Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Středometrážní film Pavla Juráčka a Jana Schmidta z počátku české nové vlny je příběhem muže, který si vypůjčí kočku, a pak se ji marně pokouší vrátit. Jenže půjčovna už není k nalezení, a tak muž s kočkou v aktovce kráčí bludištěm chodeb, čekáren a kanceláří... (NFA)

Recenze (103)

eye candy 

všechny recenze uživatele

Je to trochu zdlouhave a na muj vkus decanko nezazivne, kazdopadne je to inteligentni film pro inteligentniho divaka[to ja bohudik nejsem:] se spoustou skvelych napadu[schody, rozdil mezi lidmi a zviraty na pet]. Nejlepsi cast celeho filmu je vsak scena v cekarne, ta je opravdu bozi a stoji za to ji videt. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Rozmařile navršená hromada geniálních jednotlivostí, jejíž statika na můj vkus malinko přes čáru hřeší na to, že divákovi dělá dobře cítit se jako chápající spoluspiklenec. ()

dvopet 

všechny recenze uživatele

Ale ano, půjčovna koček (čti popravy, perzekuce, nesvoboda a stalinistický kult) v komunistickém Československu skutečně existovala. V 63 roce naprosté zjevení! ()

gjjm 

všechny recenze uživatele

Graficky a hudebně úžasný krátkometrážní film. Změť surrealistických motivů a dialogů. Klíčovým motivem jsou tu prvky pochopení, nepochopení a nedorozumění, nevzpomínání si, podané s úžasnou surrealistickou ironií - je to ovšem jen tak surrealistické, aby to bylo vtipné, ne tak, aby to bylo nesledovatelné. Půjčovna koček, soudruh Kilián, dopis od maminky, myší konservy, arabské noviny, zazděné okno, telefon uprostřed prázdné místnosti, křížovky. Šedivé, černobílé Československo. Nikdo nic neví, nikdo ničemu nerozumí, nikdo nic nechápe, nikdo ničím nic nechce říct, nikdo nic neví, nikoho nic nezajímá. V Brazílii je 53% negramotných, v Československu 100% nechápajících - všichni do jednoho, včetně soudruha Kiliána. Filmová apologie bezdůvodných činů. Úžasná technická, herecká i filosofická kvalita, kupodivu opravdu na světové úrovni (třeba světově Beckettův Film je na mnohem nižší úrovni). Jeden z nejlepších, nejujetějších a nejsymboličtějších českých krátkých filmů. A jak to tak chodí, taky nejpřehlíženějších. Navíc jeden z mála surrealistických filmů, který člověka opravdu pohltí a vtáhne do děje. ()

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

Hra s vizuálnym a audiálnym vnímaním (aspoň na začiatku) o výnimočnej absurdite deja a diktatúry. Náznaky a kritika boli, len mne osobne by k filmu pristal viac surrealizmus a magické opojenie predkladaných obrazov. ()

Sipora 

všechny recenze uživatele

Kafkárna vyprávěná v symbolické rovině - v Zámku má zeměměřič reálný záměr, půjčená kočka v Postavě nemá skutečný význam, pouze symbolický. Samozřejmě jde ve filmu o nahlédnutí do absurdnosti mechanismů totalitního režimu. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

Bohužel jsem to nepobral. Jisté kouzlo to ale pro mě mělo i tak, úplně netečným mě to nenechalo. Věřím, že si to budu chtít dát znovu (už jen díky té sympatické stopáži), a že nám to s Jiráčkem dopadne napodruhé ještě lépe. Dnes za 60%- 3 pecky. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Přesto, že snímek Postava k podpírání má jen 38 minut, dokázal jsem u něj usnout. U tak krátkého filmu se nesmí dostavit pocit, že je zbytečně natahován. K pokračování snímku se mi navíc vůbec nechtělo. Má podivně odpudivou atmosféru (záměr tvůrců), nesympatického představitele a protivnou hudbu. Chápu, na co chtěli tvůrci poukázat a některé alegorie se mi líbí, ale tahle to rozhodně není. Jednu hvězdu za půjčovnu koček a druhou za scénu v čekárně. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Absurdný príbeh s narážkami na absurdnosť režimu. Dá sa povedať, že najviac na rane, najviac zosmiešňovaná je celá tá nezmyselná byrokratická mašinéria. Film má silnú vizuálnu stránku, niektoré jeho pasáže ma celkom zasiahli, kým ďalšie som prešiel bez väčšieho záujmu. Za najpôsobivejšiu považujem celú časť na úrade (miestnosť číslo 72). ()

ekomo 

všechny recenze uživatele

Pár dobrých nápadů tam je, ale z důvodu přílišné nesoudržnosti jednotlivých scén a víceznačnému výkladu některých jinotajů hodnotím pouze průměrem. ()

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Na mojí osobu příliš surrealistická záležitost, ale zajímavý námět to je. Něco jako půjčovna koček, je vlastně skvělý nápad. ()

J.J.James 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý alegorický film dua Juráček a Shmidt. Od prvního záběru představujícího ve zkratce život průměrného člověka 60. let. Meziválečné dětství, první "dospělácké" roky v době druhé světové války a střední léta v této černobílé současnosti. Hlavní hrdina hledá jakéhosi pana Kiliína, se kterým se "střetává" a míjí zároveň v průběhu celého snímku. Atmosféra a zpracování jasně odkazuje ke Kafkovu dílu Proces. Hlavní postava v Procesu: Josef K., ve filmu Postava k podpírání máme bezejmenou hlavní postavu hledající jakéhosi J. Kiliína. Časově se i shoduje s květnovou konferencí o díle France Kafky v Liblici roku 1963, kdy kulturní veřejnost slavila 80. výročí narození France Kafky. Absurdita byrokratického systému v Procesu je zde "převrácena", hl. hrdina si uvědomuje "přestupek" který způsobil a snaží se jej řešit. Protože "nemá nic lepšího na práci". Bez přátel. Bez života. S tím se v Půjčovně koček, kdy najednou prozře, najednou rozumí, pochopil. Celé zaobalené v chytrém surrealistickém mráčku odkazujícím k současnosti včetně chytrých střihových narážek na diváka. Silné 4* nebo slabých 5* ()

Danqo 

všechny recenze uživatele

niečo ako Kafka, len ladené do doby o 50 rokov neskôr... od prvého po posledný záber krásna šialensoť, ktorá v každom zábere odkazuje na niečo iné a v celku dáva úžasný zmysel... a myši v konzerve a mlieko z pohára na stopke ma pobavili poriadne ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Poučné absurdné 38-minútové divadlo aj o tom aké sú úrady neschopné a byrokratické. Avšak alegórie ma až tak nenadchýnajú. ()

spacylemon 

všechny recenze uživatele

...kočičí konzerva s myší příchutí, v čekárně arabské noviny a zazděné okno, v rádiu Pavlína Filipovská... že to ale v těch 60. letech přeháněli s hulením... ()

Speck 

všechny recenze uživatele

Surrealistická alegorie se spoustou skvělých nápadů (už samotná půjčovna koček je dobrá), která výstižně odráží šeď na oné straně opony, masáž jedné ideologie a naprosto absurdní vládu naprosto absurdních úřadů, jedním slovem byrokracie. Vynikající, netypická kamera, zajímavé střihy (křečovité, špatné přechody prozatím přičítám na vrub svému přehrávači :-)). Nadchla mě hlavně práce se zvukem v úvodní scéně. Bravurní a neodmyslitelná součást české bossa novy. ()

Reklama

Reklama