Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vitex
    *****

    Naprosto skvělý scénář, kamera a režie (záběrování). Herecké výkony faň - Dejdar je v průběhu filmu čím dál lepší. Viděl jsem to už několikrát, ale až teď se mě film poprvé naplno dotknul a pocítil jsem veškerou jeho tragiku i krásu (sand je to tím, že jsem i u předposledního shlédnutí byl asi pořád eště malý - například jsem až tentokráte pochopil, že ten Majer vlastně maximálně pár dní po poslední scéně umře). No prostě je to po technické stránce precizní snímek, který se nesnaží hrát si na něco víc, než k čemu má scénářem dané dispozice - ostatně strach ze smrti je pro mě dost silné téma (nebo je ten film o něčem jiném ?).(13.5.2007)

  • mh.mail
    ****

    70% — Můžeme si o Martinu Dejdarovi myslet, co chceme, faktem je, že když má příležitost, tak opravdu umí. Jeho frajer Richard Majer je asi vedle Antonína Maděry ve Zdivočelé zemi dosud jedna ze dvou jeho životních rolí. Film dokáže obratně balancovat na hranici sentimentu a je dosti uvěřitelný a i přes závažnost tématu a prostředí nakažlivě optimistický. Oceňuji, že konec hlavního hrdiny, ač očekávatelný, není ve filmu explicitně podán a je tu prostor na zázrak.(25.4.2016)

  • tomtomtoma
    ****

    Devadesátá léta české kinematografii ještě přála a jedním z povedenějších filmů té doby je také Učitel tance. Příběh o nezlomnosti života i při vidině krátkodobé možnosti budoucích časů. Zhoubná nemoc ve střetu se životní vitalitou a neukojitelnou touhou po životě. V radostech a emocích hledání a nalézání tělesného i duševního štěstí. Beze strachu a puritánských morálních zábran. Konec může dorazit nečekaně brzy a veškerý možný čas lze využít k prožívání života v sebeobraně před odevzdáním se hrůzostrašnému Thanatovi. Život dokáže být krutý a osud nebývá spravedlivý, ale i v nelichotivé přítomnosti se lze občas zachytit života a radovat se z něj. Hlavní postavou odlehčené dramatické vzpoury života je mladý taneční mistr Richard Majer (zajímavý Martin Dejdar, jako malý Filip Truhlář), prahnoucí ze všech sil po krásách života. Kapitulaci neuznává a v bujarém vzývání prožívá každou možnou chvilku. Smíření je předzvěstí lišaje smrti, bolest je marností, a přesto je život lákavým prostředím, kde se zbraně přijímání nemají skládat dobrovolně bez snahy o boj. Hlavní ženskou postavou je vrchní sestra sanatoria pro souchotináře (dobrá Jana Hlaváčová), nekompromisní pedant nad dodržováním přísných léčebných řádů. I tvrdá vážnost dostává citlivějšího obrysu při vytrácení se života z mladého těla. Důležitou postavou je pacientka Lydie (zajímavá Barbora Kodetová), profesionální tanečnice s nezbytnou romantickou linkou a oslavou života. Výraznou postavou je Pardus (dobrý Radek Holub), pacient se zuřivě vybudovanou cestou spásy a nutného vykoupení přibližujícího se zmaru. Z dalších rolí: temperamentní autorita Richardova utváření pohledu na život v podobě energického dědečka (příjemný Miloš Kopecký), poskakující šašek sanatoria Venda Benda (Petr Vacek), ze strnulosti probuzený nesmělý pacient Pepa (zajímavý Kamil Halbich), bezprostřední a zamilovaná Miluška (příjemná Zuzana Bydžovská), zprvu opatrný a posléze vystrašeně za mámením naděje utíkající pan Mandlík (dobrý Stanislav Zindulka), shovívavý moudrý primář sanatoria (zajímavý Petr Pelzer), pohledná zdravotní sestra Áša (příjemná Zlata Adamovská). laskavá mladá zdravotní sestřička (Klára Jirsáková), nevybíravě cynický zřízenec Aloiz (dobrý Zdeněk Dušek), autoritativní lékař sanatoria Dr. Král (zajímavý Alexej Pyško), operovaný pacient s tíživým pocitem podvedení (dobrý Václav Vydra nejml.), hazardní hráč a pacient Maxa (příjemný Pavel Rímský), svérázná léčitelka s lehkomyslně bohémským pohledem na život Dotáhalová (dobrá Gabriela Wilhelmová), její nadšeně malující manžel (zajímavý Jiří Hálek), či nový pacient a mladý energický tanečník Olda Ondříček (Vladimír Míka s hlasem Ondřeje Vetchého). Filmová podoba díla citlivě přistupuje k vážnému tématu, podává důkaz o krásách života v touhách po ochutnávání radostí bez předsudků a bez falešného moralizování. Zdůrazňované prožívání je poselstvím.(22.3.2017)

  • klima777
    *

    Ono i citově vydírat se musí umět (citově, tudíž s citem, a nikoliv s těžkým kalibrem autorské nemohoucnosti). Můžete sice tančit vášnivě, jak chcete a střídavě naložit a vyložit libovolný počet vagónů s uhlím, leč život je jinde. A umírání též. Tohle je slizké handlování s lidským utrpením a bojem proti němu.(21.4.2010)

  • Autogram
    ***

    Myšlienku bojovať s chorobou silou optimizmu stvárnil Dejdar ako tanečný majster na výbornú, v rámci toho ani na chvíľu nezíde z plátna a tak sa s jeho postavou dobre stotožníme. Množstvo scén je natočených veľmi verne, až sa mi chvíľami ťažko dýchalo. Vo filme je ale množstvo zjednodušení a málo rozvinuté boli všetky ostatné postavy a miesto toho sa objavovali výjavy z detstva, ktoré nemali jasný účel a skôr vyrušovali. Naviac tanečné čísla sú zo všetkého najnudnejšie, tiež tam boli akosi naviac, aj keď má film tanec v názve. –––– Chtěla bych důrazně upozornit, že během pobytu v našem ústavu se vystříháte vzrušení, kouření, pití, rychlé chůze, horké lázně, křiku, hlasitého smíchu, slunění a sexu!(6.11.2013)

  • - Ve filmu se poprvé pracovně setkaly Jana Hlaváčová s dcerou Bárou Munzarovou. (M.B)

  • - Film byl natáčen v prostorech dnešního Kojeneckého ústavu při Fakultní Thomayerově nemocnici v Praze. Zámek, který Richard Majer (Martin Dejdar) navštíví kvůli svému kamarádovi ze sanatoria, jsou Veltrusy. (hymen)

  • - Českého lva 1995 za Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli získal Martin Dejdar, za Zvuk byli oceněni Václav Hála a Ivo Špajl. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace