poster

Zama

  • Argentina

    Zama

  • Španělsko

    Zama

  • Francie

    Zama

  • Nizozemsko

    Zama

  • Mexiko

    Zama

  • Portugalsko

    Zama

  • USA

    Zama

  • Velká Británie

    Zama

  • Austrálie

    Zama

Drama / Historický

Argentina / Brazílie / Španělsko / Francie / Nizozemsko / Mexiko / Portugalsko / USA, 2017, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • solisoli
    ****

    Táto psychologická dráma nečerpá zo žiadnych historických udalostí, opiera sa o román Argentínskeho spisovateľa A di Benedetta a jeho hlavnej postavy Dona Diega de Zama . Príbeh stvárňuje Zamu, ktorý je oddelený od svojej manželky a detí koloniálnou španielskou ríšou, ktorú zastupoval v Paraguaji koncom 18 storočia. Neustále plánuje návrat k rodine. Jeho cieľ sa mu vzďaľuje, a tak zápasí so svojim duševným a emocionálnym stavom, pretože izolácia, byrokratické prekážky a seba deštruktívne rozhodnutia sa začínajú skomponovať do jeho života až stráca svoju identitu a prepadá sa do duševnej pohromy. Príbeh je zvláštne logicky netradične formulovaný až niektorých fázach nevyspytateľný. Možno tým pútavejší.(11.2.2019)

  • JitkaCardova
    *****

    Lucrecia Martel opět vystřihla originální magickorealistický příběh se sociálně kritickým poselstvím a niterně alarmujícím apelem. Strefuje se svými svéráznými snímky do aktuálně bolestivých společenských témat a nešvarů, které maří vespolný život v její domovské Argentině, ale přitom míří nikoli na škodlivé okolnosti, ale na to, jak se jim slabošsky podvoluje lidská přirozenost až k vlastní zkáze. V Bažině zviditelnila zhoubnost letargie, v Ženě bez hlavy přehlíživost, zvlášť ve spojení s majetností. Tentokrát natočila dějinnou fresku o liché naději, v níž si člověk může nechat uplynout život, omlouvaje svou nečinnost čekáním na kýžený vnější popud, aniž by se hnul z místa nebo aniž by hnul s poměry - aniž by na sebe vzal odpovědnost za prospívání své i druhých tam, kde právě je, za změnu nebo za odchod. Závěr je sice hořký, ale překvapivě silný a povzbudivý. Ve chvíli, kdy je hlavní hrdina své naděje na to, že by se ještě někdy přece jen mohl chopit pomyslného kormidla, definitivně a surově zbaven, může si přiznat, že v něm je stále ještě přítomna upřímná touha žít. *~(31.12.2019)

  • boogieman
    *****

    Je skvelé, že sa Lucrecii podarilo zachovať to čo robilo jej predošlé filmy skvelými, a pritom stvoriť zatiaľ jej najprístupnejšie dielo. Pritom ide opäť o unikát, ktorý sa od zvyšku režisérkinej tvorby značne odlišuje (aj keď je tu mnoho podobností). Tragikomický príbeh neschopnosti mi miestami dal spomenúť na Kafku, ale je tu prítomná aj slušná dávka humoru. Neviem aký mal film rozpočet, ale mizanscéna sa veľmi podarila, a celková ilúzia doby bola dotiahnutá tak, ako by som očakával u filmu na ktorý nejaký ten milión padol. Vyzdvihol by som obzvlášť prácu so zvieratami. Cacho hrá Zamu excelentne, dejová linka s Vicuna Portom je krátka, ale zaujímavá. Motív kolonizátora, ktorý uviazne v kolonizovanej krajine, a sám sa stáva obeťou tu funguje a je umne podporený byrokratickým peklom, ktoré prichádza so Zamovou funkciou. To všetko je samozrejme fantasticky nasnímané, tempo je skvelé, film vôbec nenudí a o zvukovej stránke filmu nie je nutné u Lucrecie Martel hovoriť - je to esenciálna zložka rovná obrazu. Tentokrát je tu naviac aj skvelá hudba dodávajúca tropický nádych v tom najlepšom slova zmysle - to teplo môžete doslova cítiť. Skvelý film. A už teraz sa teším ako si ho raz pozriem znova. Asi preto zaokrúhlujem smerom nahor. Bola to totiž radosť pozerať. 4.5*.(8.1.2019)

  • Elfias Dóže
    ****

    Vlastně si ani nejsem jist, jestli se mně to líbilo, či lépe, nejsem si jist, zda to ve mě něco dlouhodobě zanechá. Vím však, že to chci vidět ještě jednou. V tom filmu je cosi hluboce znepokojivého, něco, co si zasluhuje, aby se s tím člověk popral (nejlepší filmy nedávají nikomu nic zadarmo) vícekrát. Lucreciu Martel si dávám do hledáčku.(22.3.2020)

  • Morholt
    **

    Třičtvrtě filmu je to o tom, že se španělský ouřada nudí kdesi v Jižní Americe a a chce domů. Úplně jsem mu rozuměl, ale pořád jsem nechápal, proč se na to mám dívat. Nebylo tu nic, co by fandu historických filmů potěšilo. A obstát to nemůže ani coby psychologická studie. A tak jsem čekal na to, až dojde na ono pronásledování nebezpečného bandity, které přišlo s blížícím se závěrem. Je sice pravda, že sem tam naskočily líbivé obrázky a občas se dokonce i něco dělo, ale Martel si ke své i mé smůle začala hrát na umění. Upřímně řečeno nechápu tak vysoké hodnocení. 25%(20.3.2019)

  • - Film je natočen podle románu „Zama“ od spisovatele Antonia di Benedetta. (niethustra)