Režie:
Norman JewisonKamera:
Victor J. KemperHudba:
Dave GrusinHrají:
Al Pacino, Jack Warden, John Forsythe, Lee Strasberg, Jeffrey Tambor, Christine Lahti, Sam Levene, Thomas G. Waites, Craig T. Nelson, Dominic Chianese (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Co je to za soudní systém, kde kriminálníci zůstávají na svobodě? Mladý právník Arthur Kirkland (Al Pacino) se ptá, zda vůbec existuje SPRAVEDLNOST. Arthur je upřímný, idealistický právník, který se najednou dostává pod tlak, když má obhajovat významného soudce (John Forsythe). Ten je obviněn ze zbití a znásilnění mladé dívky. Arthur ví, že je vinen! Když dojde k soudnímu líčení, Arthur si musí vybrat mezi kariérou a ctí. Závěr soudního líčení je explozivní a nezapomenutelný. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (283)
Tady jsem neváhala nad plnou palbou ani minutu. Skvělý scénář, vynikající režie, herectví, všecko přesné, zajímavé, nenudící. Přehlídka charakterů, životních zkoušek, nátlaku, utrpení, osudových ran i rozhodujících momentů. Prolínání dvou světů, "prkenného" práva a příjemné reality.(milovaný dědeček, Arthurův soukromý život) Moc je v rukou člověka prostředek, důsledek, fatální proměnná. Kde najít rovnováhu? Někdo to ze sebe vyřve, někdo to vyběhá...život jde dál. ()
A tady jasně vidíme, že k vykonávání spravedlnosti musíte mít nejen v pořádku psychiku, ale i žaludek... dost hrozné si uvědomit, kolik úsilí při studiu musí budoucí právníci a soudci vynaložit, aby se pak celý život mohli zaobírat takovým póvlem... Snímek samotný je zneklidňující, deprimující, napínavý a hodně emotivní... a přitom v mnoha situacích i vtipný, prostě takový, jaký má být, a ještě jej provází zvláštní, atmosférické kouzlo, prostě sedmdesátky zklamou málokdy a divák žasne, kam že se poděla témata o férových lidech a nedokonalostech systému, dnes se nekritizuje, ale bagatelizuje a k záštitě tvrzení se využívá klamavého pláštíku humanity, který se v příhodném povětří rád převrací naruby... Škoda, že Al Pacinovu dědovi už nemohlo zapálit, že ještě hrdější, než na vnuka - právníka, může být na vnuka - člověka. No a když už jsme u Ala, jeho famózní Arthur je tady alfou i omegou a já budu určitě zvědavá i na jeho další, starší kousky. Viděno v rámci Season Challenge Tour, týden s krimi /thrillerem sedmdesátých let jsem nemohla načít líp. ()
Soudní dramata mám rád a popravdě před zhlédnutím tohoto filmu bych si moc nedovedl představit mladého Al Pacina v roli právníka, byť ho považuji za skvělého herce. A spravedlnost pro všechny stojí na jeho hereckém umění, ale také výborném příběhu, který sice nepředstavuje naprostý vrchol subžánru, ale rozhodně nenudí a potěší ukázka toho, jak může osud klientů ovlivnit právníkovo chování a psychiku. Zároveň je tu nastaveno zrcadlo počínání soudců a jejich charakteru. Závěrečný proslov, resp. úvodní řeč k procesu, Arthura Kirklanda byl vynikající a tvoří dokonalou tečku za uplynulým snímkem. ()
Paráda, dokonalost, všecko! Po 12 rozhněvaných mužích jednoznačně nejlepší film ze soudní síně. Příběh není soustřeďován kolem jednoho případu, ale je daleko více zaměřen na samotný systém spravdlenosti a charaktery jeho jednotlivých aktérů. Těm suverénně vévodí nezaměnitelný Al Pacino, já charisma toho chlapa miluju, a dva cvoci v podání soudce Jacka Wardena a obhájce Jeffrey Tambora. Tento film je dalším majstrštykem Normana Jewisona, ve kterém se s pravidelností střídají silné dramatické pasáže a nezapomenutelné zábavné scény, z nichž plynou faktické nedostatky, paradoxy a egoismus (americké) justice. Dámy a pánové, tohle je dvouhodinový Velký dům. Doporučuju všema deseti! ()
Presne viem čo chceli tvorcovia docieliť a čo povedať, len neviem či si pre zobrazenie "absurdnej (ne)pravdy v justícii" nezobrali na seba príliš veľa a občas to s tou akože symbolikou neprehnali (právnik hádžuci taniere, výlet helikoptérou,...)...Súhlasím s príliš veľkým množstvom (zbytočných) dejových odbočiek, tým film stráca na sile výpovede, ktorú nesporne má. Na druhej strane celým príbehom sa ako červená niť "vynie" úžasný Al - čo si budeme hovoriť v 70te roky boli podľa mňa jeho zlatým hereckým obdobím (predovšetkým záverečná scéna na súde je nezabudnutelná). Film, ktorý zaujme, má čo povedať aj dnes a bude mať čo povedať aj v budúcnosti... ()
Galerie (34)
Photo © Columbia TriStar Home Entertainment

Zajímavosti (10)
- Druhý film, za ktorý bol Al Pacino (Arthur Kirkland) nominovaný na Oscara za najlepší mužský výkon, kde hral po boku svojho učiteľa herectva Lee Strasberga (Sam). Prvýkrát to bolo vo filme Krstný otec 2 (1974). (Spilvo)
- Název filmu je odvozen od posledních čtyř slov Slibu věrnosti (Pledge of Allegiance), který se denně cituje v Kongresu Spojených států amerických, na tamějších školách a na řadě veřejných shromáždění. Jeho celé znění je: "Přísahám věrnost vlajce Spojených států amerických a republice, kterou představuje: jednomu nedělitelnému národu, před Bohem, ve svobodě a spravedlnosti pro všechny." (StarsFan)
- Scény súdnych sieni a vnútra súdu boli natočené v interiéri Baltimorskej Circuit Court budovy na Calvert Street a exteriéry sa natáčali v budove War Memorial Building na Gay Street. (Spilvo)
Reklama