Reklama

Reklama

Na krátko

  • angličtina Short Cut (festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Na krátko je drama o chlapci Jakubovi, který zjistí, že celý jeho dosavadní život byla lež. A jemuž nezbude, než okamžitě dospět a se ztrátou iluzí se vyrovnat, a nebo… skončit špatně. Pomoct mu nemůže nikdo. Ani matka, protože to ona mu lhala a tu pohádku o tatínkovi, který se mu nemůže věnovat, protože brázdí moře na zaoceánské lodi, si vymyslela. Ani otec, který na něj ve skutečnosti celý život kašlal a teď se chce starat, ale jen proto, že o něj jeho „opravdový“ syn z manželství nestojí. A ať je jaký chce, kapitán tedy rozhodně není. Ani sestra Pavlína, která je ve svých šestnácti též také prahu zjištění, že život je úplně jiný, než si ho představovala, a které to srdce zlomí úplně stejně. (CinemArt)

(více)

Recenze (52)

claudel 

všechny recenze uživatele

Filmová výzva, žánry - knižní adaptace. První vlaštovka a v zásadě dobré. Zfilmování knih Petry Soukupové vyžaduje obrovskou odvahu a nesmírnou pečlivost, proto určitě stojí za zamyšlení oslovit samotnou autorku, aby se ujala scénáře. Výsledek je opravdu slušný, přestože musím subjektivně konstatovat, že mě film tolik nechytl za srdce jako kniha, resp. povídka. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Ano, život i film se někdy skládají z klišé. To ale nemusí být a priori špatně. Někde jsem četl "zkrátit" a v průběhu snímku jsem se k tomuto názoru přikláněl. Ale je zajímavé, že pak jsem o filmu debatoval se svojí ženou a ta mě přivedla na myšlenku, že vyprávění pomalu, postupně, tak, jak to bývá, rozkrývá všechna možná zákoutí vztahů zúčastněných osob. Ne, samozřejmě, film není dokonalý, Petra Soukupová si sama psala (první) scénář, takže do bezútěšných, psychologicky hutných okamžiků jejích knih má daleko. Je to ale sympatický pokus o rodinné drama a navíc je požitek vidět Martu Vančurovou po dlouhé době takhle dobře hrát. 70%. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Scenáristická a stylistická klišé nakupená na jednu hromadu. Irelevantní film z hlediska jakéhokoliv kontextu krom odvysílání na ČT 1 pro lidi, co právě přišli z práce. Mrzí mě to, protože není "špatný" a věřím, že ten samý štáb by dal do kupy něco lepšího, kdyby se rozhodl pro cokoliv jiného než ten nejfádnější scénář zpracovaný tím nejočividnějším způsobem. Proto se nedivím, že se mu lepšího hodnocení dostává od příležitostnějších diváků - je to vlastně takový "skoro artový film pro lidi, kteří nekoukají na artové filmy a nemají je rádi". Na krátko je film jednoznačný, nevyzývavý, přímočarý, polopatický, snadno pochopitelný a v rámci žánru rychle odsýpající. V sezóně, kdy jde ven Omerzuovo Všechno bude, velmi zbytečné. 50 % je hodnocení existující právě proto, aby bylo přiřazeno sem. ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Prezentace života v nižších patrech společnosti dává smysl, ale chtělo by to nějakou přidanou hodnotu. Stejně tak se můžu postavit před libovolný panelák s popcornem v ruce a po hodině pozorování smutných příběhů budu logicky konstatovat, že to tam stojí pěkně za hovno. Po herecké stránce je to však obstojné. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Má oblíbená Petra Soukupová v roli scenáristky, navíc na téma její nejlepší knihy Zmizet - znělo to velmi nadějně. Bohužel, jak to tak bývá, velká očekávání nepřinášejí nic dobrého, a to jsem se ani nemusela vžít do role kritického fanouška knihy, který má problém s čímkoliv, co se "jeho" knize nepodobá. On se jí mimochodem snímek nepodobá vůbec, tématem, myšlenkou a vlastně ani postavami. Ty jsou navíc ve snímku neurčité a prázdné, dějová linka se skoro neposouvá a téma ničím nezaujme. Za pozornost stojí jedině postava babičky, která všem leze na nervy a zároveň se bez ní nikdo neobejde, jejíž charakter se divákům vyjevuje postupně a která to se všemi vlastně myslí nejlíp. Ta mimochodem připomíná babičku z jiné knihy Soukupové - Nejlepší pro všechny. Kromě této dámy v roli Marty Vančurové musím ocenit také skvělý hudební podkres v podání skupiny Květy a výbornou hru s detaily, které nás od prvních záběrů vtáhnou do oprýskané šedi jednoho děčínského sídliště. Ač je mi to líto, nic dalšího snímek nepřináší. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Dobře napsané postavy, u kterých se dá pochopit, proč se chovají tak, jak se chovají. Výborné herecké výkony včetně dětských a soustředěná a citlivá režie (70%). ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Amatérsky príbeh o faganovi, ktorý si vaše sympatie nezíska, a jeho sestre tlusťoške, tá okolo sympatií ani neprešla. Nepozerateľné, dejovo to nenormálne liezlo na nervy a slovné spojenie hluché miesto, ktoré sa tak často objavuje v recenziách filmu, je absolútnym odrazom kvality, ktorej sa divákovi dostane. Ten film by sa vlastne celý mohol volať Hluché miesto a nikto by nemohol nič namietať. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Jde o pocitově působivý film podle povídky autorky scénáře Petry Soukupové. Není mi tedy jasné pro jaké publikum je určený. Pro děti ne, by´t má dětské hrdiny. Chlapec je hodně osamělý. Nemá rád fotbal a bydlí jen se ženami. Źárlí na starší nevlastní sestru, protože jí její otec posílá alespoň dárky. Jeho táta je námořník, což je dost možná jen milosrdné vysvětlení jeho znavené matky. Vzájemné zraňování sourozenců a tenze mezi babičkou a matkou jsou zobrazeny výstižně. Přesně fungující jsou všechny situace. Zápletka ale nemá tajemství a je předvídatelná. Syn si otčíma najde. V závěru dobře funguje vzpoura a reakce na ni a také souběh náhlé dospělosti obou dětí po ztrátě iluzí. I když je to trochu šablonovité- mužské pivní fanouškovství a dívčí první láska. Všechny řemesla jsou na úrovni. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Takovou přehlídku filmového amatérismu aby pohledal. :-( Námět opajcnutý z několika jiných filmů (třeba Návraty domů, Indiánské léto nebo Dívka s mušlí), o postavách se nedozvíme žádné podstatné informace, jen ty povrchní, do děje náhodně vstupují postavy, o nichž nic nevíme, nikdo tam snad nepoužívá mobil nebo internet, netušíme, jaká je práce tatínka a co přesně - jeho slovy - "posral", odehrává se to asi v lednu, protože je zima (prosinec to není, nikde tam není nic o Vánocích), ale hraje se fotbalová liga (!) a děti chodí do školy (tedy žádné pololetní vysvědčení ani prázdniny?), prostě takové bezčasí alternativní planety. A docela bych ocenil, kdyby si moderní filmaři koupili stativ a naučili se rámovat obraz, aby působil esteticky, a ne jako náhodné home video. Herecky ploché, a to překvapivě i u Marty Vančurové, která hrála jako nějaká postava libovolného sitcomu, kluk má celou dobu jeden tupý výraz, Špalková hraje svůj běžný standard jako vždy (hraje ty maminky stejně všude, srovnej třeba s jejím výkonem ve Smradech - akorát tady neukáže překvapivě kozy). V samotném ději chybí jakékoliv scény konfliktu, u postav netušíme jejich přání a směřování, není zde ani jedna pozitivní postava, které by se dalo fandit. Hvězdu dávám za záběry vlaků a lodí, tam snad nebylo co podělat. ()

Lukrecie 

všechny recenze uživatele

Vydařený scénář, velmi dobrá znalost českého prostředí a především rodinného života, vztahů, pěkné herecké výkony. Příběh ze života, podařené, film by si určitě zasloužil tak 65%. ()

