sexuálních preferencí jedné náctileté dívky, kterou sice hraje herečka, které bude třicet, ale přesto mi byla velmi sympatická a svou roli zahrála velmi atraktivně. Film je obecně plný množství zajímavých postav a ještě zajímavějších scén. Například k nejlepším podle mého patří taneční scéna, která podezřele připomíná klip na Chandelier. Nechybí ani malá vsuvka s ťapkajícím tučňákem. Film pojednává hlavně o divokosti, nespoutanosti, svobodě a nezávaznosti a každý si z něj může odnést, co uzná za vhodné. Ještě musím zmínit, že celé stopáži kralují všudypřítomné skvělé soundtracky, které vás opravdu budou nutit uvnitř tančit. KVIFF 2017 ()

Mr.KarlAdler 

všechny recenze uživatele

Tenhle film pravděpodobně rozdělí, a vlastně už rozděluje, diváky na dvě strany. Jedni v něm vidí úžasnou nálož hořce podané zábavy a druzí směsici nesouvislých hysterických skečů a nesympatických postav. Jenže to je přesně ono – Axolotl Overkill je taková předimenzovaná výpověď o roztěkanosti a přepjatosti současné mladé generace. Jakkoliv je to do jisté míry manýristická snaha o děsnou jinakost (axolotlové, tučnáci, atd.), Miftiino extrémní prožívání si mě prostě získalo. ()

Fox85 

všechny recenze uživatele

Po cca třiceti minutách jsem se začal ošívat a čekal jsem na nějaký smysl nebo význam tohoto filmu. Nepodařilo se. Dvě * za pár scén, kde se nemluvilo a jenom pařilo - ty byly pěkně nasnímané a sestříhané ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Hanbatá Lolita, expresivní výkvět ulice. Hubaté (vý)boje existence, která vždy má nějaké to hříšné sousto po ruce. ()

Ixbalanke 

všechny recenze uživatele

Důležitá informace proběhnuvší ve filmu: Hraniční porucha osobnosti - toto není v pohodě puberta, ale utrpení. Znám to. Hledání blízkosti, lásky, a zároveň nedůvěra a neschopnost hlubších citů, odpojenost od sebe... Velmi dobrý film a herecký výkon Mifti opravdu skvostný. ()

HonzysKISS 

všechny recenze uživatele

Takový ten klasický život puberťačky, co to nemá úplně v rodině v pořádku. Ve filmu se nic moc zásadního, překvapivého nestane. Po celou dobu je to takové úplně stejné, což je asi trochu škoda. Na druhou stranu mě to ani nenudilo, což je velký plus. Ona je to docela zajímavá podívaná. Je super, že je to úplně v pohodě reálné, možná si i na někoho vzpomenete. Po pravdě ani nevím, jak ohodnotit. Protože tenhle snímek se bude spíš líbit těm mladším teenagerským divákům. Já jsem si z toho snad nic neodnesl. ()

Santino7 

všechny recenze uživatele

Energické, mladícky tvrdohlavé, provokatívne, slobodné, no zároveň i chaotické, výstredné, zmätené, miestami povrchné a nejasné. Skrátka presne také ako dospievanie. Knižnú predlohu nepoznám - hoc po letnom oboznámení na základe tohto sfilmovania by ma skutočne zaujímala -, a teda nemôžem porovnávať, ale tak nejak tuším, i keď sa pod filmovú adaptáciu podpísala tá istá osoba, že kniha bude predsalen obsahovo značne hodnotnejšia, ucelenejšia, zachytávajúca podstatne viac myšlienok. Nechcem však byť prehnane kritický, nakoľko čoby režijný debut ma to oslovilo pomerne dosť (a to pritom tvorbu európskych nezávislých filmárov prevažne nesledujem). Formálna stránka snímky sa mi páčila, či už vizuál (moderný Berlín tu bol zachytený veľmi dobre), hudbou, ale takisto sviežim, energickým strihom, a vlastne celkovo akousi svižnosťou (teda aspoň niekedy). Horšie to už bolo s obsahovou stránkou, ktorá mi prišla až príliš chaotická, zmätená a vo výsledku žiaľ len málo vraviaca. Značný problém som mal i so zvolenou štruktúrou, jednotlivé scény boli klipovitého rázu, čo mi je nie úplne pochuti a na kvalite nepridávalo ani ich usporiadanie, kedy chronológia neexistovala prakticky žiadna a epizódky zo života sa striedali takpovediac "hala-bala". Oceňujem najmä všelijaké hudobné/tanečné vsuvky, niektoré originálne a úsmevné scény, a takisto herecký výkon Jasny Fritzi Bauerovej, ktorá sa s rolou tínedžerky Mifti popasovala veľmi dobre, a postavu, od ktorej ju v skutočnosti delí 12 ročný rozdiel, zvládla bezproblémovo. Čiže aby som to zhrnul, Axolotl za sklamanie síce nepovažujem, páčilo sa mi ono exentrické poňatie a celkovo výstrednosťou nabitá generačná výpoveď súčasných tínedžerov, ktorá nie je polopatistická (po premietaní v trnavskom Lumière všetci zúčastnení zostali sedieť v kinosále skoro až do úplného konca titulkov), avšak predsalen, vo výsledku "iba" trojka. 65% ()

fisus 

všechny recenze uživatele

Moje první návštěva Kina Měšťanská beseda v Plzni a opravdu na to nezapomenu.Promítat se mělo Zabití posvátného jelena,ale když film začal a z reproduktorů se ozývala němčina,začal se sálem ozývat zmatený šum.Film byl zastaven a uvaděč oznámil,že byl založen špatný film,ale za pár minut bude vše v pořádku.Za deset minut bylo oznámeno,že správný film vůbec nedorazil a vysílat se bude v náhradním termínu.Nicméně pár nadšenců projevilo zájem sledovat i právě založený film,a tak jsem zůstal a sledoval tenhle německý paskvil až do konce.Jednu hvězdu dám za tučňáka,jinak to bylo opravdu zlé :-( ()

Reklama

Reklama