poster

Země jahod

  • Švédsko

    Jordgubbslandet

  • anglický

    Strawberry Days

Drama

Švédsko, 2016, 93 min

Režie:

Wiktor Ericsson

Scénář:

Wiktor Ericsson

Kamera:

Nadim Carlsen

Střih:

Erik Bäfving

Scénografie:

Elle Furudahl

Masky:

Sara Hogg
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Renfield
    ****

    Dle popisu jsem si myslel, že základem filmu bude především shakespearovský vztah, ale naštěstí tomu tak není. Příběh polského Romea a švédské Julie pouze doplňuje a více dramatizuje hlavní děj. Ten se věnuje převážně polským dělníkům a švédským... no, řekněme šéfům. Na věc ale nenahlíží jednostranně (i když kdo nese hlavní vinu je jasné) ani Poláci zde nejsou vykresleni zcela bez poskvrny. Právě ten vývoj vztahů, je na filmu nejzajímavější.. občas vypadá nadějně, že by se možná někdo více zajímal, či bavil, ale celkově směřuje k poslední kapce a problému. Ten hlavní přichází před a během odporné oslavy, současně je však právě závěrečná scéna tou nejsilnější a nejemotivnější ve filmu. A Wojtek s Anneli? Taktéž to nejsilnější přichází právě při závěrečné scéně... konec vlastně potěšil, vcelku překvapivě. Celkově se divím, že si právě Švédi natočili takový film. I když proč uhýbat pravdě a vlastně oni jsou národem, jenž na sebe rád hází kritiku. 80%(11.1.2018)

  • slunicko2
    ***

    Film pěkně zobrazuje atmosféru mezi sběrači a vztahy Poláků se Švédy. 1) Spoiler. Přemýšlím, v čem spočívá komentátory často zmiňované vykořisťování zahraničních sběračů. Kradli Litevci, kradli Poláci, když Švédové jednoho usvědčili, nevyplatili jeho rodině třítýdenní mzdu. A co má jako být? 2) Problematika gastarbeiterů je vylíčena velmi obecně. Totéž by se mohlo odehrát v mnoha místech, kam jezdí za prací nádeníci z chudých zemí. Rovněž teenagerovský vztah zobrazuje běžnou obecnou situaci s typickými a obvyklými reakcemi ze strany lokálů (na budku dostane na české vesnici i Pražák, který se začne zajímat o místní děvče). Až na konci filmu jsme svědky specifického incidentu. 2) Zajímavý koment: Malarkey****.(14.4.2018)

  • hygienik
    **

    Tento film bol viac o Poliakoch než o Švédsku. Po 10 minútach mi bolo jasné, kam to bude smerovať a nemýlil som sa. Mám rád teenagerské filmy a Švédi ich točia výborne. Lenže zamilovaní mladíci sú tu iba zosilňujúcim prostriedkom prvoplánovej spoločenskej kritiky. A tak namiesto young adult romance som zhliadol stredne ťažkú sociálnu drámu. Tieto 2 žánre dokáže spojiť iba zručný scenárista. Wiktor Ericsson to podľa mňa nedokázal a pravdepodobne sa o to ani nepokúšal. Škoda.(9.10.2017)

  • Jevablo
    *****

    Pěti hvězdiček se nebojím. Příběh není nijak komplikovaný, opravdu taková současná letní variace na Romea a Julii, ale dojemný až k slzám (no zaplakal jsem si), zejména závěrem. A režisérovi patří jedna hvězdička navíc za odvahu režírovat film v jazyce, kterému nerozumí (ale asistentka z Polska mu prý potvrzovala, že to herci říkají dobře:-)) Výborně vybraní mladí herci a koneckonců i rodiče hlavního hrdiny.(4.7.2017)

  • Malarkey
    ****

    Vůbec mě nepřekvapuje, že se podobného tématu chopili zrovna Švédové. Ti mají svými filmy vždycky poměrně blízko k sebekritice. Zde je od začátku dost zajímavé sledovat jak chování Švédů, tak chování Poláků. Na oba byste toho našli víc než dost, takže Vás důsledek v závěru filmu ani moc nepřekvapí. Horší je, že nevím, jestli z toho filmu vůbec plyne nějaké ponaučení. Podle mě to není úplně o národu, jako spíš o prostředí. Nicméně z toho filmu je hrozně vidět, jak se Švédi vykazují jako určitý nadnárod na rozdíl od Poláků. U Poláků je zase těžký je brát líp, když půlka hereckého komparzu hrají hooligans z FC Katowice. No...tyhle srovnání národů ve filmech mě vždycky hrozně baví...(28.12.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace