Reklama

Reklama

Tous les garçons et les filles de leur âge


Portrait d'une jeune fille de la fin des années 60 à Bruxelles (E03)

(epizoda)

Obsahy(1)

Michèle (Circé Lethem) chodí za školu a toulá se po Bruselu s Paulem (Julien Rassam), mladým francouzským dezertérem. (sator)

Recenze (10)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Zuřivě pátrám po filmu natočeném Chantal Akermanovou, kterému bych nemusel dát pět hvězd. Nepodařilo se mi to dosud, ani nyní. Přesto budu pátrat dál, i kdybych měl "projít" všechny její filmy. Zde se odrazím od jednoho krátkého komentáře (Vitex *****): A mimo jiné jsem si uvědomil, že jsem rád, že nežiju mezi teenagery v Bruselu v 60. letech. Jsou v něm tři podstatná jména, z nichž jedno nesedí; a tím je určení místa. Teens v šedesátých nebyli omezeni místem. Byl to univerzální národ, od Bruselu přes Paříž po Žďár nad Sázavou. Stejně tak měli společnou kulturu: Sartre (a samozřejmě i Camus), Cohenova "Suzanne" (a samozřejmě i Rolling Stones a Dylan), Brownův "It's a Man's World" se ale již rozpadal. Portrét mladé dívky z konce šedesátých let v Bruselu Chantal Akermanové je takovým pohledem na dobu nejen tak, jak jsem jí znal (vibrace mezi jistotou a pochybami, mánií a depresí; nebyly to vždycky ony good vibrations), ale uvědomil jsem při něm mnohem víc. Třeba i to, jak tehdy bylo pro dívku obtížné volit a stanovit meze: kdy, kde, s kým, kam až, co když... Přestože film má silný feministický podkres, nelze se mu ubránit: bez ohledu na pohlaví tu žijeme s dívkou z šedesátých let, která je hezká, má krásnou chůzi a dosud není sebejistá. ()

Pevek2 

všechny recenze uživatele

Ten film je krasny jako cervanky nad panoramatem Bruselu z Kunstbergu, je svobodny jako noc nad Tervuren, ale hlavne je neskonale uveritelny. Skvele vybrana hlavni predstavitelka, skvele vybrane exteriery (Avenue de Louise, podchod u pasaze Ravenstein) a drobne detaily z nej cini podobny zazitek jako rane filmy bratri Dardennu. Jejich inspirace je patrna ve scene, kdy Rosetta tanci. Za hlavni klad ale povazuji, ze postavy Chantal Akerman jsou tak realne a tak hmatatelne, ze proste maji i sve adresy. ()

Reklama

garmon 

všechny recenze uživatele

Telecí léta s neštěstím ze sebe sama, nudou ze sebe sama, pózami, pózami a zase pózami a do toho s čistotou ještě skorodětskou. Jediná ryzost nápřahu, která nám zbyde do života, pokud nějaká byla. A samozřejmě ubližování všem okolo se zkoumavým, napůl veselým pohledem vědce. A s týmž ubližování sobě samotné(mu). Hra jak když mládě šelmy trápí chycenou oběť. Akorát je jí zároveň samo. U mě v tomhle kousku okamžitě startovaly asociace na vlastní dospívání v realitě roku vzniku 1994, včetně nekvality obrazu, neexistence mobilů, charakteru módy okolo a samozřejmě dlouhých procházek městy z nichž zatím nebylo úniku. Film je trochu mnohomluvný a takřka jedinou obrazovou výpovědí je panenská tvář a jiskra v oku hlavní představitelky Circé Lethem. Scénář je ale velmi chytrý a v závěru takřka drnká na metafyzickou strunu, při loučení v aleji; v tom smutku z omylu a osamění. Nejsilnější záběr popsal Dionysos - dívka půl minuty hledí - kam? A samozřejmě že je tu hlavně přítomný Godard: Akerman je tu eklektik v nevadícím slova smyslu. Godard už byl ale v roce 94 jinde. Kromě něj také namátkou Žiletky, Bez střechy a bez zákona, Leos Carax osmdesátek. ()

wege 

všechny recenze uživatele

Brusel byl v minulosti stejně hnusné město, jako si jej pamatuji z docela pravidelných pracovních návštěv v posledních 15 letech. I ten Gare Central vypadá pořád stejně, stejně blbě. Celý ten příběh v těchto hnusných kulisách je velmi minimalistický. Trochu konverzace, trochu náklonosti, nicméně celé to je i přes tu kratší stopáž pěkně ucelená záležitost. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Tvorba Chantal Akerman se už od konstitutivních 70. let vyznačovala, tu více či méně zhuštěně do jednotlivých filmů, autobiografickými rysy, a tato tendence vyvrcholila v jejím vůbec posledním filmu "No Home Video". A "Portrét" je právě jedním z takových filmů. Brusel, jaro, měsíc před Květnem 68, první láska, co je to láska?, mladá dívka nosící kalhoty, ve vzduchu otázky a Sartre (za chvíli tam bude Godard), hledání sebe, citů, otázka volby: mladého chlapce či snad mladou dívku? Mladá dívka prochází nádražní halou, která se objeví v "Les rendez-vous d’Anna", sleduje plátno jako Anna Karina ve "Vivre sa vie" a rozehrává dialogickou hru se slovy a knihami jako Karina s Brialym v "Une femme est une femme". "Žena je žena" - opravdu?, ptala se po zbytek života ve svých filmech. Godard, velká inspirace mladé dívky, jež se na konci 60. let rozhodne točit filmy. Mladá dívka se prochází po Bruselu zlatých šedesátých a ve svém portrétu se nebojí natočit auta z konce 80tých, protože hudba Cohena, Browna ad. dokáže sama přivolat vzpomínky. Ale neslouží jen jako výrazný vypravěčský nástroj tohoto filmového stroje času, je i pozadím, na němž se formovala osoba mladé dívky: Brownův "It's a Man's World", zaznívající ve chvíli, kdy pohled naší dívky hledá, hledá koho? V "Je, tu, il, elle" hledání vedlo k jiné dívce. Už tehdy tedy byla mladá dívka chycena v nejednoznačnosti toho, kdo si více zaslouží náš pohled? Už tehdy mladá dívka znala povahu mužů - dlouhé vlásky a submisivní gesta, to nakonec vždy zabere, není třeba se o tom na vlastní oči přesvědčovat. Ani film a divák nemusí. Ale dokud bude touha o tom a o všem jiném točit filmy, mladá dívka může žít i v dospělé ženě. Po takřka půl století režisérské práce, před třemi dny zemřela mladá dívka Chantal Akerman. ()

Reklama

Reklama