poster

Voor een verloren soldaat

  • anglický

    For a Lost Soldier

Drama / Romantický / Válečný

Nizozemsko, 1992, 92 min

Předloha:

Rudi van Dantzig (kniha)

Scénář:

Roeland Kerbosch

Kamera:

Nils Post
(další profese)
  • Aluska88
    ****

    Nádherné, smutné, dojemné. Působivý příběh o neobvyklé a zcela výjimečné lásce. Krásná podmanivá hudba doprovází celý film. Neuškodila by mu trochu delší stopáž, mohl by zde tak být vztah Jeroena a Walta ještě více rozvinut. Zasloužili by si více společných chvil. Jenže ty bohužel dost často nejsou pro lásku vyměřeny. A zvláště pro tu, která je zcela nepřípustná. Děj uplynul příliš rychle a já měla pocit, že jsem je vlastně ani nestačila poznat. Příběh o tom, že i mladinký chlapec, ještě dítě, dokáže milovat a uvědomovat si, co to znamená. Bez jakéhokoliv strachu, výčitek či otázek, jestli to, co dělá, je správné. Vztah mezi vojákem a Jeroenem je vylíčen zvláště z chlapcova pohledu. Během filmu, i po něm, jsem přemítala nad tím, co a jestli vůbec, znamenal Jeroen pro Walta... Tu největší lásku, kterou jste v životě poznali, někdy opustíte, aniž byste stihli nebo měli odvahu říct, co pro Vás znamenal. Člověk, který pro Vás znamená nejvíc v životě, ale nemůžete s ním být. Takové chvíle v nás zůstanou celý život, a nikdy na ně nezapomeneme. Na tu dobu, zážitky, pocity, které jsme cítili a především na toho člověka. Na toho jediného. Protože víte, že žádný takový už nebude. Byl a navždy bude jen On... Film citlivě a opravdově ukazuje význam toho, co Láska znamená. Velmi silný a nezapomenutelný prožitek.(19.7.2009)

  • frannyberry
    *****

    Velice minimalisticky natočené romantické drama. Mám ráda netradiční páry a rozhodně nezapomínám, že náhlá vzplanutí nás doprovázejí již od velmi útlého věku. Barevná 80. léta, bohatá, hýřící a upovídaná, tvoří kontrast k syrovému venkovu na konci války. Jsem ráda, že jsem na film narazila, herecké výkony jsou přesvědčivé. Zaujal mě Jeroenův válečný pěstoun. Prostý zbožný muž, cele ochraňující rodinu, svěřeného chlapce nevyužívající, naopak se mu snaží dětství i "vyhnanství" zpříjemnit a ukázat čeho si lze vážit. Podmanivé.(30.5.2018)

  • Hillock
    ****

    Až tak strhující příběh to není. Jde tady o něco jiného. A sice o jakýsi způsob trudnomyslnosti vyplývající z nádherného vztahu, který byl prožit. Vzpomínky na krásné chvíle zůstanou v mysli člověka celý život a než se začne v hrobě obracet, řekne si, že život skutečně prožil a mělo nekonečný smysl se narodit. Tento film je určen spíše pro senzibilní povahy.(23.9.2018)

  • Vikki
    odpad!

    Jak se jedná o zneužívání nezletilých chlapců tak je to vždy údajně nádherný psychologický film, ale ve skutečnosti pedofilní zkurvená společnost jen slintá a slintá a nemá dost. Toto není gya film, ale pedofilní film, když už jste takoví hovada tak si račte uvědomit, že je tu zneužíván nezletilý chlapec vy pedofilní uslintaná prasata!!! Je zajímavé, že takovéto filmy se netočí s nezletilými dívkami, prý je to protizákonné, ale svlékat a zneužívat před kamerou nezletilé chlapce je vpořádku? Zákony neplatí pro všechny rovnoprávně? to se nám tu zas krásně vybarvuje pedofilní společnost. Co kdyby ten chlapec - herec byl váš syn????!!!(23.5.2018)

  • Adolf47
    *****

    Neuvěřitelné. Je neuvěřitelné, že takový film vznikl v době, která tomuto tématu ještě rozhodně nepřála. Gayové byli trpěni, ale že by o nich někdo točil filmy, natož zfilmoval autobiografický snímek jednoho z nich, to prostě nebylo obvyklé. Režisér Roeland Kerbosch s veškerou filmařskou odvahou natočil příběh podle novely Rudiho van Dantziga, jež obsahovala autobiografické prvky z autorova života. Příběh je podán takovým způsobem, že zde pouze fascinovaně sledujete příběh velmi nekonvenční lásky dvanáctiletého chlapce Jeroena, jež ve filmu postupně odhaluje sobě i divákovi svoji odlišnou sexualitu, ke kanadskému vojákovi Waltovi a máte přitom pocit, jako byste sledovali obyčejný příběh romantické lásky. Jsem trochu skeptik a jako např. v případě filmu Snídaně se Scotem, se na uvědomění si homosexuální orientace dříve než v patnácti letech dívám dost nedůvěřivě. V tomto filmu je ale vše jinak. Vůbec vás nenapadne, že se jedná o lásku, která je z pohledu většinové společnosti více než nekonvenční (zajímalo by mě, jak to je ve skutečnosti s hereckými představiteli hlavních postav, protože jejich výkony byly více než uvěřitelné) a i z dnešního pohledu by se dala prohlásit za velmi problematickou (vzhledem k věku mladší z hlavních postav). Musíte si však uvědomit, že se jedná o v podstatě autobiografický film a předkládání skutečné události z pohledu Jeroena/Rudyho. Rozhodně se jedná o film, který může sledovat naprosto kdokoliv a nebude zklamán, prostě jen sledujete velmi romantický vztah, který je netypický svým složením. Naprosto mě dostal závěr filmu, když již o mnoho let starší Jeroen, ztvárněný mým oblíbeným Jeroenem Krabbém (podobnost křestních jmen čistě náhodná), dostane od své kolegyně obálku. Ten jeden záběr, ten jeden pohled Jeroena mluví za vše. Bravo!(24.12.2009)

  • - Film byl natočen podle stejnojmenného autobiografického románu „Voor een verloren soldaat“, který napsal holandský choreograf, tanečníka a spisovatel Rudi van Dantzig. Od roku 1965 až do své smrti byl uměleckým koproducentem nizozemského národního baletu v Amsterdamu. (Dragoni)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace