Reklama

Reklama

G. Verdi: Nabucco

(divadelní záznam)
  • USA Nabucco (více)
Hudební / Drama
USA, 2017, 184 min (Alternativní 142 min)

VOD (1)

Obsahy(1)

Plácido Domingo v titulní roli biblického veledíla o čtyřech dějstvích na libreto T. Solery. Legendární tenorista Plácido Domingo přesedlal vzhledem k uzrávání svého hlasu na barytonový obor, a tak ho při svém návratu za dirigentský pult v roce 2017 vyzval umělecký šéf Metropolitní opery v New Yorku James Levine, aby se ujal titulní role Verdiho Nabucca. Jde o novobabylonského krále Nebukadnesara II., který neblaze proslul zbouráním jeruzalémského Šalamounova chrámu. Jeho nevlastní ctižádostivou dceru Abigail ztvární v této inscenaci Elijaha Moshinského hvězdná ukrajinská sopranistka Liudmyla Monastyrska. Světová premiéra Nabucca se uskutečnila 9. března 1842 v milánské Scale. Děj se odehrává v starozákonních časech v Jeruzalémě a Babylonii, údajně okolo roku 587 před naším letopočtem. Ve starobylém Babyloně drží král Nabucco židovské zajatce, prohlásí se za Boha, ale nakonec porobený národ propustí a sám se obrátí k judaismu. Vysoce obtížnou, dramatickou roli Abigail zpívala prvně Verdiho pozdější družka a druhá manželka Giuseppina Strepponi. Tvrdí se, že tato náročná partie si vyžádala svoji daň a zpěvačka si na ní pokazila hlas natolik, že přerušila slibně započatou kariéru. Ti zlomyslnější dodávají, že to byl dokonce Verdiho úmysl, jak si milovanou ženu vydobýt jen pro sebe. Divadelní prkna přece jen dávají příležitost i prostor k nevhodnému okukování a pro zákulisní flirt není nikdy daleko. Ať již to bylo, jak chtělo, žárlivý a k ženské kráse dost vnímavý Giuseppe Verdi se tímto dílem rázem zapsal do Parnassu nesmrtelných, a to mu ještě nebylo třicet let. Proslavil ho zejména Sbor židů z 3. dějství Va, pensiero, sull’alli dorate (Leť, myšlenko, na zlatých křídlech), který se stal v dobách útlaku symbolem touhy po svobodě. Je založen na 136. žalmu a jsou to údajně první slova, která Verdi spatřil, když poprvé otevřel Solerovo libreto. (Česká televize)

(více)

Recenze (3)

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Slavný smíšený sbor Židů v babylonském zajetí Va, pensiero, sull’ali dorate zná skoro každý a diváci se na něj pochopitelně těší. Poprvé v životě jsem ale zažil, aby po jeho odehrání dirigent přerušil operu a pro velký úspěch ho nechal zopakovat. Ne že by se to v Evropě nestávalo - ale bylo to hodně dávno, před Gluckovou operní reformou v šedesátých letech 18. století; po ní došlo ke zrovnoprávnění hudby a textu a opera začala být chápána jako celistvé hudebně dramatické dílo a ne sled víc nebo míň atraktivních hudebních čísel... Jinak jde o solidní představení s ne už nejmladším někdejším tenorem Plácidem Domingem, zde ve spolehlivě zvládnuté barytonové roli, a s tradičně nudnou divadelní režií, jejíž popisný realismus je poznávacím znamením Metropolitní opery. -------- V titulcích pořadu uvedeno: český i originální název Verdi: Nabucco; režie Barbara Willis Sweete; divadelní režie J. Knighten Smit (Elijah Moshinsky je producent divadelní inscenace). ()

Mistr119 

všechny recenze uživatele

Jako...jo... Nabucco, kterého zpívá tenor a je to znát (i když profesionálně a bezchybně), Abigail taky zpívá krásně, ale jinak prostě běžná inscenace bez přesahu. Otáčivé jeviště oddělující dvě země, na konci Abigail zemře vlastně bez režijního důvodu...no odzpívané pěkně, i když když podruhé odzpívali (byť krásné) statické Va, pensiero, musel jsem protočit panenky, že to vlastně ani není o divadle, ale o Domingovi a o hitech... ()

Reklama

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Len pár zlomyseľných poznámok. Verdi by bol asi od šoku skamenel, keby videl toto americké spracovanie jeho prvej slávnej opery. Na jednej strane síce veľmi klasická, skoro až nudná scéna (je to snáď statickejšie ako pri prvej premiére v La Scale), na druhej strane ale medzi spevákmi (a hlavne speváčkami) extrémne obézni ľudia, medzi Asýrčanmi a židmi plno černochov a Číňanov. Ďalej Fenenu vedú skoro 600 rokov pred n.l. na "modernú" šibenicu. Ale zlatý klinec programu bol, keď po Zbore židov dirigent operu prerušil a pre veľký úspech ho dal zahrať ešte raz. To sa hádam v histórii opery (tej novodobejšej) ešte nestalo. Má to niečo do činenia s úchylnosťou Jamesa Levineho? Mimochodom, ten jeho výraz tváre je veľavravný. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama