Komentáře uživatelů k filmu (117)

  • sportovec
    ****

    Nesnadné a možná ne zcela domyšlené téma tohoto záměru-scénáře-metafory bylo scénáristicky i režijně zvládnuto na vrcholné úrovni. Jirešova a Hubačova odrazová parketa se prolnula do výborné výpravy, věrohodného děje a přesvědčivě zachycených reálií té doby - tj. konce Třetí republiky. Nadsázka, která by v jiných případech doslova vraždila a deptala kvalitu, tady slouží jako přesvědčivé východisko k vybudování podobenství o potřebnosti, nenahraditelnosti a životadárnosti elánu, lidské potřeby přesahu a bojovnosti i na druhé straně naivity a zranitelnosti. Všechny tyto vzájemně se v sobě křížící a mnohém vzájemně rušící tendence postihuje v soustředěné podobě Dejdarova postava tanečního mistra Majera v Dejdarově podání. Mimořádných hereckých výkonů tu ovšem najdeme podstatně více. Retrospektivní dědoušek Miloše Kopeckého, komisní ženství vrchní sestry Jany Hlaváčové nebo dobyvačné pojetí v rolích Kodetové či nedoceňované Zuzany Bydžovské jsou asi nejvýraznějšími markantami tohoto rysu UČITELE. Zápas o zachování lidské důstojnosti v mezních podmínkách je patrně i hlavním obsahem nesporného nadčasového rozměru tohoto nanejvýš aktuálního českého filmu.(28.2.2009)

  • Skip
    *****

    Vesele i smutně v tanečním rytmu. Velmi působivý film se skvělými hereckými výkony.(25.2.2009)

  • Pierre
    ****

    Jestli to přežil, tak to tam roztočil. Ovšem, obavám se, že to nepřežil. Poslední scéna nemá chybu a do Dejdara by kdekdo takový výkon neřekl. Nicméně v devadesátkách celkem jel a jak vidno i dobře stepoval. Tenhle film dost stojí právě na něm. Českého lva dostal zcela zaslouženě. Akorát mu mohli vybrat hezčí herečky a vypustit tu linku s divnou léčitelkou. Jinak, ale skvělý film.(18.12.2018)

  • Anglie
    ***

    Výborný Dejdar ve slabším Jirešově snímku. Ale poselství filmu, "bojuj vždy a za všech okolností", je potěšující.(13.2.2003)

  • balba
    ****

    Nakažlivě optimistický příběh z pochmurného a depresivního prostředí.Strhující herecký a taneční výkon M.Dejdara.(18.11.2006)

  • kagemush
    **

    To jsem se zas nechal zlákat,jako že Jireš a tak....Ani na tu českou modlu pana Dejdara dneska nic kydat nebudu,škoda úderů do klávesnice.(22.5.2009)

  • corpsy
    ***

    Taká milá a úsmevná veselohra s dramatickými prvkami. Dejdar, to je to čo sa na snímku oplatí.(25.3.2011)

  • Maq
    *

    Jak velkým literátem vlastně je Jiří Hubač? Uznejme, že napsal několik scénářů, které v České kotlině dosáhly statutu nezapomenutelnosti. V románové podobě by se patrně zařadily mezi rodinné bestsellery, v tomto ohledu je ekvivalentem třeba takového Stephena Kinga. Originální moc není, díky čemuž s bolševikem neměl potíže, ale zná řemeslo. Umí vytvořit silné a věrohodné charaktery, příběhy a situace často ve stínu smrti, ponejvíce nepříliš vzdálené poloze populárního dojáku, ojediněle ještě níž (vždy uměl napsat ubrečené sólo pro některého v dané době populárního herce). Je to hodně nebo málo? Z poloviny plná nebo z poloviny prázdná? --- Učitel tance podle mého soudu představuje v obecně dobré Hubačově tvorbě průměr. Jireš se ke zpracování takové látky nepochybně hodil dokonale. Na Dejdarově místě bych raději viděl nějakého herce, jenže, Dejdar byl tehdá zrovna populární, že?(5.2.2011)

  • Ruuzha
    ***

    Dejdarovi se role v tomto filmu opravdu povedla, ačkoliv mě film tolik nezaujmul, vydžel jsem až do konce.(24.11.2008)

  • gabin(a)
    ****

    Martin Dejdar je podle mě jediný z mladých herců (tady ještě mladý byl), kdo se mohl rovnat staré gardě. Komika i tragika, blbnutí, vypravěčství, všechno mu jde na jedničku. Škoda, že tak zapadl a vynořil se ne jako vynikající herec, ale jako figura Ozák. Nic proti Ozákovi, Comeback docela ujde, ale Dejdar by si určitě zasloužil pořádnou roli. Snad jednou....(6.5.2010)

  • zette
    ***

    Film s vybornym hereckym obsazenim, kde me nejvice svym vykonem zaujala Jana Hlavacova. S postavou tanecniho mistra Mayera, kterou ztvarnil Dejdar jsem se vubec neztotoznil. Vice me zaujaly vedlejsi pribehy. Dobry film, urcite bych ho vsak nepovazoval za nejlepsi dilo Jaromila Jirese.(23.12.2011)

  • dr.fish
    ***

    Rozhodně pěkný pokus o zpracování nepříliš zajímavého tématu pobytu v léčebně pro souchotináře. Milé.60%(14.7.2011)

  • Stallone
    *****

    Krásný film o naději. Život muže, který navzdory své chorobě bojuje do posledního dechu. Většina z nás si neuvědomuje, jaké to je být nemocný, sám, čekat na smrt. Tento film nám to přiblížil. Musíme mít naději, jako on. Musíme vytrvat a bojovat s osudem, který je krutý. Dokážeme to? Postavíme se tomu? Nevím. Pan Mayer to dokázal a cestou do nebe tancoval o lepší druhý život. Protože kdo věří neumře, ale bude mít život věčný.(21.8.2015)

  • Decker
    ****

    Martin Dejdar je v tomto filmu velmi sympaticky a jeho herecky vykon vyrovnany a presvedcivy.(19.3.2006)

  • Endyis
    *****

    Další z hold poměrně malého výčtu opravdu výborných porevolučních filmů. Nechápu proč nemá minimálně 85% (hold to je ten vkus v ČR, hlavně co se českých filmů týče jako takových). Vyníkající herecký výkon Martina Dejdara a společně s Amerikou jeho životní role. Kvalitní věc po všech stránkách - děj, hudba, atmosféra, režie, herecké výkony... 90%(30.7.2010)

  • tuntavala
    ***

    Tanec leci.(13.12.2015)

  • Master19
    ***

    Nakažlivě optimistický film s poněkud nedotaženým scénářem, ale zato velmi dobře hrajícím Martinem Dejdarem. Celkově to však na mě působilo neuspořádaně a vyznělo do ztracena.(14.5.2007)

  • Sfinkter
    ****

    Český Přelet nad kukaččím hnízdem - a i když není Dejdar Nicholson, boj se smrtí jsem mu věřil od začátku do konce. Jana Hlaváčová v roli vrchní sestry by možná přehrála i Louise Fletcherovou ze zmíněného Formanova snímku - opět skvělý výkon.(9.2.2011)

  • tomtomtoma
    ****

    Devadesátá léta české kinematografii ještě přála a jedním z povedenějších filmů té doby je také Učitel tance. Příběh o nezlomnosti života i při vidině krátkodobé možnosti budoucích časů. Zhoubná nemoc ve střetu se životní vitalitou a neukojitelnou touhou po životě. V radostech a emocích hledání a nalézání tělesného i duševního štěstí. Beze strachu a puritánských morálních zábran. Konec může dorazit nečekaně brzy a veškerý možný čas lze využít k prožívání života v sebeobraně před odevzdáním se hrůzostrašnému Thanatovi. Život dokáže být krutý a osud nebývá spravedlivý, ale i v nelichotivé přítomnosti se lze občas zachytit života a radovat se z něj. Hlavní postavou odlehčené dramatické vzpoury života je mladý taneční mistr Richard Majer (zajímavý Martin Dejdar, jako malý Filip Truhlář), prahnoucí ze všech sil po krásách života. Kapitulaci neuznává a v bujarém vzývání prožívá každou možnou chvilku. Smíření je předzvěstí lišaje smrti, bolest je marností, a přesto je život lákavým prostředím, kde se zbraně přijímání nemají skládat dobrovolně bez snahy o boj. Hlavní ženskou postavou je vrchní sestra sanatoria pro souchotináře (dobrá Jana Hlaváčová), nekompromisní pedant nad dodržováním přísných léčebných řádů. I tvrdá vážnost dostává citlivějšího obrysu při vytrácení se života z mladého těla. Důležitou postavou je pacientka Lydie (zajímavá Barbora Kodetová), profesionální tanečnice s nezbytnou romantickou linkou a oslavou života. Výraznou postavou je Pardus (dobrý Radek Holub), pacient se zuřivě vybudovanou cestou spásy a nutného vykoupení přibližujícího se zmaru. Z dalších rolí: temperamentní autorita Richardova utváření pohledu na život v podobě energického dědečka (příjemný Miloš Kopecký), poskakující šašek sanatoria Venda Benda (Petr Vacek), ze strnulosti probuzený nesmělý pacient Pepa (zajímavý Kamil Halbich), bezprostřední a zamilovaná Miluška (příjemná Zuzana Bydžovská), zprvu opatrný a posléze vystrašeně za mámením naděje utíkající pan Mandlík (dobrý Stanislav Zindulka), shovívavý moudrý primář sanatoria (zajímavý Petr Pelzer), pohledná zdravotní sestra Áša (příjemná Zlata Adamovská). laskavá mladá zdravotní sestřička (Klára Jirsáková), nevybíravě cynický zřízenec Aloiz (dobrý Zdeněk Dušek), autoritativní lékař sanatoria Dr. Král (zajímavý Alexej Pyško), operovaný pacient s tíživým pocitem podvedení (dobrý Václav Vydra nejml.), hazardní hráč a pacient Maxa (příjemný Pavel Rímský), svérázná léčitelka s lehkomyslně bohémským pohledem na život Dotáhalová (dobrá Gabriela Wilhelmová), její nadšeně malující manžel (zajímavý Jiří Hálek), či nový pacient a mladý energický tanečník Olda Ondříček (Vladimír Míka s hlasem Ondřeje Vetchého). Filmová podoba díla citlivě přistupuje k vážnému tématu, podává důkaz o krásách života v touhách po ochutnávání radostí bez předsudků a bez falešného moralizování. Zdůrazňované prožívání je poselstvím.(22.3.2017)

  • davidek
    ****

    Naprosto úchvatný film o lïdské touze a víře. Jak už tady bylo řečeno je to vrchol hereckého úmění Martina Dejdara.(25.1.2006)

  • sator
    ****

    Na to jak Dejdara jako herce nemusím, jde o povedenou věc...(24.8.2014)