Reklama

Reklama

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Recenze (289)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Námět zní hrozně veřejnoprávně, ale to nesmíte vědět, že vrcholem první epizody je zuřivý sex, během kterého se rozpadne postel. Česká televize opět lišácky maskuje druhořaodu melodramatickou komedii, která v žádném ohledu nemá co dělat s veřejnoprávní službou a patřila by rozhodně na komerční stanici nebo kabelovku. Bohužel výsledek vypadá jako horší film Filipa Renče, navíc s otřesným dabingem. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Mám radost z toho, že tato spolupráce čtyř států měla smysl. Dvoudílný opus vypráví o prvních letech vlády Marie Terezie a hrozně hezky se na něj koukalo. Natočen je vysloveně velikášsky. Kostýmy jsou opulentní, prostředí zámků úchvatné a postavy originální. Hrozně se mi líbil jakýkoliv moment, když jsem potkal novou postavu v příběhu a hrál ji Čech nebo Slovák. Zároveň mě ale bavili i ostatní postavy. Fascinovalo mě, jak se v té době projevila Francie, když podvedla celé Rakousko-Uhersko, což neudělala tehdá naposled a nebo, jak se k situaci postavili Maďaři, kteří mi na rozdíl od Francouzů přišli hodně sympatičtí. Je pravda, že příběh je hodně obecný. Dokázal bych si představit klidně i výpravný seriál, který by počátky vlády Marie Terezie daleko více rozvedl. Věřím, že kdyby to bylo v podobném duchu, tak by to opravdu stálo za to. Takhle je první díl hodně rozkoukávací a druhý už vládne solidní politikou. Jednu výtku bych ale přeci jen měl. Mrzí mě, když se některý režisér vyblázní a do svého filmu zařadí zbytečné sexuální scény. Tady to bylo opět k smíchu a pohled na nahého Vojtu Kotka bych si klidně odpustil. A to tu přitom herecky byl naprosto skvělý. Ostatně jako i Marie Terezie, kterou hrála rakouská herečka. Nejvíce mě ale překvapila Táňa Pauhofová, která mi ze začátku byla vysloveně protivná, aby mě nakonec dostala tím, jak umě umí tahat za nitky. Jsem spokojen, konečně se Česká televize ve spolupráci se Slovenskou, Maďarskou a Rakouskou televizí pustila do látky, která je u nás ještě dost neprobádaná. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Je to udělný aby to chytlo co nejvíc dívaků, protože jinak si myslím že nahýho Vojty fakt nebylo potřeba a to už nemluvím ani o dialozích, které přípomínaly všechno jen ne tehdejší dobu. To třeba kostýmy nebo exteriéry působily velmi dobře. Nejsem žádný historický hnědopich a rozhodně nemám zapotřebí mít ve vedlejším okně otevřenou wikipedii a machrovat, když něco nevím, tak to nevím a tahle doba je mně vzdálená, ale zajímala mně, jenže spíš než exkurze do dějin je to exkurze do porodního sálu a seznamky s.r.o. Uvidíme co dál, šanci Marie Terezie určitě ještě dostane a dostala. Jenže ani v dalším díle to nešlo o moc nahoru. Problém vidím, že věci ve kterých byl film silný, tedy státnický dialogy, politika, ohrožení země byli minimalizovány, některé úplně opomenuty. MarieTerezie ze školy (moderní reformátorka) a Marie Terezie odsud (ani nemám pojmenování proto jak jsem jí vnímal) byli uplně jiné Terezie. Zajímavý, projekt patřil mezi nejdražší televizní, ale netroufl si na jedinou masovější scénu za to scén se spodničkama a porodoma si člověk užije dosytosti. Herecký výkony se mně líbily nejvíc od Tatiany, moc zajímavá postava, když už teda byl pro tvůrce zajímavější dvůr než doba. Vojta asi taky nebyl marný a Marie s ohledem na to co jak měla Marii hrát asi taky dobrý, navíc je hezká. No, je to někde mezi 2-3, ale spíš budu teď za zlobra. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Tak to tu máme zas. Stovky habilitovaných profesorov histórie s CSFD nickami fuckujú na najlepší televízny projekt v našich luhoch a hájoch za minimálne dvadsať rokov. Aj ja mám výhrady - áno viac než o politike sa to zdá byť o tom kto by koho rád prekotil a že (slovníkom Fridricha II.) ríši vládne pinda od ktorej použitia závisí či ríša padne. Aj mne to vadí ale inak je to veľmi profesionálna robota, ktorá si pýta formát miniseriálu na 10-12 hodín a viac sérií. A trochu viac vysvetľovania kto je kto a prečo robí čo akurát robí. Nuž nie je to ruská Jekaterina ale myslím, že tie peniaze neboli utopené. 7/10 ale na truc tunajším hejterom to bude za štyri. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Zhruba po polhodine som pristúpil na fakt, že to natočili ako kostýmovú romantickú komédiu, ktorá s dejinami nemá skoro nič spoločné. Lenže romantická komédia potrebuje isté čaro, a to tejto novodobej ponáške na Sissi dokonale chýba. Humor chabý, miestami až stupídny. Romantika? Slaninkový Kotek balí Terku, ktorá ho z neznámych dôvodov miluje. Až kým konečne nezbúrajú baldachýn a z nej sa nestane manufaktúra na potomstvo. Tá herečka v hlavnej úlohe, to je čistá smrť. Myslím, že ani v jednej scéne sa nedokázala tváriť (tobôž hrať) tak, ako by to potrebovalo. ()

Galerie (120)

Zajímavosti (23)

  • Ve filmu je vidět také švýcarská garda. Ta opravdu sloužila Habsburkům a dělala stráž Hofburgu. Byla založena roku 1699 v Lotrinsku. V roce 1745 doprovázeli Františka I. Štěpána Lotrinského jeho Švýcaři do Frankfurtu, kde byl korunován na císaře. Zrušil jí až Josef II.V letech 1766-1767 byla švýcarská garda rozpuštěna. Část gardistů se vrátila do Švýcarska, část našla uplatnění v Praze, Innsbrucku, Schloßhofu či Holíči. (Vitoraz)
  • Maškarný ples a bál sa nakrúcali na zámku v Kroměříži. (perseus142)
  • Pokusme se přehlížet ten nepochopitelný fakt, tedy proč malují společný portrét Františka Štěpána (Vojtěch Kotek) a Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger) ještě před samotnou svatbou, a zaměřme se na samotný důvod jeho vzniku. Karel VI. (Fritz Karl) to odůvodňuje narozeninami své manželky, kterou chtěl při této příležitosti obdarovat právě tímto způsobem. Jakmile je obraz hotov a připraven k předávání, spojil František Štěpán příjemné s užitečným a využil toho, že se všichni tak hezky sešli k oslavě císařovnina velkého dne, aby požádal Marii Terezii o ruku. To však tvůrcům znovu nevyšlo - Alžběta Kristýna Brunšvicko-Wolfenbüttelská se narodila 28. srpna, zásnuby se však konaly 31. ledna 1736. (Vitox)

Reklama

Reklama