Komentáře uživatelů k filmu (84)

  • golfista
    *****

    Jeden z mých nejoblíbenějších českých filmů. Skvělý scénář dle Páralovy výborné knížky a velký herecký koncert Ivana Vyskočila, Eduarda Cupáka a Jany Brejchové.(6.1.2003)

  • Malarkey
    **

    Co si máte myslet o filmu, který Vás hned ze začátku udeří faktem, že ho podpořil Kaučuk Kralupy.(13.1.2015)

  • dobytek
    *

    Tahle podivná romance z prostředí chemičky mě minula obloukem. Když vidim hodnocení a čtu některý komentáře, tak mam pocit, že jsem zřejmě vůbec nepochopil, co tim chtěl básník říci. Já jsem to horko těžko dokoukal. Horší než samotnej film, je snad jenom paruka, kterou tam nosila Brejchová.(17.12.2011)

  • sportovec
    ***

    Rozporuplné ohlasy vyvolal už Páralův stejnojmenný román autorova normalizačního pokání. Mistr literárního řemesla ovšem ani zde sám sebe nezapřel a i dnes lze diskutovat se zápalem o tom, kde začíná a končí spisovatelka rutinérská "macha" na jedné a postižení rychle sílícího normalizačního konzumismu ve společnosti gulášového socialismu, jak byl výstižně ve své době nazýván. Film měl již předem dány poměrně úzké limity a maximem toho, čeho se podařilo - a podařit mohlo - dosáhnout, bylo co nejvíce se k nim přiblížit. Řekl bych, že ve všech rovinách se této nevděčné mety byl Jirešův tým úspěšný. O nadprůměrných výkonech protagonistů tu už byla řeč (Cupák, Brejchová, Vyskočil). K Jirešově cti je nutno dodat, že i v takto ne přlíš vymezeném rámci VELRYBA vlastně obstojí se ctí - v kontextu s díly angažované normalizace (ZA VOLANTEM NEPŘÍTEL, HROCH, STÍN LÉTAJÍCÍHO PTÁČKA). Neztratila by se ani v kontextu polistopadové tvorby. Tyto konstatace však už jdou za popisovaná východiska a dotýkají se obecnějších hledisek našeho národního i státního vývoje posledních desetiletí.(24.3.2008)

  • sud
    *****

    Pohleď, Achabe, hřbet má jak hora sněhu / dech má jak uragán a tělo jako býk / tři čárky od kotvy na stěně závětrné / velryba Moby Dick. / Slyšíš, Achabe, dva dílky na kompasu / přichází z temnoty jak předporodní křik / pěna už v závějích se přes palubu řine / velryba Moby Dick. / Cítíš, Achabe, už proklatě je blízko / vzpíná se k lanoví ten živý otazník / slepý a beznohý se srdcem na harpuně / má touha - Moby Dick. Obrovsky silný příběh o střetnutí třech rozdílných pohledů na svět mě úplně rozdupal. To, co zde předvádí Eduard Cupák, Ivan Vyskočil a Jana Brejchová není herectví - to je dokonalé splynutí s postavami. 95%.(17.4.2011)

  • D.Moore
    **

    Jak špatně se to čte, tak špatně se na to dívá... Nebýt několika herců, asi bych tuhle páralovinu nestrávil vůbec.(11.11.2009)

  • paascha
    ****

    Už jen za Varvažovský oprám bych dal 5*, tam jsem se učil plavat:-)(12.1.2015)

  • LiVentura
    ****

    Skvělá ústřední dvojice ve filmu velmi dobře zrežírovaném a napsaném. Prostě příjemná klasika našeho českého umu.(11.8.2011)

  • Aky
    ****

    Snad jediný povedený převod Páralovy knihy.(13.1.2013)

  • Big Bear
    **

    No nevím. Psychologické normalizační drama z prostředí chemičky... to chce pořádné holínky a bílý plášť! Páralovu předlohu jsem sice nečetl, ale nevěřím, že by mne toto dílo nějak výrazněji zasáhlo. Ústřední trio hraje dobře a je třeba připočíst i mlaďounkou Zlatu, ale celé to tak nějak šlo mimo mne i když chápu co se nám Páral a posléze svými ústy Jireš snažili říct. Jedno jsem si uvědomil zcela jistě - V tomhle brutálním pracovním prostředí fabriky se šestnáctkama (chápej směny :-) k tomu, bych asi fakt dlouho nepřežil. Ostatní vysoce hodnotící asi při sledování jeli na chlornanových výparech, jinak si nedokážu vysvětlit to červené číslo v procentech. Za mne to je jen na dva knedlíky a to ještě bez cholesterolu. * *(5.11.2013)

  • helianto
    ****

    „Pohleď, Achabe, hřbet má, jak hora sněhu… Dech má jak uragán… A tělo jako býk. Přichází z temnoty, jak předporodní křik. Pěna už v závějích se přes palubu řine. Velryba Moby Dick. / Nikoho jsem víc v životě víc nemilovala, jenže jsem si tě prohrála už dávno předtím, než jsem tě poznala…“ Bílá velryba – symbol touhy, tajemství, životní cíl. Každý má mít ve svém životě takového Moby Dicka, aby jeho život měl smysl. V okamžiku, kdy jej opustíme, ztrácíme kus vlastního já. Je lhostejno, kolik je nám let, zda jsme staří nebo mladí. Rezignace na život nás může zastihnout kdykoliv. Stejně tak touha nám může zůstat do věku značně pokročilého. Ovšem chytit svou bílou velrybu, to ve skutečnosti znamená jistý konec… Herecký koncert, u kterého jsem však až do samého konce váhala s hodnocením. Prostředí chemičky a odlučování cholesterolu, či čemu přesně se hlavní hrdinové věnovali, s tím jsem se nějak ztotožnit nedokázala ani v podání vynikajícího kvarteta Brejchová – Adamovská – Cupák – Vyskočil (mimochodem, v jeho případě, řekla bych, snad nejlepší výkon, který jsem kdy zaznamenala). Ale několik emotivně nesmírně silných minut v samém závěru filmu mě definitivně přesvědčilo. Pár záběrů, stupňujících napětí, kdy tušíme nevyhnutelné a doufáme v opak, závěrečný záběr na dokonale šťastnou tvář mladého muže, který ulovil svou bílou velrybu… Jedna hvězda navíc. Challenge Tour Special - Filmový lov - červen 2015.(22.6.2015)

  • dopitak
    ***

    Mám ze všeho nejradši letní filmy, ze kterých jsou cítit prázdniny, teplo, voňavý seno a vlahý deště, a letní romance pro čtyři od Vladimíra Párala by mohla být dobrým příkladem takového typu filmu, jen kdyby pozadí příběhu netvořila hnusná chemička. Jana Brejchová hraje pěkně nezáviděníhodnou roli a vůbec bych se nedivil, kdyby si jí moc neužila. Skvělý je samozřejmě medohlasý Eduard Cupák, moudrý převozník i ultra chlapácký Ivan Vyskočil, který si tímhle řekl o mnoho míst pro plakát nad postelemi divaček. Jako celek jsem si z toho ale nevybral ani romanci, ani drama, ani komedii. Jo a Víťu Jandáka nám předabovali...(16.9.2013)

  • Anderton
    **

    Mladý muž a biela veľryba je podľa mňa nie príliš šťastná adaptácia. To pretože je z nej jasné, že asi bude adaptáciou. Akoby niekedy ani nemala scenár, proste sa točilo poľa toho, čo je v knihe a cítiť to najmä pri občasných neprirodzených dialógoch. No a za druhé tá hlavná metafora o bielej veľrybe, Mobydickovi a mladom mužovi v podaní Ivana Vyskočila asi v knihe fingovala lepšie, pretože tu mi jej zmysel tak trochu uniká. Vyskočila tu milujú všetky ženy a nie je mi úplne jasné prečo, snáď len tá jeho mladícka energia a vzdorovitosť. Film považujem viac za experiment, ako ucelený filmový tvar.(16.7.2015)

  • honajz
    ***

    Nebýt toho konce, který mi přišel, že autor už netušil, jak to rozumně zakončit, tak se uchýlil k té nejprofláklejší scenáristické berličce, dal bych i čtyři hvězdy. Je zde spousta zajímavých myšlenek a náhledů na život - třeba že nejde ani tak o nalezení "velryby", ať pro nás v životě znamená cokoliv, ale že jde o tu cestu a hledání. Nebo že aby člověk žil, musí se vzdát rozkoší - tedy aby byl sám sebou, musí ukončit nefungující vztah. Postavy jsou povahově a psychologicky dobře postavené - stárnoucí a cynický Vik, který už jen hledá vyrovnanost mysli a štěstí, jež pro něho znamená třeba i jen chybějící protivenství, a nehodlá se znovu pálit, mladý Břeťa, který se naopak klidně spálí, jen když bude mít pocit, že žil naplno a cele, cynická Edita, která jen zneužívá chlapy pro své lepší postavení, protože zas tak schopná není, a její "žačka", mladičká konkubína, která se poprvé skutečně zamiluje... a pak i vedlejší postavy, které už jsou ale jen jednocharakterově postavené (hloupoučká sestřička, zamindrákovaná mrcha, osamělá a stárnoucí žena ze směny, moudrý převozník, spokojený s tím, co má...) Každý divák si v tom panoptiku může najít nějakou postavu, které fandit a u níž ho může překvapit její určitý přerod. Proto mi tak vadí konec, který se na celou tu solidně a precizně, po kouskách stavěnou psychologii zvysoka vykašlal a hodil nám sem profláklé deux ex machina, místo třeba Břeťova zklidnění a přesto přikývnutí životu. Ale co už. Jinak samozřejmě klady - Štaidlova hudba, kterou částečně zkopčil od Hapky, mladičká a sexy Adamovská (mám pocit, že svou postavu ani nehrála a že i jako herečka místo hraní sázela na své tělíčko), a takový trochu podraz na ty, kteří věděli, že Cupák je ve skutečnosti na chlapy (ta úvodní scéna mne hodně vyděsila, jestli nepůjde o avantgardní film o lásce dvou gayů, kteří prací v chemičce objeví svou sexuální orientaci - brr, naštěstí se nestalo, ale nejspíše to v dnešní době brzy někoho napadne), a potom má pro mě film kouzlo dětství a mládí, protože tahle chemička fungovala jen kousíček od skláren, kde jsem pobýval u své ústecké babičky s dědou, a všichni jsme se báli, kdy ta chemička vyletí do luftu jako tehdy jedna v Sovětském svazu a pozabíjí nás všechny v okruhu několika kilometrů.(26.4.2019)

  • Chickenka
    ***

    Nebýt toho, že Párala jsme nedávno brali o hodinách češtiny, film bych asi moc nepochopila. Režisér těží na znalosti diváka o knize.(18.12.2011)

  • Tommassi3
    ***

    "Všichni myslej jen na jedno !!" - "Nó, na velryby.." ;)(12.1.2015)

  • Willy Kufalt
    *****

    (3x) Velrybu není třeba chytit, ale chytat - lovit, hledat. Jet se svým šífem až na konec světa... Nádherná záležitost. Tenhle Páralův knižní příběh ze současnosti je o skrytém poselství, hledání smyslu své existence, životního cílu. Ve filmu se zajímavě prolíná poetická linie za doprovodu libozvučné Štaidlovy hudby s pracovní linii z prostředí chemické výskumní laboratoře, v rámci které se ještě víc rozvíjejí lidské charaktery. Vedle pasivního Vika, energií nabitého Břéti a kariéristické Edity je hodně zajímavou figurkou převozník Gauss (Zdeněk Blažek), který sice do děje příliš nezasahuje, ale s cizím přízvukem všechno dění komentuje v hlubokých filosofických myšlenkách. Střídá se tady, ostatně jako po celou dobu v tomhle filmu (asi jako i v životě) radost, vtip se smutkem, nějakou tou osobní prohrou, zklamáním a motivem smrti v našem okolí. Objasnění Břéťovy sebevraždy ve filmu ponechávám filosofům, za sebe coby filmového diváka zmíním jen silné vyznění pohřbu za recitace básně Moby Dick, při které až mrazí.(25.6.2017)

  • rt12
    *****

    Jedna z mála Páralových knížek co mě bavila. Jirešovi se povedlo velmi dobře zpracovat jak knihu, tak měl šťastnou ruku při výběru herců. Úsek filmu, kdy je Brejchová focena Vyskočilem na pramici ve Hřensku, je pro mě nezapomenutelná.(21.5.2014)

  • topi
    **

    Tenhle způsob natáčení jsem moc nepobral, ačkoliv filmy Jaromila Jireše mám z velké většiny rád. Vadily mě rychlé prostřihy a celková zmatenost. Do příběhu jsem se nemohl dostat a brzy mě sledování počalo nudit. Myšlenka nebyla špatná, ale zpracovaní se nezdařilo. Ani herecké obsazení mě nějak nenadchlo včetně mé milované Jany Brejchové (ta její paruka byla příšerná), natož pak hudba Ladislava Štaidla. Páralovu poetiku vkusně přenést na plátno se rozhodně nepovedlo. Mnohem větší průser přece jen byli Milenci a vrazi.(20.1.2020)

  • Anglie
    ***

    Ano, skutečně věrná adaptace Páralova románu. Četl jsem román a tak mohu srovnávat a mohu řici, že film není lepší než knížka, obojí je průměrné. Ale ty herci typově sedli, to ano.(14.4.2003)

<< předchozí 1 2 3 4 5