Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Skuby47
    *****

    Vzhledem k tomu, že se tento film natáčel z velké části v našem zámku a parcích, neodolala jsem a podívala se v předstihu na slovenskou premiéru. Jako lokální patriot samozřejmě oceňuji krásné prostředí, bohatou výpravu a kostýmy. Je zřejmé, že si tvůrci nemohli stěžovat na nedostatek financí. Taky herecké výkony si zaslouží pochvalu s ohledem na to, že se na place mluvilo čtyřmi jazyky, aniž si mnozí aktéři spolu rozuměli. Když si ženy nasadily paruky, byly těžko k poznání, ale obě Zuzany - Stivínová i Mauréry byly v rolích matek nepřehlédnutelné. Vojta Kotek, jak ho nemám v lásce, mne velmi příjemně překvapil. Osvícená panovnice Marie Terezie si svůj životopisný film zasloužila už jen za reformu školství více než vrahové Hepnarová a Kajínek. Historickou věrnost nebudu posuzovat, protože se jedná o film, který má diváky bavit, nikoliv nudit a konec konců od čeho tu máme historické dokumenty. Je pravdou, že je tam dost politikaření, což historie neznalého diváka může přimět k nahlédnutí do učebnice dějepisu. Také velká spokojenost se slovenským i naším dabingem.(30.12.2017)

  • argenson
    ***

    Vizuální stránka, kamera, výprava, kostýmy, tady je všechno v pořádku. Trochu to pokulhává v celkovém historickém pojetí, zásadní události jsou lehce upozaděny na úkor bulvárních scén, i když je fakt, že při frekvenci šestnácti porodů během dvaceti let to bez sexu evidentně nejde. Zamrzel všeobecný nešvar současných historických filmů, co se týče verbálního projevu. Naprostá ignorace květnaté barokní mluvy a naopak snaha o moderní slovník, aby to bylo in. Stejně tak mě osobně zamrzela i úloha mého oblíbence prince Evžena Savojského smrsknutá zde do zkratky zapšklého vrtošivého staříka. Jinak překvapivě dobrý Vojta Kotek, naopak dost nevýrazná a mdlá představitelka titulní role. Jako celek ale obstojný příspěvek k 300. výročí narození jediné ženy na českém trůně.(3.1.2018)

  • Jezinka.Jezinka
    ***

    Není to historický velkofilm, jako byla Kleopatra nebo Sissy (a nejen proto, že v hlavní roli není persona tak oslnivě krásná, jako v případě představitelek dvou shora jmenovaných), není to dokument, protože na to je tam málo vysvětlení a věcné provázanosti, či jak to nazvat, navíc na to, aby to mohl být dokument, se tam moc kecá o ničem, nemluvě navíc o věcech jako je sociální fantasmagorie při cestě M-T z Toskánska po smrti otce (a ani nešeptajíc o scéně, co jí spáchala matka na téma, že nepřijela na otcův pohřeb, odmítám věřit tomu, že by matka, která sama o dvě děti přišla, chtěla po dceři, aby cestovala ve vysokém stupni těhotenství nebo těsně po porodu), ze všeho nejvíc je to úvod do učiva o Marii Terezii pro základní a střední školy zahalený do velmi hezkého kostýmního hávu. Mezinárodní účast s sebou pro diváky všech zemí přinesla neokoukané tváře, například ty navoskované kníry hraběte Esterházyho, ale i dobře vybrané tváře známé, jako pro mě překvapivě třeba Vojtu Kotka do role Františka Štěpána. Nikdy by mě nenapadlo, že může hrát něco jiného než pubertálního blba. Může a ne špatně. Z žánrů drama/historický/životopisný je to vcelku nedramatické, možné dramatické vrcholy to bere objížďkou, na historii příliš mnoho chyb a z prstu vycucaného žvanění, snad jen životopisné to je. Přesto je to film, zejména první díl, který diváky u obrazovek udrží, za což budiž vzdána chvála, zvoláno hosana a i bych si snad trochu zaplýtvala v použití koření, kdybych neměla obavu, že tvůrci pak na tom bobkovém listu usnou.(2.1.2018)

