Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režijní debut Nicolase Roega začíná jako syrová gangsterka, aby se bez varování proměnil v extravagantní trip po hraně mezi realitou a fantazií, plný explicitního sexu, násilí a drog. To z něj, spolu s originální strukturou vyprávění a obsazením Micka Jaggera, udělalo jeden z nejdůležitějších filmů dekády. (MFF Karlovy Vary)

Recenze (34)

Radko 

všechny recenze uživatele

Výpalníci doby. Jedni skrytí v slušivých oblečkoch, druhí zase odetí v hipisáckych farbách. Jedni bezostyšne a násilne vypaľujú tých, čo platia málo alebo vôbec, druhí vypaľujú diery v hlavách svojich a najmä v mozgoch ich dobovo pomätených fanúšikov. Fanúšikov detí kvetov všetkých vôní, farieb a chemických látok. Nositeľov ikôn doby táto doba zomelie, z druhých sa stanú strnulé ikony prežívajúcej slávy. No všetci ostanú tak či onak zapísaní v dejinách. Dejinách zločinu, hudby, umenia. Zábavné momenty vyprchávajú spolu s pôsobením éterických látok, magických hubičiek a opojných obsahov striekačiek vpichovaných do žíl. Rozpumpujú sa farby, menej už zábava. Takí boli hipíci. Ultravážni v ultraoslobodzujúcej póze. Výstrední a zábavní len v hraniciach formy svojho druhu. Voči inakosti sa vymedzovali snáď ešte viac než ostatné spoločenské kategórie. A tak to aj ostalo. Lenže nie všetci to tak chceli. Žiaľ ambície populárnych zožrali aj ideály obetavých. Zostali pragmatické riešenia a pár zmätených strihov. Predstavenie zobrazuje dobu z pohľadu tých, čo vplývali svojimi činmi na ducha doby. A hoci je to riadne uletené, väčšinou tomu chýba humor, teda až na moment, kedy ukrývajúci sa výpalník ukáže svoju fotku do falošného pasu. Tam sa ukázalo vtipné pretavenie tváre uhladeného zločineckého mainstreamu do tváre snobského umeleckého undergroundu. ()

Rogue 

všechny recenze uživatele

Před třemi lety na filmovce za 2*, na 43.mff kv dvojnásobně... Chaotický a úchylný trip. Film, který dal slovu nelineární nový rozměr. Rolling Stones verze Hard Day's Night a Roeg na drogách. Psychedelické šedesátky v plné parádě. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Skôr dobová anomália než niečo, čo by malo oslovovať stále nové a nové publikum. Na čom nie je samozrejme nič zlé, len ma skrátka tento druh umenia, či zábavy, alebo prekrútenej žánrovky, až tak neoslovil a nedostal sa mi úplne pod kožu. Pre niekoho, koho táto doba zaujíma a šťúra sa v jej detailoch, môže Performance predstavovať veľlmi osožný materiál pre štúdium. Napríklad aj toho, prečo sa čakalo na uvedenie celé tri roky. Tie psychedelické tripy neboli tak extrémne, ako som po niekotrých komentároch očakával, zmysel viacerých dialógov mi ale úplne unikol. Celkovo však hodnotím kladne, lepšie by to ale určite bolo pod vplyvom... ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tohle představení na mě bylo příliš divoké a pocitově dost těžko uchopitelné. Na jedné straně mě uchvátilo svou úžasnou výtvarní stránku, co do kamery, střihu, ale i výjevů v podobě zakomponovaných výtvarních obrazů. Nelineární vyprávění gangsterského příběhu, především obrazem, mě zejména spočátku (a pak znovu ke konci) hodně bavilo a film má po celý čas natolik originální nádech a zároveň propracované detaily, že ač mě na chvíli rozladil, skoro vždy mě pak znovu dokázal čímsi (ať už třeba chvílemi jen atmosférou či hudbou) plně zaujmout. Na druhé straně všechno to, v co se pak film promění, čemu se věnuje a tedy ten šílený psychedelický „trip“ plný drog, násilí a bezmezného sexu ve znamení kultu hippies, který se v druhé půli rozjíždí, jde svým poselstvím velkým obloukem mimo mě. Nemohu si pomoct, ale i kdybych měl Představení vnímat jako jistou kritiku hippies kultu (skrze to, jak tragicky celý onen trip končí), mé pocity z toho silně undergroundového představení uprostřed zůstávají rozporuplné. Pro mě osobně jde o zatím nejslabší zážitek z tvorby Nicolase Roega (jehož následující filmy Cesta a Teď se nedívej mě hodně okouzlily a v komentářích jsem je vynesl až do nebes), byť Roegův cit pro osobité filmové vyprávění se samozřejmě ani zde úplně nezapře. 65% (viděno v rámci "Challenge Tour 2021" – 30 dní se světovou kinematografií) ()

