Reklama

Reklama

Příběh služebnice

(seriál)
  • USA The Handmaid's Tale (více)
Trailer 3
Drama / Sci-Fi / Thriller
USA, (2017–2021), 38 h 47 min (Minutáž: 44–60 min)

Tvůrci:

Bruce Miller

Předloha:

Margaret Atwood (kniha)

Hudba:

Adam Taylor

Hrají:

Elisabeth Moss, Alexis Bledel, O.T. Fagbenle, Joseph Fiennes, Max Minghella, Yvonne Strahovski, Samira Wiley, Amanda Brugel, Ever Carradine, (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(46)

Obsahy(1)

June Osborneová a Luke Bankole prchají se svou dcerou Hannah z Bostonu vstříc svobodě do Kanady. Při pronásledování je muž zastřelen, dcera odchycena a manželka deportována do nápravného zařízení. Zde, v Rudém centru vedeným železnou rukou tety Lýdie, je June poučena, že byla jako plodná žena vybrána do kasty služebnic – sexuálních nevolnic, které mají tu „čest“ vykonávat výsadu Boží: rodit děti Velitelům a jejich neplodným Manželkám. June prodělává nelítostnou změnu identity a pod jménem Offred nastupuje do služby velitele a paní Waterfordových. V panském domě Offred čeká podobný osud jako Bilhu z První knihy Mojžíšovy. Přesto nesměle navazuje první přátelský kontakt, navzdory riskování vlastního života. Offred je rozhodnuta za každou cenu přežít, uniknout a najít svou milovanou dceru. To ale ještě netuší, že ji sleduje špionské Oko… Kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová vydala v polovině 80. let provokativní román Příběh služebnice (orig. „The Handmaid’s Tale“). Vědeckofantastická kniha, nebo možná výstižněji společensko-kritické podobenství rozpoutalo svého času vášnivé diskuze, nicméně se dočkalo vřelého akademického i kritického přijetí. Atwoodová za svou novelu obdržela řadu prestižních cen, mimo jiných Governor General či Arthur C. Clarke Award, roku 2017 spisovatelka v Praze osobně převzala Cenu Franze Kafky. Bylo jen otázkou času, než si román, který dodnes neztratil nic ze své vyzývavosti a aktuálnosti, najde po filmových, radiových, ba i operních adaptacích svou cestu do televizní produkce.
Výpravný seriál vykresluje dystopickou a nepříliš vzdálenou budoucnost republiky zvané Gileád. Nezdravé životní prostředí i rozvoj sexuálně přenosných nemocí nastolil v USA, rozvrácených II. občanskou válkou, mor neplodnosti. Vlády se ujali Synové Jákobovi s klerofašistickým režimem, který pod heslem „plod buď požehnán“ hlásá návrat k chorobně puritánským hodnotám, když extrémistickým způsobem vykládá Starý zákon. Občanská společnost Gileádu je přísně hodnostářská a patriarchální. Stát je tvořen nadřazenými Vůdci; Veliteli a jejich Manželkami; šmíráckými Oky, militantními Strážci; fanatickými Tetami; neplodnými služkami, takzvanými Martami; hrstka plodných žen je pak převychovávána na šarlatově oděné Služebnice, jimž jsou odebrána veškerá osobní práva, krom jediného – početí. Pokud se některá ze Služebnic, „dvounohých děloh“, jak je komentuje Atwoodová, nepodvolí teokratickému řádu, je deportována jako ne-žena do Kolonií na třídění toxického odpadu či umístěna do jednoho z nelegálních nevěstinců... Náročné hlavní role June/Offred se ujala Elisabeth Mossová (High Rise, Čtverec, Šílenci z Manhattanu), která za svůj herecký výkon obdržela řadu ocenění, včetně Zlatého glóbu. V netradiční roli Služebnice se představuje také Alexis Bledelová, které je u nás známá především jako Lorelai „Rory“ Gilmorová. Seriál vyniká osobitou výpravou (Julie Berghoffová, Evan Webber, Sophie Neudorferová, Nicolas Lepage, Ane Crabtree, Sheena Wicharyová, Christina Kuhnigková), překypující detaily, jež vdechují život orwellovsky děsivému světu, v němž i sebenepatrnější stylová výsada, včetně odstínů barev a úpravy kostýmů, nese svůj symbolický význam. Vleklá a odtažitá kamera Colina Watkinsona spolu se střihovou montáží (Wendy H. Martinová, Christopher Donaldson) umocňují těžkost a nepříčetných charakter každodenních úkonů, ať už se jedná o zdánlivě nevinné nákupy, nebo sadistický Obřad. Seriál dosáhl mimo zmíněných Zlatých glóbů na řadu dalších ocenění, včetně „televizních Oscarů“, tj. Primetime Emmy (1. seriál vysílaný na stream platformě, který získal cenu v kategorii nejlepší hraný seriál), trofeje Amerického Filmového Institutu, britské BAFTY, nebo scenáristické ceny unie Writers Guild of America. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Necrotongue k tomuto seriálu (26)

Příběh služebnice (2017) 

Po první sezóně jsem byl v podstatě spokojen, téma bylo skvělé, příběh mě bavil a těšil jsem se na pokračování, o to větší bylo mé zklamání. Druhá řada velmi rychle pohřbila všechno to, co se mi na seriálu líbilo, a věnovala se převážně emocionálnímu vydírání a neustávajícími close- upy na Offredin obličej, což bylo opravdové utrpení. Vývoj postav se v podstatě zacyklil ( střídaly se pouze světlé a temné stránky povahy), logika, atmosféra i tempo příběhu se vytratily do neznáma a po druhé sérii se tedy vytratím i já. ()

Série 1 (2017) (S01) 

První řada seriálu ve mně zanechala smíšené pocity. Bez mučení jsem například ochotný uznat, že je Elizabeth Moss dobrá herečka, ale na druhou stranu je tu fakt, že mi pohled na ni není příliš příjemný. A jako mně naschvál se v sérii vyskytovalo velké množství detailních mnohavteřinových záběrů na její tvář, což bych klidně oželel. Přestože se poměrně rychle ukázalo, že jde o feministickou záležitost, nevadí mi to a ani mě to nikterak neuráží, protože jsem si nikdy nemyslel, že by měly ženy mít v bytě vyšlapanou cestičku jen mezi kuchyní a ložnicí. Naopak, celkem náladu seriálu chápu, protože někteří američtí konzervativní politici by jistě rádi vrátili práva žen někam do doby kamenné. Vadilo mi, že se v závěrečných dvou epizodách, od kterých jsem toho očekával nejvíc, projevily některé nedostatky, takže jsem byl trochu zklamán. Mou nejoblíbenější postavou se každopádně stala Serena Joy Waterford v podání Yvonne Strahovski, na kterou se mi jednak dobře dívalo a navíc zahrála svoji chladnokrevnou "mrchu" naprosto přesvědčivě. ()

Offred (2017) (S01E01) 

Jako obvykle jsem před seriálem vynechal přípravu, přečetl jsem si jen velmi stručný obsah, takže to byl krok do neznáma, kterého zatím nelituji. Zajímavě si filmaři představují budoucnost v zemi Velkého Bratra, nejdříve přišel Panem, teď se objevil Gileád a jak se říká, jde to z tlustejch do tenkejch. Po první epizodě jsem vcelku spokojen, seriál má paranoidně- depresivní atmosféru a ti zlí si upravili program Lebensborn k obrazu svému, takže jsem zvědav na další vývoj. ()

Den porodu (2017) (S01E02) 

Z vývoje děje by měl pan Orwell určitě radost, mě kupodivu druhá epizoda dost rozesmála, protože jsem už viděl tandemový seskok padákem, ale tandemový sex a hlavně tandemový porod mě fakt dostaly. ()

Pozdě (2017) (S01E03) 

Ještěže nejsem šovinista, jinak už by tu odpady svištěly! Předchozí dvě epizody byly feminismem ovlivněny jen lehce, ale třetí díl jím byl přímo prosáklý. Naštěstí jsem realista, takže si uvědomuji, že konzervativní kongresmani by podobné zákony velmi rádi odhlasovali již zítra, takže proč ne, jen do nich. ()

Nedovol těm parchantům, aby tě zničili (2017) (S01E04) 

Podobně jako v předchozí epizodě jde i tentokrát o silně feministický díl, ale nevadí, pořád lepší feministky než pánbíčkáři. Mám větší problém, už v seriálu Mad Men jsem si nemohl zvyknout na Elizabeth Moss a mám s ní problém i teď. Je sice kvalitní herečka, ale nikdy mi nepřipadala jako objekt sexuální touhy, vždycky, když ji vidím, vzpomenu si na žábu. Na druhou stranu hraje Yvonne Strahovski panovačnou mrchu (a hraje ji tuze dobře), ale je mi krajně sympatická/ sympatyczna. ()

Věrní (2017) (S01E05) 

A je to tady, mrzký hřích si vždy najde cestu a v domě Waterfordových tak dochází k různým zakázaným praktikám. I tato epizoda si udržela výbornou tísnivou atmosféru a všeobecně zoufalou náladu a to je dobře. ()

Místo pro ženu (2017) (S01E06) 

Netuším, čím si v životě prošla autorka předlohy, ale musí mít s muži příšernou zkušenost, protože jsem při sledování této epizody téměř podlehl nutkání k autokastraci, jak jsem se cítil trapně za to, že jsem muž:D. Ale ne, pohoda, vzhledem k tomu, že vím, jak se značná část mužské populace v USA staví k tomu, že bylo svého času ženám umožněno volit, tak tu frustraci chápu. Příběh je pořád zajímavý, Yvonne Strahovski je pořád výborná, jen Velitele Waterforda by mohla odpravit nějaká zuřivá atentátnice, protože Josepha na rozdíl od jeho bratra opravdu nemusím. ()

Na druhé straně (2017) (S01E07) 

Sedmá epizoda byla otravně opisná, průměrně inteligentní divák si jistě dokázal domyslet, jaký byl průběh událostí předcházející první epizodě. Takže jsem třičtvrtě hodiny sledoval Lukovo utrpení, které mi bylo v podstatě lhostejné. ()

Jezábel (2017) (S01E08) 

Já prostě této epizodě víc hvězdiček dát nemůžu, protože jsem byl po celou dobu přesvědčován, že je Offred krásná, až oči přecházejí, ale pro mě je to totéž, jako by mi byl podán citrón a já bych se měl tvářit, že je sladký. Ne, tohle už jsem tvůrcům opravdu nedokázal uvěřit. ()

Most (2017) (S01E09) 

Devátá epizoda se vrátila k vývoji příběhu a došlo tak ke zlepšení proti předchozímu dílu. Všechny události směřují podle všech ukazatelů k velkému finále, jen se obávám, aby mě pak závěr nezklamal. No, uvidíme. ()

Noc (2017) (S01E10) 

Závěrečné epizodě jsem udělil čtyři hvězdičky, i když jsem velmi dlouho uvažoval jen nad třemi. Příšerně mě naštval vítězný pochod k domovu po velké chvíli vzdoru, vypadalo to hrozně lacině a už tam chyběly jen podpůrné výkřiky z davu typu: "Anooo!" a "To je ono!". Přesvědčily mě silné momenty, které má na svědomí paní Waterford, to je správná ledová královna a já už se zase přikláním k temné straně síly, Mirek Dušín promine. ()

Série 2 (2018) (S02) 

Z první sezóny jsem sice nebyl nadšený, ale byl jsem spokojený, druhá řada na mě proto působila jako úder klackem přes hlavu. S výjimkou dvou epizod šlo o strašlivým způsobem natahovaný příběh, v němž se tvůrci vykašlali na atmosféru, která se v první sérii tolik povedla, i na logiku a všechno vsadili jen na hru na city a vyplňování obrazovky detaily na obličej Elizabeth Moss. Byla to zoufalá nuda, jediným pozitivem je to, že se nemusím příliš rozepisovat, vše podstatné už přede mnou napsali KM Phoenix a bubun, kterým tímto děkuji. ()

June (2018) (S02E01) 

Z první epizody druhé sezóny mám hodně smíšené dojmy, přičemž ty horší převládají. Měl jsem pocit, že je veškerá pozornost soustředěna jen na Offred/ June, tento můj pocit mocně podporovaly opravdu velmi dlouhé detaily na její obličej. Já se nechci do Elizabeth Moss nijak navážet, ale můj typ rozhodně není, takže bych tyto close- upy klidně oželel. Každopádně jsem se tentokrát nedozvěděl nic navíc, epizody předchozí řady se mi zdály být mnohem zajímavější. ()

Neženy (2018) (S02E02) 

A to mám za to. Předchozí epizodu jsem zkritizoval, protože jsem se nedozvěděl nic navíc, tentokrát jsem zase viděl jen to, co mě vlastně nezajímalo vůbec. Konfederace politických vězňů by měla zvážit podání oficiálního protestu, pokud se toto škrábání lopatou o zem vydává za nucené práce, dehonestuje to lidi, kteří si prošli například jáchymovskými doly. Abych to shrnul, byla to nuda, kolonie byly legrační a sex hlavní hrdinky děsivý. ()

Přítěž (2018) (S02E03) odpad!

Hmmm, tak nám ta úroveň pěkně klesla. Kdybych se dokázal do osudů ženských hrdinek víc vcítit, musel bych někoho požádat, aby mi na půdě přehodil přes trám smyčku, protože bych nedokázal žít s tím, jaká jsme my muži odporná svoloč. Děj epizody byl velice chabý a závěr nasadil všemu korunu. ()

Jiné ženy (2018) (S02E04) 

Návratem k tetě Lýdii a následně k Waterfordovým se zase vrátil náznak atmosféry z první řady, ale zklamalo mě kolik času tvůrci věnovali všem těm obřadům před narozením dítěte, všechny jsem je už jednou viděl, takže jsem si nejsilnější dojem odnesl z opravdu děsivého detailu na Offredin obličej v jedné z úvodních scén. Podobné záběry se pak objevily ještě několikrát, takže jsem upřímně rád, že nemám plazmovou obrazovku, do níž by se mi mohl její výraz trvale vpálit a děsit mě tak každý den znovu a znovu. ()

Zrnka (2018) (S02E05) 

Hodnocení páté epizody mohlo být u mě vyšší, protože mě zaujalo Fredovo intrikování (přitom se ten křivák tvářil, že si čte noviny a příliš neposlouchá) i šalamounské řešení, kterým se Nicka zbavil i nezbavil. Problém byl v tom, že tím klady prakticky skončily. Návštěvy kolonií byly pro mě ztrátou času (zhroucení ženy, kterou neznám, Emily přijde o zub, svatba dvou žen, které neznám, pohřeb ženy, kterou neznám, přestože jsem ji už třikrát viděl), Offredina situace mě nudila, i kdyby si ta nešťastnice uřízla ruku, asi bych se nudil, protože by to strašně dlouho trvalo a jistě by nechyběly strnulé záběry na její obličej, které ve mně vždy vzbudí obavu, že se mi sekl DVD přehrávač. ()

První krev (2018) (S02E06) 

Tak tohle byla první epizoda druhé sezóny, která se mi opravdu líbila. Konečně jsem se dočkal kvalitní atmosféry z první řady, bavily mě i flashbacky, protože se nezabývaly citovým vydíráním, ale přišly se zajímavým děním kolem Waterfordových a kupodivu jsem se nenudil ani tím, co se dělo kolem Offred a Sereny. Závěr mě jednoznačně potěšil, škoda, že Ofglenn nemohla zvolat nějaké úderné protivládní heslo. ()

Poté (2018) (S02E07) 

Po zdrženlivém nadšení z předchozí epizody přišel těžký útlum. Ze závěru minulého dílu se dalo tolik vytěžit, ale tvůrci se raději rozhodli pro pohřeb všech mých nadějí. Dějová linie s Cushingem byla jedinou, která za něco stála, zbytek mi připadal jen jako zbytečné natahování děje. ()

Reklama

Reklama