poster

Třetí vražda (festivalový název)

  • Japonsko

    Sandome no sacudžin

  • Japonsko

    三度目の殺人

  • Japonsko

    Sandome no Satsujin

  • Velká Británie

    The Third Murder

  • Kanada

    The Third Murder

  • USA

    The Third Murder

Drama / Thriller

Japonsko, 2017, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tsuki
    ****

    Pro Koreedu poměrně nestandardní tématika a žánr, ale přece jen tam je jeho rukopis hodně znatelný. A co víc, jde o velmi poutavý film, který ocení především ti, kterým nevadí nad filmem přemýšlet. Myslím, že právě to byl záměr. Nejde tak ani o to, kde leží pravda (každý si může udělat vlastní názor), ale spíš nás všechny Koreeda nutí k zamyšlení - nad tím, že není všechno tak jasné a černobílé, nad pokrouceností soudního systému, nad komplexností lidské povahy a lidských záměrů, nad lidskostí samotnou. Jde o komplikovaný snímek, který toho skrývá mnoho a nechává člověka, aby si to vše sám vnitřně zhodnotil. Onu "lidskost", která je Koreedovi vlastní i v odlehčenějších dramatech z běžného rodinného života, ale rozhodně nepostrádá. A právě to je dobře, protože u Koreedovy tvorby je právě tenhle prvek neodmyslitelný a z mého pohledu jaksi zásadní. Přes těžkou tématiku se i v tomto filmu dá najít několik hezkých, téměř lyrických okamžiků. Chvílemi i nápaditá kamera. Zkrátka všechno toto, ten smysl pro estetiku a to, co mají podle mého lidé na Koreedově tvorbě a režii rádi, se dá nalézt i v tomto filmu. A tím, že nabízí i hodně hlubokomyslnou přidanou hodnotu (navíc v dnešním světě rozhodně ne bezvýznamnou), se z mého pohledu řadí ke Koreedovým mistrovským dílům. (Viděno v rámci Febiofestu 2018.) P.S.: Je zajímavé se zamyslet už jen nad názvem samotným. Myslí se třetí vraždou odsouzení Misumiho (jako potenciálně nevinného člověka) k trestu smrti? Je trest smrti v současném moderním Japonsku už jen krutým přežitkem? ~(4,3)~(29.3.2018)

  • tompaulman
    ***

    Misumi si odseděl 30 let za dvojnásobnou vraždu a teď ho čeká soud za další vraždu, kterou spáchal krátce po propuštění. Misumi dělá starosti svým advokátům, protože jeho výpovědi jsou nekonzistentní a nedá se mu věřit. Jejich vlastní pátrání vnáší do případu nová fakta a s nimi i řadu pochybností... je Misumi skutečný pachatel? Hirokazu Koreeda patří mezi mé nejoblíbenější režiséry pro svá rodinná dramata, která zvládá briliantně. Tento film jako by snad ani nenapsal a nerežíroval on, jelikož se stylem a tématikou zcela vymyká jeho běžné tvorbě. Žánr thriller mi k tomu nesedí, jedná se spíš o přemýšlivé, trochu mysteriózní drama. Nesoustředí se na odhalení pravdy o třetí vraždě, jeho cílem není vyprávět děj a rozluštit případ. Koreeda podle mě chtěl donutit diváka přemýšlet, a to nejen o samotném případu, ale i o správnosti justičního systému, chování soudců i advokátů. Celé se to ale nese v pomalém tempu a působí to tak, že se hodně mluví a málo děje. Všiml jsem si, že někteří diváci v sále to prospali. Mě to bavilo, ale ne tolik, jako Koreedovy rodinné filmy.(10.3.2018)

  • ScarPoul
    ****

    Je to trochu z iného súdka. Koreeda ale dokazuje, že je majster rozprávač. Nerieši emocionálny vývin hlavného hrdinu ako je tomu aj pri After the Storm. Je to len segment v jeho živote, ktorý predurčuje zmenu, ktorú ako divák nemáme možnosť vidieť. Ale plejáda postavičiek, krimi zápletka a akési hľadanie pravdy uprostred sveta klamstiev z toho robí zaujímavý film. Minimálne z pohľadu toho, že nevieme veľmi čo je teda pravda a čo lož. Či máme sympatizovať s vrahom alebo nie. Rozohrané je to dobre. Einaudiho hudba dopĺňa celú atmosféru o akýsi podtón stratených príležitostí a zároveň to má priestor na meditatívne momenty. Ako scéna vo väzení a snaha o kŕmenie vtáka na slobode. Má to v sebe drobné mikropocity na ktorých Koreeda vystavuje všetky svoje filmy. Pri tých jeho posledných si to ale uvedomujem najviac. Páči sa mi to, hoci je to na režiséra značne iný žáner.(25.3.2019)

  • *CARNIFEX*
    ***

    Absolútne priemerná, súdna kriminálka, bez akejkoľvek snahy o zásah do emócii. A to je v prípade "story" takéhoto rázu, proste trestuhodné. Žiadny mimoriadny "twist", ani šokujúce prekvapenie v závere, iba mdlo podaný príbeh, ktorý sa plynulo odvíja od prvej minúty, po poslednú.(8.10.2018)

  • Zíza
    ***

    Já jsem za ta léta stejně pořád tomu Kore'edovi na chuť úplně nepřišla. On má pěkné filmy, civilní, všední, obyčejné, ale řemeslně poměrně pěkné a navíc si docela dobře umí ošéfovat herce, takže ti mu na placce nepředvádí kraviny (viz třeba Hirose, podobný charakter hrála ve filmu Sensei, ale zde byl podaný věrohodněji)). To samé platí i o tomto filmu. Detektivka to samozřejmě není, sice tam asi probíhá nějaké minimální pátrání, ale přesto bych to v tom žánru neviděla, natož v thrilleru. Pro mě je to obyčejné drama, které ukazuje jen jakýsi výňatek ze života pár lidí (především obžalovaného a obhájce). Na filmu je dobré, ale i špatné to, že je tak vícevrstvý – divák si ho může vysvětlit po svém, konec si také může domyslet, vzít v potaz všechny indicie, co mu byly předloženy a poskládat si vlastní obraz. A jak bude spokojený, tak to prostě bylo a basta. V tomhle je sice krásná svoboda, přesto mi přijde trochu alibistické – tak diváku, ty sám rozhodni, jak to bylo, rozhodni se podle toho, co se ti líbí, přece ti to nebudu kazit nějakým svým záměrem. Možná by to chtělo ještě další zhlédnutí, aby třeba člověk v té změti ten náznak našel a pochopil, jak to autor zamýšlel, ale nejsme si jistá, jestli se mi to chce podstupovat. Přece jenom film je na můj vkus trochu zdlouhavý a nemůžu tvrdit, že jsem jako přikovaná čučela na obrazovku a hltala to. Navíc by to tam klidně být nemuselo a byla by to ztráta času. Pokud chcete filozofovat, rozjímat nad filmem, tohle je dobrá příležitost. Dobrý film. Takže za tři.(6.4.2018)