bassator

všechny recenze uživatele

43rd KVIFF 2008 - TRIBUTE TO NICOLAS ROEG - Pocta Nicolasi Roegovi, AUDIENCE AWARD - Divácká cena deníku Právo (Divácká cena: 1234) - 2.37/248 ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Jeden z najnabrúsenejších debutov v dejinách a esenciálna kultovka, pri ktorej je zaujímavá jej dvojsečnosť. Na jednej strane jej čepeľ odráža koniec jednej éry (60s), Jaggerova vražda tragicky parafrázuje udalosti v Altamonte. Na druhej strane prináša ducha tejto doby do britského filmu, udiera svojou odviazanou, hedonistickou formou, dáva nám okúsiť poslednú vitálnu dávku psychedelického oparu. ____ Performance môže byť dohrou Easy Ridera, posledným tripom na rozlúčku ( v prípade Roegovej tvorby prudkým úvodom do sveta hustnúcej atmosféry, experimentálnej narácie, nezabudnuteľných postáv a kamerových zázrakov), zaujímavým parterom do dvojprogramu s tvrdo deziluzívnym Two-Lane Blacktop od Monte Hellman. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Pre mňa snímok s lepšou prvou polovicou, ako tou druhou. Tie hippie drogové excesy ma zrejme nikdy baviť nebudú, hlavne nie v takejto forme. ()

seeker23 

všechny recenze uživatele

Mám slabost pro divné filmy 60. a 70. let. Performance by mohl být jejich vlajkovou lodí. Když sem se šel mrknout, co se tu o něm píše, tušil jsem, že to je jeden z těch filmů, který bývají buď odmítnuty nebo sice uznány pro jejich podivnost či "formální kvality", ale přesto nedostanou absolutní hodnocení. Na první pohled totiž vypadá spíš jako psychedelická hříčka, složená z pozoruhodných jednotlivostí, kterým však chybí nějaký "přesah" či vůbec nějaká jednotící linie. Ovšem za to vyjádření deziluzí z psychedelických šedesátek; za znázornění toho, jak si umělec tvoří v hlavě svou démonickou stránku, přičemž však jde o obousměrný pohyb, kdy Jagger stvoří svého démona, ale Fox se jím aktivně stává a utváří zároveň svou obět - přičemž samozřejmě nejde o nijak uvědomované a jasně motivované procesy ; a v neposlední řadě za onu symbolickou a reflexivní rovinu, kdy gangster a umělec jsou představeni jako podobní a zároveň antagonističtí a kdy nakonec gangsterka zabíjí psychedelický a "umělecký" "žánr" za jeho vlastního přispění ( jako by se tu zračily některé fazety budoucnosti filmu!); za to všechno nemohu dát menší než absolutní počet. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Film, který je docela náročné sledovat, protože má přece jen natolik specifickou, téměř až experimentální formu, že se na něj těžko kouká. Když se ale dostanete pod povrch, tak ty myšlenky a obrazy nejsou vůbec špatné. Třeba bičování a následná přestřelka jsou skutečně skvělé natočené a také sestříhané. ()

bouchy 

všechny recenze uživatele

Nicolas Roeg je narušený. Kdyby se mě po skončení filmu někdo zeptal, o čem to bylo, řekl bych mu něco jako: "Ze začátku filmu tam byli nějaký policajti, hlavní hrdina Tony pak něco zvoral, takže se utíkal schovat do nory za Mickem Jaggerem, půlhodina beatnických orgií - drogy, volná láska... potom mi tak na hodinu odešel mozek, až se na plátně zablesklo, Tonda zastřelil Micka a odjel autem se starým známým nepřítelem." Ani v nejmenším netuším... a už to nechci nikdy vidět (stejně tak jeho další film Puffball - ale ten měl alespoň nějaký příběh). ()

kusper 

všechny recenze uživatele

43. MFFKV Poněkud rozvláčné, usnul jsem... Ale i tak to mělo zajímavé pasáže a Mick Jagger a Nicolas Roeg jsou bezpochyb zajímavé osobnosti. ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Warner Bros. chtěli mít Rolling Stones verzi beatlovské A Hard Day's Night. Cammel a Roeg to viděli trochu jinak. Hodně jinak. Vznikl temný, odkazy nabitý, experimentální film. Psychedelická gangsterka. Gangsterská psychedelie. ()

Reklama

Reklama