poster

Pád Itálie

  • Jugoslávie

    Pad Italije

  • Slovensko

    Pád Talianska

Drama / Válečný

Jugoslávie, 1981, 114 min

Komentáře uživatelů k filmu (33)

  • Radko
    ****

    Taliansko síce padlo, ale vražedné besnenie ostalo. A tak utešené ostrovné prímorské zákutia, plné bielych skál a vysušených polozelených kriakov pomedzi pasúce sa stáda kôz a ovcí kropí stále nová a nová krv. Raz sú krutými nositeľmi smrtnonosných striel ustašovci, inokedy nemeckí fašisti, piráti a v hanbe nezostanú ani partizáni. Zafranovič naložil každému. A právom. A nezabudol ani na to, že napriek tragickosti doby, groteskné momenty života ostávajú zachované i v temnote.(29.9.2016)

  • Radyo
    ****

    Okupace ve 26 obrazech ve mně určitě zanechala silnější dojem, to ano, ale i tak se Zafranovičovi nedá upřít schopnost zobrazit reálie bývalé Jugoslávie v období 2. světové války velice sugestivně a emocionálně. Zjednodušeně se dá říct, že každý film, zobrazující některou z válek v Jugoslávii mění určitým směrem můj pohled na tamní obyvatelstvo...(3.4.2014)

  • gudaulin
    **

    Z doby před více než 20 lety, kdy jsem Zafranovićovu trilogii zhlédl poprvé, jsem si pamatoval, že prostřední díl trilogie ve mně narozdíl od zbylých dvou dílů vyvolával nemalé rozpaky a přišel mi jednoznačně nejslabší. Návrat k Zafranovićově tvorbě mě přesvědčil o tom, že jsem se nemýlil. Zafranović si tady ukousl víc, než byl schopný strávit. Scénář není tak sevřený a působivý jako v případě Okupace a záměr vylíčit osudy charismatického a přesvědčeného stoupence revoluce, jehož zkázu nakonec vedle vlastní pýchy způsobí ideologie, za kterou bojoval, a blízcí spolubojovníci, je daleko přesvědčivějším způsobem zpracován ve Večerních zvonech. Ze všeho nejvíc ale Zafranovićovi škodí to, co spolehlivě potápí filmy Juraje Jakubiska z posledních dvou dekád. Tzn. určitý druh pozérství a zahleděnosti do sebe sama. Prapodivné postavy a scény typu příjezdu četnických pirátů, kteří jako by vypadli z nějakého bláznivého hollywoodského fantasy filmu na jadranský ostrov, nebo feliniovsky zobrazený velitel italské posádky, to všechno nepůsobí přesvědčivě, jsou to umělé a rušivé prvky, které jenom matou diváka a rozmělňují dramatický náboj snímku. Každopádně jde ale o velkou roli pro legendu polské kinematografie Daniela Olbrychskiho. Pád Itálie funguje částečně na bázi jednotlivých působivých scén, které často využívají romantickou scenérii Dalmátských ostrovů nebo šokují typicky balkánsky pojatým brutálním násilím, rozhodně ale ne jako komplexní výpověď o své zemi a době, ani jako strhující lidský příběh. Celkový dojem: 45 %.(15.3.2014)

  • gogo76
    ****

    "Ja ljubju komunistov, ale mjortvych...!" Pri predchádzajúcom filme L. Zafranoviča Okupácia v 26 obrazoch som trochu trpel, pretože sa nuda dostavovala častejšie než je zvykom. Dobrá správa je, že tu sa režisér rozhýbal a naťahovaný je trochu iba úvod. Potom to pre obyvateľov ostrova i diváka začína byť divoké. Na jednej strane taliansky fašisti a Ustašovci na druhej komunistický partizáni a srbský četníci. Drsnosť a krvavosť niektorých scén je na vtedajšiu dobu silná a pripomenie i tú jednu silnú scénu z autobusu vo filme Okupácia v 26 obrazoch. Podrezanie malého chlapca na voze vyholenými srbskými četníkmi so mnou dosť zamávalo. Ako píše Venkovan, je otázne, ako to v skutočnosti bolo, ale takéto menšie tragédie za ktoré je zodpovedná iba skupina jednotlivcov sa počas vojny bohužiaľ stávali často. Filmu sa celkom slušne podarilo vykresliť situáciu na Balkáne, nejaká komunistická propagandu tu je, ale nie až v takej miere ako som očakával. Slabé štyri hviezdy. 70%.(9.3.2014)

  • LiVentura
    ***

    Šílená stupidita války ve své celé zrůdnosti...(17.5.2016)

  • darkrobyk
    *****

    ,,Divadlo, všechno je divadlo!" Druhá část trilogie také hledá odpovědi na otázky spojené s válkou, násilím, zabíjením a mocí. Čarokrásné impressionistické obrazy přístavu i ostrovní krajiny vytváří kontrast k dramatům, jež válku provází. Fašismus, komunismus, nacionalismus, ale i křesťansví, které lze tak snadno zneužít, se zde navzájem střetávají, avšak jako dobré nelze vybrat ani jedno. Ostrované se stávají pouhými oběťmi, které nejprve vykořisťovali kapitalisté, a pak jim železnou rukou začnou vládnout komunisté. Při sledování osudu jedné z postav si člověk hned vybaví politické procesy namířené proti vnitřnímu nepříteli i heslo: revoluce požírá své děti. Přibylo více mystických až snových pasáží doprovázených lyrickou hudbou. Scény oslav, procesí, svatby i drancování jako by se inspirovaly v nejlepších Jakubiskových filmech. Zejména šílenství v boháčově domě připomene Jakubiskovu fantazijní poetiku. Doprovodný chorál jest velmi podobný Orffově Carmině Buraně. Našinci se jistě vybaví filmy z období kolektivizace, když jedna z postav křičí: ,,Všechno je lidu!...odnes to domu." Nadčasové dílo.(18.4.2012)

  • dzej dzej
    ***

    Druhá světová válka na Dalmáckých ostrovech. Davorin je velitelem rudé partizánské brigády, která bojuje s italskými nacisty. Zastřelí svého přítele, který „zradil revoluci“ tím, že se sblížil s italskou ženou. Sám se později také rozdvojuje a žení se s dcerou nepřátel. Vnitřní boj mezi službou revoluci a láskou k dívce řeší příklonem k dívce i za cenu smrti. Naturalistické scény poprav civilistů, kolaborace církve, apokalyptický mrzák. Obrazy plné prosvětlenosti a slunce.(15.11.2005)

  • Snorlax
    **

    Tak to byl tedy opravdu velký propad! Navnaděna Okupací jsem očekávala skvělý film, leč dostavila se nuda, na níž bylo z každého záběru patrné, že režisérovi jeho záměr neustále proklouzával mezi prsty.(16.10.2016)

  • Crocuta
    *****

    Film bořící mýty o hodných odbojářích a zlých okupantech. Na svou dobu odvážně kritizuje stranický dogmatismus komunistických partizánů a jejich pohled na svět určovaný "třídním postojem". Zafranovičovi se zde podařilo ukázat složitost tehdejší politické situace v okupované Jugoslávii, kdy proti sobě stály nejen cizí a domácí vojenské jednotky, ale často i členové jedné rodiny. Jestliže v "Okupaci v 26 obrazech" režisér s šokující otevřeností předvedl zvěrskou brutalitu ustašovců, v "Pádu Itálie" se podobným způsobem vyrovnal s řáděním srbských četniků a bělogvardějských kozáckých jednotek.(25.9.2007)

  • Anderton
    *****

    Asi takýmto spôsobom by sa mala každá európska krajina vysporiadavať so svojou históriou počas druhej svetovej vojny. Zafranovič snáď ešte lepšie ako Mallick vystihol kontrast krásnej prírody a ľudského zverstva (zvieratá mi snáď prepáčia). Jeden z najextrémnejších násilných filmov založených na skutočných udalostiach, aké boli natočené. Ambivalentné postavy, alebo skôr zlé ako dobré, divák nevie, s kým sa má ztotožniť, hlavná a aj vedľajšie postavy mu svojim konaním bránia v ztotožnení sa s nimi. Kedy sa podobného neprikrášleného a nenablýskaného filmu z dôb druhej svetovej vojny dočkáme u nás a v Čechách? Možno aj Olbrychského životná úloha, ktorého si tak priraďujem k najobľúbenejším hercom. O triedu lepšie, ako prvá časť voľnej trilógie.(3.3.2014)

  • Tommassi3
    ***

    "Sám jsem pracoval, sám budu jíst.. Stejně jako se modlím a zpovídám.."(17.5.2016)

  • NinonL
    *****

    Vesničané a občanská válka v Jugoslávii, respektive v Chorvatsku. Jednou to jsou Němci, kdo je ohrožují, potom partyzáni, ustašovci, srbští četníci, bělogvardějci a nakonec komunisté. Před nikým nejsou v bezpečí, vždycky to odnesou nevinní lidé. No, nevinní. I mezi vesničany se najde odporná lůza. A taky zrádce. Na osudu velitele komunistických partyzánů je popsána celá tragédie, jakou přinesla nejen druhá světová válka, ale i dění po ní. Dění, o kterém se moc nemluví, nepíše, netočí filmy. Proč? Protože je asi těžké vybrat kladného hrdinu, kterému by divák uvěřil. Nikdo totiž nebyl bez viny, a tak tomu bude i v naší historii. Za tuto otevřenou zpověď dávám plný počet.(30.4.2017)

  • keddy79
    *

    Přiznávám se, že jsem tento snímek absolutně nepobírala. Z polospánku mně probíraly pouze výroky jako: Bůh stvořil nebe, ďábel stvořil peklo, Bůh stvořil muže, ďábel stvořil ženu, Bůh stvořil ovci, ďábel stvořil kozu, Bůh stvořil dobrotu, ďábel stvořil zášť. A ta puška tady (na oltáři) bude místo svíčky - nějak podobně to tam zaznělo.(14.6.2009)

  • Marek1991
    ***

    Juhoslávia si toho zažila dosť, počas vojen tam bolo mnoho masakrov a podľa mňa partizáni možno boli s tých lepších čo sa týka správania, no podobne ako talianski fašisti, nemeckí nacisti, chorvátski ustašovci, srbskí četníci, či moslimskí Čerkesovia, to boli len vojaci, ktorí sa správali často bezbožne a často vraždili chladnokrvne, tiež ten záver podľa mňa nie je hrdinský, ale priam chorý, tam sa to dalo riešiť rôznymi inými spôsobmi, vrátane tých zajatcov a tá iná poprava ku koncu, viac pre tých, čo to nevideli neprezradím, bola tiež nezmyslom. Som síce za zachovanie kultúr, no nie nad ich nadraďovanie, lebo doba národných štátov je prežitok a nacionalizmus je svojim spôsobom chorý, lebo máme len jednu Zem a všetci sme z jedného kmeňa, preto určitú hranicu nesmie nikdy prekročiť. Divoké časy, ktoré tu môžte vidieť boli podľa mňa veľmi smutné. Film je dotvorený erotikou, tiež krásnym prostredím, príbeh je však slabý, je to len taký priebeh udalostí, ktoré sa opakujú, pretože každý tam len vraždí a plieni.(18.3.2014)

  • italka63
    ****

    Civilisté vždy odskáčou všechny konflikty, a ti na Balkáně to měli o to těžší, že krom okupační Itálie se jim tam přimotala ustašovská sebranka a různé další skupinky, jako třeba bratři Piráti, no jen jsem zírala. Partyzánské vedení vedlo vcelku fanaticky komunistickou linii, takže velitel v podání Olbrychskiho to neměl lehké, obzvláště když se zamiloval do buržoazní Italky, kterou si později vzal za ženu. Konflikt, kde ani životy dětí nemají cenu. Nádherná krajina a těžký život v Dalmácii za čtyři hvězdy.(26.8.2017)

  • ilemas
    *

    Po slavné Okupaci v 26 obrazech mě toto pokračování nesedlo. V Okupaci mě hlavně zaujal nádherný Dubrovník, což za komančů byl pro mne nedosažitelný sen a pak brutální závěrečná scéna v autobuse. Pád Itálie na mně působil nějak divně, zpočátku velmi nudně a zmateně.(4.3.2014)

  • slunicko2
    ***

    Působivé zobrazení dobových jugoslávských poměrů, lidových zvyků a myšlení. 1) Střípkovitý epizodický styl vypravování mi nesedí. 2) Scény lidového hněvu, pomsty a rabování jsou skvělé.(14.7.2016)

  • SeanLSD
    ****

    Konzistentnejší príbeh PÁDU TALIANSKA mi vyhovoval viac ako roztrhané obrazy OKUPÁCIE V 26 OBRAZOCH. Hlavným - a odvážnym - prínosom oproti nej je aj to, že Zafranovič tu už nikomu nestraní, hoci to tak dlho vyzerá a v závere opäť prekvapuje, keď aj partizánov ukazuje ako neľudských, či aspoň dogmaticky slepých sluhov ideológie, ktorá ich privádza k absurdnej necitlivosti. Film tak výstižne ukazuje, že vo víchre vojny je ľudskosť vzácna komodita, a že ziskuchtivosť a strach v takýchto okolnostiach rýchlo spália aj mediteránsku idylku. 7/10(5.9.2016)

  • laik_60
    **

    Na filme mi nesmierne vadilo zobrazenie naivity a primitívnosti vidiečanov, žijúcich na ostrove. Neviem, či to bol režisérov úmysel, ale mne to pripadalo ako výsmech a sarkazmus.(31.1.2020)

  • Autogram
    ***

    Balkán a fašizmus, to je výbušná kombinácia sama o sebe. Aby toho nebolo málo, tak ešte krásne ženy a náboženský fanatizmus v mene fašizmu. Takto namiešaný kokteil nie je jednoduchý, a pohybuje sa v ňom náš hrdina, z ktorého som mal dojem až superhrdinu. Ale nie superhrdinu v kladnom zmysle, až mi pripadal ako šialená figúrka zmietaná dobou. –––– Než se k někomu přidáš, zjisti si, při kom stojí národ.(18.5.2016)

  • drankeryth
    ***

    Film je skor takou dramou, ktorej nechyba putavy pribeh obyvatelov maleho mestecka na ostrove. Najviac som sa tesil na tu akciu, ktora je spominana v obsahu filmu, kde mestecko navstivia nacisti a rozna chamrad sympatizujuca s fasistickou ideologiou. Ked sa konecne dostavilo vytuzene miesto pre akciu po velmi dlhej dobe, co som uz ani nedufal, tak ma to dost sklamalo. Zlikvidovanie oddychujucich nacistov na pobrezi, takzvane od chrbta partizanmi bolo pre mna moc jednoduche a kratucke. Este som daval sancu tym smejdom piratom, ale na dalsie sklamanie nic neukazali, len ako ich viedli partizani uz odzbrojenych. Samotny film zavana obcasnymi psycho postavami, ktore boli skor suce pre psychiatra, ako bol ten jednoruky podivin, skriekajuci ako vrana a o tom Nackovi s anjelskymi kridlami ani nehovorim. Neviem, co tym chceli dokazat a o co islo tvorcom filmu. Nepochopil som to. Film na mna posobil takym zvlastnym dojmom, co mi ani skoro nevadilo, pretoze to zavanalo takym originalmym spracovanim.(16.9.2013)

<< předchozí 1 2