  • Tom_Lachtan
    ****

    Nakašlat, mě se to líbí a kdo má vyrážku z čehokoliv, co chválí něco z české (ko)produkce, nechť si .. Co já vim, třeba oloupe mandarinku, nebo tak něco. Co je na tom fajn? Velmi dobře se tu podařilo skloubit nutnou dávku umělecké licence (i když někdy historické a geografické nepřesnosti bodají do bulev rezavé hřeby, aneb Špilberk v Uhrách), realističnost a zároveň zábavnost, kdy například není délka extrémně rozplizlá (a troufám si tvrdit, že některé ze zúčastněných produkcí hodně tlačili, aby bylo dílů víc, když už to stálo tolik peněz). Mimochodem, jestli mi bude stále někdo tvrdit, že Kotek neumí hrát, tak je blb nehodný debaty, tady se s představitelkou M-T výborně doplňuje, byť ona sama je někdy až absurdně vykulená a trochu se bojíte, zda ji v pár scénách oči neopustí hlavu a nevydají se na procházku do slavkovského lesa.(7.1.2018)

  • Aky
    ****

    Mám dojem, že zde ve většině hodnocení, resp. podhodnocení vítězí známá pravda, že doma člověk nebývá generálem. Podle mne velice povedený projekt, byť někdy sklouzávající k poetice romantických televizních inscenací. Přesto ale nelze upřít velkorysou výpravu, herecké zvládnutí, ani pěkně vystavěný příběh.(14.1.2018)

  • - Ve filmu je vidět také švýcarská garda. Ta opravdu sloužila Habsburkům a dělala stráž Hofburgu. Byla založena roku 1699 v Lotrinsku. V roce 1745 doprovázeli Františka I. Štěpána Lotrinského jeho Švýcaři do Frankfurtu, kde byl korunován na císaře. Zrušil jí až Josef II.V letech 1766-1767 byla švýcarská garda rozpuštěna. Část gardistů se vrátila do Švýcarska, část našla uplatnění v Praze, Innsbrucku, Schloßhofu či Holíči. (Vitoraz)

  • - Verejnoprávna RTVS zabodovala historickou témou. Mária Terézia sa stretla s mimoriadnym diváckym záujmom. Prvú časť si v pondelok 25. decembra nenechalo ujsť 772-tisíc divákov, druhý diel si pozrelo ešte viac fanúšikov tohto žánru, konkrétne 789- tisíc divákov. Po 2 dňoch tak bola verejnoprávna televízna stanica v prime time jednoznačným trhovým lídrom u divákov starších ako 12 rokov (v pondelok s trhovým podielom 28,8% a v utorok 29,4%). V čase vysielania Márie Terézie bola aj najsledovanejšou televíziou u mladších divákov (12 až 54 rokov).Najviac sa ale páčila starším divákom, o niečo viac ženám, ľuďom s vysokoškolským vzdelaním a z väčších miest nad 100-tisíc obyvateľov. (Zdroj: aktuality.sk)

  • - Rokovania o vstupe slovenskej RTVS do projektu trvali 2,5 roka. Najnáročnejšie podľa (vtedajšieho) generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku bolo zlúčiť predstavy o filme jednotlivých televízií. „Každý mal minimálne tri ambície. Čo najviac dostať do deja svoje reálie, čo najviac presadiť svoje herecké tváre a napokon aj iné tvorivé profesie" skonštatoval po natáčaní. Mária Terézia vznikla ako unikátny film štyroch verejnoprávnych televízií - slovenskej RTVS, Českej televízie, rakúskej ORF a maďarskej MTVA - k 300. výročiu narodenia panovníčky rakúsko-Uhorskej monarchie. (kacer4)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace