Nastala chyba při přehrávání videa.
  • pakobylka
    ***

    Kostýmní záležitost, kde se v záplavě nákladných rób ztrácí jak historické úlohy jednotlivých postav, tak i širší dějinné souvislosti. Snímek rozpačitě postává někde na půli cesty mezi povrchní maškarádou ovlivněnou neomalenými způsoby jedenadvacátého století a vyobrazením mladé Marie Terezie podle vzoru trilogie o císařovně Sissi s nezapomenutelnou Romy Schneider v hlavní roli (Sissi - 1955; Sissi, mladá císařovna - 1956; Sissi, císařovnina osudová léta - 1957). Buď jak buď, pro jednu z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy není výsledný produkt žádná velká výhra, neboť je vylíčena víceméně jako umanutá a trochu hysterická husička s pěknou tvářičkou, dobrou pamětí a řídkými záblesky racionálního uvažování. Historickou věrnost nehodnotím, neboť neupírám autorům právo pozměnit v tvůrčím rozletu některé dějinné události a podřídit je tak svému uměleckého záměru ... jen si myslím, že právě v tomhle případě se jedná o zcela zbytečný ústupek. Slaboučké 3*(3.1.2018)

  • Johnny.ARN
    **

    Čakal som väčší dríst. Čakal som, že budú lietať v rokoch, riešiť niečo čo sa ešte neudialo, alebo, že to bude zle obsadené. Namiesto toho som len dostal ultra prečančanú a vysladenú lovestory, s peknými kostýmami a jedným pekným zámkom. Obsadenie fajn, čajka sa tam hodila, Kotek to držal, tri slovenské barónky si polku druhého dielu ukradli pre seba. Historicky to tiež nebolo až tak mimo ako som čakal. Je to síce pozerateľné, ale malo to svoje trhliny. Chýbali mi úvodné popisky lokácií, rokov, mien jednotlivých postáv, aby divák hneď vedel, kto je kto. Pre nezainteresovaného mohlo byť celkom zmätočné dozvedieť sa, že Štokinger z Rexa ( do konca života môže ďakovať za tú rolu!! ) je vlastne Eugen Savojský až v závere prvého dielu. Taktiež bolo cítiť tie milióny, čo sa tam vložili. Digitál exterierov na zelenom plátne určite niečo stál. A samozrejme kostýmy a prenájom zámku. V konečnom dôsledku je to príjemná historická telenovela, pri ktorej by som si rád pozrel aj ďalšie časti. Z čisto historického hľadiska samozrejme. 2 z 5(30.12.2017)

  • nineweh
    ***

    Ano, na české poměry je to hodně, hodně slušné. Na Kotka si člověk zvykl, role mimoně, který se nechce nechat svazovat dvorskými konvencemi, mu nakonec docela sedla. Ale: já už fakt nemám nervy na "historické" filmy, kde postavy mluví a jednají až příliš moderně, kde se o důležitých bitvách jen mluví, a na velkolepých plesech tančí deset komparzistů. Výprava a lokace tedy super, jako film(y) to fungovalo, a kdyby mohl historickou věrnost vzít čert, celkem by to bavilo (třeba to, že v habsburské říši nikdy nesněží, a to ani během únorové (!!!) svatby Marie Terezie s Františkem Štěpánem). Jenže v popisu stojí "historické životopisné drama" a my dostali výpravnou kostýmní romantickou komedii v prvním díle a pokus o dvorské intriky (včetně šaškárny se záměnou dam na maškarním plese) s příměsí hrdinského eposu (včetně máchání mečem z koňského hřbetu) ve druhém, na což se pochopitelně dá koukat, ale výš jak průměr opravdu jít nemůžu. P.S.: Tím neříkám, že nad Marií Terezií je třeba zlomit hůl. Jejímu příběhu by slušelo obsadit starší herce a natočit další díly, po vzoru mnohokrát zmiňované The Crown. Ale chápu, že tolik peněz ani v koprodukci dohromady nedáme.(2.1.2018)

  • Ephemeris
    **

    Natočiť historický film je ťažšie než čokoľvek iné a opäť sme raz svedkami toho, ako sa to nepodarilo. Pritom spojili sily takmer všetky bývalé národy rakúsko-uhorskej monarchie. Symboliku projektu samozrejme chápem a osobnosť Márie Terézie si poctu zaslúži, minimálne za školskú reformu. Ale určite nie poctu v takejto podobe a v personifikácii takej herečky (nemám výhrady voči vzhľadu, veď samotná Mária Terézia bola škaredá ako noc, narážam ale na herecké schopnosti). Hlavný problém v mojej percepcii ale proste spočíva v tom, že nezaujímavý už je samotný historický námet. Raz darmo, nie sú to krížové výpravy ani stavba pyramíd. Z tejto látky sa proste nič vytrieskať nedalo.(26.12.2017)

  • flanker.27
    ***

    Takže: Princ Evžen Savojský, jeden z nevzdělanějších a nejschopnějších mužů své doby, je vylíčen jako bezpáteřní intrikán (pro ty, kteří zjevně nepochopili: je třeba číst pořádně, intrikán a bezpáteřní intrikán je rozdíl, přičemž zde byl vylíčen právě jen jako bezpáteřní intrikán, navíc ani nijak schopný, a jakékoli další stránky jeho osobnosti byly zcela potlačeny). Skoro bych si myslel, že toto pojetí zasponzorovali Turci, aby se po více než 250 letech vyrovnali s mužem, který vykopal jejich odporné musulmanské pr-ehm-zadky z Uherska a uštědřil jim tolik porážek. Nevím, že by kdy uvažoval o spojenectví Pruska s Habsburky, spíše se zasazoval o sňatek Marie Terezie (s ohledem na budoucí události dosti rozumně) s princem saským či bavorským. Pokud jde o jeho smrt, tak umřel až dva měsíce po svatbě, nikoli během zásnub. Handl Lotrinska za Toskánsko byl jednou ze součástí vídeňského míru po válce o dědictví polské, přitom o té se tu mluví jako o nějaké dávno minulé události zcela oddělené od vyjednávání o sňatku. No, to bychom měli to historické minimum, které si tvůrci měli nastudovat, než začali točit. A co zpracování? Kostýmově výpravné, chladné, s hereckými výkony dosti proměnlivými. Nerad to říkám, ale německy mluvící osazenstvo je sympatičtější než české. Karl Markovics, i když mám výrazné výhrady k tomu, jak tvůrci prince Evžena pojali, je tím, koho oceňuji nejvíc (sranda je, že civilní jméno představitelky titulní role je stejné, jako jméno postavy, kterou Markovics minimálně v našich luzích, když už ne hájích, proslul). Na opačném konci hereckého spektra je pak unylý nezajímavý Kotek. Proč máme věřit, že zrovna na něj se Mařka tak upnula? Když jsme u toho, sama Marie-Luise Stockinger je herecky tak někde ve středu, vyloženě nekazí, vzhledem jakž takž odpovídá, ale budoucí mocnou panovnici jsem jí příliš nevěřil (na čemž má opět značnou "zásluhu" pojetí Marie Terezie jako umanuté husy). Co se týče ztvárnění vztahu Mařky a Franty, tak mi prostě přišlo, že Vojtíka pozvali na plac, kde už na něj čekala představitelka Mařky, té řekli "Tohle je František, osudově ho miluješ, tady máte scénář, za pět minut jedem." Naprosto jsem jim to nevěřil. Když mluvíme o chemii, osobně bych si to představoval tak aspoň někde u Francia (tedy ne že by tam muselo být 87 francouzáků), zatímco jsem viděl prostě jen Germanium, tedy 32 škrobených úsměvů. Ale vůbec nejvíc mi vadí to, že jako obvykle se historické události podřazují "dallasovské vztahovce" z prostředí dvora. Ono to jde, když máte vytříbené dialogy, ale i v takové druhé sérii The Crown už mně to začalo lézt na nervy. O zvlášť vytříbené dialogy či herce se navíc až na čestné výjimky (mimo Markovicse bych ještě ocenil Fritze Karla jako Karla VI.) Mařka Terezka opřít nemůže. Zatím spíše takový instantní podunajský podprůměr na jedno použití, ale uvidíme ještě při druhém dílu. Pokud dojde princ Evžen alespoň nějaké rehabilitace, možná budu nakonec milosrdný. P. S. Komu se nelíbí hodnocení historické stránky v komentářích, ať si klidně trhne nohou :) Po druhém dílu: Víceméně potvrzení dojmu z dílu prvního. Nic zcela výrazně špatně, ale nějak mi chybí důvod, proč jedné z nejvýraznějších panovnic osvícenské doby věnovat jen průměrnou kostýmní dvorskou romanci, která příliš nevypovídá ani o charakterech ani o době. Jaké že to reformy tereziánská doba přinesla, jaký že byl průběh slezských válek/válek o dědictví (více než jen pár konstatování, např. aspoň zmínka o Praze obsazené Francouzi a Bavory by se hodila, jakož i poznámka o prohlášení Karla Albrechta českým králem), jak žili tehdejší lidé a tak dále. Zkrátka tento film pokračuje v trendu historie bez historie, hodně (většinou) hezkých lidí v hezkých kostýmech si hraje na dvůr 18. století. Ale že jsem se nenudil a že princ Evžen dosáhl alespoň částečného vzetí na milost, dám smířlivá tři sluníčka. P. S. Josef II. v dospělosti tvrdil, že když s ním v náruči jeho matka předstoupila před sněm uherské šlechty, tajně ho štípala do zadku, aby více plakal a tím posílila svůj dojem bezbranné ženy žádající o ochranu.(1.1.2018)

  • - Při scéně, kdy je hraběnka Eliza Fritzlová (Táňa Pauhofová) odvedena stráží, byla prodleva mezi příchodem stráží a rozhovorem příliš dlouhá. Režisér proto navrhl improvizovaný dialog mezi Pauhofovou a komparzistkou. Tato scéna byla později zkrácena a v české verzi jde tiše slyšet jen malý útržek jedné věty. Scéna se natáčela ve Valticích. (klara.leb)

  • - Vo filme hrajú dobových hudobníkov skutoční barokoví muzikanti z Brna. (perseus142)

  • - Kým štáb medzi sebou komunikoval a jednotlivé pokyny rozdával v angličtine, herci sa pri „ostrej" rozprávali svojím materinským jazykom. Panovníčka Mária Terézia stvárnená mladou rakúskou herečkou tak hovorila po nemecky, z úst jej osudovej lásky Františka Štefana Lotrinského v podaní herca Vojtěcha Kotka bolo ale počuť češtinu. Pri niektorých scénach sa dokonca stávalo, že sa z pľacu ozývali všetky štyri jazyky naraz. Každá televízia si napokon všetky scény predabuje do svojho jazyka. (kacer4)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace