Nastala chyba při přehrávání videa.
  • flanker.27
    ***

    Takže: Princ Evžen Savojský, jeden z nevzdělanějších a nejschopnějších mužů své doby, je vylíčen jako bezpáteřní intrikán (pro ty, kteří zjevně nepochopili: je třeba číst pořádně, intrikán a bezpáteřní intrikán je rozdíl, přičemž zde byl vylíčen právě jen jako bezpáteřní intrikán, navíc ani nijak schopný, a jakékoli další stránky jeho osobnosti byly zcela potlačeny). Skoro bych si myslel, že toto pojetí zasponzorovali Turci, aby se po více než 250 letech vyrovnali s mužem, který vykopal jejich odporné musulmanské pr-ehm-zadky z Uherska a uštědřil jim tolik porážek. Nevím, že by kdy uvažoval o spojenectví Pruska s Habsburky, spíše se zasazoval o sňatek Marie Terezie (s ohledem na budoucí události dosti rozumně) s princem saským či bavorským. Pokud jde o jeho smrt, tak umřel až dva měsíce po svatbě, nikoli během zásnub. Handl Lotrinska za Toskánsko byl jednou ze součástí vídeňského míru po válce o dědictví polské, přitom o té se tu mluví jako o nějaké dávno minulé události zcela oddělené od vyjednávání o sňatku. No, to bychom měli to historické minimum, které si tvůrci měli nastudovat, než začali točit. A co zpracování? Kostýmově výpravné, chladné, s hereckými výkony dosti proměnlivými. Nerad to říkám, ale německy mluvící osazenstvo je sympatičtější než české. Karl Markovics, i když mám výrazné výhrady k tomu, jak tvůrci prince Evžena pojali, je tím, koho oceňuji nejvíc (sranda je, že civilní jméno představitelky titulní role je stejné, jako jméno postavy, kterou Markovics minimálně v našich luzích, když už ne hájích, proslul). Na opačném konci hereckého spektra je pak unylý nezajímavý Kotek. Proč máme věřit, že zrovna na něj se Mařka tak upnula? Když jsme u toho, sama Marie-Luise Stockinger je herecky tak někde ve středu, vyloženě nekazí, vzhledem jakž takž odpovídá, ale budoucí mocnou panovnici jsem jí příliš nevěřil (na čemž má opět značnou "zásluhu" pojetí Marie Terezie jako umanuté husy). Co se týče ztvárnění vztahu Mařky a Franty, tak mi prostě přišlo, že Vojtíka pozvali na plac, kde už na něj čekala představitelka Mařky, té řekli "Tohle je František, osudově ho miluješ, tady máte scénář, za pět minut jedem." Naprosto jsem jim to nevěřil. Když mluvíme o chemii, osobně bych si to představoval tak aspoň někde u Francia (tedy ne že by tam muselo být 87 francouzáků), zatímco jsem viděl prostě jen Germanium, tedy 32 škrobených úsměvů. Ale vůbec nejvíc mi vadí to, že jako obvykle se historické události podřazují "dallasovské vztahovce" z prostředí dvora. Ono to jde, když máte vytříbené dialogy, ale i v takové druhé sérii The Crown už mně to začalo lézt na nervy. O zvlášť vytříbené dialogy či herce se navíc až na čestné výjimky (mimo Markovicse bych ještě ocenil Fritze Karla jako Karla VI.) Mařka Terezka opřít nemůže. Zatím spíše takový instantní podunajský podprůměr na jedno použití, ale uvidíme ještě při druhém dílu. Pokud dojde princ Evžen alespoň nějaké rehabilitace, možná budu nakonec milosrdný. P. S. Komu se nelíbí hodnocení historické stránky v komentářích, ať si klidně trhne nohou :) Po druhém dílu: Víceméně potvrzení dojmu z dílu prvního. Nic zcela výrazně špatně, ale nějak mi chybí důvod, proč jedné z nejvýraznějších panovnic osvícenské doby věnovat jen průměrnou kostýmní dvorskou romanci, která příliš nevypovídá ani o charakterech ani o době. Jaké že to reformy tereziánská doba přinesla, jaký že byl průběh slezských válek/válek o dědictví (více než jen pár konstatování, např. aspoň zmínka o Praze obsazené Francouzi a Bavory by se hodila, jakož i poznámka o prohlášení Karla Albrechta českým králem), jak žili tehdejší lidé a tak dále. Zkrátka tento film pokračuje v trendu historie bez historie, hodně (většinou) hezkých lidí v hezkých kostýmech si hraje na dvůr 18. století. Ale že jsem se nenudil a že princ Evžen dosáhl alespoň částečného vzetí na milost, dám smířlivá tři sluníčka. P. S. Josef II. v dospělosti tvrdil, že když s ním v náruči jeho matka předstoupila před sněm uherské šlechty, tajně ho štípala do zadku, aby více plakal a tím posílila svůj dojem bezbranné ženy žádající o ochranu.(1.1.2018)

  • corona
    ***

    Kolegovia z historického ústavu, detašované pracovisko csfd sa už vyjadrili, tak si dovolím prispieť ako tu čítam, do celkom rozporuplného mlyna. V prvom rade, nejedná sa o dokument, takže odchýlky (a že ich bolo, nebojte sa, nejdem ich vypisovať) od historických reálií a faktov sú dovolené. Na druhú stranu, ľudia v mojom okolí diela s historickou tematikou v podvedomí vnímajú ako podanie určitej pravdy a potom sa ma pýtajú čo bola pravda a čo nie a často sú nemilo prekvapení a pýtajú sa : a prečo to tam bolo? Mária Terézia určite nebola z historického hľadiska taký prúser ako Bathory, na druhej strane pýcha habsburskej dynastie, osvietená a zvrchovaná panovníčka, ktorá sa bojí bezvýznamnej dvornej dámy, WTF? Pri avizovanom hereckom obsadení ma tak, ako asi každého súdneho diváka striaslo od hrôzy. Nakoniec mi vadila len Polnišová (neviem kto ju obsadil ale nebol to dobrý nápad) a Pauhofová (zbytočná, nereálna, zle zahraná postava). Kotek ako cisár zanechal celkom dobrý dojem a na počudovanie, mi nevadil ani Bárta ako český kancelár Kinský, dokonca, neverím, že to píšem, bol zo slovenského kastingu najlepší. Samozrejme Mária Terézia zďaleka nedosahuje úroveň britskej Viktórie ani ruskej Jekateriny ale pekné 3 si zaslúži a keby nezdehonestovali najväčšieho rakúskeho vojvodcu a vynechali nereálnu linku s Esterházim (záležitosti Uhorska riešil palatín a miestodržiteľ, Mikuláš Esterházi ním v danej dobe nebol ale nevadí), tak strelím 3,5 aj keď sa to nedá.(30.12.2017)

  • xxmartinxx
    *

    Námět zní hrozně veřejnoprávně, ale to nesmíte vědět, že vrcholem první epizody je zuřivý sex, během kterého se rozpadne postel. Česká televize opět lišácky maskuje druhořaodu melodramatickou komedii, která v žádném ohledu nemá co dělat s veřejnoprávní službou a patřila by rozhodně na komerční stanici nebo kabelovku. Bohužel výsledek vypadá jako horší film Filipa Renče, navíc s otřesným dabingem.(27.12.2017)

  • liborek_
    **

    Dojem z 1. dílu: Poradcem přes vizuál byl Filip Renč? (Viz trapnost titulkových částí, balanc na hranici kýče). Herci dost přehrávali (bez ohledu na dabing) a moc jsem jim tu příslušnost ke dvoru nevěřil... Děj obsesivně rotoval kolem sexu, ale když se začal lámat chleba, sex jen parodoval... Slabé. Dojem z 2. dílu: Zaujalo mě, že se i v půlce 18. století "vysílaly signály"... a že Rézi prý byla nekompetentní hysterka. Obsese sexem ustoupila obsesi velkou politikou, parodie zůstala. Renč se připomněl závěrečným uherským triumfem na vzrušeném vraníkovi. Resumé: Průměrná telenovela, avšak s cedulkou "veřejnoprávní".(2.1.2018)

  • nascendi
    ***

    Nebudem sa príliš rozpisovať, pretože som prvú časť sledoval bez zaujatia a rozmýšľal iba o tom, aký je to za žáner, k čomu by sa dal najlepšie pripodobniť. Bolo to farebné, všetci boli vyobliekaní do pekných kostýmov, interiér Kroměřížskeho zámku poskytol vhodné prostredie, herci boli povyberaní podľa koaličnej dohody, bolo to čiastočne podľa histórie, tak sa to mohlo vydariť. Ale nevydarilo sa. Aspoň nie príliš. Filmy, na produkcii ktorých sa podieľa viacero štátov sú plné kompromisov, a aj tento napriek možnostiam skĺzol do plytkých rozhovorov, nedôležitých udalostí a divák z neho nezískal presný obraz doby a úloh aktérov v nej.(28.12.2019)

  • - Valtické zámecké zahrady byly během natáčení volně přístupny veřejnosti. (klara.leb)

  • - Při scéně, kdy František Štěpán (Vojtěch Kotek) vypráví dvorním dámám o „svlékací sázce“ mezi jeho známým a jistou dámou, byly jeho boty až moc hlasité, takže Vojtěch Kotek chodí na terase po koberci. Tato scéna se také musela jednou přetočit, protože v pozadí byla zachycena procházející žena s kočárkem. (klara.leb)

  • - Kvůli scéně na balkóně Vojtěcha Kotka s dvorními dámami, točené ve Valticích, se do rohu balkónu nechal speciálně přivést těžký kamenný podstavec, na něj speciálně postavený květináč s palmou a celá tato manipulace trvala cca 20 minut. Scéna přitom trvá jen necelou minutu. (klara.leb)