Kaluž 

všechny recenze uživatele

„Můj fotr si staví hradby z vypitýho chlastu, v podstatě pro sebe zabral asi třetinu bytu. Vlastně se objeví, jen když se nosí na stůl a nijak nechybí tu, nijak nechybí tu.“ ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Depka a zmar všude, kam se podíváte. Když se hlavní hrdina asi tak po hodině lehce pousmál, cítila jsem alespoň mírné zadostiučinění, jinak jsem si ale zoufala nad nikam nelezoucím dějem a nesympatickými (nepopírám, že dobře zahranými) postavami. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se konečně dočkal, že ČT tenhle film z května 2018 (!!!) konečně odvysílala. A jak jsem se bál - nebylo moc o co stát. Film je plný hluchých míst, nevysvětlených věcí (Kde teda makal ten otec? Na lodi? A tam má noční směnu, jo? Když žije a maká v Česku? A jak to dopadlo s tou šikanou? Kam ti kluci, co ho šikanovali, pak zmizeli, to jenom proto, že se už tolik nehodili do příběhu, se Šmíd na tuhle příběhovou linii vysral a nechal ji otevřenou? A ta babička, proč u nich tak dlouho byla, kde vlastně bydlí, to se nebála o svůj dům, když strávila pár týdnů bůhvíproč u dcery? Já chápu, že tam měla roli postavy, která se v té vší depce snaží vše nějak vyřešit i když to její rodina vůbec nechce, ale i tak... A ten přítel Jakubovy sestry, proč na konci udělal to, co udělal? a je toho i víc, jen to nechci vypisovat všechno, i tak je toho už dost. Postavy jsou jenom stereotypní šablony kterým však chybí nějaká uvěřitelnost (otec je takový "typický český chlap", co jenom chodí na fotbal a chlastá, ale jiné motivace či zájmy v životě nemá (takových ale v realitě zase tolik není, jak si někteří lidé mylně myslí), Jakub taky pořádně neví, co od života chce, taky nemá skoro žádné zájmy...), jsou odfláknuté i po psychologické stránce (teď jsem si se slzou v oku vzpomněl na Hanbu, kterou jsem včera viděl... proč tak málo filmařů umí své postavy rozebrat pořádně psychologicky?) scénář je plný děr, za tu hodinu čtyřicet pět se toho stane a vyřeší strašně málo, přitom za celou dobu se mohlo rozjet a dořešit mnohem víc. Po filmařské stránce taky žádná sláva, sice depka je to slušná, je to i správně šedé, ale kamera se neustále a otravně hýbe a v mnoha scénách by potřebovala stativ (a ne, pocit realističnosti to nevyvolává), herecké výkony jsou slabé a nebo otřesné (hlavně teda u Jindřicha Skokana, který celý film má jenom jeden jediný výraz a pořád se tváří jako debil - a ten, co hrál jeho otce, taky stál za prd), dialogy jsou naprosto nepřesvědčivé, než se Jakub seznámí s otcem, strašně dlouho trvá, než se tak vůbec stane... A taky nechápu, v jaké době se to odehrává, protože všichni žijí v domácnosti bez televize a počítačů (otec ho sice má, ale vůbec nepoužívá), nikdo nepotřebuje mobily... Hlavně jak tam nebyla jediná hezká budova, samé hnusné hnědé kostky, jsem pojal podezření, že se to odehrává v postapokalyptické budoucnosti ve které se společnost nějak trochu zotavila. On ten film chvílemi je jak z nějakého jiného světa, ve kterém se všichni chovají strašně divně a je to hlavně tím, že tomu filmu chybí nějaká uvěřitelnost. Přitom námět samotný by v rukou někoho talentovaného mohl dopadnou dost dobře, ale v rukou Jakuba Šmída, který zatím natočil jenom Laputu (která je úplně o hovnu) a dva homosexuální videoklipy, které když si pustí normální heterosexuál, tak ho nedokouká a ještě se mu udělá blbě, tak se žádný skvělý film čekat nedá. Sice jsem trošičku doufal v zázrak, ale ten - u českých filmů skoro jako vždycky - nepřišel. A podle mě to není jen jeho vina, protože jestli scénář napsala autorka předlohy, tak tu předlohu snad ani číst nechci, jelikož bude taky plná hluchých míst. Ale vyhrála Magnesii Literu, bacha, takže se do mě za tenhle názor někdo možná pustí. Každopádně, Na krátko ode mě dostává slabé 2*, za námět samotný, za SPOILER happy end (od začátku filmu jsem čekal, že se Jakub na konci zabije, naštěstí ne) KONEC SPOILERU a za autobusové nádraží v Mělníku, které mi vrací moc hezké vzpomínky. A vlastně to se mi na celém filmu líbilo nejvíc. I když se mi to nelíbilo, i tak jsem rád, že jsem to konečně viděl. Slabé 2* () (méně) (více)

zette 

všechny recenze uživatele

Na filmu me nejvice zaujala ta nejistota matky v podani Petry Spalkove. Vsechny postavy z filmu jsou uveritelne, ale mozna se jich "takovych" seslo najednou moc. Ale sedlo mi tempo filmu, kamera, interiery bytu, potemnela atmosfera... Nic velkeho jsem necekal, o to prijemne je me prekvapeni. ()

dzira 

všechny recenze uživatele

Současné české filmy jsou pro mne většinou neuvěřitelné, umělé, vykonstruované. Prostě jim nevěřím. A když se objeví hraný film, u kterého mám pocit, že zobrazuje život takový, jaký je, jsem z toho opravdu nadšen a jsem schopen udělit 5*.Tento mi připadá tak na 4* a kousek, ale vzhledem k nepochopitelně špatnému hodnocení zaokrouhluji nahoru. Toto je film, který si nevymýšlí, tak by to mohlo být a tak podobně to opopravdu často je. Vidím to ve svém okolí díky své profesi.... Knihu jsem nečetl. Hodnotím pouze z pozice filmového fanouška.... Ale i tak musím říct, že jsem se po letech naučil u všech filmových adaptací literárních děl oprostit od srovnávání s původní předlohou. Film je film a kniha je kniha. Tady nejde o soutěž, co je lepší nebo horší. Pokud by film doslovně převyprávěl knihu, byl by to špatný film! ()

bubun 

všechny recenze uživatele

Tento výsledek mě opravdu mrzí. Mám ráda knihy Petry Soukupové, četla jsem všechno, co vydala, takže myslím, že mohu dobře posoudit, zda se film dle její předlohy povedl. No, nepovedl. Za prvé, film je průměrný i sám o sobě, bez ohledu na předlohu (nelogické chování hrdinů, kteří jsou všichni, snad až na Špalkovou, nesympatičtí, nemožnost vcítit se do hlavního hrdiny, zkratkovitost, plytkost). Za druhé, je to tak strašně dramaturgicky nezvládnuté, Soukupová má charaktery hlavních hrdinů většinou do hloubky zmáknuté, čtenář chápe, odkud se berou jejich pohnutky a myšlenky, a to její postavy rozhodně nejsou tak stupidně ploché jako v tomto filmu. Naopak, i ty "zlejší" či ne úplně štastné charaktery, o kterých píše často, vykresluje komplexně. Tohle tady strašně chybí. Tady se chovají všichni nesmyslně, hlavně děti, ale dost často i dospělí, jako banda kreténů. Jasně, puberta i prepuberta je hrůza, ale v životě většiny psychicky zdravých lidí i během těchto období bývají světlé chvilky, tenhle film neukazuje ale nic jiného, než trápení a frustraci hlavního hrdiny (a tím pádem i celé rodiny) a jeho pře s ostatními členy rodiny, včetně babičky, u které se asi tvůrci nerozhodli, jestli má být postavou kladnou, nebo nikoli, protože nejdřív bába svým chováním každýho štve, včetně diváka, aby se pak ukázalo, že je to vlastně laskavá a moudrá paní a že teda asi nijak nepochybila. Jenže Soukupová by tuhle komplexnost vlastností dokázala vykreslit přirozeně a uvěřitelně. Tady si člověk prostě říká, co to je, sakra. A nechápu, proč se ten hlavní kluk chová jako totální spratek, šikanované děti z "chudších" poměrů (píšu s nadsázkou) mají opačné tendence. Člověk s ním těžko může sympatizovat, když se POŘÁD chová jako rozmazlenej fakan. Kéž by se někdo jiný chopil třeba jiné z knih Petry Soukupové a zfilmoval/a by ji s citem pro psychologii, se schopnosti vystihnout reálné životné situace, což je jejímu stylu vlastní. ()

ilonaho 

všechny recenze uživatele

Z veskrze filmové povídky bylo ve scénáři bohužel odstraněno vše filmové... Postavy tak zcela ztratily uvěřitelnou motivaci a divák šanci fandit kterékoliv z nich, nebo jí alespoň trochu porozumět... Škoda především promarněného potenciálu trička SVERIGE, který byl tak silný v povídce... ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

Od tvůrčí dvojice Soukupová-Baldýnský jsem čekal podstatně víc, nebudu zastírat. Tohle si nezasloužilo ani tu low cost produkci, jak je to plytký. ()

Reklama

Reklama